Θεατρο - Οπερα

Γιατί να δεις το «Ma» του Ρομέο Καστελούτσι

Η περφόρμανς του διάσημου σκηνοθέτη είναι ένας (ακόμα) καλός λόγος για να πάρεις τον δρόμο για τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας

woman_guest.jpg
Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 883
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Το «Ma» του Ρομέο Καστελούτσι στον αρχαιολογικό χώρο Ελευσίνας
Το «Ma» του Ρομέο Καστελούτσι στον αρχαιολογικό χώρο Ελευσίνας © Γιάννης Κουσκουτής

Είδαμε το «Ma» του Ρομέο Καστελούτσι στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Μια αλληγορία για τη ζωή, τον θάνατο, τη μητρότητα και την προσδοκία της λύτρωσης· ένα ταξίδι ά-λογο, χωρίς λέξεις, κι όμως τόσο εύγλωττο μέσα από τους ήχους και την χορογραφία των σωμάτων, η νέα παράσταση του Ρομέο Καστελούτσι άνοιξε σιωπηλά τα βήματά μας σε μια μυσταγωγική πομπή στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας.

Στιγμιότυπο από την περφόρμανς στον αρχαιολογικό χώρο Ελευσίνας
Ρομέο Καστελούτσι, «Ma»: Στιγμιότυπο από την περφόρμανς στον αρχαιολογικό χώρο Ελευσίνας © Γιάννης Κουσκουτής

Ο τίτλος της μονολεκτικός, «Ma», παραπέμπει στο ψέλλισμα ενός βρέφους που καλεί τη μητέρα του, στη ρίζα του όρου μήτρα (matrice), στην επίκληση στα θεία αλλά και σ’ ένα επιφώνημα αντίρρησης, που επιτρέπει να παρεισφρήσει η αμφιβολία. Αυτές οι συνδηλώσεις και όσα αντιπροσωπεύει η γη του Αισχύλου και της σύγχρονης απο-βιομηχανοποίησης είναι εκεί στην περφόρμανς που παρουσιάζει (έως 13/9) στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης ο Ιταλός δημιουργός-«ανατόμος της πληγής», σε μια ατμοσφαιρική αναδιαπραγμάτευση μιας πτυχής των Ελευσινίων Μυστηρίων. Η (πληγωμένη) Μητέρα Γη και η Κόρη, η κάθοδος στο σκοτάδι και η φωτεινή επιστροφή/αναγέννηση, οι αναφορές στις αρχαίες αλλά και στις χριστιανικές τελετουργίες.

Ο χορός των γυναικών στο Τελεστήριο
«Ma» του Ρομέο Καστελούτσι: Ο χορός των γυναικών στο Τελεστήριο © Γιάννης Κουσκουτής

Ήταν 27 χρόνων όταν είδε τη σπασμένη μαρμάρινη κεφαλή του Ευβουλέα, που τον οδήγησε στα Ελευσίνια Μυστήρια. Λίγα χρόνια αργότερα, καθώς δούλευε την Ορέστεια, συνάντησε «τον μητροκτόνο έφηβο του οποίου η πράξη επέφερε το τέλος της Δύσης» όπως αναφέρει. Στην δική μας εποχή γνώρισε έναν νέο Ορέστη, τον Φιλίππο Αντάμο, έναν έφηβο από την Κατάνια που δολοφόνησε τη μητέρα του και του ζήτησε να βαδίσει στο ιερό της Ελευσίνας – όπου απαγορευόταν η είσοδος σε μητροκτόνους και «βαρβάρους».

Ο Φιλίππο Αντάμο μπροστά στο αντίγραφο του τριπτύχου του Ευαγγελισμού Σιμόνε Μαρτίνι και Λίππο Μέμμι
Ρομέο Καστελούτσι, «Ma»: Ο Φιλίππο Αντάμο στο Πλουτώνιο σπήλαιο © Γιάννης Κουσκουτής

«Η πράξη του αντιπροσωπεύει κάτι, μια προσευχή που έλειπε, μια συμφιλίωση επί της γης. Μετασχηματίζεται σε τάμα, σε χάδι, σε αφηρημένο γλυπτό. Εισερχόμενος στο άδυτο στην ουσία βεβηλώνει το ιερό του χώρου αλλά επαναφέρει την ιερότητά του» αναφέρει ο διάσημος σκηνοθέτης που πιστεύει ότι «το θέατρο δεν είναι τίποτα άλλο από τη ζωή την ίδια».

Ρομέο Καστελούτσι, «Ma»: στιγμιότυπο από την περφόρμανς
Το «Ma» του Ρομέο Καστελούτσι στην 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης © Γιάννης Κουσκουτής

Βαδίζουμε στο ιερό της Δήμητρας στα χνάρια ενός σμήνους γυναικών, ομοιόμορφα ντυμένες, ώστε να ταυτίζονται σ’ ένα πρόσωπο. Συλλέγουν το μητρικό τους γάλα, βηματίζουν στο τελεστήριο (σύμφωνα με τη χορογραφία της Γκλόρια Ντορλιγκούτσο) ακολουθώντας τους συριγμούς του κλαρινέτου και τον βόμβο της τούμπας (τα υποβλητικά ηχοτοπία του Ντεμέτριο Καστελούτσι), διαβαίνουν πύλες, τυλίγονται σε πλαστικά κουκούλια στο Πλουτώνιο Σπήλαιο, που συμβόλιζε την είσοδο στον Άδη. Εκεί, μπροστά σε ένα σκηνικό αντίγραφο του χρυσοποίκιλτου Ευαγγελισμού των Σιμόνε Μαρτίνι και Λίππο Μέμμι, θα καταφθάσει και ο σύγχρονος Ορέστης για να προσφέρει στη Γη το γάλα που του δόθηκε μέσα σ’ έναν γυάλινο σωλήνα και, με ένα ξερό κλαδί στο χέρι, να προσπέσει ικέτης στην Παναγία-Μητέρα (του) αναζητώντας τη συγχώρεση.

Πέντε γυναίκες προσφέρουν το μητρικό τους γάλα στην περφόρμανς του Ρομέο Καστελούτσι «Ma»
Ρομέο Καστελούτσι, «Ma»: πέντε γυναίκες προσφέρουν το μητρικό τους γάλα στην Μητέρα Γη © Γιάννης Κουσκουτής

Θα φυτρώσει, όμως, η ελπίδα; «Δεν γνωρίζουμε την απάντηση, αν θα τύχουμε συγνώμης. Η τελική εικόνα που έχουμε, και μιλώ εντελώς προσωπικά, είναι το αίσθημα της απόλυτης μοναξιάς. Όταν αποχωρεί το κοινό από τον αρχαιολογικό χώρο ιδανικά ο Ορέστης, ο οποίος επανακάμπτει στην εστία του, είναι ακόμα γονυπετής».

Ο Φιλίππο Αντάμο γονυπετής μπροστά στην Παναγία-Μητέρα (του)
Ρομέο Καστελούτσι, «Ma»: Ο Φιλίππο Αντάμο σαν άλλος Ορέστης αναζητά τη συγχώρεση © Ρομέο Καστελούτσι

INFO:
Μυστήριο 11, Ma
Αρχαιολογικός χώρος Ελευσίνας, Σωτηρίου Γκιόκα, Ελευσίνα
Έως 13 Σεπτεμβρίου

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο
Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο

Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει

Κερδίστε 15 διπλές προσκλήσεις για τον Δον Κάρλος στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
Κερδίστε 15 διπλές προσκλήσεις για τον Δον Κάρλος στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.