Βιβλιο

Βιβλία στο κύμα

Αυτοί είναι οι νέοι τίτλοι που θα δώσουν μυθιστορηματικό τόνο στις διακοπές μας

Δημήτρης Καραθάνος
ΤΕΥΧΟΣ 535
13’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ήλιος, θάλασσα, αμμουδιά, αλάτι που ξεροψήνει το δέρμα και δάχτυλα που ξεψαχνίζουν με πυρετώδη ρυθμό τις σελίδες. Αυτοί είναι οι νέοι τίτλοι που θα δώσουν μυθιστορηματικό τόνο στις διακοπές μας.

Αρτούρο Πέρεθ - Ρεβέρτε, Η υπομονή του ελεύθερου σκοπευτή

μτφ. Τιτίνα Σπερελάκη, εκδ. Πατάκη

image

Κάθε βιβλιογραφική επανεμφάνιση του επικού δημιουργού της «Λέσχης Δουμά» και του λοχαγού Αλατρίστε συνιστά εκδοτικό γεγονός. Στο νέο του θρίλερ, ο κόσμος του γκράφιτι και οι κώδικες της τέχνης του δρόμου αποκτούν συμβολικές διαστάσεις και αφηγηματική πρόφαση για ένα απολαυστικό λογοτεχνικό σιρκουί που εκτυλίσσεται με ραγδαίο τέμπο από τη Μαδρίτη στη Λισαβόνα και από τη Βερόνα στη Νάπολη.


A.J. Kazinski, Ύπνος και θάνατος

εκδ. Λιβάνη

image

Δεύτερη εμφάνιση του Νιλς Μπέντσον, διαπραγματευτή κρίσεων στην αστυνομία της Κοπεγχάγης, μετά τον «Τελευταίο καλό άνθρωπο» (εκδ. Λιβάνη). Στο νέο διεθνές μπεστ σέλερ, μια φαινομενικά τυπική αυτοκτονία την οποία ο Μπέντσον αδυνατεί να εμποδίσει, υποκρύπτει έναν αριστοτεχνικά δομημένο ιστό μυστικών και εντάσεων που επιτρέπει στο συγγραφέα να εξασκήσει το σκανδιναβικό νουάρ στις καλύτερες εκδοχές του.


M. J. Arlidge, Α μπε μπα μπλομ

μτφ. Τατιάνα Γαλάτουλα, εκδ. Διόπτρα

image

Ένας πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας, μια νέα συντροφιά στις λογοτεχνικές μας καταβυθίσεις στο μυστήριο, υπό τη μορφή της επιθεωρήτριας Έλεν Γκρέις. Ο M. J. Arlidge υπήρξε δημιουργός πλειάδας αστυνομικών σίριαλ για την τηλεόραση προτού στραφεί στο μυθιστόρημα με το «Α μπε μπα μπλομ», το οποίο μεταφράστηκε σε όλο τον κόσμο και χάρισε διεθνή αναγνώριση στη σαγηνευτικά ευανάγνωστη ηρωίδα του.


James Ellroy, Τα σκοτάδια μου

μτφ. Ανδρέας Αποστολίδης, εκδ. Άγρα

image

Ενόσω περιμένουμε λαχταρώντας μια νέα κατάθεση από το σπουδαιότερο εν ζωή συγγραφέα νουάρ και έναν από τους κορυφαίους της βιβλιογραφίας του είδους, η Άγρα μεταφράζει το παλαιότερο αυτό έργο του 1996, προκειμένου να διασκεδάσει την αδηφάγα αδημονία μας για περισσότερο Ελρόι. Εν μέρει μυθιστόρημα, εν μέρει ερευνητική δημοσιογραφία και πρωτίστως αυτοβιογραφία, το «Τα σκοτάδια μου» διερευνά το χρονικό και τις επιπτώσεις του συμβάντος που καθόρισε τη ζωή και το έργο του: τη στυγερή, ανεξιχνίαστη δολοφονία της ίδιας του της μητέρας, Τζιν Ελρόι.


John Grisham, Σκοτεινό βουνό

μτφ. Μαρία - Ρόζα Τραϊκόγλου, εκδ. Bell

image

«Ο Τζον Γκρίσαμ είναι ο καλύτερος μυθιστοριογράφος που έχουμε σήμερα στις Ηνωμένες Πολιτείες», αποφαίνεται το Book Review των New York Times και το σχόλιο αρκεί για να παρακινήσει τους λιγοστούς ανάμεσά μας που δεν έχουν γευτεί κάποιον από τους 23 μεταφρασμένους τίτλους του Γκρίσαμ, να ενσκήψει στο έργο ενός κορυφαίου συγγραφέα νομικού δράματος που ψυχαγωγεί υπέρμετρα χωρίς να υπολείπεται σε κοινωνικούς προβληματισμούς.


