- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Ιώ Βουλγαράκη: «Ο κόσμος όπως τον ξέραμε έχει τελειώσει, δεν θα είναι ποτέ ξανά ο ίδιος»
Η σκηνοθέτρια και οι ηθοποιοί της παράστασης «Αρκουδοράχη» παρουσιάζουν το έργο
«Αρκουδοράχη» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Η σκηνοθέτρια Ιώ Βουλγαράκη και οι ηθοποιοί της παράστασης μιλούν για το έργο
Ο τόπος της δράσης, ένα άδειο χασάπικο σ’ ένα χωριό ερημωμένο από τον πόλεμο και σβησμένο από σύνορα που χαράσσονται ξανά και ξανά. Κι εντός του ένα ζευγάρι, οι ιδιοκτήτες του, που επιμένουν πεισματικά να το κρατούν ανοιχτό. Απαγγέλουν λίστες από στοκ και εξαφανισμένους πελάτες. Θυμούνται τον δολοφονημένο γιο τους, παρέα με τον καλύτερο φίλο του, ο οποίος εργάζεται ως σφαγέας στο μαγαζί. Η μνήμη είναι ο μοναδικός μηχανισμός επιβίωσης σε μια πραγματικότητα που αλλάζει βίαια και αμετάκλητα κι εκείνοι αδυνατούν να ακολουθήσουν. Σύντομα ανάμεσά τους καταφθάνει μυστηριωδώς ένας άνδρας μ’ έναν άγνωστο σκοπό.
Σ’ ένα κόσμο κατακερματισμένο, που αποσταθεροποιείται ιλιγγιωδώς, τοποθετεί τους χαρακτήρες της «Αρκουδοράχης» ο Ουαλός θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός Εντ Τόμας. Και είναι αυτό το τελευταίο του έργο, το οποίο το 2019 παρουσιάστηκε στο Κάρντιφ και κατόπιν στο Royal Court στο Λονδίνο, που αποφάσισε να μας συστήσει η ομάδα ΠΥΡ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τις 3 Μαρτίου.
Η σκηνοθέτις Ιώ Βουλγαράκη για την «Αρκουδοράχη»
«Το διαβάσαμε κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας, κλεισμένοι σπίτια μας και πλημμυρισμένοι από μια αίσθηση ότι ο κόσμος όπως τον ξέραμε έχει τελειώσει, δεν θα είναι ποτέ ξανά ο ίδιος. Και ακόμα το πιστεύω αυτό, δεν θα είναι. Ήταν, λοιπόν, περισσότερο κάτι σαν μοιραία συνάντηση η συνάντηση με το έργο, παρά σαν λογική επιλογή» μάς αναφέρει η σκηνοθέτρια Ιώ Βουλγαράκη και συνεχίζει: «Το έργο διαπνέεται από την έννοια του “hiraeth”, μιας θεμελιώδους για την ουαλική κουλτούρα έννοιας που σημαίνει τη νοσταλγία για εκείνο το μοναδικό και ανεπανάληπτο κράμα τόπου, χρόνου και ανθρώπων που έχει αμετάκλητα χαθεί. Αναρωτιέμαι πώς στεκόμαστε οι άνθρωποι μπροστά σε αυτή τη λύπη, από την οποία κανείς δε γλιτώνει, πώς επιβιώνουμε και πώς τη μεταβολίζουμε. Για τον Τόμας ο δρόμος είναι η μνήμη. Και η φροντίδα της. Νομίζω πως σταθερά στη δουλειά –και στη ζωή– με απασχολεί το θέμα της ταυτότητας. Τι συγκροτεί την ταυτότητά μας αλλά και τι μας μεταμορφώνει. Και εδώ είναι ένα πυρηνικό θέμα του έργου αυτό».
Ο συγγραφέας έχει χαρακτηρίσει την «Αρκουδοράχη» ως μια επιστολή αγάπης στον τόπο που μεγάλωσε, στην ιδέα της κοινότητας, στους γονείς, την οικογένειά του και το χασάπικο-σφαγείο που διατηρούσαν για 120 χρόνια, ένα έργο που αναδεικνύει ζητήματα όπως η μνήμη, η ταυτότητα, ο κόσμος που αλλάζει. Η ίδια, πώς το προσεγγίζει, σε τι εστιάζει και τι ατμόσφαιρες επιδιώκει να ενεργοποιήσει; «Η γραφή του Εντ Τόμας απαιτεί υψηλή ακρίβεια, αλλάζεις κάτι τονικά ή ρυθμικά και η σκηνή ξαφνικά δε λειτουργεί ή, αντιθέτως, αποκαλύπτεται. Όλα είναι στην κόψη σκηνικά, τη μία στιγμή υπάρχει ένα χιούμορ θεάτρου του παραλόγου και την αμέσως επόμενη η δράση μπορεί να πάει σε αναπάντεχες συγκινησιακές περιοχές».
