Θεατρο - Οπερα

Θέατρο-Χορός: 12 πρεμιέρες για τις 22 – 28 Φεβρουαρίου

«Αγρυπνία» στο νέο θέατρο του Αντώνη Καλογρίδη, «Αγάπη» στο Θέατρο Τέχνης, οι La Veronal στο Ολύμπια, «Περσεφόνη» στην Ελευσίνα, «Ο κροκόδειλος» στο Πόρτα κ.ά.

Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 905
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Θέατρο-Χορός: νέες παραστάσεις για την εβδομάδα 22–28 Φεβρουαρίου

Νέες παραστάσεις σε: Συγγρού 33, Θέατρο Τέχνης, Ολύμπια, Μέγαρο, Σινέ Ελευσίς, θέατρο Πόρτα, Σταθμός, Nous, Bios, Vault, ΕΛΕΡ

Αγρυπνία
Στην καινούργια του καλλιτεχνική στέγη μάς προσκαλεί ο Αντώνης Καλογρίδης συστήνοντάς μας στην πρεμιέρα το έργο του Δημήτρη Δημητριάδη με πρωτότυπο τίτλο «Τα δώρα της νύχτας». Ένα παιχνίδι σχέσεων, αντιθέσεων και εξουσίας, η πλοκή εστιάζει στον ανεκπλήρωτο έρωτα του Λίνου για έναν νεαρό άνδρα και στις αντιδράσεις της οικογένειάς του. Στη σκηνή οι Τάκης Σακελλαρίου, Ιωάννα Ασημακοπούλου, Νικολέτα Κοτσαηλίδου, Σταύρος Τσουμάνης, Ντένης Μακρής. Προσβάσιμες στο κοινό θα είναι (με μειωμένο εισιτήριο) και οι ανοιχτές γενικές πρόβες (στις 22-25/2).
Θέατρο Συγγρού 33, πρεμιέρα 29 Φεβρουαρίου

Good
Το καταιγιστικό πολιτικό δράμα του Σέσιλ Φίλιπ Τέιλορ, παρουσιάζεται μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του βραβευμένου με Ολίβιε, Ντόμινικ Κουκ, σε μαγνητοσκοπημένη μετάδοση από το Θέατρο Χάρολντ Πίντερ του Λονδίνου. Ο διάσημος πρωταγωνιστής Ντέιβιντ Τένναντ (Doctor Who) υποδύεται τον Τζον Χάλντερ, έναν φιλελεύθερο καθηγητή στην Γερμανία ο οποίος, λίγο πριν την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, προσχωρεί στο ναζιστικό κόμμα και σταδιακά αποδέχεται την τελική λύση. Στη διανομή της παράστασης και οι Έλλιοτ Λίβυ (Κοριολάνος) και Σάρον Σμολ (The Bay). Με ελληνικούς υπότιτλους.
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, 22 Φεβρουαρίου στις 20:00

© Johan Persson

Περσεφόνη
Ένα μελωδικό ταξίδι στη σφαίρα του μύθου αλλά και στην εποχή μας επιχειρούν ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος και η Έλλη Παπακωνσταντίνου με τη νέα τους όπερα (που έκανε την πρεμιέρα της την 1η Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών). Με αφετηρία τον αρχαίο μύθο της Δήμητρας και της Κόρης, καταθέτουν μια ποιητική αφήγηση «για την αέναη, μυστική σχέση ζωής και θανάτου», μέσα από τα μονοπάτια της φιλοσοφίας, της οικολογίας και του φεμινισμού, διαπλέκοντας το τραγούδι των μονωδών με φωνές του Κόσμου αλλά και με συγκινησιακά φορτισμένους ηλεκτρονικούς και οργανικούς ήχους. Στη σκηνή στον ρόλο του τίτλου, αιθέρια κι αισθαντική, η Άννα Αναστασία Σμέρου, η απελπισμένη Δήμητρα της Σαβίνας Γιαννάτου, ο Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος ως Ερμής και ο Ίλυα Αγκάερ ως Πλούτωνας.
Σινέ Ελευσίς, 24 & 25 Φεβρουαρίου στις 21:00

"Περσεφόνη": Η Σαβίνα Γιαννάτου και η μονωδός Άννα Αναστασία Σμέρου στη νέα όπερα του Δημήτρη Μαραγκόπουλου και της Έλλης Παπακωνσταντίνου © Alex Kat