Μπέντζαμιν Μπλακ, Η ξανθιά με τα μαύρα μάτια

μτφ. Μαρία Φακίνου, εκδ. Καστανιώτη

image

Το πρόσφατο κύμα νεκρανάστασης αρχετυπικών ηρώων του αστυνομικού μάς χάρισε περίφημα μυθιστορήματα, τόσο στην περίπτωση του Σέρλοκ Χολμς όσο και σε εκείνη του Ηρακλή Πουαρό. Σειρά παίρνει το ίδρυμα κληρονόμων του Ρέιμοντ Τσάιντλερ, το οποίο δίνει το χρίσμα στον σπουδαίο Ιρλανδό Τζον Μπάνβιλ, λάτρη του harboiled νουάρ και του πλέον αλησμόνητου εκπροσώπου του: ο Φίλιπ Μάρλοου του Μπάνβιλ είναι κομματάκι μελαγχολικότερος και λιγότερο βίαιος από την πρωτότυπη εκδοχή του, ωστόσο είναι τέτοια η φροντίδα και η αφηγηματική πειθώς του συγγραφέα, που δεν λείπει κανένα κομμάτι (τα απαράμιλλα fifties, η μυθική νουάρ Καλιφόρνια, ο κωλοπαιδίστικος ιπποτισμός του ντετέκτιβ) που να μη συγκλίνει προς την πειστικότερη ενσάρκωσή του. Μια σπουδαία ιδέα αριστοτεχνικά εκτελεσμένη και το ανάγνωσμα του καλοκαιριού για τους τζάνκι του αστυνομικού.


Mo Hayder, Το φονικό κελάηδισμα

μτφ. Αύγουστος Κορτώ, εκδ. Διόπτρα

image

Πέντε νεαρές γυναίκες ανακαλύπτονται δολοφονημένες με τρόπο που φέρει φρικαλέες ομοιότητες χθόνιου τελετουργικού, σε ένα σκουπιδότοπο του Λονδίνου. Υπόθεση για τον επιθεωρητή Τζακ Κάφερι, περπατημένο όσο και γήινο αστυνομικό που εμπνέει αυτομάτως αισθήματα ταύτισης με τον αναγνώστη, απαραίτητα προκειμένου να σταθεί κανείς στο πλάι του σε αυτή την ωμή, ρεαλιστική απεικόνιση της κουλτούρας του σίριαλ κίλερ.


Samuel Bjork, Παγωμένος Άγγελος

μτφ. Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη, εκδ. Διόπτρα

image

Σπάνια ξεπηδά από το χαρτί ένας εφιάλτης τέτοιας σφοδρότητας όσο αυτός που ζωντανεύει στις σελίδες του Σάμιουελ Μπιορκ, Νορβηγού τραγουδοποιού, εικαστικού, θεατρικού συγγραφέα, μεταφραστή του Σέξπιρ και όψιμου στιλίστα του νουάρ που έρχεται σήμερα να εμπλουτίσει την αστυνομική βιβλιοθήκη της Διόπτρας. Ο παγωμένος άγγελος του τίτλου είναι ένα εξάχρονο κορίτσι που βρίσκεται κρεμασμένο από το κλαδί ενός δέντρου, ενώ στο παρακείμενο δάσος μια αίρεση φανατικών καταστρώνει εξίσου ανήκουστα πλάνα – και όλα αυτά δεν αποτελούν παρά την αρχική επίστρωση ενός πολυεπίπεδου σκανδιναβικού δράματος που θα πλασαριστεί ανάμεσα στα καλύτερα του είδους.


Μαρλένα Πολιτοπούλου, Η Πηνελόπη των τρένων

εκδ. Μεταίχμιο

image

Το αρχείο ανεξιχνίαστων υποθέσεων του ειδικού συμβούλου του Τμήματος Ανθρωποκτονιών Παύλου Γ., θα ανοίξει ξανά, αυτή τη φορά για να σταθεί στο φάκελο «Η Πηνελόπη των τρένων». Όπου, με αφορμή το ταξίδι του Στέλιου Καζαντζίδη για συναυλίες στο Μόναχο το 1965 και τη δολοφονία ενός μετανάστη στο σταθμό άφιξης του τροβαδούρου, ο ερευνητής θα πραγματοποιήσει μια πενηντακονταετή βουτιά στο παρελθόν για να διασταυρωθεί με σκοτεινές φυσιογνωμίες του κόσμου της Κατοχής, με ερωτικά μυστικά, λίρες, δωσίλογους, προδότες και επαναστάτες. Προπάντων θα περιδιαβεί άγνωστα μονοπάτια της ελληνικής μεταναστευτικής ιστορίας που αφυπνίζουν στον αναγνώστη νοσταλγία ανάλογη με τα 45άρια δισκάκια του Καζαντζίδη που γρατζουνούν στο φόντο.


