- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
Δημήτρης Τάρλοου: Είδαμε τις πρόβες για το «Έγκλημα και τιμωρία» στην Άνδρο
Σε μια συνθήκη κοινοβιακή στο νησί απ' όπου κατάγεται ξεκίνησε τις πρόβες για τη νέα του παράσταση. Πήγαμε και μεταφέρουμε εντυπώσεις
Στις πρόβες του Δημήτρη Τάρλοου στην Άνδρο για την παράσταση «Έγκλημα και τιμωρία» που ανεβαίνει στο θέατρο Πορεία τον Νοέμβριο.
Ο αέρας χορεύει μανιασμένα το ανοιχτό παράθυρο και τη θάλασσα στο γειτονικό Νειμποριό, αλλά στο «χειμωνιάτικο» δωμάτιο του ανδριώτικου αρχοντικού η συζήτηση έχει ζεσταθεί με μύχιες διηγήσεις. Γύρω από το μεγάλο ξύλινο τραπέζι, ο θίασος της παράστασης «Έγκλημα και τιμωρία» έχει μπει στην περιπέτεια των αναγνώσεων, ξεδιπλώνει σκέψεις και προβληματισμούς στο προγονικό σπίτι του Δημήτρη Τάρλοου, με τον ίδιο να κεντρίζει διαρκώς τους συνοδοιπόρους του σ’ ένα «ένδον σκάπτε» με αφετηρία τα θέματα της παράστασης.
Στην Άνδρο για τις πρόβες του Δημήτρη Τάρλοου
Η κουβέντα έρχεται στην πίστη και την ανάσταση, την ενοχή και την τιμωρία, τη βία και το θαύμα· οι προσωπικές αφηγήσεις αλλά και τα διασκεδαστικά παραλειπόμενα ξεχύνονται πηγαία και κάπως έτσι, με τις αναγνώσεις στο ψηλοτάβανο (χτισμένο το 1866) καπετανόσπιτο και τις ασκήσεις ως το σούρουπο με μάτια κλειστά στην απλόχωρη αμμουδιά στο Παραπόρτι και στους καταρράκτες της Πυθάρας, βλέπεις να γεννιέται το αλφαβητάρι μιας παράστασης μέσα από το μοίρασμα και μια κοινοβιακής προσέγγισης συνύπαρξη.
Πάνε 18 χρόνια από τότε που η Ρενάτε Τζετ είχε βρεθεί με την ομάδα του θεάτρου Πορεία στην Άνδρο για τις πρόβες του «The Man Who». Φέτος, ο γνωστός σκηνοθέτης αποφάσισε να δοκιμαστεί πλέον ο ίδιος σ’ αυτή τη συνθήκη στο νησί όπου περνά τα καλοκαίρια του και έζησε κάποια χρόνια ως παιδί με τους γονείς του.
Εξομολογητικός και παραστατικός, παρασύρει τους ηθοποιούς σ’ αυτό το «παιχνίδι» αλληλο-ανακάλυψης κι έτσι ακούμε τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο να συλλογίζεται πάνω στην αδυναμία του Ρασκόλνικωφ, τον οποίο θα υποδυθεί, να υποστηρίξει αδιαπραγμάτευτα τις επιλογές του και τον Δημήτρη Ήμελλο (που θα αναμετρηθεί με τον ρόλο του Πορφύριου) να μιλά για την αγαθότητα ως χαρακτηριστικό της ρωσικής ιδιοσυγκρασίας και ν’ ανακαλεί στιγμές από μαθήματα αναπάντεχα στην περίφημη Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης της Μόσχας όπου σπούδασε.
Το «Έγκλημα και τιμωρία» δια χειρός Θανάση Τριαρίδη στο θέατρο Πορεία
Κορυφαίο ψυχογράφημα της ανθρώπινης ύπαρξης και ηθικής, το «Έγκλημα και τιμωρία» υπήρξε «αχειροποίητος επιλογή» στον προγραμματισμό του, μας λέει ο Δημήτρης Τάρλοου διευκρινίζοντας, όμως πως από τις 23 Νοεμβρίου το κοινό του Πορεία θα δει ένα καινούργιο έργο που φέρει ανεξίτηλη την σφραγίδα του Θανάση Τριαρίδη.
