Θεατρο - Οπερα

Τα χρόνια της αθωότητας

Το παράλογο και το γκροτέσκο στη ζωή μας

115010-718264.jpg
Δήμητρα Αναγνώστου
ΤΕΥΧΟΣ 237
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
90396-203153.jpg

Tην ώρα που θα διαβάζουμε αυτή την κριτική ο Κωνσταντίνος Παπαχρόνης δεν θα είναι πια μαζί μας. Το ξημέρωμα της Τρίτης ο ταλαντούχος νεαρός ηθοποιός έφυγε για πάντα σε ένα ταξίδι χωρίς γυρισμό. Η στήλη του αφιερώνεται. Αντίο, φίλε.

ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ του Φρανκ Βέντεκιντ, Σκηνοθεσία: Νίκος Μαστοράκης
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ, Ευμολπιδών 41, 210 3455.020

Η μικρογραφία μιας κοινωνίας υπό κατάρρευση, η αλλαγή ενός ολόκληρου συστήματος, τα μυστικά ενός κόσμου που μάχεται την άγνοια με τη θρησκοληψία και τις ηθικές παραδόσεις ξεδιπλώνονται μέσα σε μια τάξη σχολείου.

Όταν ο Βέντεκιτ έγραψε το «Ξύπνημα της Άνοιξης», που στη διάρκεια του μεσοπολέμου ήταν το πιο πολυπαιγμένο έργο σε όλες τις γερμανόφωνες σκηνές, το έργο έφερε τον τίτλο «Mια παιδική τραγωδία». Ήταν ένα μικρό δράμα με προκλητικό για την εποχή του ύφος, που έκανε να ξεσπάσουν μάχες και προασπιζόταν μια εντελώς διαφορετική και ελεύθερη διαπαιδαγώγηση παιδιών και εφήβων.

Πολλές σύντομες σκηνές φτιάχνουν έναν καμβά που περιγράφει εποχή και ήθη.

Η Βέντλα ρωτά για το μήκος της φούστας της, που είναι φέτος πιο μακρύ. Ο Μέλχιορ και ο Μόριτς συζητούν για τις παιδαγωγικές θεωρίες και καταλήγουν ότι αυτό που χρειάζεται είναι η απόλυτη ελευθερία στη διαπαιδαγώγηση. Τα κορίτσια συζητούν στην αυλή του σχολείου τη συμπεριφορά των γονιών τους απέναντί τους.

Η Βέντλα αναρωτιέται για την ερωτική της εμπειρία, χωρίς να καταλαβαίνει στην πραγματικότητα τι έχει συμβεί. Ο πατέρας του Μέλχιορ αποφασίζει να στείλει το παιδί του σε αναμορφωτήριο. Σκηνές του σχολείου και του σπιτιού εναλλάσσονται με επίκεντρο τη συμπεριφορά των ενηλίκων στα παιδιά τους και τη ζύμωση της εφηβείας, αυτό το βίαιο σπαρακτικό ξύπνημα των αισθήσεων που ο συγγραφέας αποκαλεί ξύπνημα της Άνοιξης.

Νατουραλισμός, γκροτέσκο και παράλογο, ριζοσπαστικές απόψεις και συντηρητικές τάσεις συγκρούονται συνεχώς σε μια παράσταση σχεδόν τριών ωρών που έστησε ο Νίκος Μαστοράκης, με σκηνικό τους μαυροπίνακες μιας σχολικής τάξης. Οι τολμηρές εικόνες του έργου συχνά στη διάρκεια της παράστασης χάνουν το ρυθμό τους, γίνονται μακρόσυρτες και περιγραφικές. Ξεχωριστές στέκουν οι καρικατούρες των γονιών και των δασκάλων, το τονισμένο παράλογο και το γκροτέσκο, που δίνουν τη μεγάλη δυναμική της παράστασης. Ακόμα και με το αμήχανο τέλος, η παράσταση αναδεικνύει το ενδιαφέρον της καταγραφής πραγματικών περιστατικών και το ψυχογράφημα μιας ταραγμένης ηλικίας, το μυστήριο της δραματικής ενηλικίωσης.

image

ΤΟ ΦΙΟΡΟ ΤΟΥ ΛΕΒΑΝΤΕ του Γρ. Ξενόπουλου, Σκηνοθεσία: Κώστας Τσιάνος, Παίζουν: Σπύρος Παπαδόπουλος, Χάρης Σώζος, Χριστίνα Αλεξανιάν, Ευαγγελία Μουμούρη
ΑΝΕΣΙΣ, Κηφισίας 14, 210 7707.227

Η ιστορία ενός τετραπέρατου Ζακυνθινού, που φτάνει στην Αθήνα πιστεύοντας στις χάρες και στις χαρές της πρωτεύουσας, είναι το θέμα του έργου του Γρηγορίου Ξενόπουλου. Γραμμένο το 1914, από τα πιο αγαπητά του συγγραφέα, δημιουργεί μια οικειότητα εξαιτίας των αληθινών του χαρακτήρων που δεν παύουν μέχρι σήμερα να είναι οικείοι.

Σε μια μετάβαση από την επαρχία στην Αθήνα, η Ελλάδα τού χθες συναντάει τη σύγχρονη Ελλάδα, της εποχής. Ο αθώος γαλίφης και πολυμήχανος Νιόνιος, για να παλέψει το φόβο του από τους σεισμούς, μετακομίζει στην Αθήνα αφήνοντας πίσω του τον τόπο που λατρεύει και τους ανθρώπους που αγαπάει.

Αναλαμβάνει επιστάτης του κυρίου Βάλβη, μεγαλοδικηγόρου με καριέρα, γυναίκα, ερωμένες, κόρες της παντρειάς και επίδοξους γαμπρούς που μπαινοβγαίνουν στο σπίτι. Καταφέρνει να τα βάλει όλα σε τάξη με ψέματα και αλήθειες και αποδεικνύει το δαιμόνιο καταφερτζή χαρακτήρα του.

Νοσταλγικό και ανάλαφρο, ένα έργο που κρατάει τα κωμικά και τα λυρικά στοιχεία σε θαυμαστή ισορροπία και φανερώνει έναν κόσμο που έχει σβήσει αλλά έχει αφήσει ανεξίτηλα σημάδια μέχρι σήμερα.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ευθύμης Φιλίππου & Αγγελική Παπούλια, "Ετυμολογίες"
Ευθύμης Φιλίππου - Αγγελική Παπούλια: «Ετυμολογίες» κόντρα στα δεδομένα

Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»

Ανέστης Αζάς, "Τα σκυλιά"
Ανέστης Αζάς: Όταν «Τα σκυλιά» ψάχνουν το δίκιο τους

Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη

Σφάλμα σύνδεσης
Σφάλμα σύνδεσης: ΑΙ, μπορείς να μου πεις τι θα γίνει στο μέλλον;

Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών

Forced Entertainment, «Signal to Noise»
Οι Forced Entertainment εκπέμπουν Signal to Noise από την Πειραιώς 260

«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα

"Τραβιάτα" από την ΕΛΣ στο Ηρώδειο
Το καλοκαίρι 2024 σε ΕΛΣ, Μέγαρο, Πειραιά και στα ανοιχτά θέατρα της Αθήνας

«Τραβιάτα», «Κάρμεν» και «Σαρλότ» από την ΕΛΣ, «Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία» από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και το Φεστιβάλ Αθηνών, οι «Κουταλιανοί» στο Μέγαρο κ.ά.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.