Θανάσης Σαράντος: «Ο “Οιδίπους τύραννος” είναι το καλύτερο αστυνομικό έργο»
Ο γνωστός σκηνοθέτης μιλά για την τραγωδία του Σοφοκλή στην οποία συμπρωταγωνιστεί με τη Μάνια Παπαδημητρίου
Ο Θανάσης Σαράντος μιλά στην ATHENS VOICE για την παράσταση "Οιδίπους τύραννος" που σκηνοθετεί στο Από Μηχανής Θέατρο
Μπορεί ο άνθρωπος να ξεφύγει από το πεπρωμένο του; Αυτή είναι το κεντρικό ζήτημα που πραγματεύεται η τραγωδία «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, που για τους κριτικούς θεωρείται η κορυφαία τραγωδία όλων των εποχών. Ο Θανάσης Σαράντος, μετά την επιτυχημένη παράσταση «Αμερικάνικος Βούβαλος» του Μάμετ έρχεται με μία ομάδα εκλεκτών ηθοποιών να αναμετρηθεί με το συγκλονιστικότερο έργο του αρχαίου ελληνικού δράματος, επιχειρώντας να φωτίσει τις αναλογίες του με το σήμερα. Πόσο διαχρονική παραμένει η τραγωδία του Σοφοκλή τον 21ο αιώνα, σε αυτή την εποχή της βαθειάς κρίση μεταξύ πολιτών και πολιτείας; Ζητήσαμε από τον σκηνοθέτη να μας μιλήσει για το έργο και την παράσταση.
«Ονειρευόμουν να ασχοληθώ με αυτό το κείμενο. Δύσκολα μπορεί ν’ αμφισβητηθεί το πόσο επίκαιρο είναι την περίοδο που διανύουμε. Είναι η τραγωδία της γνώσης και της αυτογνωσίας. Ο λαός, οργανωμένα ή ανοργάνωτα, ως σύγχρονος χορός αρχαίας τραγωδίας, επιζητά τη θεραπεία αλλά και την αμείλικτη αλήθεια.
Βασικός άξονας της παράστασης είναι η σύνδεση πολίτη και πολιτείας σε βαθιά κρίση. Το έργο ξεκινάει με έναν λοιμό –όπως η πανδημία που ζούμε– ο οποίος προκαλεί κοινωνική αναστάτωση. Και σήμερα έχουμε αρχίσει να σκεφτόμαστε ότι δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε σε ότι αφορά την άκρατη παρέμβαση του ανθρώπου στη φύση.
Ο Σοφοκλής σκιαγραφεί έναν βασιλιά στα όρια της αλαζονείας, τυφλωμένο από το «εγώ» και την υπέρμετρη πίστη του στη δύναμη της λογικής –λόγοι ικανοί να τον οδηγήσουν στην ύβρη και στην πτώση–, και την ίδια στιγμή έναν άνθρωπο γυμνό, μόνο απέναντι στο αναπάντητο υπαρξιακό ερώτημα: «ποιος είμαι;».
Παρουσιάζουμε το έργο σε μια παράσταση μιάμισης ώρας με τη ρέουσα μετάφραση του Μίνωα Βολανάκη. Με ενδιέφερε η χρήση του χορού, το πώς μπορούν μόλις τέσσερις ηθοποιοί να γίνουν τα «φαντάσματα» του Οιδίποδα, η συνείδησή του. Ένα άλλο στοίχημα είναι το ότι η Μάνια Παπαδημητρίου υποδύεται την Ιοκάστη αλλά και τον Τειρεσία, δυο πρόσωπα με αντίθετη άποψη για τη μοίρα: η βασίλισσα πιστεύει ότι είμαστε παιδιά της δράσης ενώ ο μάντης ότι όλα προέρχονται από τη θεϊκή βούληση. Προσπαθούμε, ακόμα, να αναδείξουμε τον ερωτισμό ανάμεσα στο ζευγάρι Οιδίποδα και Ιοκάστη, αλλά και την ειρωνεία στο κείμενο του Σοφοκλή απέναντι στο πρόσωπο του ηγέτη. Γράφτηκε έναν χρόνο μετά τον θάνατο του Περικλή, ο οποίος συνδέθηκε με την ακμή της Αθήνας και πέθανε από τον λοιμό που χτύπησε την πόλη.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την οπερέτα του Γιόχαν Στράους που ανεβάζει στο θέατρο Ολύμπια
Μιλήσαμε με τον χαρισματικό ηθοποιό που υποδύεται τον «Δον Κάρλος» στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στο ΚΘΒΕ
Πόση βία κρύβουν οι σχολικές τάξεις; Μπορούμε να διδάξουμε με τη βία; Γιατί είναι σημαντικό να δουν εκπαιδευτικοί και μαθητές την παράσταση «Η Μέρα της Φούστας»;
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.