Herman Koch, Εξοχικό με πισίνα

μτφ. Ινώ Βαν Ντάικ - Μπαλτά, εκδ. Μεταίχμιο

image

Είναι μια ένοχη έξη πια το γράψιμο του Koch για τον εξοικειωμένο αναγνώστη: έπειτα από το εμβληματικό «Δείπνο» και την από μέρους του κατάρριψη κάθε αστικού προτύπου πολιτισμού, μέσα από άφατο κυνισμό, τοξικό χιούμορ, ανενδοίαστο μισανθρωπισμό και αριστοτεχνικής τεχνικής ψυχολογική χειραγώγηση του αναγνώστη, το σινεμά του Χάνεκε βρήκε το λογοτεχνικό του ανάλογο στην πένα ενός δαιμόνιου Ολλανδού που αναπληρώνει θριαμβικά το κενό που άφησε η απώλεια της Πατρίσια Χάισμιθ. Στο «Εξοχικό με πισίνα» οι ιδανικές διακοπές μετατρέπονται σε εφιάλτη με τον τρόπο που μονάχα ο Koch μπορεί να αποδώσει.


Καρλ Ούβε Κνάουσγκορντ, Ένας θάνατος στην οικογένεια

μτφ. Σωτήρης Σουλιώτης, εκδ. Καστανιώτη

image

Επιτέλους κυκλοφόρησε και στα ελληνικά το πρώτο μέρος του εξάτομου έπους του κοινότοπου, το οποίο διαβάζεται εμμονικά σε όλο τον πλανήτη και υποχρέωσε τον Τζέφρι Ευγενίδης στην παραδοχή ότι «σπάει το φράγμα του ήχου στο χώρο της αυτοβιογραφίας», ενώ οι μετριοπαθέστεροι χαρακτηρισμοί αναφέρουν πως «είναι σαν να ανοίγεις το ημερολόγιο κάποιου άλλου για να ανακαλύψεις τα μυστικά σου». Εκδοτικό γεγονός.


Χάουαρντ Τζέικομπσον, Έψιλον

μτφ. Γιώργος - Ίκαρος Μπαμπασάκης, εκδ. Ψυχογιός

image

Ο συγγραφέας των κριτικά αποθεωμένων «Αστική ζωολογία» και «Περίπτωση Φίνκλερ» επιστρέφει με ένα ακόμη πιο φιλόδοξο εγχείρημα που τον τοποθετεί στην εμπροσθογραμμή της σύγχρονης λογοτεχνικής δημιουργίας. Εκτυλισσόμενο σε ένα απροσδιόριστο μέλλον στερημένο από θεμελιώδη δικαιώματα και ουσιαστική ιστορική μνήμη, το «Έψιλον» σκιαγραφεί μια βρετανική οργουελική δυστοπία, όπου «αυτό που συνέβη, εάν συνέβη» (πόλεμος; ένα νέο Ολοκαύτωμα; Μια μαζική επιδημία;) έχει αφήσει πίσω του εναπομείναντες έμπλεους φόβου, σε έναν κόσμο αποτελούμενο από ενήλικες καθηλωμένους σε μια στείρα παιδικότητα. Τίποτε δεν απαγορεύεται ρητά, η τζαζ ωστόσο έχει εξοστρακιστεί από το κοινό γούστο διότι «ο αυτοσχεδιασμός είναι εκτός μόδας», τα δημοφιλή αναγνώσματα είναι οι συνταγές μαγειρικής και τα φτηνά ρομάντζα, ενώ ολόκληρες πληθυσμιακές μερίδες χάθηκαν, τοπωνύμια άλλαξαν, λέξεις εξαφανίστηκαν από τα λεξικά, μαζί με τις έννοιες που πρεσβεύουν.

Ένας «Γενναίος νέος κόσμος» για την εποχή μας με σουρεαλιστικούς απόηχους από το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς, το «Έψιλον» θα μπορούσε να φαντάζει στενάχωρο για ορισμένους, εάν δεν απέπνεε τόσο σαφείς παραλληλισμούς με την αποπροσωποποιημένη κουλτούρα του παρόντος και προπάντων εάν δεν ανακουφιζόταν από το διάχυτο, φιλεύσπλαχνο χιούμορ του πολυβραβευμένου συγγραφέα.


Τζότζο Μόις, Το κορίτσι που άφησες πίσω

μτφ. Χρύσα Μπανιά, εκδ. Ψυχογιός

image

Μια θαυμάσια ιστορία αγάπης, απώλειας, έρωτα και τέχνης με φόντο τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένα μοναδικό πορτρέτο - αποτύπωμα πίστης που γίνεται αιτία να μεταμορφωθούν ζωές. Σχεδόν έναν αιώνα αργότερα, οι σεισμικές επιδράσεις του ίδιου πίνακα στη ζωή μιας γυναίκας που μόλις έχασε το σύζυγό της.


