- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
ΚΘΒΕ: Τι θα δούμε τη σεζόν 2023-24
Σύλλας Τζουμέρκας, Ακύλλας Καραζήσης, Δημήτρης Καραντζάς, Δημήτρης Πιατάς σκηνοθετούν τη νέα σεζόν
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος: το πρόγραμμα για το 2023-24
Μια θρυλική κινηματογραφική ιστορία χειραγώγησης και προδοσίας, ο «Γάμος της Μαρίας Μπράουν» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ που μετέφερε στη σκηνή ο καλλιτεχνικός διευθυντής της βερολινέζικης Σαουμπίνε, Τόμας Οστερμάγιερ έρχεται για δύο παραστάσεις (στις 30/9 & 1/10) στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δημήτρια. Αλλά και η συνέχεια στις σκηνές του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος μας βάζει ιδέες για πολιτιστικές εξορμήσεις με την πυξίδα στραμμένη στον βορρά.
Από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής και ενώ κορυφώνονται οι προετοιμασίες για την ανακοίνωση του προγραμματισμού για τη νέα σεζόν, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Αστέριος Πελτέκης μοιράζεται ιντριγκαδόρικα νέα.
«Ο Νόστος, που έχουμε ορίσει ως θέμα για μια τριετία, εξακολουθεί να διαπνέει και φέτος τον προγραμματισμό μας καθώς καλλιτέχνες που ξεκίνησαν ή κατάγονται από την πόλη επιστρέφουν για να κομίσουν, σε μια νέα επαφή, αυτό που έχουν κερδίσει από το ταξίδι τους στην οποιαδήποτε Ιθάκη. To μότο μας για φέτος είναι “Θέατρο για όλους” και αντικατοπτρίζει τη θέλησή μας για ένα άνοιγμα της βεντάλιας του ρεπερτορίου σε όσο πιο καθολική κάλυψη των προσδοκιών και των διαθέσεων του κοινού» δηλώνει.
Νέες σκηνοθεσίες πάνω σε κείμενα ογκόλιθους του παγκόσμιου ρεπερτορίου από τον Ακύλλα Καραζήση, τον Δημήτρη Καραντζά και τον Σύλλα Τζουμέρκα, καινούργια έργα από τον Γιώργο Βέλτσο και τους Δημήτρη Πιατά και Σάκη Σερέφα αλλά και μια παράσταση πάνω σε κείμενο του Χριστόφορου Χριστοφή φέρει στην φαρέτρα του το ΚΘΒΕ.
Επιπλέον, ο θεατρικός οργανισμός της συμπρωτεύουσας βρίσκεται σε επαφές για συνεργασία με τον Ένκε Φεζολλάρι, την Κλαίρη Χριστοπούλου (προκειμένου να ανεβάσει το «UFO» του Ιβάν Βιριπάγιεφ από τη νέα χρονιά) αλλά και με τον διάσημο Βέλγο σκηνοθέτη Γκι Κασίερς. Εφόσον αυτές οι τελευταίες συζητήσεις ευοδωθούν, ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του περίφημου Toneelhuis της Αμβέρσας –γνωστός για ένα θεατρικό λεξιλόγιο που δομείται με υλικά τη λογοτεχνία και την τεχνολογία, τις εικόνες και τη μουσική, την κάμερα και την τέχνη του ηθοποιού– θα συνεργαστεί για μια περφόρμανς με έναν Έλληνα ερμηνευτή. Σύντομα, πάντως, αναμένουμε νέα και για την κάθοδο στην Αθήνα μιας παραγωγής που έχει ήδη συναντήσει το κοινό στη Θεσσαλονίκη, ενώ ο «Ερωτόκριτος» όπως τον «διάβασαν» η Αργυρώ Χιώτη και ο Ευθύμης Θέου (και συνεχίζεται φέτος στη νεανική σκηνή) θα ταξιδέψει στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας.