Αγάπη
Ο Αντώνης και η Γεωργία, ένα ζευγάρι ηλικιωμένων που έχουν περάσει μια ζωή μαζί, έρχεται αντιμέτωπο με μία νέα, επώδυνη κατάσταση που θα αλλάξει την καθημερινότητά τους. Ποιοι είμαστε, αν οι μνήμες μας θολώσουν; Τι επίδραση έχει κάτι τέτοιο στους αγαπημένους μας; Και πώς συγκρούεται η αγάπη με την αρρώστια; Η Ελένη Ευθυμίου καθοδηγεί τους Παντελή Παπαδόπουλο, Μαριέττα Σγουρδαίου και Κωνσταντίνα Τάκαλου σε μια βιωματική ιστορία για την απώλεια του εαυτού, την φροντίδα και την αορατότητα των ανθρώπων που βρίσκονται στη δύση του βίου τους.
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – Υπόγειο, από 26 Φεβρουαρίου

© Μιχάλης Κλουκίνας

Sonoma
Τρία χρόνια μετά την «Pasionaria» που είδαμε στην Πειραιώς 260 και δυο από την παρουσία τους στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, η ομάδα La Veronal του πολυβραβευμένου χορογράφου Μάρκος Μοράου επιστρέφει στα μέρη μας με το «Sonoma». Με τον τίτλο του να παραπέμπει στο σώμα και τον ήχο (sonus στα λατινικά), το έργο εκκινεί από την ανάγκη της επιστροφής στη ρίζα, στη σάρκα, εμπνέεται από τον ονειρικό κόσμο του Λουίς Μπουνιουέλ και δανείζεται στοιχεία από τις φολκλορικές παραδόσεις, τη θρησκεία, το σινεμά, την ιστορία της τέχνης.
Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας, 27 & 28 Φεβρουαρίου στις 20:30

© Simone Cargnoni

Ο κροκόδειλος
Ο Ιβάν Ματβιέιτς, ένας χαμηλόβαθμος υπάλληλος βρίσκεται άξαφνα στην κοιλιά ενός κροκόδειλου και αποφασίζει να παραμείνει εκεί ενώ ο φίλος του Σεμιόν Σεμιόνιτς προσπαθεί να τον σώσει εν μέσω εξωφρενικών διαλόγων και παράλογων προτάσεων. Μία γλαφυρή περιγραφή της τσαρικής Ρωσίας και των παθογενειών της, που δε μοιάζουν και τόσο ξένες στη δική μας πραγματικότητα, το έργο του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι εμπνέει μια παράσταση που θα ποντάρει στο μαύρο χιούμορ και σε μια ατμόσφαιρα απειλής. Στο τιμόνι της νεανικής ομάδας συντελεστών, οι Ορέστης Σταυρόπουλος και Δημήτρης Σταυρόπουλος, πρόσφατοι απόφοιτοι της Σχολής Σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου.
Θέατρο Πόρτα, από 26 Φεβρουαρίου 

© Karol Jarek

Το γαϊτανάκι του πόθου
Όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στην Αυστρία στα τέλη του 19ου αιώνα προκάλεσε σκάνδαλο και απαγορεύτηκε. Τώρα η Αικατερίνη Παπαγεωργίου επιχειρεί, εκτός έδρας, μια πιο κωμική προσέγγιση στο θεατρικό του Άρτουρ Σνίτσλερ. Τέσσερις ηθοποιοί (Απόστολος Καμιτσάκης, Γιώργος Πατεράκης, Θάλεια Συκιώτη, Μάγδα Τασούλα), σε δέκα ρόλους, μιλούν, παίζουν, ερωτεύονται, «φτάνουν» στο σεξ ή και όχι, σε μια σκηνική πρόταση για τον φόβο της μοναξιάς και την ανάγκη μας να επικοινωνήσουμε μέσω της γλώσσας του σώματος.
Θέατρο Σταθμός, από 26 Φεβρουαρίου

