Γκιακ: Άνδρας ήρωας σε εσωτερική πάλη
Είδαμε το βραβευμένο έργο του Δημοσθένη Παπαμάρκου στο Θέατρο 104
Το Γκιακ του Δημοσθένη Παπαμάρκου παρουσιάζεται στο Θέατρο 104 σε διασκευή και σκηνοθεσία Κωσταντίνου Ντέλλα και η ATHENS VOICE ήταν εκεί
Σάββατο βράδυ και βρέθηκα στο Θέατρο 104, στο Γκάζι. Γύρω στις 21:00 χτυπά το πρώτο κουδούνι, βαδίζουμε προς τις σκάλες που θα μας οδηγήσουν στην αίθουσα, η πόρτα ανοίγει, ο ταξιθέτης βρίσκεται στη θέση του και ο χώρος είναι έτοιμος να μας υποδεχτεί.
Η σκηνή «ντυμένη» με τα απολύτως απαραίτητα έπιπλα: ένα ράντζο στρωμένο σύμφωνα με τα στρατιωτικά πρότυπα, ένα ψυγείο με μπύρες και λίγα φαγητά, μια τηλεόραση στην οποία παίζει ένα βιντεοπαιχνίδι δράσης. Τι είδους ζωή θα εξιστορήσουν οι πρωταγωνιστές αυτού του έργου;
Γκιακ σημαίνει αίμα
Τέσσερις ήρωες, βετεράνοι της Μικρασιατικής Εκστρατείας, καλούνται να αντιμετωπίσουν τη ζωή, κουβαλώντας τα τραύματα σωματικά και ψυχικά που επιφέρει ο πόλεμος. Όλη τους η πορεία προδιαγεγραμμένη. Οι ρόλοι που θα πρέπει να υποδυθούν έχουν ήδη καθοριστεί από την κοινωνία που τους θέλει σκληρούς και αλύγιστους.
Ακολουθούν μια ιδεολογία, πιστεύουν σε αυτήν, πρέπει να πιστεύουν σε αυτήν και αυτό είναι αρκετό για να φορέσουν τη στολή του στρατιώτη, να πάρουν τα όπλα και να χύσουν ανθρώπινο αίμα.
Στην ακραία κατάσταση του πολέμου κάποιος θα ανακαλύψει μια πλευρά του εαυτού του, απαγορευμένη για την κοινωνία που ζει. Κάποιος άλλος θα βρει τον έρωτα, θα φτάσει ένα βήμα πριν τον γάμο, θα αθετήσει την υπόσχεσή του ένα γεγονός που θα τον κυνηγά. Ο τρίτος στιγματίζεται από μια υπόθεση βιασμού και ζητά εκδίκηση· ο τέταρτος επιλέγει να περιγράψει όσα είδε και όσα έκανε ο ίδιος κατά τη διάρκεια του πολέμου στην οικογένειά του και καταλήγει μόνος. Με έναν τρόπο τσαλακώνει την εικόνα του ήρωα και αποκαλύπτει στο περιβάλλον του το κτήνος που κρύβει κάποιος μέσα του, το οποίο κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες βγαίνει στην επιφάνεια. Αλλά κανείς δεν θέλει πραγματικά να ξέρει.
Μέσα από τα βιώματα αυτά ξετυλίγεται το νήμα της εσωτερικής σύγκρουσης και της υποταγής, με έναν λόγο τραχύ και προφορικό, που ενισχύσει την σκληρότητα των καταστάσεων.
Οι θεατές του Γκιακ γίνονται μάρτυρες του εύθραυστου ψυχισμού του αρσενικού υποκειμένου. Συμπάσχουν. Ίσως ακόμη βλέπουν τον εαυτό τους στα πρόσωπα απέναντί τους, όταν στην οριακή στιγμή εκείνοι αποκαλύπτουν την αλήθεια τους για μια φορά μόνο και μετά σωπαίνουν.
Το γκιακ είναι ο συγγενικός δεσμός και ο νόμος του αίματος που δεν επιτρέπει παρεκκλήσεις. Ένας δυνάστης που καταπιέζει τον πραγματικό εαυτό. Αλλά, δεν αποκλείται να οδηγήσει στη φυγή.
«Μιρ;» [«Καλά;»] θα αναρωτηθεί ο ένας από τους τέσσερις ήρωές μας απευθυνόμενος στον συνοδοιπόρο του, με τον τελευταίο να απαντά «Σουμ μιρ» [«πολύ καλά»] και να αποχωρεί από τη σκηνή.
Η αυλαία πέφτει, τα φώτα ανάβουν, επιστροφή στην «ηρωική» ζωή που ζει κάθε ένας από εμάς.
INFO
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κωσταντίνος Ντέλλας
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Αντώνης Χρήστου, Γιώργος Σύρμας, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός, Ευθύμης Χαλκίδης
- ΘΕΑΤΡΟ: 104
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.