Το «Σαλό» από τον Άρη Μπινιάρη στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
H εμβληματική ταινία του Πιερ Πάολο Παζολίνι γίνεται θεατρική παράσταση
«Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ από τον Άρη Μπινιάρη
Σε ένα εφιαλτικό περιβάλλον ανεξέλεγκτης βίας, οι φασίστες αναλαμβάνουν τη διαπαιδαγώγηση εννέα κοριτσιών και εννέα αγοριών τα οποία, αφού τα παραλαμβάνουν με τη συγκατάθεση των οικογενειών τους, μετατρέπουν σε δούλους και τα υποβάλλουν σε ακραία σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια.
Απαγορευμένη μέχρι και σήμερα σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, η ταινία του σπουδαίου Πιερ Πάολο Παζολίνι, που σόκαρε το κοινό και τους κριτικούς την εποχή της κυκλοφορίας της (αμέσως μετά τη δολοφονία του διάσημου κινηματογραφιστή), ανεβαίνει ως παράσταση σε πανελλήνια πρώτη στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από τον σκηνοθέτη Άρη Μπινιάρη, σε συνεργασία με τον συνθέτη Τζεφ Βάγγερ.
Τριάντα χρόνια μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο πολυσχιδής Ιταλός δημιουργός καταθέτει μια αλληγορία για την τρομακτική ανθεκτικότητα του ολοκληρωτισμού και την πιθανότητα μιας νέας θανατηφόρας μετάλλαξής του, ως μέρος μιας κινηματογραφικής τριλογίας (Τριλογία του θανάτου) που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. «Νομίζω ότι ο καταναλωτισμός χειραγωγεί και βιάζει τα σώματα εξίσου με τον ναζισμό. Η ταινία μου αντιπροσωπεύει αυτή τη δυσοίωνη σύμπτωση μεταξύ καταναλωτισμού και ναζισμού», ανέφερε ο ίδιος σχετικά.
«Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα»: η παράσταση του Άρη Μπινιάρη στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Στη θεατρική εκδοχή της ιστορίας, ο Δούκας, ο Εξοχότατος και ο Υψηλότατος εφαρμόζουν τις αποτρόπαιες σαδομαζοχιστικές πρακτικές τους σε έναν απομονωμένο και καλά προστατευμένο χώρο. Η πλοκή εκτυλίσσεται σε τρεις κύκλους (της μανίας, των κοπράνων και του αίματος), ενώ, παράλληλα, δυο Αφηγήτριες διηγούνται τολμηρές ερωτικές ιστορίες παρμένες από το ημιτελές έργο «Οι 120 μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ.
Το σκηνικό της Μικαέλας Λιακατά περιλαμβάνει ελάχιστα έπιπλα, εμπνευσμένα από αυτά της ορθόδοξης και γοτθικής εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής καθώς και από ευρωπαϊκά μέγαρα, όπως οι δικαστικές αίθουσες του Palazzo Ducale, αλλά και οι βικτοριανές, ξύλινες βιβλιοθήκες.
Τη δράση ντύνει με επεξεργασμένα συνθεσάιζερ, ήχους εκκλησιαστικών οργάνων, χροιές από τσέλο και βιόλα, ανθρώπινες φωνές και ηλεκτρονικούς ρυθμούς ο Τζεφ Βάγγερ. «Η δημιουργία αυτού του ηχητικού σύμπαντος αποτελεί μια προσπάθεια αντανάκλασης της πολυπλοκότητας και της έντασης του έργου η οποία προέκυψε από την καθημερινή τριβή κατά τη διάρκεια των προβών και το συνονθύλευμα συναισθημάτων, δράσεων και λέξεων με τα οποία ήρθα αντιμέτωπος βιώνοντας την προετοιμασία του έργου» σημειώνει χαρακτηριστικά. «Η διαδικασία αυτή ήταν μια περιπέτεια στην εξερεύνηση της σύνθεσης ήχων και ρυθμών που αντικατοπτρίζουν τον ενδιάμεσο ψυχικό χώρο ανάμεσα στην ελπίδα και τον φόβο. Επιλέγοντας κάθε στοιχείο, έδωσα έμφαση στη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας που ανταποκρίνεται στη σκοτεινή και προκλητική φύση του έργου στην οποία ταυτόχρονα παρεμβάλλονται έντονες ρυθμικές εκρήξεις και θραύσματα εφιαλτικών μουσικών μοτίβων».
Στη σκηνή ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Κώστας Μπερικόπουλος, Ιωάννα Μαυρέα, Αγορίτσα Οικονόμου, Γιάννης Κότσιφας, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Εβίτα Αγαΐτση, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Γιώργος Ζιάκας, Απόστολος Καμιτσάκης, Νάντια Κατσούρα, Μάριος Κρητικόπουλος, Λένα Μποζάκη, Εύη Οικονόμου, Ειρήνη Τσέλλου, Γιάννης Χαρκοφτάκης και Κώστας Phoenix.
Παράλληλα με την παράσταση θα πραγματοποιηθεί και μια σειρά συναυλιών με τίτλο «Salò: The Concert» με τη συμμετοχή καλλιτεχνών της ελληνικής ραπ σκηνής, στις 18, 25 Φεβρουαρίου και στις 3 Μαρτίου 2024.
INFO
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής, 10 Φεβρουαρίου-10 Μαρτίου στις 20:30, Κυριακή στις 19:30
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.