60 χρόνια Θέατρο Τέχνης
Ο συγγραφέας Γιώργος Ψάλτης και η συναυλία του Φίλιππου Τσαλαχούρη
![80574-180172.jpg 80574-180172.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2014/11/05/80574-180172.jpg)
Με όλο βραδύτερα βήματα κατέβηκα τα σκαλάκια για το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, για να παρακολουθήσω τη συναυλία του Φίλιππου Τσαλαχούρη ως μέρος των εορτασμών για τα εξήντα του χρόνια. Στην είσοδο, οι τοίχοι επενδυμένοι με μεγάλες πλάκες γκρι μάρμαρο και φωτογραφίες από παραστάσεις και πρόβες – κυρίως του ιδρυτή, Κάρολου Κουν.
Μπήκα στην αίθουσα με το βλέμμα στα στοιχεία του σκηνικού: ένα όρθιο πιάνο και ένα ψηλό σκαμπό. Μαύροι οι τοίχοι, μπορντό οι καρέκλες, χαμηλές όμως εξαιρετικά αναπαυτικές, σίδερο και δύο κομμάτια ύφασμα –ένα για πάτο και ένα για πλάτη–, στη λογική της «καρέκλας του σκηνοθέτη». Σκεφτόμουν τον Κουν στις πρόβες, τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Γιάννη Χρήστου να παρακολουθούν πώς δένει η μουσική που είχαν γράψει για τα έργα, τους σπουδαίους και τις σπουδαίες ηθοποιούς που μαθήτευσαν εκεί.
Πριν αρχίσει τη συναυλία, ο Φίλιππος Τσαλαχούρης μίλησε για τη σχέση του με το χώρο. Έζησε τα δεκαπέντε από τα εξήντα χρόνια του Υπογείου – σε μαθητεία και σε δουλειά. Πρώτη φορά είδε παράσταση στα δεκατρία του, δεν του έφτανε το χαρτζιλίκι του, για το εισιτήριο ζήτησε χρήματα – προφανώς από τους γονείς του. Ο τότε ταμίας, ο κύριος Χάρης, τον λυπήθηκε που τον είδε μικρό και μόνο, τον έβαλε σε καλή θέση, στο δεύτερο από τον τοίχο κάθισμα, στην πρώτη σειρά.
Μας εξοικείωσε με το κύρος του χώρου, μας είπε «από εκεί μπήκε ο Λαζάνης ως Βασιλιάς Ληρ», «εκεί στεκόταν ο Κουγιουμτζής», μας έδειξε το γραφείο που περίμεναν τον Χατζιδάκι –στην προ κινητών εποχή– να τηλεφωνήσει αν –το 1994– δεχόταν να χρησιμοποιηθεί η μουσική που είχε γράψει για τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη το 1958. Η απάντηση ήταν: «Είναι παλιοκαιρίσια, βρείτε έναν νέο, να γράψει κάτι για τώρα».
Για να χτίσεις κάτι που θα τελειώσει σήμερα, πρέπει να χρησιμοποιήσεις υλικά που έχεις μπροστά σου. Ο Τσαλαχούρης μιλούσε στο κοινό με άνεση παρουσιαστή ντοκιμαντέρ σε ώρα υψηλής τηλεθέασης, όμως με σεμνότητα έφηβου μουσικού που βρισκόταν στο Τέχνης για οντισιόν. Κάθισε στο πιάνο, μας είπε ότι ίσως παραξενευτούμε επειδή θα ακούσουμε μερικά τραγούδια αλλιώς απ’ όπως έγιναν γνωστά. «Είτε επειδή παίχτηκαν αλλιώς στις παραστάσεις, είτε επειδή τα θυμάμαι λάθος».
Μας μιλούσε ανάμεσα στα τραγούδια – «σ’ αυτό, όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, οι στίχοι είναι του Ελύτη», «πίσω από εκείνη την κουρτίνα παρακολουθούσε την πρεμιέρα ο Καμπανέλλης, την άνοιγε για να δει, εκείνος ψηλά, εγώ την άνοιγα πιο χαμηλά, επειδή ήμουν γονατιστός στα πόδια του».
Πέρασε πολύ γρήγορα η μία και κάτι ώρα, ο Τσαλαχούρης στο πιάνο, η φωνή του, τα λόγια του, τα μαύρα ρούχα που φορούσε, με συνόδευσαν μέχρι να βγω από τη Στοά του Βιβλίου, στην Πεσμαζόγλου. Ένιωθα τις απουσίες του Κουν και του Χατζιδάκι να γδέρνουν όλα αυτά που δεν θα γίνουν επειδή δεν είναι πια οι ίδιοι παρόντες.
Τα υλικά έχουν σήμερα αλλάξει. Ποτέ οι δημιουργοί δεν γίνεται να έχουν το ίδιο ακριβώς όραμα, καθότι έχουν άλλα βιώματα. Δεν μπορεί – κάπου, έστω ελάχιστα θα αποκλίνουν. Κι ας πηγαίνουν στα ίδια μονοπάτια, φορές για λίγο, φορές για μια ζωή.
*Το νεό βιβλίο του Γιώργου Κ. Ψάλτη "Παναγιές Ελένες" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ικάρος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.