Αντώνης Δούμας - Κανάκης, Μπαμπά... (μια κανονική μέρα)

εκδ. Ianos

image

Εσωτερικός διάλογος, δημιουργική ψυχανάλυση και κυρίως μια μακροσκελής κουβέντα ανάμεσα στον Αντώνη Κανάκη και στον πατέρα του: πέρα από τη διαυγή, πηγαία εξομολόγηση, στις σελίδες της προσωπικής απογραφής του γνωστού ραδιοτηλεοπτικού παραγωγού με μια καθοριστική φυσιογνωμία της ύπαρξής του, ο αναγνώστης ταυτίζεται, προχωρά στις δικές του αναγωγές και πραγματοποιεί το προσωπικό του ξεκαθάρισμα με την οικογένεια, τους φίλους, την πόλη, την προσωπική κουλτούρα, τη ζωή την ίδια. Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι τα έσοδα από τις πωλήσεις του βιβλίου διατίθενται για την οικονομική ενίσχυση του ορφανοτροφείου Άγιος Στυλιανός.


Βασίλης Αναστασίου, Au Revoir

εκδ. Τόπος

image

Ο πρωτοεμφανιζόμενος εικοσιεπτάχρονος συγγραφέας από την Καβάλα μάς συστήνει τον Μίλτο Στογιάννη, ιδιωτικό ντετέκτιβ και «επαγγελματία νοσταλγό της πόλης», ο οποίος στην προσπάθειά του να διαλευκάνει μια υπόθεση εξαφάνισης επιδίδεται σε ένα ανελέητο ανθρωποκυνηγητό με έναν παρακρατικό υπόκοσμο ψευδεπίγραφης νομιμότητας. Νευρώδες, πυρετικό γράψιμο, μεστή υπόθεση και αφήγηση θαυμαστής ζωντάνιας, αυτή είναι η πρώτη δήλωση μιας νέας λογοτεχνικής φωνής που έρχεται γεμάτη υποσχέσεις.


Laurent Binet, HHhH

μτφ. Γιώργος Ξενάριος,εκδ. Κέδρος

image

Η διεθνής κριτική το περιγράφει σαν εποποιία και από τις πρώτες σελίδες του προκύπτει ότι δεν λανθάνουν οι εκτιμήσεις. Δεν υπάρχει τίποτε που να μη συνεπαίρνει σε αυτό το έργο για τον Ράινχαρντ Χάιντριχ, μια από τις πλέον χθόνιες φιγούρες της ανθρωπότητας και «χασάπη της Πράγας». Ένα μυθιστόρημα γραμμένο με οίστρο και σιγουριά, το οποίο διεμβολίζει την πραγματολογική ιστορία με τη λογοτεχνία αναδεικνύοντας αθέατες όψεις της αλήθειας.


Παναγιώτης Κονδύλης, Συντηρητισμός, Ιστορικό περιεχόμενο και παρακμή

μτφ. Λευτέρης Αναγνώστου, εκδ. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

image

Η μνημειώδης μελέτη του διεθνούς ακτινοβολίας φιλοσόφου και συγγραφέα, για πρώτη φορά μεταφρασμένη στα ελληνικά. Μια ανατομία του συντηρητισμού ως ιδεολογικής και κοινωνικοπολιτικής αντίδρασης των ανώτερων στρωμάτων της προνεωτερικής κοινωνίας ενάντια στη διάλυσή της και παράλληλα μια συνθετική ιστορική παρουσίαση των κύριων ιδεολογικών και πολιτικών εξελίξεων που σημάδεψαν τους νεότερους χρόνους, από τις απαρχές τους έως και τον εικοστό αιώνα.


Jon J. Muth, Οι υπέροχες ιστορίες του Γαλήνιου

μτφ. Μάνος Κοντολέων, εκδ. Άγκυρα

image

Όσοι επιθυμούν να καλλιεργήσουν τη φιλαναγνωσία σε παιδιά ηλικίας επτά ετών και πάνω, ας ξεφυλλίσουν το άρτια εικονογραφημένο έργο του Muth που κυκλοφορεί σε επανεκτύπωση. Τρεις βαθυστόχαστες ιστορίες γύρω από ένα σοφό, πράο πάντα και τη διδακτική φιλία του με τα παιδιά, δοσμένες με απλές λέξεις και υπέροχα χρώματα που μιλούν στον ψυχισμό μικρών και μεγάλων.


