- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Σονέτα σε τονισμό μεταμοντέρνο
H ποιήτρια Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου γράφει στην A.V. για τη νέα ποιητική συλλογή του Χάρη Βλαβιανού «Σονέτα της συμφοράς» (Πατάκης 2011)
Αν οι «Διακοπές στην πραγματικότητα» είναι, όπως πιστεύω, το βιβλίο του Χάρη Βλαβιανού με το μεγαλύτερο ως τώρα λυρικό εύρος, τα «Σονέτα της συμφοράς» είναι το βιβλίο του με το μεγαλύτερο αντιλυρικό σθένος. Όπως από την αρχή προϊδεάζει ο αυτοσαρκαστικός του τίτλος, πρόκειται για μια άριστα μελετημένη στρατηγική υπονόμευσης της παράδοσης ως προς τη βασική της αξίωση για κλειστή φόρμα, για λυρικό σχέδιο - φορέα της λυρικής αναπνοής. Εβδομήντα πέντε δεκατετράστιχες ποιητικές ενότητες –τάχα σονέτα– μιας σύνθεσης που, εντούτοις, μοιάζει ενιαία, εκτεταμένο συνθετικό ποίημα, συναιρούν κατά τρόπο ευφυή και απολαυστικό όλες τις ως τώρα κατακτήσεις του ποιητή σ’ ένα τοπίο που τις εμπεριέχει και τις υπερβαίνει ταυτόχρονα προς μια διαφορετική κατεύθυνση. Το ειρωνικό, σατιρικό, σαρκαστικό και αυτοσαρκαστικό στοιχείο επενδύεται σε μια κοσμοθεωρητική και ενίοτε φιλοσοφική παρατήρηση-κατάθεση, οι συνομιλίες ενός λόγιου πνεύματος με την τέχνη που το τρέφει εκβάλλουν σε καθαρή, «σωματική» θα έλεγα σχέση-εμπειρία των πραγμάτων που η λογιοσύνη ταξινομεί. Και το κυριότερο: Η ευστοχότατη χρήση του β΄ ενικού προσώπου ως βασικού μέσου της ποιητικής αφήγησης ποικίλλει από τον εσωτερικό μονόλογο ως την αποδραματοποιημένη, ελεγχόμενη εξομολόγηση και από την αποτίμηση, διά της αναδρομής, του βίου και των επιλογών του, ως την καταγγελία των αντικειμενικών περιστάσεων που επιδρούν σ’ αυτές και τον καθορίζουν. Αυτό το ευρηματικότατο κυρίαρχο β΄ ενικό δημιουργεί την ψευδαίσθηση της απεύθυνσης, προσδίδει τη χαρακτηριστική δραματικότητα ενός σκιώδους διαλόγου, εμπλέκει παραισθητικά τον αναγνώστη πότε με το σχολιαστή και πότε με το σχόλιο (και πάντα με την όλη κατασκευή) και απηχεί τη ζωτικότητα του προφορικού τόνου με έναν ισχυρά διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι είχαμε ως τώρα μάθει να αναγνωρίζουμε ως τέτοιο. Αίσθηση που ισχυροποιεί περισσότερο η πλήρης σχεδόν απουσία της εικόνας και της μεταφοράς, των βασικών «ποιητικών» μέσων, η δε σκιαγράφηση της εσωτερικής ζωής γίνεται με τη δυναμική της κυριολεξίας, του παραλληλισμού, του υπαινιγμού ή, έστω, του επίμονου ψιθύρου. Έτσι οι αυστηρές συντεταγμένες του σονέτου, που ανακαλούνται προγραμματικά, απομυθοποιούνται εντελώς μέσα από τα κενά που αναγκαστικά αφήνει αυτός ο άμεσος, υπαινικτικός, «φυσικός» λόγος και τα ποιήματα, μέσα από τη μικρή τους έκταση, προλαβαίνουν περιέργως να αστράψουν από τη διάθλαση μιας ψυχικής ή διανοητικής περιπέτειας ή να εκπέμψουν το σήμα μιας αλήθειας. Με μόνη ένσταση την εξάντληση απ’ εδώ και μπρος της προσωπικής του μυθολογίας, προς την οποία έχει σταθερά καταφύγει ο Χάρης Βλαβιανός σε όλα τα ως τώρα ποιητικά του βιβλία, τα «Σονέτα της συμφοράς» είναι πράγματι το ισχυρά νέο στη δουλειά του, με καθαρό τον κώδικα της αυστηρής του ποιητικής και καθαρότερο τον εγγενή δυναμισμό της.
* H Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης το 2008 για τη συλλογή της «Λιμός» (Νεφέλη 2007).
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος
Δείτε αναλυτικά τα βραβεία για τις κατηγορίες Μυθιστόρημα, Δοκίμια, Ποίηση και Παιδική λογοτεχνία
Η ψυχολόγος - ψυχαναλυτική ψυχοθεραπεύτρια, εκπ. στη Βορειοελλαδική Ψυχαναλυτική Εταιρεία, γίνεται η φωνή των γυναικών που πενθούν για τα δικά τους ωάρια και μιλά για τη δική της διαδικασία εξωσωματικής
Δέκα επιλεγμένοι τίτλοι από την παραγωγή του 2025
Ο κορυφαίος ιστορικός μάς μίλησε για την ελευθερία, τον πόλεμο στην Ουκρανία, τη διοίκηση Τραμπ και τη ρωσική προπαγάνδα
Μιλήσαμε με τον συγγραφέα με αφορμή το βιβλίο του «Η δική μου Σόλωνος... και τρία σύννεφα στον ουρανό»
Βιβλία που τους συντρόφευσαν, τους προβλημάτισαν ή τους αιφνιδίασαν, που διάβασαν με ενθουσιασμό
Στη διάλεξή της θα αναλύσει τον τρόπο λειτουργίας των σύγχρονων αυταρχικών καθεστώτων
Ο εκδοτικός οίκος λέει ότι, σε αυτό το στάδιο, πρόκειται απλώς για μια «δοκιμή»
Τι συμβαίνει όταν το κράτος μπαίνει όλο και πιο βαθιά στην οικονομία, στη ζωή, στις επιλογές μας; Πότε η προστασία γίνεται έλεγχος; Και πότε ο έλεγχος γίνεται ανελευθερία;
Μιλήσαμε με τον συγγραφέα με αφορμή το βιβλίο του «Οδός Πανεπιστημίου (19ος–21ος αι.) – Ιστορία και ιστορίες» (Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2025)
Προτάσεις για ανάγνωση και χριστουγεννιάτικα δώρα
Νέες ιστορικές αποτιμήσεις για τα αιματηρά γεγονότα της Ευρώπης 500 χρόνια αργότερα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.