Θεατρο - Οπερα

Τι συμβαίνει στο ΚΘΒΕ και έχει μαζευτεί όλο το ελληνικό θέατρο;

Μιλήσαμε με τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση που φαίνεται ότι υλοποιεί ένα μεγάλο στοίχημα και προγραμματίζει τρία χρόνια πριν τι θα δούμε

Κατερίνα Αγγελιδάκη
Κατερίνα Αγγελιδάκη
14’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
ΚΘΒΕ

Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος: Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Αστέριος Πελτέκης και ο σκηνοθέτης Χρήστος Σουγάρης μιλούν στην Athens Voice.

Μια μεγάλη αλλαγή συντελείται στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας από τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση και τους Αστέριο Πελτέκη και Χρήστο Σουγάρη, με την υλοποίηση ενός φιλόδοξου ρεπερτορίου. Συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, μεταφραστές, αναγνωρισμένοι και νεότεροι, συναντιούνται σε ένα καλλιτεχνικό προγραμματισμό που θα τον ζήλευαν μεγάλοι θεατρικοί φορείς της πρωτεύουσας. 

Τα ονόματα που συμμετέχουν στον νέο, εξωστρεφή και πολυφωνικό καλλιτεχνικό προγραμματισμό του ΚΘΒΕ δεν αφήνουν αμφιβολίες. Η πιο παλιά φρουρά με Μιχαήλ Μαρμαρινό, Γιάννη Χουβαρδά, Ρούλα Πατεράκη, Ακύλλα Καραζήση, Στάθη Λιβαθινό, Γιάννη Κακλέα, Κώστα Φιλίππογλου, Βίκτωρα Αρδίττη κ.α., συναντιέται με τους νεότερους σκηνοθέτες, που έχουν πολλά να δώσουν στο θεατρικό σανίδι, όπως, μεταξύ άλλων, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, ο Δημήτρης Καραντζάς, η Λένα Κιτσοπούλου, ο Κωνσταντίνος Ρήγος, ο Γιώργος Καπουτζίδης, ο Σύλλας Τζουμέρκας, η Ζωή Χατζηαντωνίου, η Αργυρώ Χιώτη, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης, η Αγγελική Παπούλια, ο Χρήστος Πασσαλής, η Μαρία Πανουργιά, η Μαρία Μαγκανάρη, η Ιώ Βουλγαράκη, ο Ανέστης Αζάς, ο Πρόδρομος Τσινικόρης, ο Γιώργος Κουτλής. Η νέα καλλιτεχνική διεύθυνση του ΚΘΒΕ φαίνεται ότι υλοποιεί ένα μεγάλο στοίχημα. Κινείται στρατηγικά και προγραμματίζει τρία χρόνια πριν τι θα δούμε στις σκηνές του θεάτρου, αναβαθμίζει τη Δραματική Σχολή και συνεχίζει το προσκλητήριο δυνατών ονομάτων από όλες τις γενιές, χωρίς να ζητήσει μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα του κρατικού προϋπολογισμού. Και χωρίς να φοβάται να σπάσει αυγά, ανατρέποντας παγιωμένες αντιλήψεις του παρελθόντος, έτσι ώστε η δεύτερη κρατική σκηνή της χώρας να αποκτήσει ξανά τη σύνδεση με το θεατρόφιλο κοινό και τον αέρα της επιτυχίας, που έλειψε τα προηγούμενα χρόνια.

Πολύ καλό για να είναι αληθινό ή όντως συντελείται ένα μικρό θαύμα στην κρατική σκηνή της Θεσσαλονίκης; Για να μάθουμε περισσότερα μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή Aστέριο Πελτέκη, τον υπεύθυνο σχεδιασμού καλλιτεχνικού προγραμματισμού και σκηνοθέτη Χρήστο Σουγάρη και πολλούς ακόμα καταξιωμένους καλλιτέχνες από διαφορετικές γενιές, που στηρίζουν το νέο εγχείρημα.

