- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
«Θελεστίνα» στο ΚΘΒΕ: Αποκλειστικές φωτογραφίες λίγο πριν την πρεμιέρα
Ο Αστέριος Πελτέκης σκηνοθετεί την ιλαροτραγωδία του Μεσαίωνα, με πρωταγωνίστρια την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου


Σήμερα το βράδυ κάνει πρεμιέρα η «Θελεστίνα» στο ΚΘΒΕ- Έχουμε αποκλειστικές φωτογραφίες από τις πρόβες
Ένας ερωτευμένος ιππότης απευθύνεται σε μια δαιμόνια προξενήτρα, ώστε να κερδίσει την αγαπημένη του. Αυτό είναι το θέμα της «Θελεστίνας» του Φερνάντο ντε Ρόχας, της νέας παραγωγής του ΚΘΒΕ, σε διασκευή και σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του θεάτρου Αστέριου Πελτέκη, που κάνει πρεμιέρα το Σάββατο 15 Μαρτίου στο Βασιλικό Θέατρο.

ΚΘΒΕ: Ο Αστέριος Πελτέκης διασκευάζει και σκηνοθετεί μια ιλαροτραγωδία του Μεσαίωνα
Η παράσταση μάς μεταφέρει στην Ισπανία του 15ου αιώνα. Η Θελεστίνα είναι έτοιμη να δώσει τα μαγικά της βότανα και να βάλει μπρος τις αλχημείες της -έναντι αμοιβής βέβαια- ώστε να βοηθήσει τον ερωτευμένο ιππότη Καλίστο να κερδίσει την καρδιά της Μελιβέας. Η ιλαροτραγωδία του Φερνάντο ντε Ρόχας ανεβαίνει στο ΚΘΒΕ, σε απόδοση κειμένου και σκηνοθεσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΚΘΒΕ, Αστέριου Πελτέκη, στο Βασιλικό Θέατρο. Στον ρόλο της Θελεστίνα η η Ελισάβετ Κωνσταντιντίδου. Μαζί της πρωταγωνιστούν οι: Χρύσα Ρώπα, Ταξιάρχης Χάνος, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Γιώργος Κολοβός, Τατιάνα Μελίδου.

Η Θελεστίνα, βάζει το σχέδιο της σε εφαρμογή, ώστε το νεαρό ζευγάρι να ερωτευθεί με πάθος. Πανούργα, χειριστική και εξαιρετικά ικανή στο να καταλαβαίνει τους ανθρώπους και να εκμεταλλεύεται τις αδυναμίες τους, χρησιμοποιεί ανορθόδοξους τρόπους, μηχανορραφίες και «ραφές» παντός τύπου που εκχυδαΐζουν τον αγνό «πλατωνικό» έρωτα και εμπλέκουν τους ήρωες σε απρόβλεπτες περιπέτειες… Ποια θα είναι η κατάληξη αυτού του δυνατού έρωτα, που μέσα από αλχημείες και εξαπατήσεις, πυροδοτεί μια σειρά θανάσιμων αμαρτημάτων, όπως η λαγνεία και η απληστία;

Η Ιλαροτραγωδία του Καλίστο και της Μελιβέας ή Θελεστίνα -όπως την αποκαλούσε το κοινό και επικράτησε σαν τίτλος- αν και γράφτηκε μόλις το 1499, έχει πολλά πρωτοποριακά και τολμηρά για την εποχή του στοιχεία. Ο Αστέριος Πελτέκης, που διασκεύασε και το κείμενο, προχώρησε και στην προσθήκη μιας σύγχρονης Παράβασης, για να προσεγγίσει το ζήτημα της θέσης της γυναίκας ανά τους αιώνες και να αντιπαραβάλλει την αρετή της αγνότητας απέναντι στη χειραγώγηση και την εκμετάλλευση του γυναικείου σώματος. Γι' αυτό και προσκάλεσε εικαστικούς καλλιτέχνες από τη Βόρεια Ελλάδα, οι οποιίοι φιλοτέχνησαν έργα τέχνης που ζωντανεύονυ επί σκηνής, υπό την επιμέλεια της Φρόσως Λύτρα. Πρόκειται για μια παράβαση- παρέλαση που περιλαμβάνει κούκλες , κάθε μία με τη δική της ιδιαίτερη αισθητική και τον ξεχωριστό χαρακτήρα του κάθε καλλιτέχνη, οι οποίες λειτουργούν ως ένα ζωντανό εικαστικό δρώμενο και αποτελούν ενεργό στοιχείο της παράστασης. Έτσι οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν όχι μόνο ένα σκηνοθετικό εύρημα, αλλά μια πολυεπίπεδη καλλιτεχνική πρόταση και να γίνουν μάρτυρες μιας πομπής συμβόλων, μορφών και ιδεών, που αναδεικνύουν την σεξιστική αντιμετώπιση της γυναίκας και την κοινωνική καταπίεση που υφίσταται, μέσα στο χρόνο.
*Κατάλληλο για θεατές άνω των 13 ετών