© Ελίνα Γιουνανλή

Deus nos acudiGod help us
Κατάγεται από τη Μοζαμβίκη αλλά θεωρεί τον εαυτό του πολίτη του κόσμου και βλέπει την τέχνη ως μια παγκόσμια γλώσσα επικοινωνίας. Έχοντας στη φαρέτρα του ένα ευρύ φάσμα δημιουργικών δεξιοτήτων, ο Pak Ndjamena έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Στο χορευτικό σόλο «Deus nos acudi – God help us» εξερευνά το πώς η παράδοση χρησιμοποιήθηκε από τις δομές της εξουσίας με στόχο τη διατήρηση του κοινωνικού ελέγχου και θέτει ερωτήματα για το αν το σύγχρονο σώμα είναι ελεύθερο ή ελεγχόμενο.
Θέατρο Nous, 26 & 27 Φεβρουαρίου στις 21:30 

© Val Adamson

Παγώνια
Τρεις φίλοι, νέοι καλλιτέχνες (Φιόνα Γεωργιάδη, Γιώργος Παπαπαύλου, Πέτρος Σκαρμέας), αναζητούν τη τύχη τους και κάνουν σχεδόν τα πάντα για να εκπληρώσουν τα όνειρά τους ώσπου φτάνουν σε ένα ηθικό αδιέξοδο. Τελικά, τι είναι πιο μεγάλο: να κάνεις κάτι που όλοι θα είναι περήφανοι για σένα ή κάτι που θα είσαι εσύ περήφανος για τον εαυτό σου; Το θεατρικό της Στέλλας Ζαφειροπούλου μάς συστήνει ο σκηνοθέτης Τάσος Πυργιέρης.
Bios Main, από 22 Φεβρουαρίου

© Κωνσταντίνος Λέπουρης

Λεμονιά
Τη δεκαετία του 1970 η μητέρα της ηθοποιού Αλεξάνδρας Ούστα ζούσε στη Σαουδική Αραβία ακολουθώντας τον άνδρα της στη δουλειά του. Εμπνευσμένο από τις κασέτες που έγραφε και έστελνε αντί για γράμματα στην οικογένειά της είναι το νέο έργο του Γιάννη Κεντρωτά. Επί σκηνής η ίδια ενσαρκώνει μια νέα γυναίκα η οποία προσπαθεί να πείσει τους δικούς της ανθρώπους –και τον εαυτό της– ότι όλα πάνε καλά, ενώ μαραζώνει, εγκλωβισμένη σε μια μοναξιά που θεωρείται φυσική από την κοινωνία και ενισχύεται από το μέρος και την εποχή.
Πολυχώρος VAULT, από 28 Φεβρουαρίου

"Λεμονιά" από την Αλεξάνδρα Ούστα © Μιχάλης Παπαζήσης

Moment
Μια παράσταση με θέμα τον χρόνο, εμπνευσμένη από το βιβλίο του Άλαν Λάιτμαν «Τα όνειρα του Αϊνστάιν» από την ομάδα ΕΑΝ και την Ειρήνη Αναγνωστοπούλου. Στο επίκεντρο της ιστορίας ο νεαρός Άλμπερτ, υπάλληλος ενός γραφείου ευρεσιτεχνιών, ο οποίος ονειρεύεται να γίνει ο πιο διάσημος φυσικός στην ιστορία. Τα όνειρα, όμως, σφίγγουν γύρω του σαν κλοιός, φέρνοντάς τον αντιμέτωπο με τον ίδιο του τον εαυτό.
Θέατρο ΕΛΕΡ, από 22 Φεβρουαρίου 

"Moment" © Υπατία Κορνάρου

Μαζί ποτέ
Ένα υπαρξιακό ψυχογράφημα για την απελπισία, την αυτοκαταστροφή αλλά και την αέναη προσπάθεια των ανθρώπων να συνυπάρξουν, το έργο του Τσιμάρα Τζανάτου είναι εμπνευσμένο από την ομότιτλη ταινία του Φατίχ Ακίν. Ο Λευτέρης Παπακώστας ανεβάζει αυτή την ιστορία για την αναζήτηση του έρωτα, του ερωτισμού και της σεξουαλικότητας ως μια dance-club παράσταση, που οι θεατές μπορούν να παρακολουθήσουν πίνοντας το ποτό τους, κινούμενοι και αυτοί μαζί με τους ηθοποιούς.
Bios-Κάτω Χώρος, από 29 Φεβρουαρίου

"Μαζί ποτέ" © Άρης Αθάνατος