- CITY GUIDE
- PODCAST
-
35°
Κάτω από το μπαλκόνι της Ιουλιέτας
Ο Κώστας Γάκης κατάλαβε γιατί ο Σέξπιρ έδωσε στην ιστορία του ένα τόσο αιματηρό τέλος
![86153-193309.jpg 86153-193309.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2015/01/21/86153-193309.jpg)
Πέρσι τον Μάρτιο με κάλεσε η Ιταλίδα σκηνοθέτιδα Lisa Nava να συμμετέχω ως μουσικός και ηθοποιός σε μια performance στο μουσείο σύγχρονης τέχνης του Μιλάνου, την Trienalle. Φυσικά δέχτηκα με μεγάλη χαρά, αλλά ο ενθουσιασμός μου ήταν πολύ μεγαλύτερος για το ότι θα είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ τη γειτονική Βερόνα και να δω από κοντά την πόλη που αποτελεί το μαγευτικό σκηνικό του έργου «Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2», που σκηνοθετήσαμε από κοινού με την Αθηνά Μουστάκα και τον Κωνσταντίνο Μπιμπή.
Η ίδια η performance πήγε πολύ καλά και το επόμενο πρωινό με ένα χαμόγελο ως τα αυτιά πήρα το τρένο για τη Βερόνα. Η συγκίνησή μου ήταν μεγάλη γιατί είχα ήδη «ταξιδέψει» με το μυαλό και την ψυχή μου σε όλα αυτά τα υπέροχα μέρη που αναφέρονται στο έργο του Shakespeare. Περιπλανήθηκα αρκετή ώρα μέσα στα πανέμορφα σοκάκια της πόλης όπου τα φαντάσματα των δύο ερωτευμένων λέγεται πως πλανιούνται κάθε βράδυ κι η φωνή τους μπερδεύεται με τα νερά του ποταμού Vera, που έδωσε το όνομα στην πόλη. Αφού πέρασα μια βόλτα από την περίφημη Arena και συλλογίστηκα τις θηριωδίες του ανθρώπου που ως φαίνεται δεν έχει κάνει ούτε μισό βήμα μπροστά, ήπια τον καφέ μου στην Piazza delle Erbe, την κεντρική πλατεία της Βερόνας στην οποία τόσο η λιακάδα όσο και οι αεικίνητοι σερβιτόροι δεν είχαν κανένα κοινό με το αιματοκύλισμα μεταξύ Μοντέγων και Καπουλέτων που περιγράφει ο Shakespeare. Λίγα μέτρα πιο κει ήταν η Piazza dei Signori όπου έπαιξα για αρκετή ώρα κιθάρα αρνούμενος ευγενικά τα νομίσματα των περαστικών, που θεώρησαν ότι η πλανόδια τέχνη μου απαιτούσε αντίτιμο. Κάποια στιγμή το άγαλμα του Δάντη σαν να μου έγνεψε ότι ήρθε η ώρα να ολοκληρώσω το σκοπό του ταξιδιού μου στη Βερόνα (και στην Ιταλία...) και να επισκεφθώ το σπίτι των Καπουλέτων, το σπίτι της Ιουλιέτας.
Όταν έφτασα η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά. Το μεσαιωνικό σπίτι με τους επιβλητικούς μαντρότοιχους ανέδιδε μυσταγωγία. Οι επισκέπτες μιλούσαν χαμηλόφωνα σαν να βρίσκονται σε ένα ναό, το ναό του έρωτα. Όμως για μένα υπήρχε ένα προαίσθημα ότι κάτι πολύ δυνατό επρόκειτο να συμβεί. Κοιτούσα σαν χαμένος τον κισσό που ανελισσόταν ρωμαλέος στο μεγάλο εσωτερικό τοίχο και ανέβαινε ως το μπαλκόνι της Ιουλιέτας. Το συναίσθημα ήταν υπέροχο γιατί μπορούσα να φαντασιωθώ τον Ρωμαίο να σκαρφαλώνει σαν επιδέξιο αερικό ως το μπαλκόνι των Καπουλέτων και να συναντά μυστικά την αγαπημένη του αψηφώντας το γεγονός ότι οι δυο τους ανήκαν σε οικογένειες που τις χώριζε αιώνια έριδα.