Λίγα λόγια για το έργο
Αυτή ήταν η κωμωδία ή ιλαροτραγωδία του Καλλίστο και της Μελιβέας, γραμμένη προς γνώσιν και συμμόρφωσιν των τρελά ερωτευμένων, που έρμαιοι του Πάθους τους, λατρεύουν αντί Θεού τους εραστές τους.
Η Θελεστίνα ή η ιλαροτραγωδία του Καλίστο και της Μελιβέας,είναι το πρώτο διαλογικό μυθιστόρημα το οποίο εισαγάγειουσιαστικά την λογοτεχνία στην Αναγέννηση. Ο Φερνάντο ντε Ρόχας, ένας βίαια εκχριστιανισμένος Εβραίος, γράφει μια συναρπαστική ερωτική ιστορία, που καθρεφτίζει τη μεσαιωνική ηθική, απεικονίζοντας τα βασικά χαρακτηριστικά της. Βρίσκεται όμως στο κατώφλι μιας νέας εποχής που αρχίζει να ξεπηδάει με νέους κώδικες. Από τη φεουδαρχία και τον Καθολικισμό αρχίζουν να αχνοφαίνονται τα πρώτα σημάδια της Αναγέννησης και του καπιταλισμού, σε ένα κείμενο που παίζει με τα όρια της Ιεράς Εξέτασης. Το εκτενέστατο μυθιστόρημα των περίπου 65.000 λέξεων, γνώρισε τεράστια επιτυχία με πολλές επανεκδόσεις και διασκευές. Η έντονη θεατρικότητά του κειμένου, οι δυνατοί μονόλογοι, η διαλογική μορφή του καθώς και οι πολύπλευροι χαρακτήρες του, έδωσαν έδαφος για πολλαπλές απόπειρες σκηνικής μεταφοράς. Η σάτιρα, το ποιητικό στοιχείο, ο συνδυασμός του υψηλού και του ευτελούς, τα μεγάλα πάθη και τα συναισθήματα με την ταυτόχρονα κωμική αποδόμησή τους, επιτυγχάνουν μια επιδέξια κοινωνική κριτική της εποχής, αποδομώντας διακριτικά τις αρχές που τη διέπουν, σε ένα κείμενο που επιφανειακά τις παραχωρεί τη νομιμοποίησή τους.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Απόδοση κειμένου - Σκηνοθεσία: Αστέριος Πελτέκης
Μουσική: Στέφανος Κορκολής
Εικαστική σύνθεση και εγκατάσταση: Φρόσω Λύτρα
Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης
Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
Συνεργάτις σκηνογράφος- ενδυματολόγος: Δανάη Πανά
Επιμέλεια κίνησης: Αναστασία Κελέση
Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Σαρμή
Οργάνωση Παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου
Φωτογραφίες: MikeRafail | Thatlongblackcloud
*Βοηθός σκηνοθέτη (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Χρυσούλα Σαράντου
*Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Αναστασία Μαρκέλλα Νεαμονίτη

