- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Θανάσης Σαράντος: «Ο “Οιδίπους τύραννος” είναι το καλύτερο αστυνομικό έργο»
Ο γνωστός σκηνοθέτης μιλά για την τραγωδία του Σοφοκλή στην οποία συμπρωταγωνιστεί με τη Μάνια Παπαδημητρίου
Ο Θανάσης Σαράντος μιλά στην ATHENS VOICE για την παράσταση "Οιδίπους τύραννος" που σκηνοθετεί στο Από Μηχανής Θέατρο
Μπορεί ο άνθρωπος να ξεφύγει από το πεπρωμένο του; Αυτή είναι το κεντρικό ζήτημα που πραγματεύεται η τραγωδία «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, που για τους κριτικούς θεωρείται η κορυφαία τραγωδία όλων των εποχών. Ο Θανάσης Σαράντος, μετά την επιτυχημένη παράσταση «Αμερικάνικος Βούβαλος» του Μάμετ έρχεται με μία ομάδα εκλεκτών ηθοποιών να αναμετρηθεί με το συγκλονιστικότερο έργο του αρχαίου ελληνικού δράματος, επιχειρώντας να φωτίσει τις αναλογίες του με το σήμερα. Πόσο διαχρονική παραμένει η τραγωδία του Σοφοκλή τον 21ο αιώνα, σε αυτή την εποχή της βαθειάς κρίση μεταξύ πολιτών και πολιτείας; Ζητήσαμε από τον σκηνοθέτη να μας μιλήσει για το έργο και την παράσταση.
«Ονειρευόμουν να ασχοληθώ με αυτό το κείμενο. Δύσκολα μπορεί ν’ αμφισβητηθεί το πόσο επίκαιρο είναι την περίοδο που διανύουμε. Είναι η τραγωδία της γνώσης και της αυτογνωσίας. Ο λαός, οργανωμένα ή ανοργάνωτα, ως σύγχρονος χορός αρχαίας τραγωδίας, επιζητά τη θεραπεία αλλά και την αμείλικτη αλήθεια.
Βασικός άξονας της παράστασης είναι η σύνδεση πολίτη και πολιτείας σε βαθιά κρίση. Το έργο ξεκινάει με έναν λοιμό –όπως η πανδημία που ζούμε– ο οποίος προκαλεί κοινωνική αναστάτωση. Και σήμερα έχουμε αρχίσει να σκεφτόμαστε ότι δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε σε ότι αφορά την άκρατη παρέμβαση του ανθρώπου στη φύση.
Ο Σοφοκλής σκιαγραφεί έναν βασιλιά στα όρια της αλαζονείας, τυφλωμένο από το «εγώ» και την υπέρμετρη πίστη του στη δύναμη της λογικής –λόγοι ικανοί να τον οδηγήσουν στην ύβρη και στην πτώση–, και την ίδια στιγμή έναν άνθρωπο γυμνό, μόνο απέναντι στο αναπάντητο υπαρξιακό ερώτημα: «ποιος είμαι;».
Παρουσιάζουμε το έργο σε μια παράσταση μιάμισης ώρας με τη ρέουσα μετάφραση του Μίνωα Βολανάκη. Με ενδιέφερε η χρήση του χορού, το πώς μπορούν μόλις τέσσερις ηθοποιοί να γίνουν τα «φαντάσματα» του Οιδίποδα, η συνείδησή του. Ένα άλλο στοίχημα είναι το ότι η Μάνια Παπαδημητρίου υποδύεται την Ιοκάστη αλλά και τον Τειρεσία, δυο πρόσωπα με αντίθετη άποψη για τη μοίρα: η βασίλισσα πιστεύει ότι είμαστε παιδιά της δράσης ενώ ο μάντης ότι όλα προέρχονται από τη θεϊκή βούληση. Προσπαθούμε, ακόμα, να αναδείξουμε τον ερωτισμό ανάμεσα στο ζευγάρι Οιδίποδα και Ιοκάστη, αλλά και την ειρωνεία στο κείμενο του Σοφοκλή απέναντι στο πρόσωπο του ηγέτη. Γράφτηκε έναν χρόνο μετά τον θάνατο του Περικλή, ο οποίος συνδέθηκε με την ακμή της Αθήνας και πέθανε από τον λοιμό που χτύπησε την πόλη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.