ΚΘΒΕ: Τι μας είπε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Αστέριος Πελτέκης

«Το ΚΘΒΕ μπαίνει σε μια νέα εποχή ανοιχτή σε όλους, σε μια εποχή για όλους, όπου το “εμείς” είναι πιο σημαντικό από το “εγώ”», διατρανώνει σε κάθε ευκαιρία ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Αστέριος Πελτέκης, σαρξ εκ της σαρκός του Κρατικού Θεάτρου, αφού στις σκηνές του διαμορφώθηκε καλλιτεχνικά από νεαρή ηλικία. Μέσα σε λίγο χρόνο και με το σύνθημα «Θέατρο Ξανά», έχει καταφέρει να στρέψει το ενδιαφέρον στη Θεσσαλονίκη με προσδοκίες για καλλιεχνική δημιουργία υψηλής τάσης και με μια μεγάλη μερίδα ταλαντούχων ανθρώπων του θεάτρου να βρίσκονται στο πλευρό του ίδιου και της ομάδας του. Πώς όμως οραματίζεται το μέλλον του ΚΘΒΕ σε βάθος χρόνου και πώς συνδυάζονται τα σχέδιά του για την αναβάθμιση του θεάτρου με το μέλλον της Θεσσαλονίκης ως σύγχρονης μεγαλούπολης;

«Ο στόχος μας είναι το μέλλον, μετά από την τεράστια κρίση και την πανδημία που έπληξε τόσο το χώρο του πολιτισμού. Και το μέλλον δεν αφορά μόνο το Κρατικό Θέατρο αλλά τη Θεσσαλονίκη του αύριο, μια μεγαλοπουπολη ανοιχτή, με περισσότερες διεξόδους και επιλογές και με εξωστρεφή προσανατολισμό τόσο προς τα Βαλκάνια όσο και προς την Ευρώπη. Το ΚΘΒΕ είναι ένας σημαντικός μοχλός που μπορεί να οδηγήσει την πόλη προς κάτι νέο, ρηξικέλευθο, ελπιδοφόρο», λέει ο κ. Πελτέκης, για να σταθεί στην ανάπτυξη που μπορεί να φέρει το θέατρο και στην προσέλκυση θεατών νεαρής ηλικίας. «Το ΚΘΒΕ κινεί ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της αγοράς και είναι, εκτός από κοιτίδα πολιτισμού, ένας σημαντικός οικονομικός οργανισμός της πόλης. Σχεδιάζουμε την προσέγγιση περισσότερων χορηγών, θέλουμε να δώσουμε δουλειά σε ακόμα περισσότερο κόσμο, να γίνουμε αποτελεσματικότεροι μέσα από συνέργειες με όλους τους καλλιτεχνικούς φορείς της Θεσσαλονίκης και, φυσικά, να γεμίσουμε τις σκηνές μας με νέους. Τους θέλουμε ξανά κοντά μας και νομίζω ότι θα τα καταφέρουμε».

Αστέριος Πελτέκης
Αστέριος Πελτέκης

ΚΘΒΕ: Τι μας είπε ο υπεύθυνος σχεδιασμού καλλιτεχνικού προγραμματισμού και σκηνοθέτης Χρήστος Σουγάρης

«Υπάρχει η απόλυτη πεποίθηση, τόσο από τον καλλιτεχνικό διευθυντή Αστέριο Πελτέκη όσο και από εμένα, ότι το ΚΘΒΕ μπορεί να γίνει, με συντονισμένες κινήσεις, ένας πολύ μεγάλος ευρωπαϊκός θεατρικός και πολιτιστικός οργανισμός» λέει στην Athens Voice ο υπεύθυνος σχεδιασμού καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Κρατικού Θεάτρου και σκηνοθέτης Χρήστος Σουγάρης, συμπληρώνοντας ότι «για πρώτη φορά σε θεατρικό οργανισμό στη χώρα μας, το 40% των δημιουργών είναι γυναίκες”. Ισότητα, συμπεριληπτικότητα, ανανέωση και προσέλκυση διεθνών ονομάτων από το εξωτερικό τόσο για την Επίδαυρο όσο και για τις χειμερινές σκηνές, όπως για παράδειγμα ο σπουδαίος Ρώσος σκηνοθέτης Timofey Kulyabin και ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Toneelhuis, Guy Cassiers, για το 2024. “Συντελείται μια κοσμογονία, το ΚΘΒΕ αναδιοργανώνεται, αλλάζει, γίνεται πιο σύγχρονο, πιο ευέλικτο και οι παραγωγές του παρουσιάζονται για πιο σύντομο χρονικό διάστημα, όπως συμβαίνει στους μεγάλους θεατρικούς οργανισμούς της Ευρώπης». Με παραγωγές που εναλλάσσονται, με το κοινό της πόλης να περιμένει τις πολλές και αξιόλογες χειμερινές παραγωγές, οι προσδοκίες είναι ψηλά. «Δεν το κρύβουμε, είμαστε μαξιμαλιστές γιατί έχουμε στόχους και φιλοδοξίες για το ΚΘΒΕ, είμαστε άνθρωποι που γαλουχηθήκαμε καλλιτεχνικά μέσα σε αυτό, το πονάμε και προσπαθούμε για το καλύτερο».

