- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Σαν ταινίες μικρού μήκους
Αν η μισή τους καρδιά βρίσκεται, γιατρέ, στη λογοτεχνία, η άλλη μισή στον κινηματογράφο βρίσκεται.
Αν η μισή τους καρδιά βρίσκεται, γιατρέ, στη λογοτεχνία, η άλλη μισή στον κινηματογράφο βρίσκεται. Νουβέλα και διηγήματα από 3 ανθρώπους που έχουν σχέση (και) με το σινεμά.
Κωμωδία Αχιλλέας Κυριακίδης, εκδ. Πόλις, σελ. 74
Σκέψου έναν καφκικό ήρωα (εν προκειμένω τον Δ.Χ.) να ζει «μπορχικές» εμπειρίες στην οδό Παπαδημητρακοπούλου, στο κέντρο της Αθήνας, και είσαι ήδη μέσα στη νουβέλα. Τον παρακολουθείς να ζει το παράλογο της καθημερινότητάς του μέσα από μια εξιστόρηση, όπου με ωραίο θράσος συνυπάρχουν λέξεις και εκφράσεις από όλες τις μορφές της ελληνικής γλώσσας (καθαρεύουσα, δημοτική κ.λπ.) με προαπαιτούμενο την ενίσχυση της ειρωνείας. Κι ενώ η ιστορία του ήρωα αρχίζει να μυρίζει επανάληψη και μουχλιασμένες κλειδώσεις, έρχεται μια ανατροπή και μετά μια άλλη να του δώσει άλλες τρεις εκφάνσεις ζωής «υποχρεώνοντας» τον αναγνώστη να βρει αυτή που του αρέσει. Τον προτιμάς ένα μικροαστό, που κάνει το άλμα και δεν φοβάται να αναμετρηθεί τελικά με τους φόβους του; Ως διανοούμενο και πρώην επαναστάτη που πρόδωσε το φίλο του στην Ασφάλεια; Ως βαλκανιολόγο που φοβάται να πάρει το μέρος των μεταναστών ή ως μετανάστη που αρνείται την καταγωγή του; Διαλέγεις και παίρνεις ή έχεις και το δικαίωμα να φτιάξεις τη δικιά σου συρραφή σ’ αυτήν τη σπαζοκεφαλιά για δυνατούς λύτες, που αποκαλύπτει πως όλοι μας τελικά περιέχουμε κάτι από το διπλανό μας και πως οι ζωές μας, με κάποιον τρόπο, εφάπτονται. (Ο Αχιλλέας Κυριακίδης έχει γράψει σενάρια ταινιών και έχει σκηνοθετήσει ταινίες μικρού μήκους)
Ρετόρνο 201 Guillermo Arriaga, μτφ. Κων/νος Παλαιολόγος, εκδ. Πάπυρος, σελ. 242
Μπορεί να είναι 14 ξεχωριστά διηγήματα, αλλά καθόλου άσχετα μεταξύ τους αφού συνορεύουν, καθότι εξελίσσονται στον ίδιο δρόμο της Πόλης του Μεξικού, στην οδό Ρετόρνο 201, με πολλούς από τους ήρωες να μπαινοβγαίνουν από το ένα στο άλλο. Είναι ο τρόπος-σήμα κατατεθέν του συγγραφέα να μπερδεύει διαφορετικές ιστορίες. Θυμηθείτε τα σενάρια που έγραψε για τις ταινίες «Βαβέλ», «21 γραμμάρια», «Χαμένες αγάπες», «Οι τρεις ταφές του Μελκιάδες Εστράδα». Το κινηματογραφικό «παράλληλο σύμπαν» του G.A. αποκαλύπτεται στις συγγραφικές τεχνικές του, καθώς διακρίνουμε ανακάτεμα πρωτοπροσωπικής και τριτοπροσωπικής αφήγησης και κατάτμηση του χρόνου (μοντάζ) για ιστορίες με «αλήτες», πονεμένους έρωτες, άγριους θανάτους, ένοχα μυστικά… Όμως, παρόλη τη σκληρότητα των ιστοριών δεν μπορείς να μη διακρίνεις την τρυφερότητα με την οποία βλέπει ο συγγραφέας τους ήρωές του, ίδια με αυτή που δείχνει στα λουλούδια του ένας κηπουρός.