Η ιστορία του φοιτητή, ο οποίος δολοφονεί μια γριά τοκογλύφο επιδιώκοντας να απαλλάξει την κοινωνία από ένα άπληστο και κακόβουλο άτομο και χάνεται σε έναν λαβύρινθο τύψεων, προσεγγίζεται εδώ σαν ένας εφιάλτης σε λούπα, που συμπεριλαμβάνει μέχρι και την οδυνηρή και ντροπιαστική για την ανθρωπότητα εμπειρία του Ολοκαυτώματος (χαρακτηριστική προβληματική του συγγραφέα), ενώ επιφυλάσσει κι έναν ρόλο-έκπληξη για τον ίδιο τον Ντοστογιέφσκι.
Τη Σόνια θα υποδυθεί η Μαριάννα Πουρέγκα και τη Ντούνια η Σοφία Βογιατζάκη, ο Κώστας Φιλίππογλου θα ερμηνεύσει, επίσης, τον αστυνομικό ανακριτή καθώς θα υπάρχει διπλή διανομή για τον ρόλο, ο Δημήτρης Μπίτος εμφανίζεται ως Σβιντριγκάιλοφ, ενώ στο τετράγωνο η ερμηνευτική πρόκληση για τη Σοφία Σεϊρλή (ως μητέρα του Ρασκόλνικωφ και φάντασμα της Αλιόνας) και τον Αλέξανδρο Μαυρόπουλο (Ντοστογιέφσκι/ Ραζουμίχιν).
«Πάντα ήξερα ότι έχω μια σχέση με τον Ντοστογιέφσκι με την έννοια ότι πολλοί από τους θεματικούς του άξονες με απασχολούν κι εμένα. Σε μία εποχή μεταβατική, ίσως έχει αξία να συζητήσει κανείς για το θέμα της πίστης και την εν ζωή ανάστασης» ομολογεί ο σκηνοθέτης.
Γυμνός στο όνειρό του σ’ έναν χώρο ερμητικό απ’ όπου δεν μπορεί να διαφύγει, με ανθρώπους γύρω του να ουρλιάζουν –μια αναφορά στα κολαστήρια των στρατοπέδων συγκέντρωσης–, βρίσκεται ο δικός τους Ρασκόλνικωφ. Και η Σόνια, που από τα Ευαγγέλια προτιμά την Ανάσταση του Λαζάρου και όχι του Ιησού, δέχεται να μπει σ’ ένα τέτοιο ψυχικό τοπίο προκειμένου να τον σώσει.
Σ’ αυτή την νεαρή πόρνη, η οποία έχει αναδυθεί «άμωμη μέσα από την καιόμενη βάτο της ύπαρξης», ο Τάρλοου ανιχνεύει κάτι από τον ντοστογιεφσκικό Ηλίθιο, έναν θηλυκό πρίγκιπα Μίσκιν. «Πρόκειται για μια σαλή, η οποία έχει κάτι το σχεδόν παιδικό, το σχεδόν α-νόητο. Απολύτως πεπεισμένη ότι μπορεί να ανασύρει τον Ρασκόλνικωφ από τη νεκρότητα, του δίνει να καταλάβει ότι μόνο μέσα από την καταβύθιση στα υπόγεια της ύπαρξης, μπορεί να δεχτεί την ύστατη ταπείνωση, άρα και την πιθανότητα αναστάσεως. Η τιμωρία είναι η αποδοχή της ασημαντότητας. Η Σόνια γίνεται η ρωγμή του, δηλαδή τον διαρρηγνύει, τον ανοίγει έτσι ώστε να μπορέσει να δεχτεί το κάτεργο και τη συνύπαρξη με βαρυποινίτες, όπως άλλωστε είχε συμβεί για τέσσερα χρόνια και στον Ντοστογιέφσκι. Εκεί φαίνεται ότι συνέβησαν δραματικές αλλαγές μέσα του και από τα κινήματα του Μοντερνισμού στράφηκε με έναν αιρετικό, κατά τη γνώμη μου τρόπο, προς την πίστη και άρχισε να γράφει τα μεγάλα του μυθιστορήματα».