Διανομή:
Ζωή Ευθυμίου (Νεαρή Θελεστίνα/Β΄Θελεστίνα/Περαστική), Γιώργος Κολοβός (Καλίστο),Θάνος Κοντογιώργης (Σεμπρόνιο/Τριστάν/Περαστικός), Ελισάβετ Κωνσταντινίδου (Θελεστίνα), Χριστίνα Κωνσταντινίδου (Αλίσα/Πόρνη/ Γ΄Θελεστίνα/Περαστική/ σε διπλή διανομή), Τατιάνα Μελίδου (Μελιβέα), Δημήτρης Μορφακίδης (Πάρμενο/ Σόσια/Περαστικός), Αλεξάνδρα Παλαιολόγου (Αρεούσα/ Περαστική), Χρύσα Ρώπα (Ελίσια), Μίλτος Σαμαράς (Θεντούριο/Περαστικός), Εύη Σαρμή (Λουκρέθια), Ελευθερία Τέτουλα (Αλίσα/ Πόρνη/ Γ΄Θελεστίνα/Περαστική/ σε διπλή διανομή),Ταξιάρχης Χάνος (Πλεμπέριο/ Περαστικός)
Χορεύτρια
Έρωτας/ Πόρνη/ Περαστική: Αναστασία Κελέση
Φιγκυράν: Αργυρώ Βλαχοπούλου, Ρέα Καραδέδου-Ισούα, Αγάπη Ουζούνη, Χρυσούλα Σαράντου
Συμμετέχουν με έργα τους οι εικαστικοί: Μαρία Αδάμου, Πέτρος Αναστασίου, Εβίτα Βουδούρη, Σαββίνα Ζήκου, Βασιλική Καραπαναγιωτίδου, Αλεξάνδρα Μπαλτζή, Ελένη Περαντζάκη, Αργυρή Στεφάνου, Ραφαήλ Τσιφλίδης, Χρυσάνθη Τρυφών, Στρατής Χατζηευστρατίου, Σμαρώ Ταχματζίδου, Θώμις Παπαδημητρίου.

ΙΝFO
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου)
Πρεμιέρα: Σάββατο 15|03|2025 στις 21.00
Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 21:00,Τετάρτη & Κυριακή στις 19:00
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κάποια έργα κάνουν πρεμιέρα, κάποια ετοιμάζονται να ρίξουν αυλαία
Ο Αστέριος Πελτέκης σκηνοθετεί την ιλαροτραγωδία του Μεσαίωνα, με πρωταγωνίστρια την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου
Η παράσταση που βασίζεται στο μυθιστόρημα της Μάργκαρετ Μίτσελ, θα ανέβει στις 25 Απριλίου 2025
Στην παράσταση «Συνέβη στο Μοντερέι» με τη Λυδία Φωτοπούλου
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για τη δική του ξεχωριστή προσέγγιση στην παράσταση που ανεβαίνει σήμερα στο θέατρο Άττις- Νέος Χώρος
Η Ζωή Χατζηαντωνίου θέλησε να δείξει την κρίση ηθικής, αξιών, πολιτισμού των δυτικών κοινωνιών, προσπαθώντας να τη μεταφέρει στα ελληνικά δεδομένα
Σκηνοθέτης κινηματογράφου στην πρώτη του θεατρική σκηνοθετική απόπειρα. Μιλήσαμε με αφορμή την παράσταση «Μάγκντα Γκαίμπελς» του Γιώργου Βέλτσου, στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός
Σε κλίμα συγκίνησης συγγενείς, φίλοι και συνεργάτες αποχαιρέτησαν τη σπουδαία ηθοποιό
«Ο χορός του θανάτου»: Μια παράσταση που μας προσκαλεί σε ένα σκοτεινό παιχνίδι τρόμου, ακραία θεατρικού
Μιλήσαμε με την ηθοποιό, σκηνοθέτιδα και σεναριογράφο της σειράς «Είμαι η Τζο» και πρωταγωνίστρια στο queer παραμύθι «Δάφνη»
Η Ηρώ Μπέζου και η Δήμητρα Τρυπάνη ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια «ραδιοφωνική όπερα»
Μια ανατρεπτική ιλλαροτραγωδία, φωτίζοντας την απληστία, τον έρωτα και τις ανθρώπινες αδυναμίες στη μεσαιωνική Ισπανία
Ο Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί το έργο του Άρθουρ Μίλλερ
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό για την παράσταση «Σκηνές από έναν γάμο» στο θέατρο Χώρα, για τα μυστικά μιας σχέσης που αντέχει στον χρόνο, για τη συνεργασία με τη σύζυγό του και την πορεία του στην υποκριτική
Δημιουργός άνω των 30 θεατρικών έργων, υπήρξε επίσης ηθοποιός και σκηνοθέτης
Έντονη σωματικότητα, εξπρεσιονιστικοί φωτισμοί, video-art, μουσική, μάσκες που παραπέμπουν σε πίνακες του Φράνσις Μπέικον: αυτά είναι τα εργαλεία του σκηνοθέτη Τάσου Σαγρή
Απολαυστική σκηνοθεσία, με επιτυχημένο μείγμα στοιχείων από chinoiserie και Commedia dell’arte
Τι θα δούμε στο Εθνικό, το Παλλάς, το Θέατρο Τέχνης, το Δίπυλον και το ΠΛΥΦΑ
Ο Θανάσης Τριαρίδης διασκευάζει το κλασικό έργο του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.