- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Η Ιόλη Ανδρεάδη με την «Ελένη» στη Βουλγαρία
Το έργο του Ευριπίδη είναι η πρώτη θεατρική παράσταση που ανεβαίνει στην Αρχαία Βασιλική Επισκοπή στη Φιλιππούπολη
Η Ιόλη Ανδρεάδη σκηνοθετεί την «Ελένη» του Ευριπίδη στην Αρχαία Βασιλική Επισκοπή στη Φιλιππούπολη Βουλγαρίας
Η σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη πραγματοποιεί την πρώτη ιστορικά θεατρική παράσταση που ανεβαίνει στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Βασιλικής Επισκοπής στη Φιλιππούπολη της Βουλγαρίας, κατόπιν πρόσκλησης του τέως Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Δραματικού Θεάτρου της Φιλιππούπολης και νυν Υπουργού Πολιτισμού της Βουλγαρίας Krastyu Krastev.
Η «Ελένη» του Ευριπίδη, που σκηνοθετεί η Ανδρεάδη και έχει διασκευάσει από κοινού με τον Άρη Ασπρούλη, με τη Βασιλική Τρουφάκου να ενσαρκώνει όλους τους ρόλους του έργου έχοντας μαζί της επί σκηνής τον γνωστό Έλληνα κρουστό Νίκο Τουλιάτο, πρόκειται να παρουσιαστεί στις 12 Σεπτεμβρίου 2023 στο πλαίσιο του διεθνούς φεστιβάλ θεάτρου της Φιλιππούπολης «Crossroads Stage Autumn Theater Festival» που διοργανώνεται ετησίως από το Δραματικό Θέατρο της Φιλιππούπολης.
Μοναδικής ομορφιάς και τεράστιας αρχιτεκτονικής σημασίας, ο αρχαιολογικός χώρος της Βασιλικής Επισκοπής της Φιλιππούπολης χρονολογείται από τα μέσα του 4ου αιώνα, ανακαλύφθηκε τυχαία τη δεκαετία του ’80, αναστηλώθηκε το 2019, άνοιξε τις πύλες του για το κοινό το 2021και φέτος είναι η πρώτη φορά που αποφασίζεται να φιλοξενήσει θεατρική παράσταση.
Λίγα λόγια για την Επισκοπική Βασιλική της αρχαίας Φιλιππούπολης
Τοπόσημο με μέγιστο αρχιτεκτονικό και ιστορικό ενδιαφέρον, η Βασιλική Επισκοπή της Αρχαίας Φιλιππούπολης περιλαμβάνεται στον Κατάλογο Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Εγκαινιάστηκε επίσημα για το κοινό στις 18 Απριλίου του 2021, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Μνημείων Πολιτισμού, ως το πλέον πολυαναμενόμενο πολιτιστικό γεγονός της Βουλγαρίας τα τελευταία χρόνια, μετά από πενταετή αναστήλωση του κτηρίου και επταετή αποκατάσταση των μοναδικών ψηφιδωτών της, τα οποία εκτείνονται σε διπλό δάπεδο με μωσαϊκά έκτασης 2.000 τετραγωνικών μέτρων.
Πρόκειται για πρώιμη χριστιανική βασιλική, τη μεγαλύτερη αυτής της εποχής στην Βουλγαρία, κτισμένη στα μέσα του 4ου αιώνα υπό την ηγεμονία του Μεγάλου Κωνσταντίνου, γύρω από την οποία, κατά τον Μεσαίωνα, βρέθηκε νεκρόπολη με περίπου 200 χριστιανικούς τάφους.
Η Βασιλική Επισκοπή,η οποία βρίσκεται κοντά στην κεντρική πλατεία του Πλόβντιβ, ανακαλύφτηκε τυχαία τη δεκαετία του ’80 κατά τη διάρκεια οδικών έργων, ενώ άρχισε να μελετάται από ειδήμονες το 2014 με χρηματοδότηση του Ιδρύματος «America for Bulgaria». Σύμφωνα με την αρχαιολόγο Ζένη Τάνκοβα το τελευταίο εύρημα στο χώρο είναι μια αρχαία ελληνική επιγραφή που χρονολογείται από τις αρχές του 2ου αιώνα.
