- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Ο Simon McBurney, οι Complicité και η καταστροφή του πλανήτη
Ο γνωστός σκηνοθέτης μιλάει για την παράσταση «Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών» που θα δούμε στη Στέγη
Ο Simon McBurney μιλάει για την παράσταση «Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών» της ομάδας Complicité στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Οι Complicité ξεκίνησαν τη δραστηριότητά τους πριν από 40 χρόνια και είναι μια από τις πιο καινοτόμες και επιδραστικές βρετανικές ομάδες. Aπό τις 4 έως τις 7 Οκτωβρίου από 4 έως 7 Οκτωβρίου έρχονται επιστρέφουν στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση με το «Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών», μια παράσταση-αποθέωση του σωματικού θεάτρου και της πολυφωνικής αφήγησης από ένα δεκαμελές ανσάμπλ βετεράνων και νέων ηθοποιών του είδους. Βασισμένο στο μυθιστόρημα της Τοκάρτσουκ, θα δούμε στη σκηνή να εξελίσσεται όχι μόνο ένα εκπληκτικό αμάλγαμα αστυνομικού μυστηρίου και σκοτεινής φεμινιστικής κωμωδίας, αλλά και ένα φλογερό μανιφέστο για τα δικαιώματα των ζώων και του περιβάλλοντος.
Η πρώτη εμφάνιση του Σάιμον Μακμπέρνι στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης έγινε το 2016 με το σόλο «The Encounter», μια παράσταση στραμμένη στις οικολογικές ανησυχίες και στην ανάγκη επαναπροσδιορισμού του σύγχρονου ανθρώπου. Μια αληθινή ιστορία ενος φωτορεπόρτερ του National Geographic, ο οποίος χάθηκε στα τροπικά δάση του Αμαζονίου και διασώθηκε από τους ιθαγενείς μιας άγνωστης φυλής, ενσαρκωμένος από τον ίδιο τον Μακμπέρνι. Η παράσταση μεταφέρθηκε στους θεατές εξ ολοκλήρου μέσα από ακουστικά, κάτι που ανέδειξε την ανθρωποκεντρική οπτική της ομάδας, χωρίς να δίνει βάση σε ήχους του τροπικού δάσους αλλά σε μια εμπειρία καταβύθισης στο ανθρώπινο ασυνείδητο. Αυτό το αποτέλεσμα επιτευχθηκε με τη χρήση κλασικών τρόπων αφήγησης, αξιοποιώντας όμως σύγχρονα τεχνολογικά μέσα.
Οι Complicité, κατά έναν τρόπο, τελειοποίησαν το θέατρο της επινόησης, δηλαδή το θέατρο που δεν βασίζεται σε θεατρικό ή άλλο προϋπάρχον κείμενο, αλλά δημιουργεί ένα νέο κείμενο παράστασης πάνω σε κάποιο ερέθισμα, ένα θέμα, μια ιδέα. Επιπλέον, τα τελευταία είκοσι χρόνια η ματιά τους εστιάζει επίμονα σε πολιτικά, κοινωνικά και φιλοσοφικά ζητήματα που ανακύπτουν μέσα από τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Στη δημιουργία των παραστάσεων συνεργάζονται καλλιτέχνες και ειδικοί διαφορετικών πεδίων, ενώ στηρίζονται ιδιαίτερα σε ό,τι προκύπτει κατά τους αυτοσχεδιασμούς και στις δυνατότητες της σωματικής έκφρασης.
Το «Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών» της Όλγκα Τοκάρτσουκ είναι το τελευταίο μιας σειράς έργων των Complicité που θίγουν με επιτακτικό τρόπο το ζήτημα της καταστροφής του πλανήτη. Η ιστορία αφορά μια ηλικιωμένη συνταξιούχο σε ένα απομονωμένο ορεινό χωριό της Πολωνίας, που ισχυρίζεται πως οι φόνοι των κυνηγών γειτόνων της αποτελούν μια υπερβατική εκδίκηση της φύσης. Ο ΜακΜπέρνι χαρακτήρισε το βιβλίο «συναρπαστικό» και «ριζοσπαστικό» και θεώρησε επιτακτική την ανάγκη να ακουστεί η φωνή της Γιανίνα και όλα όσα πρεσβεύει. Μια γυναίκα που βρίσκεται στα 60 της, την οποία ο κόσμος αντιμετωπίζει ως τρελή, μια πραγματικότητα που λειτουργεί και ως μια αλληγορία για τη στρεβλή «ανδρική» οπτική πάνω στην οποία δομούνται οι κοινωνίες.
