- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
Είδαμε το «Βόυτσεκ», ένα έργο που παραμένει πρωτοποριακό κι ας γράφτηκε πριν 186 χρόνια
Σκηνοθετημένο με ιδιαίτερο τρόπο, με την εφηβική ματιά του Σταύρου Τσακίρη
Η θεατρική παράσταση «Βόυτσεκ» του Γκέοργκ Μπύχνερ, σε διασκευή και σκηνοθεσία του Σταύρου Σ. Τσακίρη, στο Θέατρο «Πόλις».
Ο Γκέοργκ Μπύχνερ έγραψε το «Βόυτσεκ» το 1836 και πέθανε τσάκα-τσάκα τον επόμενο χρόνο, μόλις 23 χρονών, από τύφο. Το έργο, βασισμένο πάνω στην αληθινή ιστορία ενός περουκο-ποιού στρατιώτη που μαχαίρωσε τη σύντροφό του στη Λειψία, το έργο λοιπόν το ολοκλήρωσε ο Καρλ Εμιλ Φράνζος, δημοσιογράφος και λογοτέχνης της εποχής, που έβγαλε τα ματάκια του να αποκρυπτογραφήσει «τα πολύ-πολύ μικρά και άσχημα γράμματα του Μπύχνερ», αλλά θεωρείται ως σωτήρας, μια και χωρίς αυτόν μπορεί να μην έφτανε ο «Βόυτσεκ» στα χέρια μας.
Οι κριτικοί θεάτρου ανατριχιάζουν τώρα γιατί (1) δεν ξέρω από θέατρο ώστε να γράφω, και καλά, κριτικές, (2) πιάνω στο στόμα μου το έργο του Μπύχνερ, «αιρετικό, προκλητικό, το οποίο διαμόρφωσε το παγκόσμιο σύγχρονο θέατρο και συνεχίζει να το επηρεάζει». Αλλά απλώς είδαμε την παράσταση, μας άρεσε, και ο τρόπος που το σκηνοθέτησε ο Σταύρος Τσακίρης επίσης μας άρεσε – ποτέ δεν ξέρεις τι να περιμένεις με τον Τσακίρη, οπότε το έργο του πάει γάντι. Το είχε ανεβάσει στο ΚΒΘΕ πριν έξη χρόνια (διάβασα στο Δελτίο Τύπου) αλλά με άλλο τρόπο, τώρα έκανε διασκευή, στο δρόμο που χάραξε ο Φράνζος. Τον ξέρω χίλια χρόνια τον Τσακίρη, έχω δει έργα του, άλλοτε τρελά κι άλλοτε όχι, πάντα σαρπράιζ πάρτι, και πάντοτε φιλοτεχνημένα με μια βαθιά καλλιτεχνία δευτέρου επιπέδου. Δηλαδή το μυστήριο επίπεδο πίσω από το πώς παίζουν οι ηθοποιοί και πώς είναι τα σκηνικά ή τα φώτα, αυτό που κάνει τον θεατή να αναγνωρίζει ή έστω να βλέπει τον σκηνοθέτη ενώ ιδρώνει ολομόναχος στα παρασκήνια.
Οι ηθοποιοί είναι καλοί. Ο Βόυτσεκ χτυπιέται πάνω στη σκηνή (που είναι μεγάλη, κι αλλάζει έξυπνα, και γενικά σε ικανοποιεί ως απαιτητικό θεατή). Μου άρεσαν όλοι – ο Ιωάννης Παπαζήσης, που δεν τον είχα ξαναδεί σε θέατρο κι έχει παρουσία, τον κοιτάς δηλαδή θές-δε θες, ο Ιάσων Παπαματθαίου που τον έχω πετύχει κι αλλού κι είναι σούπερ πάντα, ακόμα και ως κακός, η αγαπημένη, όσο χρειάζεται κρατημένη Βασιλική Τρουφάκου, ο Αργύρης Αγγέλου με βαρύτητα σχεδόν επιστημονική, ο Ορφέας Παπαδόπουλος που πιάνει τρεις ρόλους σε έναν, και η Ηρώ ως αφηγήτρια-μουσικός-κανταδόρισσα. Δένουν ωραία μεταξύ τους, κι ο Τσακίρης, εκτός από το έργο ολόκληρο, χειρίζεται με λεπτότητα το δύσκολο, θεατρικά, θέμα του σεξ (δεν έχω χειρότερο από έργα στα οποία εμφανίζεται μία γυναίκα με πολλούς άντρες, και η γυναίκα καλείται να κάνει σεξ γδυτή σε κάποια φάση ενώ ο/οι άντρας/ες είναι ντυμένοι λες και πάνε σε κηδεία. Ντάξει, δεν είναι πραγματικό σεξ. Αλλά πολύ το εκτιμάω, όταν δεν τσιτσιδώνουν το κορίτσι).
Όπως καταλαβαίνετε αυτή είναι η αμόρφωτη μαρτυρία μου για ένα σημαντικό έργο που έχει στα θέματά του τη γυναικοκτονία, ό,τι πιο επίκαιρο δυστυχώς σήμερα… αλλά και τις τεράστιες διαφορές στις ζωές των ανθρώπων ανάλογα με την κοινωνική θέση στην οποία γεννήθηκαν, και την εξουσία της επιστήμης, και του χρήματος, και πολλά ακόμα. Έχει ανέβει χιλιάδες φορές σε όλο τον κόσμο ο «Βόυτσεκ», η ιστορία του φτωχού κουρέα που έφτιαχνε περούκες, ήτανε στρατιώτης, έσφαξε την 46χρονη χήρα αγαπημένη του και εκτελέστηκε πριν κλείσει τα 30, έχει ανέβει μέχρι και ως μιούζικαλ (στην Τουρκία. Όπου όλα γίνονται). Μιλάω με όχι-σκόπιμη ασέβεια για ένα σπουδαίο έργο σκηνοθετημένο με ιδιαίτερο τρόπο, με την εφηβική ματιά του Σταύρου Τσακίρη. Χαίρομαι που έχει παραμείνει Ούφο όπως είμασταν στην πραγματική, ιστορικά, εφηβεία μας, και που δεν έχει τελειώσει ποτέ τελικά αυτή η εφηβεία. Απάνω της πατάει τελικά η καλλιτεχνία…
«Βόυτσεκ», του Γκέοργκ Μπύχνερ, Θέατρο «Πόλις», Φωκαίας 4, Πλατεία Βικτωρίας, τηλ 2111828900
Διασκευή κειμένου - Σκηνοθεσία - Φωτισμοί: Σταύρος Σ. Τσακίρης
Μουσική - Τραγούδια: Μίνως Μάτσας
Σκηνικά - Κοστούμια - Flash Animations: Αλέξανδρος Ψυχούλης
Βοηθός Δραματουργίας - Σκηνοθέτη: Δήμητρα Πετροπούλου
Στίχοι τραγουδιών: Σοφία Καψούρου
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την παράσταση στο «Θέατρον» και την ανάγκη του κοινού για έργα με κοινωνικο-πολιτικά μηνύματα
Συνεχόμενα sold out για τη λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ με τον Γεράσιμο Γεννατά
Ο γνωστός καραγκοζιοπαίχτης μας μίλησε για την παράσταση όπου συμμετέχει αλλά και για το θέατρο σκιών
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.