Έχοντας μπει σ’ αυτή τη διαδρομή εδώ και δύο χρόνια, σε μια περίοδο που τον ενδιαφέρει να συνομιλήσει με ποικίλες εκδοχές του έρωτα –έπεται, άλλωστε, τη σεζόν 2024-25 πάλι στο Πορεία ο «Φρανκενστάιν» της Μαίρη Σέλεϊ, σε δική του διασκευή και δραματουργική επεξεργασία–, ο Θανάσης Τριαρίδης παραδίδει εδώ ένα κείμενο που δομείται σε ντουέτα και ολοκληρώνεται με μονολόγους.
Ένα τέτοιο αδιάσπαστο δίδυμο αποτελούν και οι εμβληματικοί χαρακτήρες του Πορφύρη και του Ρασκόλνικωφ, που στα μάτια του Τάρλοου η σχέση τους ξεπερνά αυτή του ανακριτή και του ανακρινόμενου και φθάνει να αποκτά μια χροιά, υπό μια ευρεία έννοια, ερωτική, «σαν ο ένας να μην μπορεί να κάνει χωρίς τον άλλον. Είναι σχέση εξάρτησης. Λέει ο πρώτος: “δεν θέλω να σε στριμώξω για να ομολογήσεις, θέλω να έρθεις εσύ μόνος σου να ομολογήσεις».
Ο ίδιος, πάντως, προτιμά να κρατήσει και τα εννέα πρόσωπα συνεχώς μπροστά μας, με παράλληλες αφηγήσεις, διαλόγους και εμβόλιμες σκηνές, επιδιώκοντας τη δημιουργία πολλών επιπέδων δράσης.
Σαν ένα παλίμψηστο χώρο μνήμης και (ταρκοφσκικής) νοσταλγίας φαντάζεται και το σκηνικό –που σχεδιάζει η Θάλεια Μέλισσα. Ένα ημιδιάφανο εικονοστάσι με θραύσματα τοιχογραφιών αλλά και αναφορές στα δηλητηριώδη, υγρά κάτεργα της ναζιστικής φρικωδίας συνθέτουν τον κλειστο(φοβικό) χώρο που φιλοξενεί έναν θίασο εγκλείστων σε αναμονή για το τέλος. Αυτή την ατμόσφαιρα καλείται να υπογραμμίσει μέσα από ένα ισοκράτημα και η μουσική του Φώτη Σιώτα, που θα εκτελεί ζωντανά επί σκηνής ο Τάσος Μυρισλής.
«Μια αίσθηση διάβρωσης αλλά ταυτοχρόνως και την υγρασία την εντός μας. Σαν μέσα στα υπόγεια της ύπαρξης να φύεται όλη η ευαισθησία και η δύναμη του ανθρώπου» είναι το αποτέλεσμα που θα επιδιώξει ο γνωστός σκηνοθέτης. Επισημαίνοντας την εβραϊκή καταγωγή της πατρικής του οικογένειας, αναφέρει, μάλιστα, πως είναι η πρώτη φορά που ο ίδιος αγγίζει την θεματική επικράτεια των στρατοπέδων συγκέντρωσης.
Έγκλημα και τιμωρία: η επιλογή των ηθοποιών
Τον ρωτώ τι υπαγορεύει την επιλογή των ηθοποιών και η απάντηση έρχεται: «Όλο και περισσότερο το σύνολο αλλά είναι και κατά περίπτωση. Εδώ κυρίως ήθελα να υπάρχει μία δεδομένη αγαθότητα, μια καλοσύνη. Δηλαδή να είναι ψυχισμοί που να νιώθω ότι θέλουν να συνυπάρξουν, να μας αφηγηθούν κάτι, να υποστούν μία διαδικασία. Νομίζω ότι αυτό που χρειαζόμαστε δεν είναι καλούς ηθοποιούς –που έχουμε πολλούς–, αλλά προσωπικότητες που να ορθώσουν ένα σκηνικό ανάστημα πέρα από ονόματα και ατομικές ικανότητες.