Χρήστος Σουγάρης
Χρήστος Σουγάρης

Με τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό της επόμενης τριετίας να έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, με έξι πρεμιέρες να έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, κάτι πρωτοφανές για τα δεδομένα του ΚΘΒΕ, όπως μας ενημερώνει ο κ. Σουγάρης, υπάρχουν βάσιμες ελπίδες ότι μέχρι τη λήξη της θητείας της καλλιτεχνικής διεύθυνσης τον Μάρτιο του 2025, θα έχει συντελεστεί μια μεγάλη αλλαγή στους κόλπους του θεάτρου. «Μας έρχονται πολλά θετικά μηνύματα από εργαζόμενους του ΚΘΒΕ, διοικητικούς και τεχνικούς, που συμβάλλουν καθοριστικά στην υλοποίηση του προγράμματός μας, το οποίο ουσιαστικά τριπλασιάζει το παρεχόμενο πολιτιστικό 'προϊόν', χωρίς να αξιώνει μεγαλύτερο προϋπολογισμό. Ενθουσιασμός υπάρχει και από τους ηθοποιούς του ensemble του θεάτρου, οι οποίοι αναγνωρίζουν τις δυνατότητες που ανοίγονται μέσα από τη συνεργασία τους με πολλούς καταξιωμένους σκηνοθέτες. Αλλά επίσης από τον κόσμο και από δημοσιογράφους, που έχουν υποστηρίξει ένθερμα την προσπάθειά μας».

Προφήτης στον τόπο σου

Σύμφωνα με τα στοιχεία του θεάτρου, στην επόμενη τριετία θα εργαστούν στο ΚΘΒΕ περίπου 480 καλλιτέχνες, από όλο το φάσμα της θεατρικής δημιουργίας, ενώ τα προηγούμενα χρόνια για το ίδιο διάστημα δεν ξεπερνούσαν τους 200 με 240. Οι εργαζόμενοι ηθοποιοί τη φετινή χρονιά θα φτάσουν τους 143, με 55 από αυτούς να έχουν επιλεγεί με την αξιοκρατική διαδικασία των ανοιχτών ακροάσεων, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά σε τέτοιο εύρος στην ιστορία του ΚΘΒΕ. Αξίζει να αναφερθεί, επίσης, ότι δίνεται χώρος έκφρασης και εργασίας σε 43 επιπλέον ηθοποιούς από τον αριθμό που ορίζει ο νόμος ως πάγια υποχρέωση του οργανισμού. Επίσης, «είναι η πρώτη φορά που μέσα σε 6 μήνες έχει ολοκληρωθεί ο πιο φιλόδοξος και αυτάρκης προγραμματισμός, ο οποίος περιλαμβάνει τους καλύτερους εκφραστές από όλα τα είδη του θεάτρου», λέει ο κ. Σουγάρης.

