Βιβλιο

Τίποτε το επείγον στην ποίηση

«Μη σκάψετε παρακαλώ εδώ είναι θαμμένος ένας σκύλος» (εκδ. Ίκαρος)

41889-94342.jpg
Ελεάννα Βλαστού
ΤΕΥΧΟΣ 349
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Γιώργος Κ. Ψάλτης
Γιώργος Κ. Ψάλτης

«Μη σκάψετε παρακαλώ εδώ είναι θαμμένος ένας σκύλος» (εκδ. Ίκαρος) είναι ο τίτλος της δεύτερης ποιητικής συλλογής του Γιώργου Κ. Ψάλτη (κυκλοφορεί και σε ψηφιακή μορφή). Η Α.V. τον συνάντησε και μίλησε μαζί του.

Επικοινωνούμε πολύ στις μέρες μας, χρησιμοποιούμε το γραπτό λόγο είτε στέλνοντας μηνύματα είτε μπαίνοντας στο Facebook, έτσι είναι; Συμβαίνει κάτι πολύ μεγάλο. Ερχόμαστε σε επαφή με πολύ περισσότερο κόσμο. Ο ιδιωτικός μας χώρος προστατεύεται και ταυτόχρονα καταργείται. Το συγκλονιστικό με το Facebook, ιδίως για εκείνους που μεγαλώνουν μ’ αυτό, είναι ότι η δημόσια και η ιδιωτική τους ζωή γίνονται ενιαίες. Αυτό είναι μια νέα ελευθερία.

Για ποιον γράφεται ένα ποίημα; Για τον ίδιο το συγγραφέα. Αν είναι καλό, ισχύει ως ποίηση για πολλούς. Ενδεχομένως, εάν αυτό εννοείς, και για πρόσωπα που τον ενέπνευσαν.

Θα αναγνωρίσει κάποιος εσένα μέσα από αυτά που γράφεις; Όταν έβγαινε το πρώτο μου βιβλίο, ρώτησα φίλους εάν τα ποιήματα τούς θύμιζαν γεγονότα της ζωής μου. Μου είπαν «όχι». Πάντως, όλοι οι συγγραφείς αυτοβιογραφούνται. Όχι ως προς τα γεγονότα της ζωή τους, αλλά ως προς τον τρόπο που αντιδρούν σε αυτά.

 

Η ποίηση μπορεί να συμβαδίσει με μια καθημερινότητα; Τα κείμενα επηρεάζονται απ’ την καθημερινότητα. Ο ίδιος άνθρωπος αλλιώς θα έγραφε αν ζούσε στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στην Ύδρα ή στο Μέτσοβο. Όχι καλύτερα ή χειρότερα. Διαφορετικά.

Οι ποιητές έχουν ποιητικές συνήθειες; Υπάρχει άνθρωπος χωρίς συνήθειες; Φαίνονται, άλλωστε, στα ποιήματα! Πρέπει να έχεις μελετήσει τη βιογραφία του Καβάφη για να καταλάβεις ότι ήταν σχολαστικός και κρατούσε λίστες; Δεν υπάρχει τίποτε το επείγον στην ποίηση, οπότε συχνά οι ποιητές μπλέκονται στο άχρονό της και γίνονται θεατές της ζωής τους.

Ποιο είναι το ιδανικό περιβάλλον για να γράψεις; Οπουδήποτε. Αρκεί να έχει ησυχία.

Ποιος είναι ο ρόλος ενός ποιητή το 2011; Οι ποιητές δεν έχουν ρόλο. Δεν γράφουν για τους αναγνώστες, αλλά επειδή δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς. Νομίζω ότι οι καλοί ποιητές έζησαν και ζουν στους καιρούς τους, γράφουν και προτείνουν μέσα από αυτούς. Σήμερα, η κρίση υπάρχει στη δουλειά τους. Οι αναγνώστες αποφασίζουν αν θα θελήσουν να τους διαβάσουν.

Η ποίηση ασχολείται συστηματικά με το θάνατο και τον έρωτα, ο θάνατος είναι τελεσίδικος, ο έρωτας τι είναι; Με τη λέξη «έρωτας» εννοούμε μία διαδικασία. Οι άνθρωποι αλλάζουμε. Όμως, δεν νιώθουμε άνετα με το νέο μας εαυτό. Ερωτευόμαστε κάποιον, και του αναθέτουμε να μας διευκολύνει σε αυτή τη μετάβαση. Όταν ολοκληρωθεί η μετάβαση, ο έρωτας τελειώνει. Κάποιος που συνεχίζει να αλλάζει, μπορεί να παραμείνει ερωτευμένος με το ίδιο πρόσωπο.

Οι σχέσεις; Είναι συγκλονιστικό πόσο διαφορετικά κυλάει ο χρόνος για τον καθένα και πόσο διαφορετική πρόσληψη έχει ο καθένας για την ίδια σχέση. Όπως έχουμε εντελώς διαφορετικές προσλήψεις όσων έχουν συμβεί στο παρελθόν, έχουμε και μια εντελώς άλλη αίσθηση του παρόντος. 

Υπάρχει ενδεδειγμένος τρόπος να διαβαστεί η ποίηση; Παντού και οποτεδήποτε. Ο καθένας με τον τρόπο που ξέρει. Μόνο, προσοχή στη στίξη! 

Info

Η παρουσίαση του βιβλίου θα γίνει 2/6, στις 20.00, στο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Β.&Μ. Θεοχαράκη (Β. Σοφίας 9 & Μέρλιν 1). Θα μιλήσουν οι: Θ. Νιάρχος, Κ. Γ. Παπαγεωργίου, Γ. Χρονάς. Ποιήματα θα διαβάσει η ηθοποιός Λουκία Μιχαλοπούλου.

Φωτο: Αλεξάνδρα Αργύρη

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το κουίρ βιβλίο του μήνα: Η Λέσλι Άμπσερ «Στο σπίτι με τα μυστικά»
Το κουίρ βιβλίο του μήνα: Η Λέσλι Άμπσερ «Στο σπίτι με τα μυστικά»

Ένα βιβλίο μυστηρίου για ένα κορίτσι που μεγαλώνει προσπαθώντας ν’ ανακαλύψει τον εαυτό του, αλλά και το κατά πόσο ο Αμερικανός πατέρας του ήταν μπλεγμένος με την Απριλιανή χούντα

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.