Nia Vardalos, Και ξαφνικά… Μαμά

μτφ. Μαρία - Ρόζα Τραϊκόγλου, εκδ. Κλειδάριθμος

image

Η πασίγνωστη σεναριογράφος και πρωταγωνίστρια του «Γάμος… αλά Ελληνικά» σε ένα εξομολογητικό, βαθιά συγκινητικό όσο και ξεκαρδιστικό χρονικό της πολυετούς της απόπειρας να γίνει μητέρα, της θαρραλέας της απόφασης να υιοθετήσει ένα τρίχρονο κορίτσι και των προκλήσεων που αντιμετώπισε έκτοτε. Ένα γλαφυρό ημερολόγιο μητρότητας γραμμένο με ειλικρίνεια και χιούμορ.


Christina Lauren, Όμορφο ξεκίνημα

μτφ. Μυρτώ Σαρρή, εκδ. Κλειδάριθμος

image

Καυτός ερωτισμός και φλογερά πάθη στο νέο μπεστ σέλερ του συγγραφικού διδύμου των Christina και Lauren, δημιουργών των παταγωδώς ευπώλητων «Όμορφο Κάθαρμα», «Όμορφη Σκύλα», «Όμορφος Ξένος», «Όμορφη Αμαρτία» και «Όμορφος Παίκτης», τα οποία έχουν διαβάσει περισσότεροι από 2.000.000 αναγνώστες.


Ελεονώρα Σταθοπούλου, Εις Ελευθερίαν

εκδ. Βιβλιοπωλείον της Εστίας

image

Επτά διηγήματα, επτά ελληνικές ιστορίες σπάνιας γλωσσικής έκφρασης, προορισμένης «να φωτίζει τους ήρωες καθώς τους πρέπει». Ένα ιδιαίτερο αφηγηματικό σύμπαν που τέρπει, συγκινεί, διαφωτίζει, απελευθερώνει, γραμμένο σε ύφος που το τοποθετεί στις επικράτειες του καλτ, σε σχέση με τη σύγχρονη λογοτεχνική παραγωγή.


Patricia Highsmith, Ιστορίες φυσικών και αφύσικων καταστροφών

μτφ. Ανδρέας Αποστολίδης, εκδ. Άγρα

image

Άφθονοι θα ισχυριστούν ότι η Χάισμιθ είναι άφταστη –καταμετρήστε μας ανάμεσά τους. Ψυχολογική ανατομία χειρουργικής διαύγειας, συστηματική διερεύνηση των χαμηλότερων ενστίκτων, αδρά πορτρέτα μιας ανθρωπότητας που τρώει τις σάρκες της, όλα τους υπό το προκάλυμμα ενός εξαρτησιογόνου σασπένς που μετατρέπει την αναγνωστική εμπειρία σε βίωμα. Στις ιστορίες αυτές η μυθοπλασία χειρίζεται με σάτιρα και βιτριολικό κυνισμό περιστατικά υπέρτατης αληθοφάνειας.


Sarah Waters, Οι ενοικιαστές

μτφ. Χριστιάννα Σακελλαροπούλου, εκδ. Λιβάνη

image

Αγαπάμε τη Σάρα Γουότερς. Τα έξι μέχρι σήμερα μυθιστορήματά της ζωντανεύουν παρελθοντικές εποχές προσεγμένες έως την τελευταία λεπτομέρεια, το ύφος της είναι περίτεχνο σαν στολίδι, οι διαρκείς αναφορές της στον Ντίκενς χτυπούν στην πιο ζωηρή μας φλέβα, ενώ για όσους διέπονται από μια έφεση προς τη βρετανική κουλτούρα, τα γραπτά της αναδεικνύουν την αληθοφανέστερη εκδοχή της. Ήδη από τα «Ξαγρυπνώντας» του 2007, την «Κλέφτρα» (2007) και το «Χείλη σαν βελούδο» (2009), οι απεικονίσεις του μεταπολεμικού ή και του βικτωριανού Λονδίνου συναγωνίζονται σε ρεαλισμό τη φλογερότερη θεματική της: το σαπφικό έρωτα. Μέσα από τον οποίο, ασφαλώς, διαφωτίζεται κανείς γύρω από τα οποιουδήποτε σεξουαλικού προσανατολισμού προσωπικά πάθη τον κατατρέχουν.

Ομοίως και στο πρόσφατο «Οι ενοικιαστές», ένα μυθιστόρημα «δωματίου» στις σελίδες του οποίου δύο γυναίκες ερωτεύονται με ακραίες συνέπειες στο Λονδίνο της δεκαετίας του ’20, μια πρωτεύουσα ρημαγμένη από τον πόλεμο που δοκιμάζει διστακτικά νέες αντιλήψεις ως προς τα ήθη, το φεμινισμό, τις κοινωνικές διαστρωματώσεις.


