- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Μάνος Βαβαδάκης: «Οι θεατές φεύγοντας μπορούν να πουν "ξέρω τι έγινε στο Πολυτεχνείο"»
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την παράσταση στο Θέατρο Τέχνης για τα γεγονότα του '73
Ο Μάνος Βαβαδάκης μιλάει στην Athens Voice για την παράσταση «ΤΑΝΚ/Όλη Νύχτα Εδώ» που σκηνοθετεί στο Θέατρο Τέχνης
Με αφορμή την συμπλήρωση πενήντα χρόνων από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, η ομάδα RMS MATAROA συνεργάζεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, παρουσιάζοντας τη μόνη παράσταση της σεζόν για τα γεγονότα εκείνου του Νοέμβρη. Γεγονότα που αποτελούν ιστορικό ορόσημο, με κεντρική μάλιστα θέση στη συλλογική ιστορική μνήμη, που όμως έχουν χαλκευθεί από έναν σωρό μυθευμάτων και παρανοήσεων.
Η παράσταση «ΤΑΝΚ/Όλη νύχτα εδώ» αποτελεί μια απόπειρα γραμμικής αφήγησης –σχεδόν λεπτό προς λεπτό– των τεσσάρων εκείνων ημερών, σε μια προσπάθεια εξερεύνησης της ιστορικής αλήθειας. Μέσα από τις προφορικές μαρτυρίες πρωταγωνιστών των γεγονότων, όπως τις κατέγραψε ο ιστορικός Ιάσονας Χανδρινός και περιλαμβάνονται στο ομώνυμο βιβλίο «Όλη Νύχτα Εδώ», και αρχειακό υλικό ξετυλίγεται ο μίτος της αφήγησης στον λαβύρινθο της μνήμης, αντιμετωπίζοντας τον αδιάφορο ελληνικό εαυτό μας. Είναι η προσωπική πολιτική στάση ο μόνος δυνατός τρόπος αντίστασης ακόμη και σήμερα;
Μετά τον πρώτο επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων, η παράσταση συνεχίζει στο Θέατρο Τέχνης ως τις 30 Απριλίου, με μια συμβολική αντι-επετειακή παράσταση. Η μέρα αυτή, η οποία έχει συνδεθεί με την επιβολή της χούντας των συνταγματαρχών, αποτελεί την πιο κατάλληλη αφορμή για να δώσουμε όλοι μαζί μια ηχηρή απάντηση στον φασισμό κάθε μορφής που υπάρχει γύρω μας.
Μάνος Βαβαδάκης: Συνέντευξη του σκηνοθέτη για την παράσταση «ΤΑΝΚ / Όλη Νύχτα Εδώ» στο Θέατρο Τέχνης
Τι σας ώθησε να επιχειρήσετε τη σκηνοθεσία του έργου;
Η προσωπική ανάγκη να επαναφέρουμε στην επικαιρότητα ένα γεγονός που η πολιτεία, με την συμπλήρωση πενήντα χρόνων, δεν του χάρισε την τιμή που του αξίζει. Το Πολυτεχνείο είναι η τελευταία στιγμή της ελληνικής ιστορίας, όπου ξεπεράστηκαν τα ιδεολογικά στεγανά, σχεδόν καταρρίφθηκε ο διαχωρισμός «αριστερά - δεξιά» και πολίτες ενώθηκαν με σκοπό τη διεκδίκηση υψηλότερων ιδανικών. Το ήθος που επέδειξαν στο Πολυτεχνείο, τόσο σε οργανωτικό όσο και συγκρουσιακό επίπεδο είναι αξιοθαύμαστο. Και ένας από τους λόγους που μέχρι σήμερα συνεχίζει να φαντάζει όμορφο. Γιατί είχε τη «γεύση» της Ουτοπίας.
Έχετε διπλό ρόλο στη συγκεκριμένη παράσταση, παίζετε αλλά και σκηνοθετείτε. Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε;
Υπάρχουν κομμάτια αφήγησης στην παράσταση που μου είναι αδύνατον να απεμπλακώ συναισθηματικά. Χτυπάνε κατευθείαν στον πυρήνα του υποσυνείδητού μου και χάνω τον συναισθηματικό μου έλεγχο. Γενικά δύο καταστάσεις, διαφορετικές μεταξύ τους, είναι εκείνες που με ταράζουν περισσότερο. Η αδικία που μου προκαλεί θυμό, ειδικά όταν δεν μπορώ να βρω κανένα ελαφρυντικό, όπως στο πώς γίνεται εκείνες τις μέρες να σκοτώνουν χωρίς λόγο τόσο κόσμο. Και η αλληλεγγύη, που με συγκινεί όταν βιώνεται πραγματικά.
