Θεατρο - Οπερα

Θεατρικός χειμώνας 2024-2025: Οι παραστάσεις που δεν θα χάσουμε

Ο σχεδιασμός της εγχώριας θεατρικής παραγωγής για τη νέα θεατρική σεζόν
Νίκη - Μαρία Κοσκινά
ΤΕΥΧΟΣ 928
21’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Όλες οι καινούριες θεατρικές παραστάσεις και εκείνες που επαναλαμβάνονται για δεύτερο ή τρίτο χρόνο τη σεζόν 2024-2025

Το φετινό θεατρικό τοπίο χαρακτηρίζεται από πολλές «επαναλήψεις» παραστάσεων που ξεχώρισαν την προηγούμενη θεατρική σεζόν. Στις νέες παραγωγές θα ξεχωρίσουν αρκετές πρεμιέρες σύγχρονων θεατρικών έργων που συζητιούνται στο εξωτερικό και έρχονται για πρώτη φορά στη χώρα μας, όπως η «Φάλαινα», το «Prima Facie» ή το μοναδικό «The Second Woman» με τη Στεφανία Γουλιώτη σε μια 24ωρη παράσταση. Παράλληλα, δεν θα λείψουν οι διασκευές κλασικών αριστουργημάτων της παγκόσμιας θεατρικής λογοτεχνίας αλλά και κάποια πολύ ενδιαφέροντα νέα κείμενα Ελλήνων ή ξένων θεατρικών συγγραφέων.

Οι επαναλήψεις από προηγούμενες σεζόν

Στις επαναλήψεις θα βρούμε παραστάσεις που συζητήθηκαν πολύ και σημείωσαν απανωτά sold out. Για δεύτερη σεζόν, για λίγες και περιορισμένες παραστάσεις συνεχίζουν στο Πορεία το «Περλιμπλίν και Μπελίσα» του Λόρκα και το «Έγκλημα και Τιμωρία» του Ντοστογιέφσκι – και τα δυο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου. Στο θέατρο Ελληνικός Κόσμος «Οι άθλιοι» του Βίκτορος Ουγκό, μια μεγάλη παραγωγή με 23μελή θίασο, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη με τον Ιβάν Σβιτάιλο στον ρόλο του Γιάννη Αγιάννη και στο Ζίνα «Ο θάνατος του εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη, με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον κεντρικό ρόλο.

«Ο Άσχημος», σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή, με πρωταγωνιστή τον Ορφέα Αυγουστίδη, θα συνεχίσει και φέτος, έπειτα από τα sold out της προηγούμενης σεζόν, στο Νέο Θέατρο Βασιλάκου, από την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου. Στο Studio του θεάτρου Αργώ ξαναπαίζεται το «Χόρεψέ με πατέρα» της Κατερίνας Αντωνιάδου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Αρμένη, με τους δυο τους να ενσαρκώνουν τον πατέρα και την κόρη. Μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε την περσινή χρονιά, η κωμωδία του Τομ Σέπαρντ -και μετάφραση Μίνου Βολανάκη- «Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί» επιστρέφει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού. Παράλληλα, για δεύτερη χρονιά επιστρέφει στο θέατρο Μουσούρη η παράσταση του Στίβεν Κάραμ «The humans» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη. 

Για ακόμη μια χρονιά θα συνεχιστεί «Η καρδιά του σκύλου» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, σε σκηνοθεσία Έφης Μπίρμπα, στο θέατρο Κιβωτός με πρωταγωνιστή τον Άρη Σερβετάλη, κάνοντάς μας να αναρωτηθούμε εάν μπορούμε να δούμε τον κόσμο με άλλα μάτια. Η «Αξία της Ζωής» της Jane Anderson, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια, τον Οκτώβριο στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης. Στο Μικρό Γκλόρια επιστρέφει το λαϊκό μιούζικαλ τσέπης «Μίξερ», σε σκηνοθεσία Κώστα Σιλβέστρου, με την Έλενα Χαραλαμπούδη (aka 5 Minute Mum) και τον Αλέξανδρο Σιάτρα. Στο θέατρο Αργώ το «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν», σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη, με τον Γιώργο Κωνσταντίνου και τον Απόστόλη Τότσικα στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, αλλά και «Το στρίψιμο της βίδας», της Σοφίας Καζαντζιάν και του Μάριου Ιορδάνου μέχρι και 26 Ιανουαρίου 2025. Για δεύτερη χρονιά επιστρέφει επίσης και «Ο Μάκης» του Βασίλη Κατσικονούρη, με τον Ερρίκο Λίτση στον ομώνυμο ρόλο. 

Το γεμάτο ανατροπές κείμενο, το ανελέητο «παιχνίδι» με τα όρια της αντίληψης των θεατών, η σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου και οι σπουδαίες ερμηνείες, η βέβαια η κατεδαφιστική κριτική στην παντοδυναμία της πολιτικής ορθότητας και της cancel culture, έκαναν το «The doctor» talk of the town της περσινής θεατρικής σεζόν και όλες τις παραστάσεις του sold out στο κατάμεστο Αμφι-θέατρο. Τώρα, το συνταρακτικό θρίλερ του Robert Icke επιστρέφει και τη νέα σεζόν. Ερμηνεύουν: Στεφανία Γουλιώτη, Νίκος Χατζόπουλος, Κίττυ Παϊταζόγλου, Μαριάννα Δημητρίου, Aurora Marion, Νίκη Σερέτη, Μιχάλης Μιχαλακίδης, Σταύρος Καλλιγάς, Μαρία Κοραχάη, Αλίκη Ανδρειωμένου και η Ζωή Ρηγοπούλου.

Η παράσταση «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» του Ματέι Βίζνιεκ, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου συνεχίζεται στο θέατρο Μπέλλος. Στο Σταθμός επιστρέφουν «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ντέλλα, «Το γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη, σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη - Ερμίνας Κυριαζή και «Η κασέτα» της Λούλας Αναγνωστάκη, που σκηνοθετεί στο πλαίσιο της διδακτορικής του διατριβής ο Μάνος Καρατζογιάννης, καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου. Στο θέατρο Τζένη Καρέζη παίζονται πάλι τη φετινή σεζόν οι «Σπυριδούλες» της Νεφέλης Μαϊστράλη, η παράσταση της θεατρικής ομάδας 4Frontal που συν-σκηνοθέτησαν οι Θανάσης Ζερίτης και Χάρης Κρεμμύδας.

Για 2η χρονιά ύστερα από έναν κύκλο sold out παραστάσεων στην Ελλάδα, το έργο «Ντίνος Χριστιανόπουλος – Το Ταγκαλάκι» επιστρέφει στην Αθήνα, σε μεγαλύτερο χώρο, στο θέατρο Arroyo, για ένα κύκλο δέκα παραστάσεων, σε σκηνοθεσία των Αντώνη Μποσκοΐτη και Χάρη Φλέουρα. Η παράσταση αυτή αποτελεί τη θεατροποίηση μιας συνέντευξης επικών διαστάσεων που είχε παραχωρήσει ο Ντίνος Χριστιανόπουλος στον Αντώνη Μποσκοΐτη το 2013 και που είχε δημοσιευθεί στο βιβλίο «18 συνεντεύξεις – Σαν μονόπρακτα» του δημοσιογράφου και σκηνοθέτη. Στον ρόλο του Χριστιανόπουλου οΧάρης Φλέουρας, ηθοποιός που εργάζεται ακατάπαυστα στο θέατρο από το 1998, ενώ επί σκηνής βρίσκεται ο ίδιος ο Μποσκοΐτης ως ο interviewer του ποιητή.