Michel Faber, Το βιβλίο των παράξενων νέων πραγμάτων

εκδ. Λιβάνη

image

Ένας επιπλέον κορυφαίος σύγχρονος συγγραφέας με νέο μεταφρασμένο βιβλίο το φετινό καλοκαίρι: στην περίπτωσή μας, ο Ολλανδός Φέιμπερ θα σας είναι αναμφίβολα γνωστός ως δημιουργός του «Κάτω από το δέρμα», το οποίο διασκευάστηκε στον κινηματογράφο από τον Τζόναθαν Γκλέιζερ, με τη Σκάρλετ Γιόχανσον στο βασικό ρόλο. Το τρυφερό και τολμηρό ως σύλληψη νέο του μυθιστόρημα, συνοψίζεται στη διατύπωση του David Benioff, συνδημιουργού του «Game of Thrones», μετά την ανάγνωση του έργου: «Εξακολουθεί να με στοιχειώνει... μια ιστορία αγάπης αντίκρυ στην Αποκάλυψη».


Αλεσσάντρο Πιπέρνο, Αχώριστοι

μτφ. Άννα Παπασταύρου, εκδ. Πατάκη

image

Λένε πως ο Πιπέρνο «καπνίζει πίπα σαν τον Σιμενόν, διαβάζει σαν τον Φίλιπ Ροθ και γράφει για τον Προυστ». Διαβάζοντας τους «Αχώριστους» γίνεται αντιληπτό το γιατί. Οι αδελφοί Φιλίπο και Σάμουελ Ποντεκόρβο σημαίνουν τα πάντα ο ένας για τον άλλο. Ο πρώτος διονυσιακός, ο δεύτερος απολλώνιος, αμφότεροι προσηλωμένοι στην εκπλήρωση των φιλοδοξιών τους, δοκιμάζουν αθέλητα ένα αναποδογύρισμα της μοίρας που θα επιφέρει σεισμικές μεταλλάξεις στις ζωές τους.

Όταν ο φαινομενικά αδιάφορος Φιλίπο προκύπτει χαρισματικός δημιουργός κινουμένων σχεδίων που κατακτά τις Κάννες και μετατρέπεται σε πρότυπο στο οποίο οι πάντες αντανακλούν τον εαυτό τους, ενώ ο μεθοδικός Σάμουελ παλινδρομεί ανάμεσα σε μια επισφαλή επένδυση και ένα ολοένα πιο καταστροφικό ερωτικό αδιέξοδο, τότε ο αναγνώστης γεύεται τη δύναμη της πρόζας του Ρωμαίου συγγραφέα στην ιδανικότερη έκφανσή της, ταυτόχρονα με τους σαρκαστικούς, έντονα αυτοαναφορικούς αφορισμούς του για την κοινωνία και τη ζωή στο σύνολό της.


Ρίτσαρντ Φορντ, Καναδάς

μτφ. Θωμάς Σκάσσης,εκδ. Πατάκη

image

Ένα μυθιστόρημα για τις αχανείς εκτάσεις, τις περίπλοκες ταυτότητες και την εύθραυστη ανθρωπιά, το οποίο εξετάζει το λεπτό διαχωρισμό ανάμεσα στο φυσιολογικό και το ανοίκειο, δοκιμάζοντας τις παγιωμένες αντιλήψεις μας για τον κόσμο, από τον βραβευμένο με Πούλιτζερ συγγραφέα του αλησμόνητου «Η χώρα, όπως είναι».


Νίκη Δόλλη, Νύχτες χωρίς την Κάρυ

εκδ. Καλειδοσκόπιο

image

Τις ημέρες τα εκθέματα στο Μουσείο είναι ήσυχα, τις νύχτες όμως δεν κοιμάται κανένα. Τρέχουν, παίζουν και κουβεντιάζουν για τα παλιά. Όλα εκτός από την Κάρυ, που λείπει. Μια ιστορία για παιδιά από 8 ετών και πάνω για την έκτη Καρυάτιδα και την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα.


Ηλιάνα Μπαρδή, Ζωγραφίζοντας, εξερευνώ τη Μινωική Κρήτη

εκδ. Καλειδοσκόπιο

image

Η ζωή και ο πολιτισμός στη Μινωική Κρήτη μέσα από ένα βιβλίο-εργαστήριο, που προτρέπει τα παιδιά να τον εξερευνήσουν αυτό τον κόσμο μέσα από τις δικές τους δημιουργίες, χρησιμοποιώντας πηλό, ξύλο, χαρτί, βότσαλα. Για παιδιά από Γ΄ Δημοτικού και άνω.


Όλγα Προφίλη, Αγαπημενο μου Μπουένος Άιρες

εκδ. Καλειδοσκόπιο

image

Παρίσι, 1980, σε εξέλιξη βρίσκεται μια φοιτητική διαδήλωση και η Νίνα φιλάει αυθόρμητα έναν Αργεντίνο πολιτικό πρόσφυγα. Ένα φιλί που θα εξελιχθεί σε μεγάλο έρωτα. Όμως, η φρίκη της δικτατορίας στην Αργεντινή, που έχει ήδη αγγίξει την οικογένεια του αγαπημένου της θείου, στοιχειώνει τη ζωή της Νίνας.