Διαβάζοντας το κείμενο του ιστορικού Ιάσονα Χανδρινού στο οποίο βασίζεται η παράσταση, τι σας έβαλε περισσότερο σε σκέψεις ή σας έκανε εντύπωση;
Ο Ιάσονας έχει κάνει μια εξαιρετική δουλειά όσον αφορά στη συλλογή και την τεκμηρίωση των μαρτυριών για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου. Και το μεγάλο προσόν του βιβλίου είναι πως συγκεντρώνει μαρτυρίες από κάθε πιθανή θέση. Πολλοί συμμετέχοντες, κυρίως οι προβεβλημένοι, γνωρίζουν πως καταθέτοντας μια μαρτυρία δεν βοηθούν μόνο στη σύνθεση της αφήγησης αυτού του ιστορικού γεγονότος, αλλά αποτυπώνουν και την δική τους θέση σε αυτό. Το κίνητρό τους δεν είναι πάντα καθαρό. Το βιβλίο κατορθώνει να συνθέσει μια αφήγηση πλήθους, που είναι και βασική συνισταμένη του ίδιου του γεγονότος.
Ακολουθείτε μια γραμμική αφήγηση στο έργο, αφηγείστε σχεδόν λεπτό προς λεπτό τα γεγονότα των τεσσάρων εκείνων ημερών. Γιατί επιλέξατε αυτό τον τρόπο αφήγησης;
Το Πολυτεχνείο είναι ένα ομιχλώδες τοπίο ιστορικά, λόγω της έκτασης και της έντασής του. Φανταστείτε πως πολλοί από τους συμμετέχοντες αφηγούνται πως για τρεις μέρες δεν έφαγαν, ούτε κοιμήθηκαν. Βρίσκονταν σε μια εκστατική κατάσταση. Οπότε οι μαρτυρίες τους στερούνται απόλυτης συνοχής. Θέλαμε οι θεατές μας να έχουν μια όσο το δυνατόν καθαρότερη εικόνα για το τι διαδραματίστηκε εκείνες τις μέρες του Νοέμβρη. Καταλήξαμε λοιπόν στη παρουσίαση των γεγονότων με γραμμικό χρονικά τρόπο. Μια πολύ δύσκολη διαδικασία, που απαιτούσε την συγκέντρωση πληροφοριών, την διασταύρωσή τους και την τακτοποίησή τους. Και πιστεύω το πετύχαμε. Οι θεατές μας φεύγοντας μπορούν να πουν «ξέρω τι έγινε».
Τα γεγονότα που πραγματεύεται η παράσταση αποτελούν ιστορικό ορόσημο, αλλά έχουν παρανοηθεί πολλάκις. Με ποιον τρόπο προσπαθήσατε να εξερευνήσετε και να προσεγγίσετε την ιστορική αλήθεια;
Δεν έχουν ακριβώς παρανοηθεί. Έχουν καλυφθεί από ένα πέπλο γενικότητας και με την καθιέρωση της επίσημης επετείου εξυπηρετούν το μεταπολιτευτικό αφήγημα της αντίστασης του ελληνικού λαού στην Χούντα. Μεγάλο λάθος ιστορικό. Οι Έλληνες δεν αντιστάθηκαν στην δικτατορία. Μειονότητες ελάχιστες ήταν όσοι με τις πράξεις τους προσπάθησαν να τη ρίξουν. Η πλειονότητα των Ελλήνων έκανε αυτό που κάνει πάντα. Λούφαξαν. Στην παράσταση επαναφέρουμε διαρκώς το ζήτημα αυτό, το οποίο δεν έχει να κάνει μόνο με την περίοδο της δικτατορίας, αλλά και με ένα διαρκές ιστορικό παρόν.
Στο έργο τίθεται το ερώτημα αν είναι η προσωπική πολιτική στάση ο μόνος δυνατός τρόπος αντίστασης ακόμη και σήμερα. Κάντε μας ένα σχόλιο πάνω σε αυτό;
Αν καθένας από εμάς περιμένει από τους άλλους να μπουν μπροστά για να αλλάξουν τα πράγματα, δεν θα αλλάξει ποτέ τίποτα. Λέει ο Καζαντζάκης στην Ασκητική, «Ν’ αγαπάς την ευθύνη. Να λες: Εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης». Το Πολυτεχνείο αναδεικνύει αυτή την πολιτική στάση. Τίποτα δεν κράτησε αυτά τα παιδιά εκεί, παρά μόνο η προσωπική τους επιθυμία για ένα καλύτερο αύριο.
