Θεατρο - Οπερα

Σφάλμα σύνδεσης: ΑΙ, μπορείς να μου πεις τι θα γίνει στο μέλλον;

Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών

marianna_manolopoyloy_.jpg
Μαριάννα Μανωλοπούλου
ΤΕΥΧΟΣ 922
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Σφάλμα σύνδεσης

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024: O Χαλίλ Αλιζάντα, ηθοποιός και η Γιολάντα Μαρκοπούλου, σκηνοθέτις μας μιλούν για την παράσταση Σφάλμα Σύνδεσης της ομάδας Station Athens 

Ο Χαλίλ Αλιζάντα γεννήθηκε στο Γκαζνί του Αφγανιστάν. Zει 17 χρόνια στην Αθήνα και τα 12 από αυτά συμμετέχει στην ομάδα Station Athens -μαζί με τον Χασάν, τον Λευτέρη, τον Aιντίμ, τον Ρεζά- που σχηματίστηκε το 2009 στην πολυπολιτισμική γειτονιά του Μεταξουργείου και αποτελείται από πρόσφυγες και μετανάστες από το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές. Με υλικό τις δικές τους, αληθινές ιστορίες, οι παραστάσεις τους έχουν κερδίσει το κοινό για τον τρόπο που παντρεύουν το ντοκιμαντέρ με τη μυθοπλασία.

Χαλίλ Αλιζάντα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024: O Χαλίλ Αλιζάντα και η Γιολάντα Μαρκοπούλου μιλούν για την παράσταση «Σφάλμα σύνδεσης»

Η νέα τους παράσταση «Σφάλμα σύνδεσης» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου εστιάζει στον γάμο, την οικογένεια και τη συντροφικότητα αναδεικνύοντας με χιούμορ τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών. Ψάχνοντας λύσεις που θα διευκολύνουν την επικοινωνία με τους δικούς τους ανθρώπους, ζητούν απαντήσεις από την τεχνητή νοημοσύνη – μια γυναίκα που αποτελεί τον έκτο χαρακτήρα του έργου. Ακολουθούν τις συμβουλές της, με κάποτε αστεία έως και παράδοξα αποτελέσματα.

«Το πιο σημαντικό κομμάτι στην παράσταση για μένα είναι όταν αφηγούμαι πώς συνάντησα στη Σουηδία για πρώτη φορά την αδερφή μου, η οποία ήταν τότε 15 ετών. Η οικογένειά μου δεν έχουμε βρεθεί ποτέ όλοι μαζί σε ένα τραπέζι. Έτσι, ρωτώ το AΙ για το αν θα βρεθούμε και θα γνωριστούμε καλύτερα. Συγκινούμαι όταν αφηγούμαι αυτή την ιστορία. Είναι μια σκηνή ακόμη, εξίσου συγκινητική αλλά και αστεία που είμαστε όλοι οι πρωταγωνιστές, ηλικιωμένοι στην Ελλάδα και ψαρεύουμε σε ένα νησάκι» αναφέρει ο Χαλίλ. Μας λέει, όμως, και πόσο σημαντική είναι για τους συμμετέχοντες αυτή η ξεχωριστή ομάδα: «Έχουμε μεγαλώσει μαζί, μας έχει κοινωνικοποιήσει, μας κάνει να νιώθουμε ελεύθεροι».

Χαλίλ Αλιζάντα

«Η παράσταση αυτή ακολουθεί ιστορικά τις προηγούμενες δουλειές μας. Η μια ιστορία συμπληρώνει την άλλη κατά μια έννοια. Ασχολούμαστε με το ζήτημα της σύνδεσης. Ως πότε μπορούμε ακόμη να “συναντιόμαστε” μόνο διαδικτυακά και όχι να ζούμε μαζί; Είμαστε στο παρόν και προσπαθούμε να επαναπροσδιορίσουμε το μέλλον. Πραγματευόμαστε π.χ. το πώς αντιμετωπίζεται η ιθαγένεια, τι επάγγελμα θα κάνει κάποιος, πώς γίνεται ένας γάμος όταν βρίσκεται κανείς εκτός της χώρας του» μας διευκρινίζει η Γιολάντα Μαρκοπούλου.

