- CITY GUIDE
- PODCAST
-
30°
Μίλα μου με ειλικρίνεια
Στο βιβλίο «Κάθε μέρα λίγο πιο κοντά - Μια ψυχοθεραπεία ειπωμένη δύο φορές» παρακολουθούμε την εξέλιξη μιας ψυχοθεραπείας
![Irvin D. Yalom Irvin D. Yalom](/sites/default/files/article/2010/12/21/11176-25649.gif)
Στο βιβλίο «Κάθε μέρα λίγο πιο κοντά - Μια ψυχοθεραπεία ειπωμένη δύο φορές» παρακολουθούμε την εξέλιξη μιας ψυχοθεραπείας μέσα από τις σημειώσεις που αντάλλασσαν, μετά από κάθε συνεδρία για 2 χρόνια, ο Γιάλομ και η ασθενής του, Τζίνυ.
«Εξακολουθώ να πιστεύω ότι μπορεί να διαβαστεί σαν μυθιστόρημα, σαν μια ιστορία δύο ανθρώπων που συναντήθηκαν στην οικειότητα του ψυχιατρικού τετ-α-τετ και τώρα επιτρέπουν σ’ εμάς να τους γνωρίσουμε έτσι όπως γνώρισαν εκείνοι ο ένας τον άλλον» έγραφε στον πρόλογο του βιβλίου, όταν πρωτοεκδόθηκε, η Μέριλιν Γιάλομ, καθηγήτρια λογοτεχνίας και σύζυγος του Ίρβιν Γιάλομ. Το συγκεκριμένο βιβλίο είναι το πρώτο λογοτεχνικό βιβλίο του Γιάλομ, «κι ας κυκλοφορεί ύστερα από τα άλλα έργα του στην Ελλάδα. Δεν μιλάμε για λογοτεχνία αλλά για μια μαρτυρία, τη διεξοδική καταγραφή μιας πραγματικής ατομικής ψυχοθεραπείας που έκανε ο Γιάλομ με μια ασθενή του με το ψευδώνυμο Τζίνυ. Στην ουσία διαβάζουμε τις σημειώσεις του ψυχοθεραπευτή, αλλά και της ασθενούς του» σημειώνει στον πρόλογο της ελληνικής έκδοσης ο Γιάννης Ζέρβας.
Ο Ίρβιν Γιάλομ το 1970 είναι καθηγητής στο Στάνφορντ και προτείνει στην ασθενή του Τζίνυ να γράφει τις εντυπώσεις της μετά από κάθε συνεδρία, ευελπιστώντας πως με αυτό τον τρόπο θα τη γιατρέψει και από το συγγραφικό της μπλοκάρισμα, μια και η τελευταία ήθελε να γίνει συγγραφέας. Συγχρόνως ο Γιάλομ έγραφε χωριστά περιλήψεις των εβδομαδιαίων συναντήσεών τους. Μαθαίνοντας τη διαδικασία που ακολουθήθηκε, η σύζυγός του συνειδητοποίησε πως «οι περιγραφές των θεραπευτικών συνεδριών θα συνιστούσαν ένα δημοσιεύσιμο λογοτεχνικό έργο, με δύο πολύ διακριτούς χαρακτήρες και δύο αναγνωρίσιμα λογοτεχνικά στιλ, περίπου σαν επιστολικό μυθιστόρημα». Το επιπλέον ενδιαφέρον είναι πως μετά την απόφαση να εκδοθούν τα κείμενα σε βιβλίο, ασθενής και γιατρός έγραψαν από έναν πρόλογο και από έναν επίλογο, ενάμιση χρόνο μετά την τελευταία συνεδρία – έτσι, ως αναγνώστες, έχουμε μια σφαιρική εικόνα για το πόσο επηρέασε και τους δύο αυτή η διαδικασία...