Τα φαινόμενα απατούν Στέλιος Μάινας, εκδ. Καστανιώτη, σελ. 146
Κάτι μεταξύ διηγημάτων και σπαραγμάτων ημερολογίου. Γιατί όλες οι ιστορίες κρύβουν από πίσω το βλέμμα του συγγραφέα, όχι τη διάθεση καταγραφής, σε καθημερινά γεγονότα ή μπορεί –ποιος ξέρει (;)– και σε βιωμένες καταστάσεις. Το ωραίο είναι πως κανένα διήγημα δεν μοιάζει με το άλλο, καθώς δεν υπάρχει καμία προσπάθεια ενοποίησης κάτω από ένα ευδιάκριτο (κοινό) ύφος. Κι αν ψάξουμε λίγο περισσότερο το διήγημα που έδωσε και τον τίτλο του βιβλίου, θ’ ανακαλύψουμε και το σκεπτικό του συγγραφέα: «Τα κάδρα μου δεν έχουν τοπία, κτίρια ή κάτι άλλο που να πιστοποιεί την εθνικότητά τους, πέρα από κάποιες μικρές, ελάχιστες λεπτομέρειες που μου αρέσει να κρυπτογραφώ με τις φωτογραφίες μου, μεταφέροντας ένα μήνυμα, μια σήμανση, ένα θέμα προς συζήτηση στους θεατές μου». (Ο Στέλιος Μάινας είναι ηθοποιός)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα βιβλίο για αγόρια που δεν συμβιβάζονται, αλλά αγαπούν τα μπαρ, τα ποτά και τα ξενύχτια. Αντίστοιχα κορίτσια θα το εκτιμήσουν επίσης…
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Όλες οι πληροφορίες για την εκδήλωση που θα συντονίσει η Athens Voice
Το τρίτο μέρος της τετραλογίας είναι ένας ύμνος στον έρωτα και μια ωδή στη γυναικεία φύση
Το (δυστοπικό) αύριο μέσα από τα μάτια του διασήμου ιστορικού
Ήταν ένας ποιητής κάθε στιγμή που σκεφτόταν, κάθε στιγμή που εργαζόταν, κάθε στιγμή που ανέπνεε.
Είχε διατελέσει μεταξύ άλλων πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών και σταθερός υποστηρικτής της ευρωπαϊκής πορείας της χώρας
Ο βασικός μεταφραστής του Φρόυντ και του Αντόρνο στα ελληνικά
Ο ποιητής και εκδότης διαβάζει αποκλειστικά για την Athens Voice αποσπάσματα από το βιβλίο του «Το όνομά μου είναι Γιώργος Χρονάς» (εκδόσεις Οδός Πανός)
Κάθε τελευταία Τετάρτη του μήνα, στις 7 μ.μ., το Ζάτοπεκ γεμίζει από χρώμα: κόκκινο, μπλε και λευκό ― της αγάπης, της θάλασσας και του χιονιού
Το χειρόγραφο «μόνο με την καρδιά μπορεί κανείς να δει σωστά» που το κάνει μοναδικό
Ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια για ταινίες και θρυλικά εξώφυλλα δίσκων
Ο στρατιωτικός βίος και η επικά γενναία πολιτεία του Χαράλαμπου Σειραδάκη
Γιατί τα βιβλία, οι διαμορφωτές της προσωπικής μας ταυτότητας, ήταν, και θα παραμείνουν, μοναδικά
Μια συζήτηση με αφορμή το βιβλίο του «Παράδοξη χώρα»
Το βιβλίο της Ελένης Γεωργακοπούλου (Katt Sway) για το πιο διάσημο κουτάβι στο ελληνικό TikTok
Με ποια κριτήρια αποφασίζουν να εκδώσουν ένα νέο βιβλίο οι εκδοτικοί οίκοι;
Ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου της Νομικής Σχολής Αθηνών μιλάει με αφορμή το βιβλίο του «Πολιτική ορθότητα: Η σύγχρονη λογοκρισία;»
«Ο ΙΑΝΟS ήταν και παραμένει ένας αιρετικός τόπος που αναπτύσσει και καλλιεργεί τον διάλογο επί παντός του επιστητού».
Ψάχνουμε απαντήσεις στη νέα συλλογή διηγημάτων της Αναστασίας Αλεβίζου, «Ιστορίες Μόδας και Εγκλημάτων» από τις εκδόσεις 24 γράμματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.