- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Το θεατρικό έργο Τα Ορφανά έχει παρουσιαστεί ξανά στην Ελλάδα, από το Θέατρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, με μεγάλη επιτυχία. Πρόκειται για ένα σύγχρονο θεατρικό έργο το οποίο εστιάζει στο περιβάλλον της οικογένειας, σε μια προσπάθεια να προσεγγίσει τις αιτίες που οδηγούν τα άτομα τόσο σε παραβατικές και βίαιες συμπεριφορές όσο και την ατομική και κοινωνική αναλγησία απέναντι στους θύτες.
Στο περιβάλλον μιας καθ’ όλα αξιοσέβαστης οικογένειας, ο νεαρός αδερφός, επιτίθεται σε πρόσφυγες/μετανάστες που ζουν στην περιοχή του, χωρίς κανέναν ιδιαίτερο λόγο, απλώς και μόνο επειδή είναι διαφορετικοί αλλά και αδύναμοι. Η αδερφή του, για να τον προστατεύσει από την αστυνομία, εξαναγκάζει τον σύζυγό της να γίνει συνένοχος στη βιαιοπραγία, προκειμένου να τρομοκρατήσουν τον άτυχο πρόσφυγα/μετανάστη ώστε να μην ομολογήσει.
Το θεατρικό έργο διαθέτει κλιμακούμενη ανέλιξη πλοκής που διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή, φυσικότητα λόγου και συμπεριφορών. Το μόνο ίσως μειονέκτημά του εντοπίζεται στο γεγονός ότι η βίαιη συμπεριφορά του νεαρού αδερφού, παρουσιάζεται ως ψυχαναλυτικό τραύμα της παιδικής του ηλικίας. Πράγμα που αποδυναμώνει την προσπάθεια μιας ιδεολογικο-κοινωνιολογικής ανάλυσης του ζητήματος. Καθώς, οι νέοι που επιλέγουν να πράττουν κατ’ ανάλογο τρόπο δεν προέρχονται όλοι από διαλυμένες οικογένειες, ούτε είναι ορφανά, ούτε αναγκαστικά ανήκουν στο περιθώριο της κοινωνίας. Εξάλλου, το φαινόμενο δεν αγγίζει μόνο τη νεολαία, αλλά και τους ενήλικες, οι οποίοι δρουν κατ’ ανάλογο βίαιο τρόπο και οι οποίοι ψηφίζουν και τα ομόλογα κόμματα, Χρυσή Αυγή, και εδώ και στην Ευρώπη. Συνεπώς, η αναφορά στα Ορφανά, που δίνει άλλωστε και τον τίτλο του έργου, ίσως περιορίζει την προβληματική του έργου αντί να την πλαταίνει. Βεβαίως, στον βαθμό που η «ορφάνια» αποκτά συμβολική σημασία, τότε μπορεί να συμπεριλάβει και το ιδεολογικό, πολιτικό και αξιολογικό έλλειμμα της σύγχρονης κοινωνίας.
Ο σκηνοθέτης Κωστής Μπασογγιάννης επιλέγει ορθά, την ισχύ του ρεαλισμού για να αποδώσει με αμεσότητα οικείες καταστάσεις, ώστε να γίνουν αναγνωρίσιμες και επιδραστικές. Τα σκηνικά/κοστούμια (Σεμίραμις Μοσχοβάκη) λιτά και λειτουργικά σημαίνουν με λεπτότητα την οικογενειακή ατμόσφαιρα. Οι φωτισμοί (Γιώργος Αγιαννίτης) συνομιλούν εύστοχα με τα δρώμενα. Η μετάφραση (Κοραλία Σωτηριάδου) άψογα λειτουργική ως προς την ιθαγένεια των ρόλων. Ο Γιώργος Μηλιώτης (Λίαμ), ηθογραφεί με σκηνική άνεση, αυθορμητισμό και συναισθηματική ειλικρίνεια τον ψυχικά τραυματισμένο νεαρό, ο οποίος προσπαθεί μέσα σε μια ανήλεη κοινωνική πραγματικότητα να βρει τη θέση αλλά και τη φύση του. «Φοβάμαι, τι σόι άνθρωπος είμαι;». Ίσως, επιβάλλεται όμως να διαφανεί και κάποιου βαθμού «επίγνωση» των πράξεών του, ώστε να μην χαρακτηριστεί αποκλειστικά ψυχικά διαταραγμένος, διότι τότε ο ρόλος πέφτει στην περιπτωσιολογία. Η Ζωή Σαντά (αδερφή) στιβαρή και μεστή υποκριτικά, αρθρώνει ίσως έναν λόγο περισσότερο οργισμένο και επιθετικό εξαρχής. Ο ηπιότερος τόνος θα της επιτρέψει μια φυσιολογικότερη ανέλιξη. Ο Γιάννης Δρακόπουλος (σύζυγος) εσωστρεφής και περίκλειστος, ερμηνεύει με μέτρο, που όμως οφείλει σε σημεία να διαρραγεί.
Στον δυτικό πολιτισμό «Είμαστε εμείς και οι “άλλοι”». Η οικογένειά μας και οι άλλοι. Όλα γίνονται για να προστατευτούν τα κεκτημένα μας, η ασφάλειά μας, η πλαστή ευημερία μέσα στην οποία διαβούμε. Ο καθένας από μας φέρει ακέραια την ευθύνη για ό,τι συμβαίνει σε κάθε γωνιά του πλανήτη, από τη στιγμή που το γνωρίζει. Είμαστε όλοι ένοχοι και θα συνεχίζουμε να είμαστε όσο σιωπούμε και συναινούμε σε πολιτικές κι επιλογές, που απλώς, αποκρύβουν τις αιτίες που εξαναγκάζουν τους πρόσφυγες/μετανάστες να εγκαταλείψουν τις χώρες τους. Μόνο όταν οι ελληνικές θάλασσες θα γεμίζουν πτώματα που θα … παρεμποδίζουν τους λουόμενους και θα απομακρύνουν τον τουρισμό, μόνον τότε ίσως αναγκαστούμε να ψάξουμε για την αιτία του προβλήματος.
Θέατρο ΠΚ, Κασομούλη 30 & Ρενέ Πυώ 2,Νέος Κόσμος Τηλ.: 2109011677, Παραστάσεις: Βραδ.: Σάβ. 9 μ.μ., Κυρ. 8 μ.μ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.