Είναι άραγε δυνατή η εκ βάθρων αναγέννηση ενός βραδυκίνητου κρατικού φορέα, με τις γνωστές αγκυλώσεις, που όπως όλοι οι πολυπρόσωποι κρατικοί οργανισμοί δεν αγαπά τις αλλαγές; Ο ενθουσιασμός μιας σημαντικής προσπάθειας, το άνοιγμα στην κοινωνία με τη συμπεριληπτικότητα και τη διαφάνεια στις προσλήψεις, οι συμπαραγωγές που ετοιμάζονται με το Εθνικό Θέατρο και οι μελλοντικές ανταλλαγές παραστάσεων που συζητούνται, όπως επίσης τα μηνύματα που φτάνουν στο ΚΘΒΕ για μεγάλη κινητικότητα προς τη Θεσσαλονίκη για την παρακολούθηση των φετινών παραστάσεων, αρκούν ώστε να κάμψουν τους πιο δύσπιστους ότι αυτή η αλλαγή είναι προς το συμφέρον της πόλης; «Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν και εκείνοι που στέκονται κριτικά απέναντι στην καλλιτεχνική διεύθυνση. Αντιλαμβανόμαστε ότι όταν επιχειρούνται μεγάλου εύρους αλλαγές που ταράζουν τα νερά, υπάρχει πάντα και μια μορφή αντίστασης. Ωστόσο, δεν μας φοβίζει καθόλου, είμαστε βέβαιοι ότι φέρνουμε μια αλλαγή προς το συμφέρον του οργανισμού και του κοινού της πόλης, το οποίο όλοι γνωρίζουμε ότι τα προηγούμενα χρόνια είχε γυρίσει την πλάτη στο ΚΘΒΕ. Δεν είμαστε αφελείς να θεωρούμε ότι μπορεί μια κατάσταση να αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη, αντιθέτως πιστεύουμε ότι με τα αποτελέσματα της δουλειάς μας θα πείσουμε ακόμα περισσότερους να γίνουν μέρος αυτής της αλλαγής. Είμαστε πάντα ανοιχτοί στις καλοπροαίρετες φωνές που μας κάνουν να γινόμαστε καλύτεροι και επειδή κανείς δεν έχει το αλάθητο, είμαστε εδώ για να διορθώσουμε πιθανές παραλείψεις και λάθη, με μόνο γνώμονα ένα καλύτερο Κρατικό Θέατρο».

ΚΘΒΕ: Ο ρόλος του Υπουργείου Πολιτισμού 

Ζητήσαμε από τον κ. Σουγάρη να μας δώσει ένα παράδειγμα από τα κακώς κείμενα του οργανισμού που αλλάζει αυτή η διεύθυνση, με τον κίνδυνο να γίνει δυσάρεστη. «Δεν είναι μυστικό ότι στους εργαζόμενους ηθοποιούς που συμβάλλονται με το ΚΘΒΕ εδώ και πολλά χρόνια έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις ακραίας αργομισθίας. Μέχρι πρότινος υπήρχε ένας μεγάλος αριθμός ηθοποιών που δεν παρουσιάζονταν ποτέ ή παρουσιάζονταν σπανίως σε διανομές, ενώ πληρώνονταν κανονικά. Αυτή τη στιγμή, οι συμβεβλημένοι ηθοποιοί που δεν είναι σε διανομές είναι μόλις 7 και ψάχνουμε τρόπους να τους αφομοιώσουμε σε παραγωγές».

Και η πολιτεία, διά του Υπουργείου Πολιτισμού, με ποιο τρόπο στηρίζει τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση, τη στιγμή μάλιστα που ο Αστέριος Πελτέκης είναι ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ που επιλέχθηκε μέσα από διαγωνισμό; «Το Υπουργείο Πολιτισμού χαιρέτησε πολύ ζεστά την ανάδειξη του καλλιτεχνικού διευθυντή μέσω της δημοκρατικής διαδικασίας, όπως και τα κόμματα. Και βεβαίως το υπουργείο είναι ενήμερο από την πρώτη στιγμή ότι ονειρευόμαστε ένα ευρωπαϊκό, σύγχρονο, ευέλικτο και δημιουργικό Κρατικό Θέατρο, το οποίο είμαι βέβαιος ότι επιθυμούν και οι πολιτικοί μας προϊστάμενοι»

Τι λέει ο θεατρικός κόσμος για το ΚΘΒΕ

Η Αthens Voice επικοινώνησε με καλλιτέχνες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του ΚΘΒΕ και συνεργάζονται ή πρόκειται να συνεργαστούν στην επόμενη τριετία με το θέατρο, για να θερμομετρήσει τον αντίκτυπο αυτής της αλλαγής.