Παράλληλα, στο θέατρο Ακροπόλ συνεχίζεται και για αυτή τη σεζόν το «Underground» του Εμίρ Κοστουρίτσα, σε  διασκευή – σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς, με τους Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Γιάννη Τσορτέκη και Αλεξάνδρα Αϊδίνη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Στο έργο συμμετέχει ζωντανή ορχήστρα επί σκηνής. Ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας «Το αμάρτημα της μητρός μου» του Γιώργου Βιζυηνού θα παρουσιαστεί για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Ραντάρ, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Κωνσταντίνου Γιαννακόπουλου


Για 2η χρονιά συνεχίζεται «Το χρονικό ενός δυσλεκτικού» του Γιάννη Πάσχου, σε σκηνοθεσία Ντίνου Ψυχογιού, στο Θέατρο 104. Ομοίως η παράσταση «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, με τη Βίκυ Βολιώτη στον ομώνυμο ρόλο, θα παίζεται και φέτος στο θέατρο ΕΛ.ΕΡ., σε σκηνοθεσία Έφης Ρευματά και για λίγες μόνο παραστάσεις.

Επιστρέφουν για τρίτη χρονιά «Η άνοδος του Αρτούρο Ούι», το δυνατό κείμενο του Μπέρτολ Μπρεχτ για την άνοδο του φασισμού, με τη συγκλονιστική ερμηνεία του Γιώργου Χρυσοστόμου, στο θέατρο Ark, και «Ο Γλάρος» του Άντον Τσέχωφ σε σκηνοθεσία και διασκευή Σάββα Στρούμπου και την Ομάδα Σημείο Μηδέν στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος. Ομοίως και «Οι Μπαμπάδες με ρούμι» των Ρέππα-Παπαθανασίου, στο θέατρο Αλίκη αλλά και ο «Προμηθέας Εσταυρωμένος» του Χρήστου Λιακόπουλου, στο θέατρο Ακμήνη. Παράλληλα, στο θέατρο Διάνα η Ελένη Ράντου επιστρέφει με τον μονόλογό της στο «Πάρτι της ζωής μου», σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά

Για 3η χρονιά συνεχίζεται «Το φιλί της γυναίκας αράχνης» στο θέατρο Αλκμήνη, σε σκηνοθεσία του Κοραή Δαμάτη. Ερμηνεύουν οι Παντελής Καναράκης και Παναγιώτης Κατσίκης, Ομοίως, η παράσταση «Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών» του Παντελή Μπουκάλα ανεβαίνει για 3η χρονιά από την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου στο Studio Μαυρομιχάλη, σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή, Στέλλας Κρούσκα και Κλεοπάτρας Τολόγκου. Στο ίδιο θέατρο για 9η συνεχόμενη χρονιά θα παίζεται και «Το κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου, σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρής και Κλεοπάτρας Τολόγκου, με τον Φώτη Μακρή να ερμηνεύει έναν συγκόνιστικό μονόλογο με θέμα τον Εμφύλιο. 

Για 4η χρονιά συνεχίζονται στο θέατρο Άλφα Φωτίου - Ληναίος μέχρι τις 20 Οκτωβρίου το «Θέλω να σου κρατάω το χέρι», σε κείμενο του Τάσου Ιορδανίδη και σκηνοθεσία της Θάλειας Ματίκα, με τους ίδιους να έχουν και τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων η περσινή παράσταση «Τζούλια» του Τάσου Ιορδανίδη, ένα έργο βασισμένο στα «Δεσποινίς Τζούλια» του Στρίνμπεργκ.

Ομοίως, η Ράνια Σχίζα συνεχίζει τον μονόλογο της Κικής Μαυρίδου «Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή», σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη. Ένα έργο βασισμένο στη ζωή της μητέρας του Κώστα Ταχτσή, έπειτα από απανωτά sold out. Θα ανέβει από τις 12 Οκτωβρίου στο Θέατρο Εν Αθήναις στο Γκάζι, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Η Έλλη Ζάχου Ταχτσή, μητέρα του σπουδαίου μεταπολεμικού λογοτέχνη Κώστα Ταχτσή, υπήρξε μια ανυπόταχτη γυναίκα, που το μόνο που ήθελε, ήταν να ζήσει ελεύθερη και να αγαπηθεί. Ωστόσο, υπέκυψε στη σκληρότητα της εποχής της και έγινε πιο σκληρή από αυτήν.

Επίσης για 4η συνεχόμενη χρονιά συνεχίζεται «Τα αξύριστα πηγούνια» του Γιάννη Τσίρου στο Μικρό Χορν, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη. Ο ίδιος σκηνοθέτης υπογράφει και τα «170 τετραγωνικά» που παίζονται για 6η χρονιά στην Κεντρική Σκηνή στο θέατρο Ιλίσια.

Ακόμα, το «Sexy Laudry» στο Θέατρο ΚΑΠΠΑ, σε σκηνοθεσία Σπύρου Παπαδόπουλου. Ο ίδιος πρωταγωνιστεί στην παράσταση με παρτενέρ τη Ρένια Λουιζίδου. Το δικαστικό δράμα «Terror» του Γερμανού συγγραφέα Φέρντιναντ φον Σίραχ, παρουσιάζεται για τέταρτη σεζόν και δεύτερη χρονιά στο θέατρο Βασιλάκου Μαριάννα Τόλη, σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, μετάφραση Ευαγγελίας A. Νάνου και διασκευή Μιρέλλας Παπαοικονόμου, με έναν εξαιρετικό θίασο πρωταγωνιστών.

Για 5η χρονιά ανεβαίνει στο Olvio «Η μεταμόρφωση» του Κάφκα, σε σκηνοθεσία Τάσου Σαγρή, συμμετέχοντας στο εκτενές πολιτιστικό αφιέρωμα για την επέτειο των 100 χρόνων από τον θάνατο του συγγραφέα.

Για 13η συνεχόμενη χρονιά ανεβαίνει και φέτος η παράσταση «Η πόρνη από πάνω», το συγκλονιστικό έργο του Αντώνη Τσιπιανίτη Αθερινού, με τη βαθιά συγκινητική ερμηνεία της Κατερίνας Διδασκάλου, στον ΝΕΟ Ακάδημο, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Πατρώνη.