Η «Ελένη» από την Ιόλη Ανδρεάδη στην Φιλιππούπολη
Μετά τον «Ίωνα», που παρουσιάστηκε τη διετία 2017-2019 στη Βόρεια Κλιτύ της Ακρόπολης, στο The Tank Theatre της Νέας Υόρκης, στα Αρχαία Θέατρα Φιλίππων και Δωδώνης και στο Μουσείο των Δελφών, η Ιόλη Ανδρεάδη επιστρέφει στο αρχαίο δράμα.
Εστιάζει ξανά στον Ευριπίδη και στη σκηνοθετική τελετουργία της ερμηνευτικής δοκιμασίας πολλαπλών χαρακτήρων από έναν μόνο ηθοποιό. Η Βασιλική Τρουφάκου ενσαρκώνει όλους τους ρόλους του έργου, έχοντας ως μοναδικά μέσα τη φωνή και το σώμα.
Η Ιόλη Ανδρεάδη για την «Ελένη» του Ευριπίδη
«Η “Ελένη” του Ευριπίδη δεν είναι μια ιλαροτραγωδία. Είναι ένα έργο τρομακτικά επίκαιρο και σπαρακτικό. Ένα έργο τραγικό που μιλά για το εδώ και τώρα. Ένα έργο για τη γυναίκα. Και ένα έργο για τον πόλεμο. Για τη ριζική αθωότητα της γυναίκας και για τον τρόπο που η μοίρα της τόσο συχνά υφαίνεται αποκλειστικά μέσα από τις αποφάσεις και τη βία των ανδρών. Ένα έργο για την ανώφελη τρέλα του πολέμου και για τα αδειανά πουκάμισα που χαρίζει ως τρόπαια. Ένα έργο για τον παραλογισμό της μάχης και τις πληγές του έρωτα. Ένα έργο για την ομορφιά ως πηγή δυστυχίας. Επιλέγω αυτό το “γυναικείο έργο” να το ερμηνεύσει ολόκληρο μια γυναίκα ηθοποιός, η Βασιλική Τρουφακου, αντιμετωπίζοντας μέσα σε μια ώρα πολλαπλούς ρόλους της ιστορίας, αντρικούς και γυναικείους, νεότερης και μεγαλύτερης ηλικίας, γιατί θέλω να διερευνήσουμε, κόντρα στα ερμηνευτικά και σκηνοθετικά στερεότυπα, τη γυναικεία ταυτότητα και το γυναικείο σώμα ως πολύμορφο σκηνικό βίωμα και ως πηγή σύνδεσης με τη ρίζα του τραγικού. Συνοδοιπόρος σε αυτή τη σκηνική διαδρομή ως πολύτιμος συνομιλητής είναι ο ρυθμός, μέσα από το τελετουργικό ηχητικό τοπίο των κρουστών του Νίκου Τουλιάτου».
Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Γιάγκος Ανδρεάδης
Σκηνοθεσία - Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη
Διασκευή για μία ηθοποιό: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Κοστούμια: Ioanna Kourbela
Διασκευή τραγουδιού: DanaiNielsen
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου & Ηλίας Κοτσιρέας
Οργάνωση Παραγωγής: Δημήτρης Κακαβούλας
Διεύθυνση Παραγωγής: Ορέστης Τάτσης
Ελένη, Τεύκρος, Χορός, Μενέλαος, Τροφός, Κάστωρ & Πολυδεύκης: Βασιλική Τρουφάκου
Ζωντανά επί σκηνής ο μουσικός περφόρμερ Νίκος Τουλιάτος
Η «Ελένη»του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη δημιουργήθηκε στο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Φεστιβάλ Φιλίππων υπό την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Θοδωρή Γκόνη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.