Ιδιοσυγκρασιακή, αιχμηρή και ποιητική η γραφή του Ουαλού δημιουργού συνθέτει ένα μετα-αποκαλυπτικό τοπίο, όπου η σκιά ενός αόρατου πολέμου μεταμορφώνει τα πάντα και για πάντα, και δημιουργεί μια σύγχρονη σπουδή πάνω στην απώλεια. Ποια είναι, όμως, τα πρόσωπα που θα συναντήσουμε σε αυτόν τον κόσμο στη Σκηνή Ωμέγα; Και τι (συγ)κινεί τον Αργύρη Ξάφη, την Δέσποινα Κούρτη, τον Ιωσήφ Ιωσηφίδη και τον Δημήτρη Γεωργιάδη στους χαρακτήρες που υποδύονται και στο σύμπαν της «Αρκουδοράχης»;
«Αρκουδοράχη» του Εντ Τόμας: οι ηθοποιοί για τον χαρακτήρα που υποδύονται
Ο Αργύρης Ξάφης και ο Τζοχν Ντάνιελ
Ο Τζοχν Ντάνιελ είναι η ίδια η Αρκουδοράχη. Η επιτομή του “hiraeth”, μιας oυαλικής αμετάφραστης λέξης που συνδυάζει τη νοσταλγία για την πατρίδα, τη θλίψη και το πένθος για όσους έφυγαν ή χάθηκαν. Καθηλωμένος και δεμένος με το κρεοπωλείο που γεννήθηκε και μεγάλωσε, πνιγμένος από τον χαμό του γιου του που ποτέ δεν πρόλαβε να δεχτεί για αυτό που ήταν. Η μνήμη είναι το μόνο που τον κρατάει ακόμα.
Με συγκινεί πάρα πολύ το σχεδόν ρομαντικό μέρος του ανθρώπου που είναι δεμένος τόσο άρρηκτα με τον τόπο του, με το βουνό του και την πέτρα του. Με συγκινεί που του ήταν αρκετή αυτή η μικρή σπιθαμή γης για να είναι πλήρης. Με συγκινεί το αδιέξοδο και ο τρόπος με τον οποίο έχει καθηλωθεί στο παρελθόν. Ο κόσμος του Εντ Τόμας είναι ένας κόσμος καρβουνιασμένου παρελθόντος, φωτισμένος με ένα νωπό φως από το μέλλον. Δεν έχει ρεαλισμό με τον συνηθισμένο τρόπο, χωρίς όμως να μένει ποτέ απόμακρος από την ανθρώπινη ψυχή. Χωρίς περιστροφές και δηθενιές σε κάθε του λέξη ή δραματική επιλογή. Για μένα αυτή είναι μια μεγάλη ανακάλυψη στην σύγχρονη δραματουργία συνολικά. Πέρα από τον ρόλο μου δηλαδή.
Η Δέσποινα Κούρτη και η Νόνι για την «Αρκουδοράχη»
Παίζω τη Νόνι, η οποία μαζί με τον άντρα της, τον Τζοχν Ντάνιελ, έχουν ένα χασάπικο- σφαγείο στο όρος Αρκουδοράχη. Ή μάλλον ότι έχει απομείνει από αυτό. Σε ένα μετα-αποκαλυπτικό σκηνικό, όπου καταλαβαίνουμε ότι έχει συμβεί ένας τρομερά καταστροφικός πόλεμος (ίσως εμφύλιος, ίσως όχι). Όπου επικρατεί το χάος κι η αποσύνθεση. Οι δυο τους κι ένα αγόρι, που ήταν ο σφαγέας τους, είναι ίσως οι μοναδικοί επιζήσαντες στην περιοχή. Όλα δείχνουν ότι ο τόπος θα ξυριστεί από άκρη σ’ άκρη και δε θα μείνει τίποτα ζωντανό. Οι ίδιοι αρνούνται πεισματικά να φύγουν, να αφήσουν τον τόπο τους, να σώσουν, ίσως, τη ζωή τους. Παραμένουν εκεί ακλόνητοι, σαν το βουνό.