Εθνικό Θέατρο και Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Φέτος στο Εθνικό θέατρο ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί το «Μάνα Κουράγιο» του Μπέρτολτ Μπρεχτ και ο Αλέξανδρος Μυλωνάς το «Σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου. Ένα πολυφωνικό έργο για τις καταπιέσεις και τις κατακτήσεις που έχει υποστεί το γυναικείο σώμα μέσα στους αιώνες –με τίτλο «Το σώμα της»– θα παίζεται στην Πειραματική Σκηνή από τον Νοέμβριο, σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου από έναν 12μελή θίασο, αποτελούμενο μόνο από γυναίκες. Επίσης θα ανέβουν «Η λυγερή» του Καρκαβίτσα, σε σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, αλλά και «Ο τελευταίος ασπροκόρακας» του σπουδαίου σκηνοθέτη, συγγραφέα και θεωρητικού του θεάτρου Αλέξη Σολομού, σε σκηνοθεσία Έλενας Μαυρίδου.

Στη Στέγη ξένοι σκηνοθέτες σκηνοθετούν Έλληνες ηθοποιούς. Η πρώτη παραγωγή είναι το «Second Woman», που σκηνοθετούν οι Αυστραλές Nat Randall και Anna Breckon. Η Στεφανία Γουλιώτη θα πρωταγωνιστεί σε έναν θεατρικό μαραθώνιο 24 ωρών, συμπράττοντας σταδιακά με 100 διαφορετικούς άντρες, μη ηθοποιούς. Κάθε φορά η Γουλιώτη θα παίζει την ίδια σκηνή αλλά με άλλον παρτενέρ, χωρίς ωστόσο να έχει κάνει πρόβα με κανέναν. Όσοι την έχουν δει στο εξωτερικό αναφέρουν ότι είναι μια παράσταση που σε κρατάει για ώρες. Θα αντέξει άραγε κάποιος να την παρακολουθήσει ένα ολόκληρο 24ωρο;

Η δεύτερη παραγωγή είναι ο «Χορός των εραστών». O Πορτογάλος Τιάγκο Ροντρίγκες, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, επιστρέφει στη Στέγη και ανεβάζει το πρώτο έργο που έγραψε το 2006, σκηνοθετώντας το για πρώτη φορά σε γλώσσα που εκείνος δεν μιλάει. Με τον Νίκο Καραθάνο και τη Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, αποτελεί έναν ύμνο στην αγάπη και τον έρωτα, μέσα από τον φόβο και την απειλή του θανάτου.

Ένας ακόμη ξένος σκηνοθέτης, ο Ιταλός Antonio Latella, σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα το κλασικό θεατρικό έργο του Τενεσί Ουίλιαμς «Γυάλινος Κόσμος» στο θέατρο Τέχνης. Στον ρόλο της Αμάντα η Μαρία Καλλιμάνη. O Antonio Latella είναι ένας καταξιωμένος σκηνοθέτης που έχει τιμηθεί με πλήθος διακρίσεων και βραβείων, ενώ διδάσκει στις σημαντικότερες θεατρικές σχολές της Ιταλίας.

3 έργα της Λένας Κιτσοπούλου ανεβαίνουν φέτος

Η Λένα Κιτσοπούλου έχει την τιμητική της σε 3 θεατρικές παραγωγές φέτος. Η πρώτη είναι η «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α», σε σκηνοθεσία Φρόσως Λύτρα, που ανεβαίνει στο Μικρό Χορν με πρωταγωνίστρια τη Μαρία Σολωμού. Μια γυναίκα 37 ετών ανοίγει την πόρτα του μπάνιου της στο κοινό και εκμυστηρεύεται τις ανησυχίες της και τους προβληματισμούς της με ένα έντονο καυστικό χιούμορ. Μια γυναίκα της διπλανής πόρτας χρησιμοποιεί την ειρωνεία για να σχολιάσει τα κλισέ και τα δήθεν της καθημερινότητας. Η δεύτερη είναι η «Ορέστεια του Στρίνμπεργκ» στο θέατρο Άνεσις, σε σύλληψη και σκηνοθεσία της ίδιας της Λένας Κιτσοπούλου, που προσεγγίζει με τη δική της τολμηρή ματιά τα 3 έργα του κλασικού θεατρικού συγγραφέα: «Οι δανειστές», «Ο χορός του Θανάτου» και «Η πιο δυνατή». Πρωταγωνιστούν οι Ευδοκία Ρουμελιώτη, Χρήστος Σαπουντζής, Χρήστος Μαλάκης, Μαρία Μοσχούρη. Η τρίτη –για φέτος– παράσταση της Λένας Κιτσοπούλου ανεβαίνει στο Olvio. O «Κατάθλας», σε σκηνοθεσία Νατάσας Παπαμιχαήλ, διηγείται την ιστορία του Λάκη, ενός ανατρεπτικού ήρωα, που θέλει απεγνωσμένα να ξεφύγει από τις μαύρες σκέψεις του και να δραπετεύσει από το στενό στόμα που κληρονόμησε από τη μάνα του.

Οι ξένες θεατρικές παραγωγές που έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Το «Prima Facie» αποτελεί ένα έργο-φαινόμενο που παίζεται ήδη σε πάνω από 25 χώρες παγκοσμίως. Έρχεται στο θέατρο Πορεία, σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, με τη Λένα Παπαληγούρα στον ρόλο της δικηγόρου Tessa Ensler. Πραγματεύεται το ζήτημα του πολλαπλού βιασμού, πολύ επίκαιρο στις μέρες μας. Η λατινική έκφραση «prima facie» είναι ένας δόκιμος νομικός όρος που μεταφράζεται «εκ πρώτης όψεως». Ουσιαστικά, θα έπρεπε η ενοχή του δράστη να είναι αυταπόδειχτη σε έναν βιασμό, αλλά αυτό δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα. Η κεντρική ηρωίδα –δικηγόρος και ταυτόχρονα το θύμα– προσπαθεί να υπερασπιστεί τον εαυτό της, παλεύοντας ανάμεσα στη νομοθεσία και τη δικαιοσύνη. Στο ίδιο θέατρο η κεντρική παράσταση για φέτος θα είναι το «Frankenstein & Eliza», που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Τάρλοου και πρωταγωνιστεί ο Γιάννης Στάνκογλου. Πρόκειται για μια διασκευή της Έρις Κύργια, εμπνευσμένη από τον πασίγνωστο σε όλους ήρωα της Μέρι Σέλεϊ, Βίκτορ Φρανκενστάιν. Αν και διαδραματίζεται στην Αμερική στη δεκαετία του 1960, όταν ξεκίνησε η ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης, το έργο είναι πολύ επίκαιρο. Το μεγάλο ερώτημα που απασχόλησε τους συντελεστές είναι το πώς θα οριστεί «το τέρας». Σκηνογράφος του έργου θα είναι ο Πάρης Μέξης, ενώ θα υπάρχει ζωντανή μουσική σε σύνθεση του Γκάρι Σάλμαν.

