Γκιακ: Άνδρας ήρωας σε εσωτερική πάλη
Είδαμε το βραβευμένο έργο του Δημοσθένη Παπαμάρκου στο Θέατρο 104
![Τινα Δελησταμάτη Τινα Δελησταμάτη](/images/120x120/3/jpg/files/2022-10-24/tina-delistamati.jpg)
![Δημοσθένης Ξυλαρδιστός Δημοσθένης Ξυλαρδιστός](/images/1074x600/1/jpg/files/2023-03-22/parastasi1.jpg)
Το Γκιακ του Δημοσθένη Παπαμάρκου παρουσιάζεται στο Θέατρο 104 σε διασκευή και σκηνοθεσία Κωσταντίνου Ντέλλα και η ATHENS VOICE ήταν εκεί
Σάββατο βράδυ και βρέθηκα στο Θέατρο 104, στο Γκάζι. Γύρω στις 21:00 χτυπά το πρώτο κουδούνι, βαδίζουμε προς τις σκάλες που θα μας οδηγήσουν στην αίθουσα, η πόρτα ανοίγει, ο ταξιθέτης βρίσκεται στη θέση του και ο χώρος είναι έτοιμος να μας υποδεχτεί.
Η σκηνή «ντυμένη» με τα απολύτως απαραίτητα έπιπλα: ένα ράντζο στρωμένο σύμφωνα με τα στρατιωτικά πρότυπα, ένα ψυγείο με μπύρες και λίγα φαγητά, μια τηλεόραση στην οποία παίζει ένα βιντεοπαιχνίδι δράσης. Τι είδους ζωή θα εξιστορήσουν οι πρωταγωνιστές αυτού του έργου;
Γκιακ σημαίνει αίμα
Τέσσερις ήρωες, βετεράνοι της Μικρασιατικής Εκστρατείας, καλούνται να αντιμετωπίσουν τη ζωή, κουβαλώντας τα τραύματα σωματικά και ψυχικά που επιφέρει ο πόλεμος. Όλη τους η πορεία προδιαγεγραμμένη. Οι ρόλοι που θα πρέπει να υποδυθούν έχουν ήδη καθοριστεί από την κοινωνία που τους θέλει σκληρούς και αλύγιστους.
Ακολουθούν μια ιδεολογία, πιστεύουν σε αυτήν, πρέπει να πιστεύουν σε αυτήν και αυτό είναι αρκετό για να φορέσουν τη στολή του στρατιώτη, να πάρουν τα όπλα και να χύσουν ανθρώπινο αίμα.
![Ευθύμης Χαλκίδης Ευθύμης Χαλκίδης](/images/w734/1/jpg/files/2023-03-22/xalkidis.jpg)
Στην ακραία κατάσταση του πολέμου κάποιος θα ανακαλύψει μια πλευρά του εαυτού του, απαγορευμένη για την κοινωνία που ζει. Κάποιος άλλος θα βρει τον έρωτα, θα φτάσει ένα βήμα πριν τον γάμο, θα αθετήσει την υπόσχεσή του ένα γεγονός που θα τον κυνηγά. Ο τρίτος στιγματίζεται από μια υπόθεση βιασμού και ζητά εκδίκηση· ο τέταρτος επιλέγει να περιγράψει όσα είδε και όσα έκανε ο ίδιος κατά τη διάρκεια του πολέμου στην οικογένειά του και καταλήγει μόνος. Με έναν τρόπο τσαλακώνει την εικόνα του ήρωα και αποκαλύπτει στο περιβάλλον του το κτήνος που κρύβει κάποιος μέσα του, το οποίο κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες βγαίνει στην επιφάνεια. Αλλά κανείς δεν θέλει πραγματικά να ξέρει.
Μέσα από τα βιώματα αυτά ξετυλίγεται το νήμα της εσωτερικής σύγκρουσης και της υποταγής, με έναν λόγο τραχύ και προφορικό, που ενισχύσει την σκληρότητα των καταστάσεων.
Οι θεατές του Γκιακ γίνονται μάρτυρες του εύθραυστου ψυχισμού του αρσενικού υποκειμένου. Συμπάσχουν. Ίσως ακόμη βλέπουν τον εαυτό τους στα πρόσωπα απέναντί τους, όταν στην οριακή στιγμή εκείνοι αποκαλύπτουν την αλήθεια τους για μια φορά μόνο και μετά σωπαίνουν.
Το γκιακ είναι ο συγγενικός δεσμός και ο νόμος του αίματος που δεν επιτρέπει παρεκκλήσεις. Ένας δυνάστης που καταπιέζει τον πραγματικό εαυτό. Αλλά, δεν αποκλείται να οδηγήσει στη φυγή.
![Γιώργος Σύρμας Γιώργος Σύρμας](/images/w734/1/jpg/files/2023-03-22/sirmas.jpg)
«Μιρ;» [«Καλά;»] θα αναρωτηθεί ο ένας από τους τέσσερις ήρωές μας απευθυνόμενος στον συνοδοιπόρο του, με τον τελευταίο να απαντά «Σουμ μιρ» [«πολύ καλά»] και να αποχωρεί από τη σκηνή.
Η αυλαία πέφτει, τα φώτα ανάβουν, επιστροφή στην «ηρωική» ζωή που ζει κάθε ένας από εμάς.
![Η αφίσα της παράστασης Γκιακ Η αφίσα της παράστασης Γκιακ](/images/w734/1/jpg/files/2023-03-22/afisa.jpg)
INFO
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κωσταντίνος Ντέλλας
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Αντώνης Χρήστου, Γιώργος Σύρμας, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός, Ευθύμης Χαλκίδης
- ΘΕΑΤΡΟ: 104
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.