Είχα τόσες φορές μέσα στην πρόβα παίξει στο μυαλό μου ξανά αυτή τη σκηνή και τώρα να που ήμουν εκεί, ένας αυτόπτης φαντασμάτων, ένας ακόμα προσκυνητής της πιο μεγάλης και ιερής ανθρώπινης πλάνης: του έρωτα. Μου ήρθε πάλι στο μυαλό ο Shakespeare. Αναρωτήθηκα αν είχε επισκεφθεί το σπίτι των Καπουλέτων, αν είχε σταθεί στο σημείο που στεκόμουν εγώ. Με κατέλαβε ξανά το ίδιο ρίγος του προαισθήματος καθώς προσπαθούσα να καταλάβω το μηχανισμό της έμπνευσης του ποιητή: πώς δηλαδή μέσα σε ένα τόσο ονειρικό περιβάλλον τού ξύπνησε μια τόσο αιματηρή ιστορία. Μπορούσα να δω τον έρωτα στη σχέση του κισσού με το μπαλκόνι αλλά δεν μπορούσα να δω το θάνατο. Μέχρι που διάβασα ότι το μπαλκόνι ήταν μια μεσαιωνική σαρκοφάγος που με κατάλληλη επεξεργασία είχε μεταποιηθεί σε μπαλκόνι. Και με κατέλαβε ένα ρίγος καθώς σκέφτηκα ότι ο ποιητής είχε ταξιδέψει στην Ιταλία, είχε δει αυτή την τεχνοτροπία και οραματίστηκε αυτή ακριβώς την ιστορία: ένα μπαλκόνι που δυο νέοι ερωτευμένοι ζουν το απόλυτο του έρωτα χωρίς να γνωρίζουν ότι έχουν ήδη μακάβρια επιβιβαστεί σε μια λέμβο θανάτου, σε μια σαρκοφάγο.
Τα μάτια μου γέμισαν δάκρυα κι ας ήξερα ότι αυτό πιθανότατα να είναι μονάχα έργο καλπάζουσας φαντασίας και όχι ιστορικής τεκμηρίωσης, αλλά λίγα δευτερόλεπτα αργότερα με χτύπησε ένα δεύτερο ρίγος καθώς μια ακόμα έκλαμψη φώτισε το μυαλό και την ψυχή μου: στην παράσταση που έχουμε σκηνοθετήσει με τον Κωνσταντίνο και την Αθηνά τόσο το μπαλκόνι όσο και ο τάφος είναι καμωμένα από το ίδιο υλικό. Δημιουργούνται δηλαδή σκηνογραφικά με μια σκάλα. Όπως ακριβώς και το μπαλκόνι που έβλεπα μπροστά στα μάτια μου ήταν την ίδια στιγμή μπαλκόνι και συνάμα τάφος (σαρκοφάγος), έρωτας και θάνατος.
Πήρα τηλέφωνο λοιπόν τους δύο συνεργάτες μου και τους είπα: «Είμαστε σε καλό δρόμο».
Info: Η παράσταση «Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2» παίζεται στο Θησείον-Ένα Θέατρο για τις Τέχνες, Τουρναβίτου 7, Αθήνα, 210 3255444
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα πάρτι με σπουδαία ονόματα στη γειτονιά. Ξένοι σκηνοθέτες σκηνοθετούν Έλληνες ηθοποιούς.
Όπερα, μουσικό θεάτρο, αναβιώσεις επιτυχημένων παραγωγών, μιούζικαλ για όλη την οικογένεια, κουκλοθέατρο, συναυλίες κ.ά.
Μιλήσαμε με την Αμερικανίδα σούπερ σταρ της όπερας λίγο πριν έρθει στο Ηρώδειο για την Τραβιάτα της ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.
Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες. Μια κωμωδία της Sarah Ruhl για τη σεξουαλικότητα, την αγάπη και τον ηλεκτρισμό
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.