«Η φάλαινα» (The Whale) του Σάμιουελ Ντι Χάντερ –που έγινε πιο ευρέως γνωστό από την κινηματογραφική διασκευή του Αρονόφσκι το 2023– ανεβαίνει στο θέατρο Νέος Ακάδημος, σε σκηνοθεσία του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη. Ο ίδιος έχει και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ενσαρκώνοντας τον Τσάρλι, έναν καθηγητή αγγλικών, υπερβολικά παχύσαρκο, στα όρια της νοσηρότητας, που έχει εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια για ζωή και κάθε επαφή με τον έξω κόσμο. Πρόκειται ουσιαστικά για μια ιστορία που θέτει το ουσιαστικό ερώτημα: μπορούμε να σώσουμε ο ένας τον άλλον; Ο Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης σκηνοθετεί επίσης την παράσταση «Δυο γυναίκες χορεύουν» στο θέατρο Διάνα με την Κατιάνα Μπαλανίκα και την Ιωάννα Ασημακοπούλου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Η κομεντί του Καταλανού συγγραφέα Ζουζέπ Μαρία Μπενέτ Ζουρνέτ, σε μετάφραση Els de Paros, μελετά τη σχέση μιας μοναχικής γυναίκας με τη νεαρή κοπέλα που τη φροντίζει.

Η παράσταση «Linda» της Βρετανίδας συγγραφέως Penelope Skinne ανεβαίνει από την ομάδα Νάμα στο Επί Κολωνώ, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη. Μια φαινομενικά επιτυχημένη γυναίκα, που συνειδητοποιεί πόσο δύσκολο είναι να βρει την ευτυχία στη σύγχρονη αμείλικτη πραγματικότητα. Ένα έργο πάνω στους ρυθμούς ζωής μας, στον χαμένο χρόνο που αναζητούμε συνεχώς και στη ζωή που περνά χωρίς ποιοτικές στιγμές. Στον κεντρικό ρόλο η Κατερίνα Λέχου ενώ ο Άλκης Κούρκουλος παίζει μόνο επί οθόνης.

Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα θεατρικά έργα των τελευταίων ετών, η «Αμφιβολία» (Doubt: a parable) του John Patrick Shanley, κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα στις 21 Οκτωβρίου στο Δημήτρης Χορν (Αμερικής 10). Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιώργος Παπαγεωργίου, ενώ τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ενσαρκώνουν η Φιλαρέτη Κομνηνού και ο Κώστας Χανακούλας. Η αδερφή Αλοίσιους πιστεύει ότι ο –κατά τα άλλα προοδευτικός– πατέρας Φλυν έχει παρενοχλήσει σεξουαλικά ένα 12χρονο μαύρο αγόρι. Ωστόσο, η αμφιβολία που πλανάται γύρω από το γεγονός, διατρέχει όλο το έργο.

Το δικαστικό θρίλερ «Η ετυμηγορία» του Barry Reed –σε θεατρική διασκευή της Margaret May Hobbs– παρουσιάζεται στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, με τον Γρηγόρη Βαλτινό στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η παράσταση πραγματεύεται ένα θέμα πολύ επίκαιρο στις μέρες μας, την απονομή της δικαιοσύνης. Ο Φρανκ Γκάλβιν, ένας ξεπεσμένος αλκοολικός δικηγόρος, αναλαμβάνει να δικαιώσει τη νεαρή πελάτισσά του, Ντέμπορα Κέιτ (Ζέτα Δούκα), που πέφτει σε κώμα από ιατρικό λάθος. Ο πρωταγωνιστής συγκρούεται με ένα διεφθαρμένο σύστημα εξουσίας μεγαλογιατρών και παλεύει για να αποδοθεί δικαιοσύνη.

Το «Ακρωτήρι», του Sharr White θα παίζεται στο θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου. Η Μαρία Ναυπλιώτου, νευρολόγος στο επάγγελμα, καταρρέει κατά τη διάρκεια ενός συνεδρίου, με αποτέλεσμα να ξεχάσει τα πάντα. Το μόνο που επαναλαμβάνει συνεχώς είναι ένα παλιό οικογενειακό σπίτι στο Ακρωτήρι, που δεν είναι πλέον στην κατοχή της. Ο Δημήτρης Αλεξανδρής, ο σύζυγός της, προσπαθεί να τη βοηθήσει να ξαναβρεί τη μνήμη της και, αν και είχαν πολλά προβλήματα, της φέρεται με στοργή και κατανόηση.

Το «John» της Αnnie Baker, σε σκηνοθεσία Μιχάλη Πανάδη, εγκαινιάζει την επαναλειτουργία του θεάτρου Δίπυλον. Ένα ζευγάρι (Κόρα Καρβούνη και Χρήστος Κοντογεώργης) που αντιμετωπίζει προβλήματα στη σχέση του βρίσκεται σε ένα πανδοχείο. Εκεί συναναστρέφεται με την ιδιοκτήτρια αλλά και την τυφλή φίλη της, σε ένα σκηνικό γεμάτο μυστήριο, υπονοούμενα και εντάσεις.

Στο «Εν Αθήναις» ανεβαίνει για πρώτη φορά το πολυβραβευμένο έργο «Next Fall» του Geoffrey Nauffts με τον ελληνικό τίτλο «Κράτα με». Ένας άνθρωπος σε κώμα και γύρω του σύντροφος και συγγενείς καλούνται να αποφασίσουν για τη ζωή του. Ένα σύγχρονο κείμενο που θέτει ζητήματα αφοσίωσης, πίστης, συντροφικότητας, με την αγάπη να λειτουργεί ως καταλύτης.

Το «Brokeback Mountain» της Annie Proulx –γνωστό κυρίως από την κινηματογραφική του μεταφορά– ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου. Σε μετάφραση της Έρις Κύργια, το έργο πραγματεύεται την απαγορευμένη αγάπη δύο 20χρονων αγοριών που εργάζονται μαζί ως βοσκοί στα άγρια βουνά του Γουαϊόμινγκ.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζεται στο Θέατρο 104 το έργο του Γάλλου Μπόρις Βιάν «Οι Οικοδόμοι της Αυτοκρατορίας» (Les Batisseurs d’Empire), σε σκηνοθεσία Σοφίας Καλογιάννη. Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά το 1959 στο Παρίσι, σε σκηνοθεσία του Ζαν Βιλάρ, και απαγορεύτηκε έως το 1962. Στην χώρα μας παραμένει σχετικά άγνωστο. Μια μεσοαστική οικογένεια σε ένα συγκρότημα διαμερισμάτων καταδιώκεται συνεχώς από έναν ανεξήγητο θόρυβο, με αποτέλεσμα να δραπετεύει συνεχώς από το ένα διαμέρισμα στο άλλο. Το κείμενο αυτό εντάσσεται στο Θέατρο του Παραλόγου, ενώ συνδέει συνεχώς την ατομική παθογένεια με τη συλλογική, ιστορική και κοινωνική, στηλιτεύοντας σε τελική ανάλυση την υποκρισία και την κατάρρευση των αξιών του δυτικού πολιτισμού.