Ακύλλας Καραζήσης: Αυτό που συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη είναι για μένα μια πολύ ευχάριστη έκπληξη, διότι το ΚΘΒΕ, με μικρά διαλείμματα, ήταν για χρόνια σε κατάσταση στασιμότητας. Η διαφορά αυτής της διεύθυνσης από τις προηγούμενες είναι ότι λειτουργεί ως ομάδα, κάτι που θεωρώ πολύ σημαντικό. Οι θεατρικές επιλογές τους βρίσκονται σε μια κατεύθυνση ζωντανή και σύγχρονη, που συνομιλεί με το σήμερα και με το εξωτερικό. Η καλλιτεχνική γραμμή που χαράζεται ανεβάζει τον πήχη και αναδιαμορφώνει το θεατρικό τοπίο της πόλης και αυτό που ονομάζουμε “μέσο θεατή”, όπως οφείλει να κάνει μια κρατική σκηνή. Η προσπάθεια του Αστέρη και των συνεργατών του είναι πολύ ελπιδοφόρα και πιστεύω θα αλλάξει όχι μόνο το θέατρο αλλά και το συνολικότερο περιβάλλον της πόλης.

Ακύλλας Καραζήσης
Ακύλλας Καραζήσης

Ρούλα Πατεράκη: Από τον Μάρτιο έως τον Αύγουστο του 2022, στο ΚΘΒΕ, υπό την παρούσα καλλιτεχνική διεύθυνση, καταρτίστηκε ένα πολύ φιλόδοξο καλλιτεχνικό σχέδιο τριετούς εμβέλειας, πράγμα σπάνιο για κρατική σκηνή, αν και σύνηθες σε αντίστοιχους καλλιτεχνικούς οργανισμούς του εξωτερικού. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει ένα σύνολο καλλιτεχνών διαφόρων ηλικιών, οι οποίοι, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, έχουν αφήσει έντονο καλλιτεχνικό αποτύπωμα. Και μόνο από αυτή την άποψη, το εγχείρημα επιβάλει ένα υγιή καλλιτεχνικό ανταγωνισμό, ο οποίος κατά τη γνώμη μου θα εξελίξει το κρατικό θέατρο, ιδιαιτέρως λόγω της νευραλγικής θέσης του στη θαλάσσια έξοδο των Βαλκανίων. Θα συνενώσει, επίσης, Βαλκάνιους και Ευρωπαίους καλλιτέχνες σε μια εποχή και σε μια ιστορική συγκυρία, στην οποία ο πολιτισμός καλείται και οφείλει να παίξει τον εθνικό του ρόλο. Ως εκ τούτου, το πρόγραμμα αυτό είναι ό, τι πιο εύστοχο έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια στο θέατρο και το καλωσορίζω με όλη μου την καρδιά.

Ρούλα Πατεράκη
© Θανάσης Καρατζάς

Γιάννης Χουβαρδάς: Δέχθηκα να πάρω μέρος και να υποστηρίξω αυτή την επανεκκίνηση του ΚΘΒΕ, με έναν τρόπο που συμπεριλαμβάνει όλους τους σημαντικούς καλλιτέχνες από κάθε γενιά, οι οποίοι έχουν κληθεί και έχουν ανταποκριθεί στην πρόσκληση. Βλέπω πολύ θετικά το άνοιγμα που γίνεται και δεν θα μπορούσα να μην είμαι παρών σε ένα εγχείρημα με τη λογική της συστράτευσης όλων των σοβαρών δυνάμεων του θεάτρου. Θα ανέβω στη Θεσσαλονίκη για να συζητήσω εκ του σύνεγγυς τη δική μου συμμετοχή, η οποία προγραμματίζεται προς το τέλος της τριετίας. Ένας ακόμα λόγος που με παρακινεί, εκτός από τα παραπάνω, είναι συναισθηματικός, διότι στο ΚΘΒΕ έκανα την πρώτη μου παράσταση σε κρατική σκηνή το 1977, με τελευταία σκηνοθεσία μου εκεί το 1987.

Γιάννης Χουβαρδάς
© Θανάσης Καρατζάς

Γιώργος Καπουτζίδης: Έχω κάθε λόγο να χαιρετίζω με αισιοδοξία την καλλιτεχνική προσπάθεια που γίνεται στο ΚΘΒΕ, αφού έπαιξα για πρώτη φορά θέατρο στη Θεσσαλονίκη και είμαι επίσης από τη Μακεδονία, από τις γειτονικές Σέρρες. Αισθάνομαι πολύ χαρούμενος που βλέπω τη Θεσσαλονίκη να λειτουργεί ως μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη. Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός του ΚΘΒΕ ανοίγει τη βεντάλια σε 'ενα πολύχρωμο και πολύπλευρο ρεπερτόριο, με επιλογές που απευθύνονται σε όλο το κοινό, όπως οφείλει να κάνει κάθε σύγχρονος ευρωπαϊκός θεατρικός οργανισμός.