Όσκαρ Ουάιλντ, Τρία χρυσά παραμύθια

εικόνες Δήμητρα Ψυχογυιού, εκδ. Άγκυρα

image

Ο εγωιστής γίγαντας, Ο ευτυχισμένος πρίγκιπας και Το αηδόνι και το τριαντάφυλλο είναι οι τρεις ιστορίες του εξαιρετικού αυτού παιδικού βιβλίου. Στην τελευταία, ένας φοιτητής πιστεύει πως θα κερδίσει την αγαπημένη του μόνο αν της χαρίσει το τριαντάφυλλο που εκείνη του έχει ζητήσει. Όμως είναι χειμώνας και η τριανταφυλλιά δεν μπορεί να ανθίσει. Τότε, ένα αηδόνι θα κάνει τα πάντα για να τον βοηθήσει.


Peter Jay Black, Οι ανίκητοι πέντε

μτφ.: Μαίρη Αγγελίδου, εκδ. Άγκυρα

image

Πρωταγωνιστές της νέας αυτής σειράς είναι πέντε ορφανά αλλά ιδιαίτερα προικισμένα παιδιά, που ζουν σε ένα μυστικό καταφύγιο. Τα παιδιά αυτά, οπλισμένα με εξαιρετικές γνώσεις και δεξιότητες γύρω από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και όχι μόνο, καταφέρνουν να ξεγελάσουν τους ανέντιμους πλούσιους και ισχυρούς, έχοντας σκοπό να απονέμουν δικαιοσύνη, «ξαλαφρώνοντας» τους κακούς από τα χρήματα που κέρδισαν ανέντιμα.


Kristina Ohlsson, Η εξαφάνιση 

μτφ. Γωγώ Αρβανίτη, εκδ. Μεταίχμιο

image

Κακοποιημένα πτώματα σωριασμένα στο δάσος, φωτογραφίες θυμάτων σε πορνογραφικές ιστοσελίδες, τρομώδη σναφ φιλμ περασμένων εποχών που έρχονται ξανά στο φως, επώδυνα ανομήματα του παρελθόντος που διεκδικούν τα θύματά τους από το παρόν, γρίφοι που περιπλέκουν μια ούτως ή άλλως πολύπλοκη υπόθεση και, στην κορυφή της πυραμίδας, οι προεκτάσεις της επαπειλούμενης συμφοράς στην προσωπική ζωή της ηρωίδας.

Πρόκειται για το τρίτο μυθιστόρημα με την ερευνήτρια Φριεντρίκα Μπέργιμαν σε πρώτο ρόλο, και όμοια με τα προηγούμενα, («Ανεπιθύμητο», «Ματωμένη μαργαρίτα»), το σασπένς, η κλιμακωτή ένταση και οι ανατροπές ξεχειλίζουν, σε ένα θρίλερ που δεν διστάζει να καταπιαστεί με νευραλγικά κοινωνικά ζητήματα.

Πολιτική επιστήμονας, πρώην μέλος αντιτρομοκρατικής υπηρεσίας της Σουηδίας και εργαζόμενη σε τομείς τόσο καίριους όσο το Υπουργείο Εξωτερικών και το Κολέγιο Εθνικής Άμυνας της χώρας της, η Kristina Ohlsson συνιστά από μόνη της μια ιδιαίτερα ξεχωριστή παρουσία στο χώρο του σκανδιναβικού νουάρ, όντας γνώστρια των μηχανισμών του εγκλήματος από τα μέσα. Εύλογα η βραβευμένη σειρά αστυνομικών της καταξιώνεται διεθνώς.


Τζοάνα Μπάσφορντ, Μυστικός Κήπος

εκδ. Ψυχογιός

image

Η εικονογράφος Τζοάνα Μπάσφορντ πέρασε τις διακοπές των παιδικών της χρόνων στο κάστρο Μπρόντικ του Άιλ οφ Άραν, όπου ο παππούς της υπήρξε αρχικηπουρός. Το πλουμιστό σύμπαν της σκοτσέζικης φύσης διαμόρφωσε την ιδιοσυγκρασία της σε σημείο να αφοσιωθεί στην τέχνη που εκδηλώνεται με πενάκι και μελάνι και να δημιουργήσει παγκόσμια μόδα με τα λεπταίσθητα ασπρόμαυρα αραβουργήματά της, τα οποία ο κάτοχος των τομιδίων της καλείται να ζωγραφίσει. Πρόκειται για άκρως θεραπευτική, τονωτική διαδικασία που εθίζει με θετικές επιπτώσεις.