24 Φεβρουαρίου, Δόκτωρ Γιάλομ
Ἡ συνάντηση ξεκίνησε σὲ μαύρη ἀπελπισία. Ἡ Τζίννυ εἶπε πὼς εἶχε μείνει ξάγρυπνη σχεδὸν ὅλη νύχτα, ἐπειδὴ συνέβη κάτιποὺ τὴν ἀναστάτωσε πάρα πολύ, τὸ ὁποῖο συνοψιζόταν κυρίως στὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Κὰρλ τῆς εἶπε πὼς τελικὰ στὸ σὲξ εἶναι «σκέτοκούτσουρο». Θυμᾶμαι ἐκεῖνο ποὺ ἔλεγε ὁ Νίτσε, ὅτι τὴν πρώτη φορὰ ποὺ συναντᾶς κάποιον ἀντιλαμβάνεσαι τὰ πάντα γιὰ κεῖνον,κι ὅτι ἀπὸ κείνη τὴ στιγμὴ κι ἔπειτα σβήνεις λίγο λίγο αὐτὲς τὶς ὀρθὲς ἐντυπώσεις. Ἡ πρώτη μου ἀντίδραση στὴν ἀφήγηση τῆςΤζίννυ γιὰ τὸ γεγονὸς ἦταν ὅτι ἐπιβεβαίωνε τὶς πρῶτες μου ἐντυπώσεις ὡς πρὸς τὸν Κάρλ· ἦταν ἕνα σχόλιο ἀπίστευτης ἀναισθησίας καὶ θὰ ἔπρεπε νὰ τῆς εἶχε προκαλέσει θυμό. Ἡ Τζίννυ συνέχισε νὰ τὸ περιγράφει μὲ λεπτομέρειες, ἐμένα μὲ ἀπορρόφησε τὸ πάθος της κι ἄρχισα νὰ ἐξετάζω μαζί της τρόπους γιὰ νὰ ξεφύγει ἀπ’ τὸ ἀδιέξοδο ποὺ εἶχε δημιουργηθεῖ ἀνάμεσά τους.Φαίνεται πὼς νωρίτερα τὸ ἴδιο βράδυ ἡ Τζίννυ, ἴσως ἄθελά της, εἶχε ἀποκρούσει τὶς ὀρέξεις του, κι ἔτσι ἔνιωθε ὑπεύθυνη γιὰ τὴν ἀντίδρασή του, μάλιστα ἀποδεχόταν ἀπόλυτα τὸ χαρακτηρισμότης ὡς κούτσουρο στὸ σέξ…
24 Φεβρουαρίου, Τζίνυ
Ὅταν ἐσεῖς ἐπιμένατε νὰ θέλετε νὰ διερευνήσω τὸ φόβο μου κι ἐγὼ δὲν μποροῦσα, μέσα μου ἔνιωθα χάλια ἀλλὰ συγχρόνως ἔνιωθα καὶ «πολὺ ἐνήλικη», ἔτσι ὅπως καθόμουν ἀπ’ ἔξω μου. Ἦταν σὰν νὰ παίρνατε συνέντευξη καὶ ἀπ’ τὸν γονιὸ καὶ ἀπ’ τὸ παιδί. Ἄκουγα τί ἔλεγε τὸ μικρὸ μέσα μου κι ἔπειτα σᾶς μιλοῦσα γι’ αὐτὸ ἀπὸ ἀπόσταση. Μέσα μου ἤμουνα ἐκτὸς ὁρίων, ἔλεγα πράγματα ὅπως: «Ἄντε γαμήσου κι ἐσύ. Κι αὐτὸς νὰ πάει νὰ γαμηθεῖ. Νὰ πάει νὰ γαμηθεῖ». Ἀλλὰ ἔμενε ἐκεῖ. Στὴν πραγματικότητα αὐτὸ τὸ πράγμα δὲν μιλάει ποτέ, γιατὶ ἂν μιλοῦσε, δὲν θὰ μποροῦσε νὰ χρησιμοποιήσει τὶς λέξεις τὶς δικές μου οὔτε τὸ ὕφος ντουμπλαρισμένης συζήτησης…
Irvin D. Yalom & Ginny Elkin, Κάθε μέρα λίγο πιο κοντά Μια ψυχοθεραπεία ειπωμένη δύο φορές, μτφ. Ευαγγελία Ανδριτσάνου, εκδ. ΑΓΡΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια νουβέλα που θα κυκλοφορήσει εντός των επόμενων εβδομάδων από την Κάπα Εκδοτική.
Μια ομάδα σχεδιαστών συγκέντρωσε στο βιβλίο «Travelogue» πρωτότυπες πατέντες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Οικολογία: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση — και γιατί αυτό μάς αφορά όλους
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Αυτή την εβδομάδα ασχολούμαστε με το πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για κουίρ υποκείμενα στην ιστορία, μέσα από το δοκίμιο «Can and should we queer the past» του Justin Bengry
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.