Μεταφορές κλασικών έργων και σύγχρονα κείμενα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα ανεβαίνει στο Σύγχρονο Θέατρο «Η κόρη του λοχαγού» του Αλεξάντρ Σεργκέγιεβιτς Πούσκιν, σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη. Με αφετηρία την αγροτική λαϊκή εξέγερση του 1773, το έργο είναι ένας ύμνος στον έρωτα, τη φιλία, την ηθική και τις αξίες της ζωής. Στο ίδιο θέατρο ξεκινά τον Οκτώβριο «O Πουπουλένιος» του Μάρτιν ΜακΝτόνα ανεβαίνει τον Οκτώβριο, σε σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη, μια παράσταση με στοιχεία αστυνομικού θρίλερ αλλά και μαύρης κωμωδίας. Ένας συγγραφέας, σε ένα αυταρχικό καθεστώς, οδηγείται στον ανακριτή ως ύποπτος για ανεξιχνίαστα εγκλήματα. Η φαντασία μπερδεύεται με την πραγματικότητα, τα διηγήματά του μοιάζουν ρεαλιστικά και όλα δείχνουν πιθανά. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Αργύρης Αγγέλου, Νίκος Πουρσανίδης, Γεράσιμος Σκαφίδας, Αλέκος Συσσοβίτης.

«Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή» της Sarah Ruhl ανεβαίνει στο θέατρο Βρετάνια, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη. Το έργο μάς ταξιδεύει στο 1880, στην πουριτανική Νέα Υόρκη, όπου ένας επιστήμονας εφευρίσκει για θεραπευτικούς σκοπούς, με στόχο τη θεραπεία της «υστερίας» των γυναικών (και ενίοτε των αντρών), μια πρωτοπόρα συσκευή, τον ηλεκτρικό δονητή. Μέσα από τη θεραπεία των ασθενών του, ο –κατά τα άλλα πουριτανός– επιστήμονας αρχίζει να βλέπει τη σχέση με τη γυναίκα του υπό άλλο πρίσμα… Μέσα από τον πουριτανισμό του παρελθόντος, η συγγραφέας θέτει ζητήματα που μας απασχολούν σήμερα, όπως η ανθρώπινη φύση και οι λειτουργίες της, αλλά και η θέση της αγάπης στις ζωές μας.

Το «Festen» των Τόμας Βίντερμπεργκ και Μπο Χάνσεν ανεβαίνει στο Θέατρο ΑΛΜΑ, σε διασκευή - σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου. Ένας πατέρας κλείνει τα 60 του, όλη η οικογένεια μαζεύεται για να γιορτάσουν. Η γιορτή παίρνει άλλη τροπή, όταν ο μεγάλος γιος της οικογένειας αποκαλύπτει ένα μυστικό που κρατούσε χρόνια κρυμμένο. Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του Λαρς Λόρεν, το «Demons», ανεβαίνει τον Οκτώβριο στο Θέατρο Τζένη Καρέζη, σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη. Παραμονή μιας κηδείας, δυο ζευγάρια συναντιούνται, για ένα χαλαρό ποτό. Καθώς η βραδιά προχωρά και υπό την επήρεια του αλκοόλ, το κλίμα μεταξύ τους ολοένα και βαραίνει και όλοι έρχονται αντιμέτωποι με τους δαίμονές τους. Πρωταγωνιστούν οι ακόλουθοι: Ιωάννης Παπαζήσης, Ιωάννα Παππά, Γιάννης Κουκουράκης και Μαρίζα Τσάρη.

Η θρυλική παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου που ανέβηκε το 2011 με τεράστια επιτυχία στο Θέατρο Θησείο αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές και παίχτηκε με sold out παραστάσεις για δύοθεατρικές σεζόν, αποτελώντας την ευρωπαϊκή πρεμιέρα της θεατρικής διασκευής του παγκόσμιου μπεστσέλλερ του ΊρβινΓιάλομ, επιστρέφει μετά από 13 χρόνια, αυτή τη φορά στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας. Φρίντριχ Νίτσε ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Ζίγκμουντ Φρόιντ ο Θάνος Λέκκας. Γιατρός Γιόζεφ Μπρόιερ ο Γιάννης Κότσιφας. Θεατρική διασκευή: Ευαγγελία Ανδριτσάνου.

Ο Σταμάτης Φασουλής σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στη σπαρταριστή κωμωδία «Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής» του Αλέκου Σακελλάριου και του Χρήστου Γιαννακόπουλου, στο Μικρό Παλλάς. Μαζί του στη σκηνή οι: Ελένη Καστάνη, Γιώργος Δεπάστας, Δέσποινα Πολυκανδρίτου, Γιώργος Βουρδαμής, Απόστολος Καμιτσάκης, Γιώργος Κορομπίλης, Μαρία Καραβά. Το έργο μας μεταφέρει μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μελετώντας την πορεία μιας οικογένειας από τα Δεκεμβριανά μέχρι τη Συνθήκη της Βάρκιζας, μια ιστορική στιγμή που δεν έχει αποτυπωθεί ενδεχομένως σε καμία άλλη κωμωδία στο ελληνικό θέατρο. Οι δύο συγγραφείς έχουν μεταφέρει με δεξιοτεχνία, την επικαιρότητα της μεταπολεμικής εποχής στη σκηνή του θεάτρου. Ένα μικροαστικό σπίτι που έχει μοιραστεί στα δυο, όπως και όλη η Ελλάδα τοτε. «Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής»παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 1946 από το Θίασο Κοτοπούλη στο θέατρο Rex, με πρωταγωνιστή τον Βασίλη Λογοθετίδη.

Το θέατρο Πόρτα, αν και συνήθως προσανατολίζεται σε νέα, άπαιχτα ή σπάνια παιγμένα θεατρικά κείμενα, αυτή τη χρονιά παρουσιάζει ένα από τα «ιερά κείμενα» του σύγχρονου θεάτρου, το «Περιμένοντας τον Γκοντό», με τη σκηνοθετική ματιά του Θωμά Μοσχόπουλου. Η ιδιαιτερότητα της διανομής έγκειται στο ότι οι πρωταγωνιστικοί ρόλοι έχουν δοθεί μόνο σε νεαρούς ηθοποιούς, εν αντιθέσει με την επικρατούσα τακτική να ανατίθενται σε μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους.

Ένα καινούριο κείμενο του συγγραφέα Μάριους φον Μάγενμπουργκ, το «Νάχτλαντ» (Nachtland) κάνει πρεμιέρα στις 18 Οκτωβρίου, στο θέατρο Αποθήκη. Το «nachtland» είναι ένας κατασκευασμένος γερμανικός όρος που σημαίνει «η χώρα όπου βασιλεύει η νύχτα». Το έργο αποτελεί μια καυστική σάτιρα για τις σύγχρονες σχέσεις και τα κακώς κείμενα της κοινωνίας. Την σκηνοθεσία υπογράφει ο Νικορέστης Χανιωτάκης.

Ο «Τρόμος του κροκόδειλου» της Μέγκαν Τάιλερ, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, ανεβαίνει τον Οκτώβριο στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Είναι μια μαύρη κωμωδία, ενάντια στην πατριαρχία, που μας ταξιδεύει στη Βόρεια Ιρλανδία το 1989. Μια κόρη που το είχε σκάσει από το σπίτι της επιστρέφει νομίζοντας πως ο κακοποιητικός πατέρας της έχει πεθάνει. Ωστόσο, ο… κροκόδειλος βρίσκεται εκεί.