ΚΘΒΕ: οι πρεμιέρες της περιόδου 2023-24
Εντωμεταξύ, ο Σύλλας Τζουμέρκας θα παρουσιάσει (από τον Δεκέμβριο) στο Βασιλικό Θέατρο τη «Λυσσασμένη γάτα», σε δική του καινούργια μετάφραση. Κορυφαία στιγμή της δραματουργίας του Τενεσί Ουίλιαμς, αποτελεί για τον γνωστό σκηνοθέτη ένα από τα αγαπημένα του έργα ρεπερτορίου χάρη στην ένταση και το χιούμορ, την τρομακτική ρώμη και την άχρονη διεισδυτικότητά του στον ψυχισμό μας. Η σκηνοθεσία θα έχει κινηματογραφικές αναφορές (στον τρόπο με τον οποίο στοιχεία του ανεξάρτητου κουηρ σινεμά πέρασαν στο μέινιστριμ στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές των 70s) καθώς και στη Θεσσαλονίκη όπου ο ίδιος μεγάλωσε την ίδια εποχή. Μάλιστα, οι κεντρικοί χαρακτήρες θα διαθλώνται σε περισσότερα πρόσωπα. Επί σκηνής μια ομάδα 13 ηθοποιών του ΚΘΒΕ, μεταξύ των οποίων οι Άννα Κόπακα, Λουκία Βασιλείου, Λίλα Βλαχοπούλου, Αλέξανδρος Μπουρδούμης και Γιώργος Παπαδάκος.
Στις 15 Δεκεμβρίου και με αφορμή τα 130 χρόνια από την πρώτη ελληνική επιθεώρηση ξεκινά στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών το «Βίρα τις άγκυρες» των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου. Μια διαδρομή στην ελληνική επιθεώρηση από το ξεκίνημά της έως τη δεκαετία του 1980 το έργο, που σημείωσε μεγάλη επιτυχία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το 1997 στο Εθνικό Θέατρο, σκηνοθετεί αυτή τη φορά ο Αστέριος Πελτέκης, με τον Δημήτρη Παπάζογλου να επιμελείται τις χορογραφίες, τον Μανόλη Παντελιδάκη τα σκηνικά και τον Νίκο Χαρλαύτη τα κοστούμια.
«Οι κωμικοί» θα έχουν την τιμητική τους από τον προσεχή Ιανουάριο και στη σκηνή Σωκράτης Καραντινός στη Μονή Λαζαριστών. Το νέο έργο των Δημήτρη Πιατά και Σάκη Σερέφα, που σκηνοθετεί ο γνωστός ηθοποιός, ρίχνει τα φώτα στους μεγάλους κωμικούς που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και τον εγχώριο κινηματογράφο συγκερνώντας βιογραφικές αναφορές και μυθοπλαστικές συναντήσεις.
Με τον μεγάλο ρομαντικό Γερμανό ποιητή Φρίντριχ φον Σίλλερ και τους «Ληστές» του, που δεν παρουσιάζονται συχνά στα μέρη μας, καταπιάνεται ο Ακύλλας Καραζήσης καθοδηγώντας μια ομάδα νέων ηθοποιών. «Παιδί» της οργής για την κοινωνική αδικία, αυτό «το επαναστατικό παραμύθι» παρακολουθεί τις διαδρομές δυο αδελφών: του Καρλ που βγαίνει στην παρανομία για να διεκδικήσει, σαν άλλος «Ρομπέν των δασών», το δίκαιο των καταπιεσμένων και του Φραντς που μηχανορραφεί εναντίον του προκειμένου να κερδίσει την πατρική περιουσία και την αγαπημένη του αδελφού. Η πρεμιέρα αναμένεται στα μέσα Φεβρουαρίου.
Ο Δημήτρης Καραντζάς, πάλι, γράφει με Μπρεχτ τη φετινή συνεργασία του με το ΚΘΒΕ καθώς από τον Μάρτιο του 2024 περιμένουμε το εμβληματικό «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» στο Βασιλικό Θέατρο.
Καινούργιο έργο αναμένουμε και στο φουαγιέ του Θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών την άνοιξη και συγκεκριμένα το συγγραφικό «στερνοπαίδι» του Γιώργου Βέλτσου με τίτλο «Προσδοκώ». Μια αλληγορική διαδρομή προς την τελευταία κατοικία, εστιάζει στις έννοιες της μνήμης, του θανάτου και της αθανασίας. Θα το γνωρίσουμε μέσα από τη ματιά της Θεσσαλονικιάς σκηνοθέτριας (και παλιότερα συνεργάτιδας του Βασίλη Παπαβασιλείου) Σοφίας Καρακάντζα.
