- CITY GUIDE
- PODCAST
-
36°
Κατίνα Παξινού: Η μεγάλη Ελληνίδα ηθοποιός
Οι θεατρικές και κινηματογραφικές της επιτυχίες, το Όσκαρ και ο θάνατός της πριν από 50 χρόνια
![62222-137653.jpg 62222-137653.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/62222-137653.jpg)
![Κατίνα Παξινού: Μια μεγάλη Ελληνίδα ηθοποιός Κατίνα Παξινού](/images/1074x600/jpg/files/2023-02-20/katina-paxinou.jpg)
Κατίνα Παξινού: Η ζωή και η καριέρα της Ελληνίδας ηθοποιού που έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα, 22 Φεβρουαρίου 1973
Στις δεκαετίες του 1950 και 1960, αν και η Ελλάδα έβγαινε από μακρά περίοδο ανωμαλίας –Κατοχή, εμφύλιο πόλεμο– γνώρισε μια άνευ προηγουμένου άνθηση των τεχνών: η Κατίνα Παξινού, που έφυγε από τη ζωή στις 22 Φεβρουαρίου 1973 υπήρξε ένα από τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα εκείνης της άνθησης που περιελάμβανε άνοιγμα στον κόσμο, θεατρική αναγέννηση και μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες.
![Katina Paxinou - In theatre there's a continuous fight with the audience [1964] Katina Paxinou - In theatre there's a continuous fight with the audience [1964]](/images/1440x810/3/jpg/files/YouTube/BYM8jCot-yA.jpg)
Η Κατίνα Παξινού απέκτησε παγκόσμια φήμη στην εποχή της παίζοντας σε μεγάλες χολιγουντιανές παραγωγές (δίπλα σε μεγάλα ονόματα: Γκάρι Κούπερ, Όρσον Ουέλς, Ρότζερ Μουρ, Τζιν Σίμμονς), ενώ ήταν μια από τις δημοφιλέστερες ηθοποιούς του θεάτρου. Καθώς προερχόταν από οικογένεια βιομηχάνων του Πειραιά φοίτησε σε ιδιωτικά σχολεία θηλέων στην Ελβετία, όπως συνηθιζόταν στις αρχές του 20ού αιώνα, και στη συνέχεια έκανε σπουδές όπερας στη Γενεύη και στο Βερολίνο. Το 1920, σε ηλικία είκοσι ετών, εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο λυρικό θέατρο όπου παρέμεινε επί οκτώ χρόνια. Ύστερα, πέρασε στο θέατρο πρόζας μέσω της συνεργασίας της με τον κορυφαίο Έλληνα ηθοποιό Αιμίλιο Βεάκη και με τον θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη, όπου το 1929, έπαιξε στο έργο «Γυμνή γυναίκα» του Ζορζ Μπατάιγ, που την καθιέρωσε και ως πρωταγωνίστρια δραματικών ρόλων. Το 1931 έγινε μέλος του συνεταιρικού θιάσου του Αλέξη Μινωτή, τον οποίον παντρεύτηκε· ήταν ο δεύτερος γάμος της. Η Παξινού συνεργάστηκε με τον Μινωτή μέχρι το 1940, τη χρονιά που έγινε μόνιμο μέλος του Εθνικού Θεάτρου. Με τη Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου εμφανίστηκε στο Λονδίνο, στη Φρανκφούρτη και το Βερολίνο παίζοντας Τσέχοφ, Κρίστοφερ Φράι, Αύγουστο Στρίντμπεργκ, Σοφοκλή, Ευρυπίδη: ως Μήδεια, ως Εκάβη και ως Κλυταιμνήστρα, η Παξινού ανέβασε τον πήχη για τις επερχόμενες γενιές ηθοποιών. Στην παράσταση του «Άμλετ» το 1955 υποδυόταν τη βασίλισσα ενώ η νεαρή τότε Τζένη Καρέζη έπαιζε την Οφηλία: ήταν μια από τις ιστορικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου.
![For Whom The Bell Tolls Trailer 1943 For Whom The Bell Tolls Trailer 1943](/images/1440x810/3/jpg/files/YouTube/uxFEGZwzElc.jpg)
Κατά την περίοδο του πολέμου πήγε στις ΗΠΑ όπου εμφανίστηκε στο Μπρόντγουεϊ, ενώ έπαιξε τον ρόλο της φλογερής Ισπανίδας πατριώτισσας Πιλάρ στην ταινία «Για ποιον χτυπά η καμπάνα» κερδίζοντας το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου (1944). Ήταν η πρώτη μη Αμερικανίδα ηθοποιός που τιμήθηκε με Όσκαρ. Το 1947 βραβεύτηκε με το βραβείο Κοκτώ για το «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» (η ταινία υπάρχει στο YouTube). Το 1952 επέστρεψε στην Ελλάδα και ξανάρχισε τις εμφανίσεις της στο Εθνικό Θέατρο δίπλα στον Αλέξη Μινωτή, ερμηνεύοντας έργα του Χένρικ Ίψεν, του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, του Φρίντριχ Ντύρενματ, του Ζαν Ζιρωντού, του Σον Ο'Κέισι, του Ευγένιου Ο' Νηλ και του αρχαίου ελληνικού ρεπερτορίου. Συνέχισε την κινηματογραφική της καριέρα με τις ταινίες «Ο κύριος Αρκάντιν» του Όρσον Γουέλς και «Ο Ρόκο και τ' αδέλφια του» του Λουκίνο Βισκόντι. Η τελευταία της εμφάνιση στο θέατρο ήταν στο έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Μάνα κουράγιο» και στον κινηματογράφο στο «Το νησί της Αφροδίτης» (1969) του Γιώργου Σκαλενάκη.
![Η Κατίνα Παξινού κέρδισε το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για τον ρόλο της στην ταινία «Για ποιον χτυπά η καμπάνα» Η Κατίνα Παξινού κέρδισε το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για τον ρόλο της στην ταινία «Για ποιον χτυπά η καμπάνα»](/images/w734/jpg/files/2023-02-20/katina-paxinou-oscar.jpg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.