Το «Blue Train», το νέο έργο του Γεράσιμου Ευαγγελάτου, ανεβαίνει στο θέατρο ΑΛΜΑ από τις 7 Οκτωβρίου. Είναι ένα σύγχρονο έργο 5 προσώπων, που παλεύουν με τον χρόνο, ο οποίος κυλά αμείλικτος. Κεντρικός ήρωας, ο Μιχάλης, που πλησιάζει τα 45. Λίγες μέρες πριν τα γενέθλιά του, δέχεται 4 κομβικές επισκέψεις από αγαπημένα του πρόσωπα. Οι συναντήσεις αυτές του θυμίζουν τις επιλογές που έχει για να προλάβει το… τρένο της ενηλικίωσης. Ο σκηνοθέτης Γιώργος Σουλεϊμάν σημειώνει σχετικά: «Το πάρτυ αυτό πρέπει πάση θυσία να συνεχίσει. Το τρένο του χρόνου πλησιάζει, τα φώτα του εκθαμβωτικά τον τυφλώνουν! Θα γλιτώσει άραγε την μετωπική;». Παίζουν: Σπύρος Χατζηαγγελάκης, Γιώργος Μπένος, Αναστασία Στυλιανίδη και τον Γιάννης Τσουμαράκης και η Λουκία Πιστιόλα στον ρόλο της μητέρας.

Στο θέατρο Χώρα κάνει πρεμιέρα στις 9 Οκτωβρίου το «True West» του Σαμ Σέπαρντ σε μετάφραση και σκηνοθεσία Έλενας Καρακούλη. Ο Νίκος Ψαρράς και ο Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης υποδύονται δύο αδέρφια που συγκρούονται συνεχώς, ειδικά όταν στην καθημερινότητά τους αρχίζει να εμπλέκεται ένας παραγωγός από το Χόλιγουντ, ο οποίος αλλάζει τις ζωές τους και αντιστρέφει τις μέχρι τώρα πορείες τους.

Ο Δημήτρης Καταλειφός σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο κλασικό έργο του Τσέχωφ «Ο θείος Βάνιας» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας για το αδιέξοδο των ανθρωπίνων σχέσεων, για τους ανεκπλήρωτους έρωτες και την παρακμή των κοινωνικών αξιών.

Στο θέατρο Βεάκη ανεβαίνει μια σύγχρονη εκδοχή του «Δον Ζουάν», με πρωταγωνιστή τον Πάνο Βλάχο. Πρόκειται για μια σύγχρονη εκδοχή και μια πιο ανατρεπτική προσέγγιση του κλασικού ήρωα, σε σκηνοθεσία Λητώς Τριανταφυλλίδου. Εδώ ο καρδιοκατακτητής βρίσκεται σε ένα μπαρ και χρησιμοποιεί τη γοητεία του για να κερδίσει ακόλουθους. Από εκεί που υποστηρίζει, μια ελευθερία χωρίς κανόνες, ξαφνικά γίνεται εκείνος ο μοναδικός και απόλυτος κανόνας και μεταμορφώνεται σε έναν ηγέτη-Νάρκισσο που χειρίζεται τα πιο πολύπλοκα ζητήματα με μια απλοϊκότητα που δεν τους αρμόζει.

Το κλασικό έργο του Άρθουρ Μίλερ «Ήταν όλοι τους παιδιά μου» ανεβαίνει στο θέατρο Αλκυονίς, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη. Η υπόθεση γνωστή: ένας εργοστασιάρχης πουλάει σκάρτα εξαρτήματα αεροπλάνων στην πολεμική αεροπορία, με αποτέλεσμα κάποια να πέφτουν. Πώς εμπλέκονται τα παιδιά του στην ιστορία αυτή; Η απληστία και τα όριά της αποτελεί το κεντρικό θέματα σε αυτό το έργο. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους έχουν οι Γιώργος Γάλλος, Άννα Μάσχα, Κωνσταντίνος Μπιμπής και Λίλα Μπακλέση.

Το θρυλικό έργο του Τενεσί Ουίλιαμς, «Λεωφορείο ο Πόθος», ξαναζωντανεύει στη σκηνή του Θεάτρου Προσκήνιο, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, με την Αλεξία Καλτσίκη στο ρόλο της Μπλανς Ντιμπουά. Μια έκπτωτη μεγαλοαστή, η Μπλανς, φτάνει από τον Αμερικάνικο νότο στη Νέα Ορλεάνη στο σπίτι της αδερφής της, της Στέλλας, γιατί δεν έχει πού αλλού να πάει. Ο σύζυγος της Στέλλας όμως είναι ένας Πολωνός μετανάστης και η σύγκρουση με τη Μπλανς και τις ουτοπίες της ειναι αναπόφευκτη.

Εννέα χρόνια μετά την πολύ επιτυχημένη πρώτη παρουσίασή, το «Φλάι» της Στέλλας Ζαφειροπούλου επιστρέφει από τις 14 Οκτωβρίου στο Faust Bar Theatre, με την Λίλη Τσεσματζόγλου να ερμηνεύει ξανά αυτόν τον αλληγορικό μονόλογο, σε σκηνοθεσία Πέπης Μοσχοβάκου και μουσική Γιάννη Οικονόμου. Ένα ιδιαίτερο πλάσμα, μια… goniurellia tridens, πετά από τόπο σε τόπο, ψάχνοντας εκείνη τη «γη» που θα την κατανοήσει και θα την αποδεχτεί. Στο ταξίδι της αυτό ανεβαίνει στον αγαπημένο της βράχο, το Λυκαβηττό, συναντά μια… γατούλα με ροζ μυτούλα, έναν σκαντζόχοιρο ονόματι Φάουστ ή… άουτς, τον μπούφο του Ρόμπερτ Φίσερ. Κουρασμένη από το πέταγμα κάθεται στα τραπεζάκια της πλατείας στο Γκάζι και ονειρεύεται πάνω σε ένα καφάσι μπύρες. Μέσα σε μια παραίσθηση πραγματικότητας και φαντασίας, ένα έργο για τον διαρκή αποπροσανατολισμό που ο καθένας από εμάς μπορεί να βιώσει.


Η ξέφρενη κωμωδία «Η Ληστεία της Συμφοράς» (The Comedy About a Bank Robbery) έρχεται από τις 9 Οκτωβρίου στο Θέατρο Λαμπέτη, σε μία παραγωγή υψηλών προδιαγραφών με υπέροχα σκηνικά, κοστούμια, ειδικά εφέ, ακροβατικά, ζωντανή μουσική, που όλα είναι… λάθος!  Το σκηνικό μάς μεταφέρει στην Αθήνα  του 1958. Δυο ανίκανοι κλέφτες ετοιμάζονται για τη ληστεία του αιώνα που όπως φαίνεται τείνει να καταλήξει σε ληστεία της συμφοράς. Τη μετάφραση έχει κάνει ο Αντώνης Γαλέος ενώ ο Νικορέστης Χανιωτάκης έχει αναλάβει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία του έργου. 