Τα μυθιστορήματα του Ντοστογιέφσκι δεν είναι νοητικές κατασκευές. Για να νιώσει ο θεατής πρέπει οι ηθοποιοί πραγματικά να νιώσουν ο ένας για τον άλλον. Και για να γίνει αυτό πρέπει πραγματικά να νιώσουν συμπόνια. Ένα από τα θέματα της παράστασης θα είναι η αποδοχή και η συμπόνια, η κατανόηση για την ανθρώπινη κατάσταση και η μάχη για να κρατηθεί στη ζωή κάτι. Αυτό κι αν είναι στοίχημα. Αν το πετύχουμε θα είναι μεγαλύτερο από οποιαδήποτε παράσταση».
INFO:
Έγκλημα και τιμωρία
Θέατρο Πορεία, Τρικόρφων 3-5, πλατεία Βικτωρίας
Πρεμιέρα: 23 Νοεμβρίου 2023
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 19:00, Πέμπτη & Παρασκευή 20:30, Σάββατο 18:00 & 21:15, Κυριακή 17:00
Προσφορά προπώλησης: Εισιτήρια στην τιμή των 10€ έως τις 25 Σεπτεμβρίου
Τιμές Εισιτηρίων:
Τετάρτη (λαϊκή) VIP ζώνη: 20 ευρώ, Α’, Β’, Γ’ ζώνη: 15 ευρώ. Πέμπτη έως Κυριακή: VIP ζώνη: 25 ευρώ, A’ ζώνη: 20 ευρώ, Β’ ζώνη: 17 ευρώ, Γ’ ζώνη: 15 ευρώ.
Εκπτωτικά εισιτήρια*: Senior (άνω των 65): 17 ευρώ, φοιτητικό, νεανικό (κάτω των 22), ανέργων: 15 ευρώ, ΑΜΕΑ (67% και άνω), με την επίδειξη βεβαίωσης αναπηρίας: 12 ευρώ.
*Σε συγκεκριμένες θέσεις με σειρά προτεραιότητας, απαραίτητη είναι η επικοινωνία με το ταμείο του θεάτρου για τα εισιτήρια ΑΜΕΑ.
** Ισχύουν ειδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις
Συντελεστές
Θεατρική μεταφορά: Θανάσης Τριαρίδης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου
Σκηνικά: Θάλεια Μέλισσα
Κοστούμια: Αλέξανδρος Γαρνάβος, Τζίνα Ηλιοπούλου
Μουσική: Φώτης Σιώτας
Επιμέλεια κίνησης: Κορίνα Κόκκαλη
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δήμητρα Κουτσοκώστα, Nεφέλη Παπαναστασοπούλου
Βοηθός Σκηνογράφου:Νάντια Κασσάρα
Φωτογραφίες : Μαρίζα Καψαμπέλη
Trailer: Αντώνης Κιτσίκης
Διανομή (αλφαβητικά)
Ρασκόλνικωφ: Προμηθέας Αλειφερόπουλος
Ντούνια:Στέλλα Βογιατζάκη
Πορφύριος: Δημήτρης Ήμελλος - Κώστας Φιλίππογλου(σε διπλή διανομή)
Ντοστογιέφσκι/Ραζουμίχιν: Αλέξανδρος Μαυρόπουλος
Σβιντριγκάιλοφ: Δημήτρης Μπίτος
Σόνια: Μαριάννα Πουρέγκα
Μητέρα του Ρασκόλνικωφ/ φάντασμα Αλιόνας:Σοφία Σειρλή
Μουσικός επί σκηνής: Τάσος Μυρισλής
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.