ΚΘΒΕ: Επαναλήψεις και μετακλήσεις για την καλλιτεχνική περίοδο 2023-24
Η αυλαία, βέβαια, ανοίγει ήδη με «παραστάσεις που δεν εξάντλησαν την δυναμική τους ή για διάφορους λόγους δεν παίχτηκαν πολύ».
«Η Πινακοθήκη των Ηλιθίων», το έργο του Νίκου Τσιφόρου όπου, με ανάλαφρη κωμική διάθεση, αναμετριούνται κόσμοι διαφορετικοί, η αγάπη με το συμφέρον, ο έρωτας με την λογική, το συναίσθημα με το χρήμα, συνεχίζεται στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (έως 17/9). Από τις 25/10 τη σκυτάλη παίρνει το έργο του Νομπελίστα Ισαάκ Μπάσεβιτς Σίνγκερ «Εχθροί, μια ερωτική ιστορία». Την ιστορία ενός άνδρα που προσπαθεί να ξεπεράσει το τραύμα του ολοκαυτώματος και βρίσκεται αντιμέτωπος με τις τρεις σημαντικότερες γυναίκες της ζωής του, ψάχνοντας για έρωτα, αγάπη και σωτηρία, έχει σκηνοθετήσει ο Στάθης Λιβαθινός.
Στο φουαγιέ της ΕΜΣ έρχεται (από 21/9) η εμπνευσμένη από το μυθιστόρημα της Yoko Ogawa «Απόλυτη μαγεία», που σκηνοθετεί ο Χρήστος Πασσαλής σε κείμενο της Αγγελικής Παπούλια. Μια παράσταση devised theatre ανάμεσα στο μεταφυσικό θρίλερ και τη μαύρη κωμωδία. Εδώ και η «Πράγα» του Χαβιέρ δε Διός (από 14/12) που επεξεργάστηκε σκηνοθετικά και δραματουργικά ο Θέμης Θεοχάρογλου.
Στο Βασιλικό Θέατρο τον ρυθμό θα δίνει από τις 29/9 «Ο επιθεωρητής», η πασίγνωστη κοινωνική σάτιρα του Νικολάι Γκόγκολ για τη διαφθορά, την αδικία και τον δεσποτισμό που χαρακτηρίζουν την προεπαναστατική Ρωσία, μέσα από τη ματιά του Γιάννη Κακλέα.
Όσοι δεν έχουν ακόμα «καλπάσει» με τα «Ερωτευμένα άλογα» της ομάδας Εν Δυνάμει ή θέλουν να τα χαρούν ξανά, ραντεβού στη Μονή Λαζαριστών (στις 29/9-7/10). Στην ίδια σκηνή («Σωκράτης Καραντινός) «Όποιος θέλει να χωρίσει να σηκώσει το χέρι του» θα πει για δεύτερη χρονιά ο θίασος της παράστασης του Γιώργου Καπουτζίδη (από 28/10).
Στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών, πάλι, κάνουν ακόμα μερικές στάσεις το «Big in Japan» (από 22/9), το σπονδυλωτό έργο της Κατερίνας Λούβαρη Φασόη για το χάος και την απελπισία μέσα στην οποία είναι βουτηγμένος ο άνθρωπος σήμερα και το βαθιά πολιτικό «Σ’ εσάς που με ακούτε» της Λούλας Αναγνωστάκη (από 17/11), σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη. Καθολικά προσβάσιμος (και σε άτομα κωφά, βαρήκοα και με οπτική βλάβη) θα είναι εδώ ο μονόλογος «HIV» του Θανάση Τριαρίδη (στις 16 & 17/9), λίγο πριν κατηφορίσει στην Αθήνα στο θέατρο Σταθμός.
Και, φυσικά, δεν ξεχνάμε τα πιτσιρίκια, που στο Βασιλικό Θέατρο τα περιμένει ο «Γκάρης, το μιούζικαλ» (από 15/10), που σκηνοθετεί ο Τάσος Πυργιέρης, με τον παραμυθοήρωα της Τασούλας Επτακοίλη να αναδεικνύει την αποδοχή της διαφορετικότητας, την προσφορά στο συνάνθρωπο και τη δύναμη της αγάπης.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρτσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.