Γιώργος Καπουτζίδης

Ευριπίδης Λασκαρίδης: Η αποκέντρωση πρέπει να είναι ένας από τους στόχους των επόμενων χρόνων. Η τολμηρή κίνηση της νέας καλλιτεχνικής διεύθυνσης του ΚθΒΕ δίνει ελπίδες προς αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση. Είμαι βέβαιος ότι παρά τις όποιες αντιστάσεις μπορεί να ανακύψουν από κεκτημένες ταχύτητες του παρελθόντος, το εγχείρημα θα εναγκαλιστεί από την πόλη γιατί είναι αναμφισβήτητα ένα βήμα προς τα μπρος, που δεν υπάρχει κανένας λόγος να καθυστερήσει άλλο να συμβεί. Εύχομαι καλή δύναμη σε όλους και καλή επιτυχία στο τριετές σχέδιο της τολμηρής κεφαλής του ΚΘΒΕ.

Ευριπίδης Λασκαρίδης
© Marilena Stafylidou

Δημήτρης Καραντζάς: Είναι από τις φορές που χαίρομαι πραγματικά τη συμμετοχή μου σ' εναν καλλιτεχνικό οργανισμό που δείχνει να έχει τρομερή πολυφωνία, να συνυπολογιζει και να συμπεριλαμβανει καλλιτέχνες πολλών διαφορετικών γενεών και αντιλήψεων (ο,τι δηλαδή οφείλει να κάνει ένας κρατικός οργανισμός) . Αυτός είναι και ο λόγος που δέχτηκα να κατέβω στη Θεσσαλονίκη, αφήνοντας για λίγο την εδώ σκηνή, με τρομερή περιέργεια και λαχτάρα. Η συνύπαρξη μου με καλλιτέχνες που εκτιμώ και με σκηνοθέτες διεθνώς αναγνωρισμένους είναι πολύ τιμητική και καθόλου αυτονόητο, για ένα θέατρο που έχει περάσει πολλά δύσκολα χρόνια και είναι σαν μετα τη διεύθυνση Αναστασάκη να ξαναβγαίνει προς το φως, ακόμα πιο εξωστρεφώς.

Δημήτρης Καραντζάς

Θοδωρής Αμπατζής: Το πιο σημαντικό γεγονός της νέας εποχής που ξεκινάει στο ΚΘΒΕ είναι ότι η παρούσα καλλιτεχνική διεύθυνση φέρνει κοντά τόσους ανθρώπους από τόσες διαφορετικές καλλιτεχνικές γειτονιές της θεατρικής δημιουργίας. Αυτή η ποικιλία και στο ρεπερτόριο και στις κατευθύνσεις σχετικά με το θέατρο σήμερα, νομίζω ότι μόνο καλό μπορεί να κάνει στη θεατρική παραγωγή, αλλά και στην εκπαίδευση των ηθοποιών, η οποία ως γνωστόν δεν σταματάει ποτέ. Επίσης σημαντική και συγκινητική ήταν η μεγάλη ανοιχτή ακρόαση που έγινε το καλοκαίρι και έφερε κοντά όλους εμάς τους διαφορετικούς καλλιτέχνες, οι οποίοι όμως είχαμε το ίδιο πνεύμα και την ίδια διάθεση να στηρίξουμε τη νέα προσπάθεια, ιδίως μετά από μια πολύ δύσκολη περίοδο. Ελπίζω να δοθεί ο χρόνος και κυρίως τα χρήματα για μπορέσουν να μπουν στέρεες βάσεις για το μέλλον του Κρατικού Θεάτρου και νομίζω ότι όλοι πρέπει να πιέσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.