Με συγκινεί η αγάπη της για τον Τζοχν Ντάνιελ κι η αγάπη του γι’ αυτήν. Η δύναμη, η ησυχία και η ακεραιότητα με την οποία στέκεται απέναντι στην απόλυτη καταστροφή, στην ακραία απώλεια, στο τέλος που έρχεται. Μια στάση όχι ηρωική, αλλά απλά φυσική, βαθιά ανθρώπινη. Κι αν ο Τζοχν Ντάνιελ είναι τα βράχια και το χώμα της Αρκουδοράχης, η Νόνι είναι το νερό που τα ποτίζει, ο αέρας που τραγουδάει στα κλαδιά, τα βελάσματα των κοπαδιών, τα βλέμματα των ζώων. Η Αρκουδοράχη σου μαθαίνει να αγαπάς, σου μαθαίνει ότι η πίστη είναι το θεμέλιο του ποιος είσαι, σου μαθαίνει πώς να πεθαίνεις. Η Αρκουδοράχη είναι φύση, είναι ρίζες, είναι μνήμη, είναι ταυτότητα.
Ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης και ο Κάπταιν για την «Αρκουδοράχη»
Ο Κάπταιν είναι ένας στρατιωτικός που εισβάλλει ξαφνικά στο μέρος όπου βρίσκονται ο Τζοχν, η Νόνι και ο Ίβαν. Τσακισμένος από τον πόλεμο και από την προσωπική του ιστορία, μπαίνει με ένα όπλο στο χέρι και φέρνει –με την περίεργη και ασταθή συμπεριφορά του– στον χώρο τη μνήμη του, την οποία κουβαλάει σαν αβάσταχτο φορτίο στους ώμους του.
Με συγκινεί η ευθραυστότητα του χαρακτήρα του, η προσωπική του πάλη με τα φαντάσματα που τον ακολουθούν, η προσπάθειά του να πιαστεί από κάπου για να μην καταρρεύσει. Η κούραση και η σύγχυση στο μυαλό και την ψυχή του, που τον κάνουν τόσο ευάλωτο και τόσο μόνο. Η Αρκουδοράχη είναι το όρος που λειτουργεί σαν «ορός» στην προσπάθειά του να πεθάνει εν ηρεμία. Παρόλο που η καταστροφή στο μέρος είναι βιβλική, η στιβαρή αστάθεια των ανθρώπων που συναντάει λειτουργεί σαν «μορφίνη» στην δική του πορεία προς το τέλος.
Ο Δημήτρης Γεωργιάδης και ο Ίβαν Γουίλχιαμ για την «Αρκουδοράχη»
Ο Ίβαν είναι ο νεαρός σφαγέας του έργου. Μεγάλωσε μέσα στο κρεοπωλείο, δίπλα στον Τουόμ Σιένκεν, γιο του κρεοπώλη Τζοχν Ντάνιελ και της γυναίκας του, Νόνι. Ο Τουόμ Σιένκεν καθόρισε την προσωπικότητα του Ίβαν, τον έφερε αντιμέτωπο με όλη την πολυπλοκότητα του τι σημαίνει να ζεις, να είσαι άνθρωπος, σε μια στιγμή που πλησιάζει το τέλος του κόσμου μας. Ο Ίβαν Γουίλχιαμ παραμένει μέχρι το τέλος ένα παιδί, που κουβαλάει ένα μεγάλο βάρος, ένα μυστικό. Η αποκάλυψή του, ενώ φαντάζει αδύνατη, τελικά γίνεται λυτρωτική.
Η Αρκουδοράχη είναι για μένα ένα ζεστό, μαγικό, τρυφερό, γνώριμο μέρος. Όταν τη φαντάζομαι, «ταξιδεύω» πολύ συχνά στο χωριό της μητέρας μου, τον Άι Θανάση στην Κέρκυρα. Στο έργο μας συντελείται κάτι που μοιάζει με το τέλος του κόσμου ή είναι το τέλος του κόσμου κι αν υπήρχε περίπτωση να ξέρω ότι αυτό θα συμβεί εδώ, τώρα, σήμερα, θα ήθελα αυτό το τέλος να με βρει σε έναν τόπο που νιώθω ως ρίζα μου, ως αρχή των πάντων για μένα. Ο Ουαλός Εντ Τόμας έγραψε μια φανταστική ιστορία με πρωταγωνιστές τον δικό του τόπο, τα δικά του αγαπημένα πρόσωπα, τη δική του ρίζα, αλλά η αγάπη του αυτή είναι τόσο κρυστάλλινα καθαρή, που γίνεται προσωπική για την καθεμιά και τον καθένα μας.