Ελένη Σταματούκου, Μπλε

εκδ. ATHENS VOICE BOOKS

image

Κινείται ανάμεσα στην Αθήνα και την Κωνσταντινούπολη, με την ίδια συχνότητα και τα ίδια πλούσια χρώματα Ανατολής και Ελλάδας, όπως και η κοκκινομάλλα ηρωίδα κινείται ανάμεσα στα συναισθήματα ενός χωρισμού, μίας φιλίας, ενός ξαφνικού έρωτα και πολλών παράδρομων ανάμεσά τους – ακριβώς όπως τα σοκάκια της Πόλης την καταπίνουν και την ξαναφέρνουν στην επιφάνεια, καθώς αναζητάει το τυχερό της χρώμα.


«Πικρούτσικα πικρούτσικα» του Θάνου Κάππα,

εκδ. Εστίας

image

Ποιητικά αφηγήματα γραμμένα με χιούμορ για μικρές στιγμές του παρελθόντος που μένουν μετέωρες ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία. Αυτό είναι το πρώτο βιβλίο του εκπαιδευτικού και γνωστού blogger Θάνου Κάππα. Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε δύο ενότητες. Η πρώτη, «Εμμονές και καθηλώσεις», περιλαμβάνει το υλικό …μιας ψυχανάλυσης. Μαμά, μπαμπάς, επαρχία, παιδικοί έρωτες, αφύπνιση της σεξουαλικότητας, οι Κυκλάδες (ως Ουτοπία). Η μικροαστική ελληνική οικογένεια που είναι η κοινή μας μήτρα. «Η αναφορά στο παρελθόν είναι περισσότερο μια τεχνική να θερμανθεί το υπέδαφος των λέξεων, να μην μείνουν τα πράγματα ψυχρά και ασυγκίνητα. Μέσα σ’ αυτή τη θέρμη των αισθημάτων μπορεί ευκολότερα να συντελεστεί μια ποιητική σύλληψη αυτού του σωρού από ερείπια που είναι, ή καταλήγει να γίνει, η ζωή», λέει ο συγγραφέας. Η δεύτερη ενότητα, «Tragicomedia moderna», περιλαμβάνει αφορμές που δίνει η επικαιρότητα. Η κρίση, η νέα μας πραγματικότητα, αφορά κυρίως το ρημαγμένο ψυχικό τοπίο μιας κοινωνίας χωρίς ορίζοντα. «Σε ένα τέτοιο πλαίσιο κοινωνικής κατάρρευσης είναι αδύνατο να διεκδικήσεις μια ασφαλή θέση για τον εαυτό – δεν υπάρχει ατομική, προσωπική εξασφάλιση. Γι’ αυτό και το πένθος μας είναι συλλογικό».


Τα δύο καλύτερα πολιτικά βιβλία των ημερών (αξίζει να διαβαστούν παράλληλα)

Στάθης Ν. Καλύβας, Καταστροφές και θρίαμβοι, Οι 7 κύκλοι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας

εκδ. Παπαδόπουλος

image

Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Yale των ΗΠΑ αναμετράται με την ιστορία της Ελλάδας και καθοδηγεί τον ανήσυχο αναγνώστη στην κατανόηση της κρίσης που ξεκίνησε προ πενταετίας, ρίχνοντας παράλληλα φως στα χρονικά των πτωχεύσεων ενός κράτους το οποίο ουσιαστικά κηρύσσει στάση πληρωμών εξακολουθητικά και καθ’ έξιν, από το 1832 έως τις μέρες μας. Γιατί άραγε; Απαντήσεις στο πολύτιμο αυτό βιβλίο.

Στέλιος Ράμφος, Η νίκη σαν παρηγοριά

εκδ. Αρμός

image

Συνεντεύξεις, άρθρα και ομιλίες, δημοσιευμένα και αδημοσίευτα κείμενα του φιλοσόφου και συγγραφέα, σταχυολογημένα από τον Απρίλιο του 2012 έως το Μάρτιο του 2015, άρα άκρως επίκαιρα και αποκαλυπτικά ως προς τη συλλογική μας δυσανεξία προς την αλλαγή. Μια «ερμηνευτική του ελληνισμού» και ένας εκτενής ελεύθερος διάλογος με εκπροσώπους του πνεύματος και της διανόησης, που δίνει απαντήσεις στο μυστήριο της «μονίμως διχασμένης Ελλάδας», τη μαζική παραγωγή συλλογικών φαντασιώσεων και αριστερού εθνικολαϊκισμού μιας καθηλωμένης κοινωνίας, η οποία «προβάλλει εσώψυχη αντίσταση μεγαλύτερη από τους παράγοντες του παλαιού καθεστώτος», αρνούμενη να αναλογιστεί τις ευθύνες της.