Θοδωρής Αμπατζής

Σύλλας Τζουμέρκας: Επιστρέφω μετά από πολλά χρόνια στη Θεσσαλονίκη, σε μια δυνάμει πολύ ζωντανή και ελπιδοφόρα καλλιτεχνική διαδικασία, η οποία ανοίγει ένα διάλογο των τεχνών και μετατρέπει μια πόλη που δεν είναι η πρωτεύουσα σε καλλιτεχνικό επίκεντρο, όπως συμβαίνει σε πολλές μικρότερες σύγχρονες πόλεις του εξωτερικού. Για μένα ειδικά, η επιστροφή στη Θεσσαλονίκη σημαίνει επιστροφή στη θεατρική εφηβεία μου και μάλιστα με ένα έργο του αμερικανικού ρεπερτορίου, φόρο τιμής στον Ανδρέα Βουτσινά και στα χρόνια του στο ΚθΒΕ.

Σύλλας Τζουμέρκας

Μαρία Πανουργιά: Το μεγάλο κάλεσμα τόσων αξιόλογων καλλιτεχνών στη Θεσσαλονίκη δίνει επιτέλους την ευκαιρία σε αυτό το σπουδαίο, ιστορικό θέατρο να αποκτήσει σήμερα τη θέση που του αξίζει. Το γεγονός ότι ο μεγάλος αυτός αριθμός καλλιτεχνών αποδέχτηκε αμέσως το κάλεσμα είναι μια ένδειξη ότι δεν τους είχαν καλέσει ποτέ στο παρελθόν. Η παγιωμένη νοοτροπία ότι όλα τα σημαντικά καλλιτεχνικά γεγονότα συμβαίνουν στην Αθήνα πρέπει επιτέλους να τελειώνει. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πολύ σημαντική πόλη και το ΚΘΒΕ πρέπει να στηριχθεί από την Πολιτεία εξίσου με το Εθνικό Θέατρο.

Μαρία Πανουργιά

Μαρία Μαγκανάρη: Μπορώ ν' αντιληφθώ το θέατρο μόνο ως ανοιχτή και ελεύθερη ανταλλαγή, ως ένα “κύκλωμα” που απλώνεται απροσδόκητα προς όλες τις κατευθύνσεις εντός κι εκτός. Που ανοίγει εσωτερικούς χώρους που δεν φαντάζεσαι, που δημιουργεί αναπάντεχες συνεργασίες και εκλεκτικές συγγένειες, που μιλάει σε όλες τις γλώσσες. Ένα ουσιαστικά ανοιχτό θέατρο εκτείνεται πέρα από σύνορα, τοπικά ή ψυχικά. Η Θεσσαλονίκη μέσα μου, έχει καταγραφεί ως τόπος ελευθερίας και ανταλλαγής: είναι τα σινεφίλ Φεστιβάλ της πρώτης μου νιότης, η ζεστασιά των ανθρώπων που αγκάλιαζαν τις παραστάσεις της “Κανιγκούντα”, τα ξενύχτια, οι γνωριμίες και οι άπειρες συζητήσεις. Εύχομαι η νέα διεύθυνση του ΚΘΒΕ να υλοποιήσει αυτό που έχει ονειρευτεί! Η πρόσκληση που μου έχει απευθύνει με τιμά και με γεμίζει χαρά.

Μαρία Μαγκανάρη
© Πάνος Κέφαλος

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

αστΕΡΩΣκονη: Πιστεύεις στον έρωτα και στο «για πάντα»;
αστΕΡΩΣκονη: Πιστεύεις στον έρωτα και στο «για πάντα»;

Μιλήσαμε με τη σκηνοθέτρια Χριστίνα Ματθαίου η οποία συγκέντρωσε τις κεντρικές ερωτικές ιστορίες της παράστασης κυρίως μέσα από μαρτυρίες ανθρώπων που συνάντησε σε όλη την Ελλάδα 

Γυάλινος κόσμος: Στις πρόβες της παράστασης σε σκηνοθεσία Antonio Latella, στο Θέατρο Τέχνης
Αντόνιο Λατέλα - Γυάλινος Κόσμος: Μπήκαμε στις πρόβες και μιλήσαμε με τους συντελεστές

Γιατί ο ιταλός σκηνοθέτης Αντόνιο Λατέλα επέλεξε να ανεβάσει το συγκεκριμένο έργο και πώς δουλεύει με τους ηθοποιούς ενώ δεν μιλάει ελληνικά; Τι μας είπαν οι ηθοποιοί για τους ρόλους τους;

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.