«Αρκουδοράχη» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Αργύρης Ξάφης
Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη
Σύμβουλος δραματουργίας: Άρτεμις Γρύμπλα
Σκηνικό- Κοστούμια: Anna Fedorova
Κινησιολογία: Κατερίνα Φώτη
Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Βοηθός σκηνοθέτριας: Νιόβη Δανέζη
Βοηθός συνθέτη: Γιώργος Καρούμπαλος
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου
Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά): Δημήτρης Γεωργιάδης, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Δέσποινα Κούρτη, Αργύρης Ξάφης
INFO:
Αρκουδοράχη
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Σκηνή Ωμέγα, Λεωφ. Ηρ. Πολυτεχνείου 32
Παραστάσεις: 3 Μαρτίου – 9 Απριλίου
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη: 20.00, Πέμπτη: 20.30, Παρασκευή: 20.30, Σάββατο: 20.00, Κυριακή: 20.00
Διάρκεια: 90 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 15€. Μειωμένο (για φοιτητές, ανέργους, άνω των 65 και ΑΜΕΑ): 10€ (*)
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
TICKET SERVICES: Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα. Τηλεφωνικά: 2107234567. Online: www.ticketservices.gr
Οι τηλεφωνικές και οι online αγορές περιλαμβάνουν χρέωση υπηρεσίας 5%
ΤΑΜΕΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
τηλ. 2104143310
Ώρες ταμείου: Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10.00-14.00 και 18.00- 21.00. Σάββατο 16.00-21.00. Κυριακή 18.00-21.00. Τρίτη κλειστό
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Είδαμε το νέο έργο της Συντεχνίας Γέλιου και μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Βασίλη Κουκαλάνι
Μιλήσαμε με τον γνωστό ηθοποιό με αφορμή την παράσταση «Καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς» του Χρόνη Μίσσιου
Το έργο του Tiago Rodrigues έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές
Ο ηθοποιός μάς μίλησε με αφορμή τον ρόλο του στην «Ηλέκτρα εντός» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου
Εκεί όπου ένα ζευγάρι αποζητά την ηρεμία, αλλά τελικά αυτή αποδεικνύεται σύντομη και πολύ επικίνδυνη
Μιλήσαμε με την ηθοποιό που παίζει σε μία από τις πιο επιτυχημένες θεατρικές παραστάσεις της σεζόν
«Αυτή η νύχτα μένει»: το βιβλίο, η παράσταση, η γέννηση και το τέλος των σκυλάδικων
Ο «Εραστής» του Χάρολντ Πίντερ, το πάθος ως πράξη χειραφέτησης και η γυναικεία επιθυμία στη σκηνή του Μικρού Γκλόρια
Η παράσταση που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή κάνει πρεμιέρα σήμερα 18 Δεκεμβρίου
Η ηθοποιός πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Εκτροφείο τεράτων» στον Μικρό Κεραμεικο
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Το σπίτι στην Εθνική- ένα ήσυχο μέρος» μας μιλά για τον ρόλο της και όχι μόνο
Μια μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή, που μας γυρίζει πίσω στην Ελλάδα των δεκαετιών του ’80 και του ’90
Μιλήσαμε με τους δημιουργούς και συμπρωταγωνιστές της παράστασης «Τζόνι Μπλε»
Χιούμορ, συγκίνηση και πολλή μουσική
Την αγαπήσαμε για τη θρυλική της ατάκα «Σας αγαπώ». Τώρα τη συναντήσαμε με αφορμή την παράσταση «Blue Train», στην οποία πρωταγωνιστεί και της ζητήσαμε να μας μιλήσει για όλα.
Ο Λεωνίδας Μικρόπουλος και η υπαρξιακή διαδρομή προς την αυθεντικότητα
Για δύο παραστάσεις, στις 16 & 17 Δεκεμβρίου
Η εκρηκτική διασκευή του Βρετανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Άικ συνεχίζει για 22 ακόμη παραστάσεις
Γιατί παραδινόμαστε στη ρουτίνα, αφήνοντας τη ζωή να περνά με εμάς απόντες;
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.