Φεύγοντας οι θεατές από την αίθουσα του Θέατρο Τέχνης, τι θα θέλατε να πάρουν μαζί τους;
Θα ‘θελα να φεύγουν με την ελπίδα πως η δικαιοσύνη θα φωτίσει πάλι κάθε πτυχή της ζωής μας.
INFO
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάνος Βαβαδάκης
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Κατερίνα Ζησούδη, Ειρήνη Μακρή, Μάνος Βαβαδάκης
- ΘΕΑΤΡΟ: Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στην παράσταση στο Θέατρο Ροές
Από την «Όμορφη Πόλη» του Γιώργου Βάλαρη, μέχρι τον μονόλογο του Αργύρη Ξάφη, που πήρε κι άλλη παράταση
Από τη ζωή του Χαλεπά και του Αττίκ, μέχρι τις σκληρές αλήθειες μιας ιερόδουλης και τα τραύματα ενός queer ατόμου
Μια περφόρμανς - θεατρική εμπειρία πάνω στο ευαίσθητο και επίκαιρο θέμα των γυναικοκτονιών
Εθνικό Θέατρο μεταξύ 2022-2025
Το κοινωνικοπολιτικό δράμα του Σέρτζι Πομπερμάγιερ έρχεται για πρώτη φορά στην σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά
Η παράσταση έρχεται να φωτίσει τη ζωή και το έργο της θρυλικής Μαρίκας Νίνου, μιας από τις μεγαλύτερες φωνές του ελληνικού τραγουδιού.
Ο γνωστός σκηνοθέτης μοιράστηκε μαζί μας το πώς εμπνεύστηκε την «Όμορφη πόλη» και μας μίλησε για τα πρώτα συναισθήματα της γνωριμίας του με τον Μίκη Θεοδωράκη
Είκοσι επτά χρόνια μετά το τελευταίο της ανέβασμα, «Η δύναμη του πεπρωμένου», η εμβληματική όπερα του Τζουζέπε Βέρντι, επιστρέφει στη Λυρική σε μια νέα εξαιρετικά φιλόδοξη παραγωγή
Μία ξέφρενη κωμωδία, γεμάτη παρεξηγήσεις, γλωσσικά παιχνίδια, συγκρούσεις και ανατροπές
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Μικρού Γκλόρια, με σπουδαία πορεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μας μίλησε για το πώς ορίζει το θέατρο σήμερα
Ο Δημήτρης Αγιοπετρίτης Μπογδάνος σκηνοθετεί ευφυώς, δίνοντάς του σύγχρονη λάμψη και καθιστώντας το απόλυτα επίκαιρο
Συνέντευξη με έναν από τους πρωταγωνιστές του νέου έργου του Βασίλη Μαγουλιώτη, που κάνει πρεμιέρα σήμερα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Συνέντευξη με τον πρωταγωνιστή της παράστασης «Εκτός Ύλης reloaded» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Τον διεθνώς αναγνωρισμένο Έλληνα σκηνοθέτη και δάσκαλο επέλεξε το Ινστιτούτο
Λίγο πριν από την πρεμιέρα, μιλήσαμε μαζί του
Οι θεατρικές πρεμιέρες και τα έργα που έχουμε δει και αγαπάμε
Υπό τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Μπέζου, πρώτου διδάξαντα των κωμικών της γενιάς του, ο Λάκης Λαζόπουλος φοράει τις παντούφλες του και ανεβαίνει στη σκηνή του θεάτρου Βέμπο
Ένα ζευγάρι επαναστατεί, πηγαίνοντας κόντρα στην παράδοση. Κι όλα μοιάζουν να βγαίνουν από ένα όνειρο που παίρνει την εκδίκησή του, θυμίζοντάς μας ότι όλοι κάποτε είμαστε παιδιά και μετά γινόμαστε μεγάλοι.
Μια παράσταση ευχάριστη στη θέαση, δουλεμένη στη λεπτομέρεια, με άψογη καθοδήγηση των ηθοποιών, ώστε να κινηθούν με δεξιοτεχνία στην κόψη μεταξύ κωμωδίας και δράματος
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.