Το «Μπα-μπαμπά», που κάνει πρεμιέρα στις 3 Οκτωβρίου στο Θέατρο Ήβη, αποτελεί ένα μιούζικαλ-κωμωδία της Φωτεινής Αθερίδου και του Θέμη Καραμουρατίδη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα. Κεντρικός ρόλος της παράστασης ένας πατέρας -που τον ενσαρκώνει ο Θοδωρής Αθερίδης. Όλοι τον κατηγορούν, αλλά κανείς ωστόσο δεν φαίνεται να θέλει να αναλάβει την ευθύνη των πράξεών του. Με σατιρικό στίχο και με μια «σκηνική πλάκα», το έργο αυτό ήρθε για να μας πει αυτό που όλοι ξέρουμε, αλλά ελπίζουμε να μην ισχύει…: «αλλάζει ο άνθρωπος;». 

Το «Τριαντάφυλλο στο στήθος» ένα έργο του Τεννεσί Ουίλιαμς που δεν ανεβαίνει τόσο συχνά στα ελληνικά θέατρα, θα παίζεται φέτος στο Πτί Παλαί, σε μετάφραση, ελεύθερη διασκευή και σκηνοθεσία του Γιωργή Τσουρή. Εδώ αναδεικνύεται η κωμική πλευρά του κειμένου που είναι λίγο παραγνωρισμένη στη χώρα μας. Η Μαρία Καβογιάννη, στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Σεραφίνας, μιας γυναίκας που παλεύει για να αναγνωριστεί ως ακέραια προσωπικότητα σε μια πατριαρχική κοινωνία. Η τελική ρήξη πραγματοποιείται μέσα από χιουμοριστικές αλλά και τρυφερές στιγμές. Συμπρωταγωνιστής της, στον ρόλο του Αλβάρο, ο Μάκης Παπαδημητρίου. Άλλο ένα έργο του Τεννεσί Ουιλιαμς, η «Λυσασμένη γάτα» θα παίζεται φέτος στο θέατρο Αθηνά, σε διασκευή και σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου. Η Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ υποδύεται τον ομώνυμο ρόλο και ο Πέτρος Λαγούτης σε εκείνον του συζύγου της.

Η «Άννα Καρένινα», το κλασικό μυθιστόρημα του Λέων Τολστόι, ανεβαίνει στο θέατρο Θησείον, με τους Αργύρη Ξάφη, Δέσποινα Κούρτη και Δημήτρη Γεωργιάδη, ενώ τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει η Ιώ Βουλγαράκη.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα έρχεται στην αυθεντική της μορφή η παράσταση «Ωραία μου κυρία», στο θέατρο Παλλάς, σε σκηνοθεσία και απόδοση κειμένου και στίχων από τη Θέμιδα Μαρσέλλου. Πρόκειται για μια υπερπαραγωγή με 40 πρωταγωνιστές, ηθοποιούς, τραγουδιστές, χορευτές και μουσικούς αλλά και ζωντανή ορχήστρα. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ενσαρκώνουν η Demy και ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης. Η Θέμις Μαρσέλλου σκηνοθετεί ένα ακόμη μιούζικαλ στο Παλλάς, τη «Μatilda», με τις μικρές πρωτοεμφανιζόμενες Νάρια Αθανασοπούλου και Μυρτώ Φαραζή εναλλάξ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.


«Οι δανειστές» του Στρίντμπεργκ ανεβαίνουν στο Θέατρο ΕΛ.ΕΡ., σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη, με τους Δήμητρα Χατούπη, τον Φίλιππο Σοφιανό και τον Γιώργο Σταυριανό να συμπράττουν επί σκηνής. Ένα ερωτικό «τρίγωνο», με τον πρώην και τον νυν σύζυγο μιας γυναίκας να επιδίδονται σε παιχνίδια εξουσίας. Μια αντισυμβατική ζωή που διαλύεται μόλις εισβάλει και πάλι στη ζωή του ζευγαριού ο πρώην σύζυγος. Ένα κείμενο που γράφτηκε στο τέλος του 19ου, σε μια μεταιχμιακή εποχή, είναι ακόμη επίκαιρο σήμερα που διανύουμε τις πρώτες δεκαετίες του 21ου.

«2:22 - A Ghost Story», ένα σύγχρονο θρίλερ του Danny Robins (δημιουργός του διάσημου BBC podcast «The Battersea Poltergeist») ανεβαίνει φέτος στο Θέατρο Αλάμπρα, σε σκηνοθεσία Φάνη Μουρατίδη. Άνθρωποι της διπλανής πόρτας –που μπορούμε άνετα να ταυτιστούμε μαζί τους– αρχίζουν να αναρωτιούνται αν το σπίτι τους είναι στοιχειωμένο και αν υπάρχουν φαντάσματα στον σύγχρονο κόσμο του Facebook, του Spotify και της AmazonAlexa. Μια παράσταση γεμάτη χιούμορ, απρόοπτα και αγωνία μέχρι να φτάσει η ώρα 2.22 ακριβώς…

Ο «Caveman» του Rob Becker επιστρέφει φέτος στο θεατρικό τοπίο στο θέατρο Αργώ, με τον Δημήτρη Δρακόπουλο, σε σκηνοθεσία-απόδοση της Θέμιδος Μαρσέλλου. Πρόκειται για τη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ, ενώ έχει ανέβει πολλές φορές και στην Ελλάδα. Το μεγάλο ζήτημα που τίθεται –με χιουμοριστικό και καυστικό τρόπο– είναι οι διαφορές ανάμεσα στους άντρες και τις γυναίκες.

Στο θέατρο Τόπος Αλλού ο Νίκος Καμτσής γράφει και σκηνοθετεί την παράσταση «Gogol: η αβάστακτη ελαφρότητα μιας μύτης». Πρόκειται για ένα κείμενο εμπνευσμένο από 4 έργα του ρώσου θεατρικού συγγραφέα: «Μύτη», «Επιθεωρητής», «Νεκρές ψυχές», «Παντρολογήματα». Πρόσωπα, καταστάσεις, σχέσεις και συγκρούσεις θα ζωντανέψουν στη σκηνή, φλερτάροντας με το παράλογο.

Στο θέατρο Μπέλλος από τις 15 Νοεμβρίου η ομάδα The Young Quill θα παρουσιάζει το «Μεμοράντουμ» του Τσέχου θεατρικού συγγραφέα Βατσλαβ Χάβελ, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου. Ένα πολιτικό κείμενο που μελετά τη σχέση του ανθρώπου με το κράτος, τη γραφειοκρατία και τις δημόσιες υπηρεσίες.