Σάιμον Μακμπέρνι: Γιατί σκηνοθετεί την παράσταση «Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών»
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην οικουμενικότητα της ιστορίας που τον έκανε να θέλει να τη διηγηθεί και στο πώς αντικατοπτρίζει την στρατηγική της πατριαρχικής κοινωνίας ακόμα με την σειρά με την οποία σκοτώνονται οι κυνηγοί, ξεκινώντας από τον απαίδευτο απλό πολίτη έως τον παπά. «Η Όλγκα Τοκάρτσουκ έχει δημιουργήσει έναν ιδιαίτερο κόσμο που μιλάει βαθιά μέσα μου για την αίσθηση συνέχειας ανάμεσα στην ανθρωπότητα και τη φύση και μας αφηγείται τα συνειδητά και μη συνειδητά μοτίβα της ανθρώπινης συμπεριφοράς μας. Το πάθος της Γιανίνα για την αστρολογία, είναι ο τρόπος της να αναζητα μοτίβα και απαντήσεις. Μέσα από το έργο τίθενται ερωτήσεις όπως: Με τι ματιά βλέπουμε τον κόσμο και όταν αντιληφθούμε ότι κάτι δεν πάει καλά, πώς αντιστεκόμαστε; Πώς υπονομεύεις κάτι που μοιάζει σαν να είναι ένα άψογο οικοδόμημα » μας είπε.
Η ερώτηση για τον ίδιο βέβαια μετά την παράσταση είναι αν ήταν «ζωντανή», καθώς σκοπός του και όλης της ομάδας είναι η ανατροφοδότησή της και η επικοινωνία με τον κόσμο. «Η παράσταση που θα δείτε στην Αθήνα έχει ξαναδουλευτεί, είναι κατά κάποιο τρόπο μια νέα εκδοχή»
Σε όσα μας είπε ο ΜακΜπέρνι με αφορμή την τωρινή παράσταση δεν έλειπαν φυσικά και πολιτικές αναφορές: «Ο κόσμος έχει δομηθεί πάνω σε μια πατριαρχική ιεραρχική λογική, που μας αποσυνδέει από την ψυχή, από το συναίσθημα. Αυτή τη λογική δεν την υπηρετούν, απαραίτητα, μόνο άνδρες˙βλέπουμε γυναίκες που την έχουν ενστερνιστεί πλήρως, βλέπουμε και άνδρες που αντιστέκονται. Δεν πρέπει να καταφεύγουμε σε επιφανειακούς διαχωρισμούς, χρειάζεται όμως να αντισταθούμε»
Μιλώντας για το πώς μπορεί η τέχνη να επηρεάσει την κλιματική κρίση, ο Σάιμον Μακμπέρνι τόνισε: «Το θέατρο μπορεί να καλλιεργήσει ενσυναίσθηση μεταξύ των ανθρώπων επί σκηνής και του κοινού. Ζωντανεύοντας μια ιστορία στο θέατρο, τα μηνύματα αυτής της ιστορίας μπορούν να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο και να αφήσουν ένα βαθύτερο αποτύπωμα στο κοινό».
Όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος πιστεύει πως πρέπει να ανατεθεί σε έναν διεθνή νόμο με παγκόσμια ισχύ. «Τα εγκλήματα κατά του περιβάλλοντος να αντιμετωπίζονται σαν να προκείται για ένα είδος "γενοκτονίας" (οικο-κτονία) και όσοι εγκληματούν κατά του περιβάλλοντος να θεωρούνται το ίδιο ένοχοι σε όλες τις χώρες. Μόνο αυτό θα επιφέρει ουσιαστική αλλαγή», σημείωσε.
INFO
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, κεντρική σκηνή
4 -7 Οκτωβρίου
Τετάρτη-Παρασκευή 20:30, Σάββατο 14:30 & 20:30
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την οπερέτα του Γιόχαν Στράους που ανεβάζει στο θέατρο Ολύμπια
Μιλήσαμε με τον χαρισματικό ηθοποιό που υποδύεται τον «Δον Κάρλος» στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στο ΚΘΒΕ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.