- CITY GUIDE
- PODCAST
-
36°
Γιατί να δεις το «Ma» του Ρομέο Καστελούτσι
Η περφόρμανς του διάσημου σκηνοθέτη είναι ένας (ακόμα) καλός λόγος για να πάρεις τον δρόμο για τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας
![Ρομέο Καστελούτσι, «Ma» Το «Ma» του Ρομέο Καστελούτσι στον αρχαιολογικό χώρο Ελευσίνας](/images/1074x600/jpg/files/2023-09-05/mystery11_eleusis2023castellucci-43.jpg)
Είδαμε το «Ma» του Ρομέο Καστελούτσι στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης
Μια αλληγορία για τη ζωή, τον θάνατο, τη μητρότητα και την προσδοκία της λύτρωσης· ένα ταξίδι ά-λογο, χωρίς λέξεις, κι όμως τόσο εύγλωττο μέσα από τους ήχους και την χορογραφία των σωμάτων, η νέα παράσταση του Ρομέο Καστελούτσι άνοιξε σιωπηλά τα βήματά μας σε μια μυσταγωγική πομπή στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας.
![Ρομέο Καστελούτσι, «Ma» Στιγμιότυπο από την περφόρμανς στον αρχαιολογικό χώρο Ελευσίνας](/images/w734/jpg/files/2023-09-05/mystery11_eleusis2023castellucci-27.jpg)
Ο τίτλος της μονολεκτικός, «Ma», παραπέμπει στο ψέλλισμα ενός βρέφους που καλεί τη μητέρα του, στη ρίζα του όρου μήτρα (matrice), στην επίκληση στα θεία αλλά και σ’ ένα επιφώνημα αντίρρησης, που επιτρέπει να παρεισφρήσει η αμφιβολία. Αυτές οι συνδηλώσεις και όσα αντιπροσωπεύει η γη του Αισχύλου και της σύγχρονης απο-βιομηχανοποίησης είναι εκεί στην περφόρμανς που παρουσιάζει (έως 13/9) στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης ο Ιταλός δημιουργός-«ανατόμος της πληγής», σε μια ατμοσφαιρική αναδιαπραγμάτευση μιας πτυχής των Ελευσινίων Μυστηρίων. Η (πληγωμένη) Μητέρα Γη και η Κόρη, η κάθοδος στο σκοτάδι και η φωτεινή επιστροφή/αναγέννηση, οι αναφορές στις αρχαίες αλλά και στις χριστιανικές τελετουργίες.
![Ρομέο Καστελούτσι, «Ma» Ο χορός των γυναικών στο Τελεστήριο](/images/w734/jpg/files/2023-09-05/mystery11_eleusis2023castellucci-46.jpg)
Ήταν 27 χρόνων όταν είδε τη σπασμένη μαρμάρινη κεφαλή του Ευβουλέα, που τον οδήγησε στα Ελευσίνια Μυστήρια. Λίγα χρόνια αργότερα, καθώς δούλευε την Ορέστεια, συνάντησε «τον μητροκτόνο έφηβο του οποίου η πράξη επέφερε το τέλος της Δύσης» όπως αναφέρει. Στην δική μας εποχή γνώρισε έναν νέο Ορέστη, τον Φιλίππο Αντάμο, έναν έφηβο από την Κατάνια που δολοφόνησε τη μητέρα του και του ζήτησε να βαδίσει στο ιερό της Ελευσίνας – όπου απαγορευόταν η είσοδος σε μητροκτόνους και «βαρβάρους».
![Ρομέο Καστελούτσι, «Ma» Ο Φιλίππο Αντάμο μπροστά στο αντίγραφο του τριπτύχου του Ευαγγελισμού Σιμόνε Μαρτίνι και Λίππο Μέμμι](/images/w734/jpg/files/2023-09-05/mystery11_eleusis2023castellucci-80.jpg)
«Η πράξη του αντιπροσωπεύει κάτι, μια προσευχή που έλειπε, μια συμφιλίωση επί της γης. Μετασχηματίζεται σε τάμα, σε χάδι, σε αφηρημένο γλυπτό. Εισερχόμενος στο άδυτο στην ουσία βεβηλώνει το ιερό του χώρου αλλά επαναφέρει την ιερότητά του» αναφέρει ο διάσημος σκηνοθέτης που πιστεύει ότι «το θέατρο δεν είναι τίποτα άλλο από τη ζωή την ίδια».
![Ρομέο Καστελούτσι, «Ma» Ρομέο Καστελούτσι, «Ma»: στιγμιότυπο από την περφόρμανς](/images/w734/jpg/files/2023-09-05/mystery11_eleusis2023castellucci-62.jpg)
Βαδίζουμε στο ιερό της Δήμητρας στα χνάρια ενός σμήνους γυναικών, ομοιόμορφα ντυμένες, ώστε να ταυτίζονται σ’ ένα πρόσωπο. Συλλέγουν το μητρικό τους γάλα, βηματίζουν στο τελεστήριο (σύμφωνα με τη χορογραφία της Γκλόρια Ντορλιγκούτσο) ακολουθώντας τους συριγμούς του κλαρινέτου και τον βόμβο της τούμπας (τα υποβλητικά ηχοτοπία του Ντεμέτριο Καστελούτσι), διαβαίνουν πύλες, τυλίγονται σε πλαστικά κουκούλια στο Πλουτώνιο Σπήλαιο, που συμβόλιζε την είσοδο στον Άδη. Εκεί, μπροστά σε ένα σκηνικό αντίγραφο του χρυσοποίκιλτου Ευαγγελισμού των Σιμόνε Μαρτίνι και Λίππο Μέμμι, θα καταφθάσει και ο σύγχρονος Ορέστης για να προσφέρει στη Γη το γάλα που του δόθηκε μέσα σ’ έναν γυάλινο σωλήνα και, με ένα ξερό κλαδί στο χέρι, να προσπέσει ικέτης στην Παναγία-Μητέρα (του) αναζητώντας τη συγχώρεση.
![Ρομέο Καστελούτσι, «Ma» Πέντε γυναίκες προσφέρουν το μητρικό τους γάλα στην περφόρμανς του Ρομέο Καστελούτσι «Ma»](/images/w734/jpg/files/2023-09-05/mystery11_eleusis2023castellucci-25.jpg)
Θα φυτρώσει, όμως, η ελπίδα; «Δεν γνωρίζουμε την απάντηση, αν θα τύχουμε συγνώμης. Η τελική εικόνα που έχουμε, και μιλώ εντελώς προσωπικά, είναι το αίσθημα της απόλυτης μοναξιάς. Όταν αποχωρεί το κοινό από τον αρχαιολογικό χώρο ιδανικά ο Ορέστης, ο οποίος επανακάμπτει στην εστία του, είναι ακόμα γονυπετής».
![Ρομέο Καστελούτσι, «Ma» Ο Φιλίππο Αντάμο γονυπετής μπροστά στην Παναγία-Μητέρα (του)](/images/w734/jpg/files/2023-09-05/mystery11_eleusis2023castellucci-81.jpg)
INFO:
Μυστήριο 11, Ma
Αρχαιολογικός χώρος Ελευσίνας, Σωτηρίου Γκιόκα, Ελευσίνα
Έως 13 Σεπτεμβρίου
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.