Η παράσταση «Δυο πορτοκάλια για τα Χριστούγεννα…», το νέο έργο του Κωνσταντίνου Μάρκελλου ανεβαίνει στο θέατρο «Εν Αθήναις», σε δική του σκηνοθεσία, από τις 30 Οκτωβρίου 2024, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Το έργο κινείται ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη μυθοπλασία, καθώς προέκυψε από καταγραφή αληθινών γεγονότων. Ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μάρκελλος (συγγραφέας των έργων «Η Απαγωγή της Τασούλας», «Χορευτική Πανούκλα», «Η Ίτσα του Σάσμα») και η ηθοποιός Ελένη Στεργίου, ιδρυτικά μέλη των This Famous Tiny Circus theater group,ταξίδεψαν με τον συνεργάτη τους Πέτρο Μακρή στο Βουκουρέστι και κατέγραψαν, στην κάμερα και στο χαρτί, μαρτυρίες πολιτών που έζησαν τις στερήσεις, τον φόβο, την ανασφάλεια και την λογοκρισία του καθεστώτος Τσαουσέσκου. Οι συγκλονιστικές αφηγήσεις τους έγιναν το έδαφος για να γεννηθεί το τέταρτο θεατρικό έργο του Κωνσταντίνου Μάρκελλου, το οποίο, όπως και τα τρία προηγούμενα, ακροβατεί ανάμεσα στο ιστορικό ντοκουμέντο και την μυθοπλασία.

Στο Θέατρο Γκλόρια ανεβαίνει ο «Επιθεωρητής», σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, με τον Στέλιο Μάινα, τον Θοδωρή Σκυφτούλη και την Άνδρη Θεοδότου στους βασικούς ρόλους. Στο Μικρό Γκλόρια το γαλλικό μυθιστόρημα «Αγαπητέ μ@λάκα» της αντισυμβατικής συγγραφέως Βιρζινί Ντεπάντ (Virginie Despentes) ανεβαίνει για πρώτη φορά παγκοσμίως στο θεατρικό σανίδι, σε θεατρική διασκευή του Σωτήρη Καραμεσίνη και της Εύας Κοτανίδη. Το best seller μυθιστόρημα γράφτηκε μετά την έκρηξη του #metoo και αποτελεί έναν ύμνο στη φιλία, της μόνης σχέσης που –κατά τη Ντεπάντ– μπορεί να κάνει τη ζωή πιο υποφερτή και τον άνθρωπο λιγότερο… μ@λάκα.

Στο θέατρο Σημείο ανεβαίνει από τις 11 Νοεμβρίου και η «αστΕΡΩΣκονη» της Χριστίνας Ματθαίου, ένα ταξίδι στον έρωτα και στο πάθος μέσα από γνωστές θεατρικές και λογοτεχνικές ιστορίες αγάπης. Επίσης, από τις 18/10 ξεκινά και ο «Βουβός σερβιτόρος», σε σκηνοθεσία Δανάης Σπηλιώτη, με τον Αντώνη Καφετζόπουλο και τον Μιχάλη Τιτόπουλο στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Στο θέατρο Σταθμός, το «Γκιακ», σε σκηνοθεσία-διασκευή και έρευνα του Κωνσταντίνου Ντέλλα, θα παίζεται τη σεζόν 2024-2025. «Γκιακ» στην αρβανίτικη διάλεκτο σημαίνει «αίμα, συγγένεια εξ αίματος, έγκλημα αίματος, βεντέτα». Η παράσταση αποτελεί θεατρική μεταφορά των διηγημάτων του Δημοσθένη Παπαμάρκου. Πρωταγωνιστές είναι βετεράνοι ήρωες της Μικρασιατικής εκστρατείας, που προσπαθούν να προσαρμοστούν στη σύγχρονη πραγματικότητα, ξεχασμένοι από όλους.

Η παράσταση «Ο δολοφόνος ζει ανάμεσά μας» σε Κείμενο-Σκηνοθεσία Ευάγγελου Σαμιώτη, ανεβαίνει στον Μικρό Κεραμεικό από τις 15 Οκτωβρίου. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Παύλος Κοντογιαννίδης. Ένας σκηνοθέτης, δύο ηθοποιοί, ένας ντετέκτιβ, το κοινό και μια, δύο, τρείς απόπειρες... Δεν φεύγει κανείς από το θέατρο μέχρι να βρεθεί ο ένοχος. Παίζεται κάθε Τρίτη στις 21.15 αλλά και κάθε Σαββατο τα μεσάνυχτα! Στο ίδιο θέατρο τα Σαββατοκύριακα θα παίζεται ο μονόλογος - ρέκβιεμ του Γιώργου Σκούρτη «Ο Σαίξπηρ ζει στο καταφύγιο». Ο Νίκος Γραμματικός σκηνοθετεί το έργο που αποτελεί μία φωνή αγωνίας ενός αποσυρμένου από τα εγκόσμια θεατρικού συγγραφέα, αλλά παράλληλα συνενώνει και το παραλήρημα όλων των ανθρώπων που βρίσκονται σε ένα προσωπικό και υπαρξιακό τέλμα. Πρωταγωνιστεί ο Θοδωρής Ζουμπουλίδης

Στο θέατρο RADAR θα παρουσιαστεί από τη Παρασκευή 8 Νοεμβρίου το αριστούργημα του Ίψεν, «Βρικόλακες» σε σκηνοθεσία Αναστασίας Παπαστάθη, καλλιτεχνικής διευθύντριας του θεάτρου. Το έργο αν και γραμμένο το 1881, είναι πάντα επίκαιρο καθώς θιγει τον καθωσπρεπισμό και τις μικροαστικές αντιλήψεις της κοινωνίας και της εκκλησίας.

Τέλος, ο Λάκης Λαζόπουλος επιστρέφει στο θέατρο Βέμπο από τις 20 Δεκεμβρίου με μια νέα παράσταση. 

Οι θεατρικές παραστάσεις στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος

Ανακοινώθηκαν και οι παραστάσεις του ΚΘΒΕ με το κεντρικό σύνθημα «Θέατρο Παντού». Στο θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών θα ανέβει η παράσταση «Δον Κάρλος» του Φρίντριχ Σίλλερ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά από τον Νοέμβριο 2024, ενώ τον ίδιο μήνα θα ξεκινήσει στη Μονή Λαζαριστών - Σκηνή Σωκράτης Καραντινός ένα νέο θεατρικό έργο για τον Μανώλη Χιώτη, το «MANOLIS / καρδιά σε τέσσερις χορδές», σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη, ενώ το πρωτότυπο κείμενο έχει γράψει η ίδια σε συνεργασία με τον Άρη Ασπρούλη. Τον Ιανουάριο του 2025 ανεβαίνει ο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου. Οι υπόλοιπες νέες παραγωγές θα ξεκινήσουν από τον Γενάρη του 2025, με μεγάλα ονόματα στη σκηνοθεσία των παραστάσεων όπως ο Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ) και ο Αλέξανδρος Ρήγας.

Όσον αφορά τις «επαναλήψεις» της περσινής χρονιάς, ανεβαίνουν στο Βασιλικό Θέατρο από τον Οκτώβριο «Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν» του Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά και το «Βίρα τις άγκυρες» των Ρέππα-Παπαθανασίου σε σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη. Στη Μονή Λαζαριστών-Μικρό θέατρο συνεχίζεται το «Ρωμαίος και Αννέτα» του Ζάν Ανούιγ σε σκηνοθεσία Άννας Φόνσου. Στο Φουαγιέ του Θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών για λίγες παραστάσεις το «Πήρε τη ζωή στα χέρια της», σε σκηνοθεσία Φρόσως Λύτρα.