Το «Σφάλμα σύνδεσης», αξιοποιεί ακόμη, τις βιντεοπροβολές και ένα ιδιαίτερο sound design σ’ ένα υβριδικό παραστασιακό ιδίωμα. Η σκηνοθέτρια μας περιγράφει, μάλιστα, το σκηνικό σαν «ένα σύμπαν που δεν θα είναι απολύτως ρεαλιστικό αλλά θα μοιάζει σα να έχει βγει από τον ψηφιακό κόσμο». Συγκεκριμένα, οι βιντεοπροβολές έχουν να κάνουν με ντοκουμέντα από προσωπικά γεγονότα, άλλες είναι φτιαγμένες με τη χρήση ΑΙ και μερικές από διαφορετικά υλικά, «είναι μείγμα υλικών» τονίζει η Γιολάντα. Το sound design έχει να κάνει με το πως βιώνουν οι πρωταγωνιστές την τέχνη σε συνδυασμό με την τεχνητή νοημοσύνη, πότε τους φρενάρει, πότε τους δίνει κουράγιο να προχωρήσουν. «Μπορείς να μου πεις τι θα γίνει στο μέλλον ρωτάμε το AI για παράδειγμα. Γενικότερα πάρχουν πάντα προκλήσεις σε μια παράσταση. Νιώθω αγωνία, πίστη, αγάπη και ευγνωμοσύνη για όσα κάνουμε. Είμαστε κομμάτι της ζωής των πρωταγωνιστών και εκείνοι κομμάτι της δική μας» καταλήγει.

Η ταυτότητα της παράστασης

Σύλληψη – Σκηνοθεσία Γιολάντα Μαρκοπούλου
Σκηνικά – Κοστούμια Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα στη δραματουργία Mαργαρίτα Παπαδοπούλου
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα στην έρευνα Κωνσταντίνα Γεωργίου
Φωτισμοί Άγγελος Παπαδόπουλος
Σχεδιασμός βίντεο Άγγελος Παπαδόπουλος, Γιολάντα Μαρκοπούλου
Μουσική σύνθεση και ηχητικός σχεδιασμός Μανώλης Μανουσάκης
Βοηθός σκηνοθέτριας Έλλη Χρονιάρη
Ηχολήπτης Kωστής Παυλόπουλος
Παίζουν Chalil Alizada, Ηossein Amiri, Aidim Joyimal, Ramzan Mohammad, Reza Mohammadi
Εκτέλεση παραγωγής POLYPLANITY Productions / Βίκυ Στρατάκη, Νίκος Χαραλαμπίδης

INFO
Πειραιώς 260 (Β)
23 & 24 Ιουλίου στις 21:30
25 Ιουλίου στις 21:00

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ευθύμης Φιλίππου & Αγγελική Παπούλια, "Ετυμολογίες"
Ευθύμης Φιλίππου - Αγγελική Παπούλια: «Ετυμολογίες» κόντρα στα δεδομένα

Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»

Ανέστης Αζάς, "Τα σκυλιά"
Ανέστης Αζάς: Όταν «Τα σκυλιά» ψάχνουν το δίκιο τους

Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη

Σφάλμα σύνδεσης
Σφάλμα σύνδεσης: ΑΙ, μπορείς να μου πεις τι θα γίνει στο μέλλον;

Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών

Forced Entertainment, «Signal to Noise»
Οι Forced Entertainment εκπέμπουν Signal to Noise από την Πειραιώς 260

«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα

"Τραβιάτα" από την ΕΛΣ στο Ηρώδειο
Το καλοκαίρι 2024 σε ΕΛΣ, Μέγαρο, Πειραιά και στα ανοιχτά θέατρα της Αθήνας

«Τραβιάτα», «Κάρμεν» και «Σαρλότ» από την ΕΛΣ, «Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία» από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και το Φεστιβάλ Αθηνών, οι «Κουταλιανοί» στο Μέγαρο κ.ά.

Όλοι κοιτούν το σαπούνι. Από αριστερά: Αναστάσης Γεωργούλας, Αρετή Πολυμενίδη, Δημήτρης Λώλης, Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος. © Γιώργος Μάνος
Το Σαπούνι: Μια ωδή στην ελαφρότητα με τον τρόπο των ντανταϊστών

Το έργο του Φρανσίς Πονζ παρουσιάστηκε από τη νεοσύστατη ομάδα Πλατς τον περασμένο χειμώνα στην «Κάμιρος» και ταξίδεψε στη Θεσσαλονίκη πριν λίγες μέρες. Επιστρέφει στην Αθήνα τον χειμώνα.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.