Θεατρο - Οπερα

Εθνικό Θέατρο 2022-23: οι σκηνοθέτες συστήνουν τις παραστάσεις τους σ’ ένα απολαυστικό τρέιλερ

Φασουλής, Καραθάνος, Καραζήσης, Χατζόπουλος, Κουτλής, Πάσχου, Μόσχος, Βουλγαράκη μιλούν για τις παραστάσεις τους. Και ακόμα, τι θα δούμε στην Πειραματική Σκηνή

62222-137653.jpg
A.V. Team
23’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Εθνικό Θέατρο
Εθνικό Θέατρο, το κτίριο Τσίλλερ στην Αγίου Κωνσταντίνου

Εθνικό Θέατρο 2022-23: το τρέιλερ του προγράμματος για τη νέα σεζόν και οι συντελεστές

Τι είναι το Εθνικό Θέατρο; Γιατί επίλεξαν το έργο που θα σκηνοθετήσουν και τι πραγματεύεται; Ποια είναι η αγαπημένη τους ατάκα; Και γιατί να δει κάποιος την παράσταση; Στο απολαυστικό τρέιλερ που μόλις κυκλοφόρησε, οι σκηνοθέτες των φετινών παραγωγών του Εθνικού Θεάτρου μας συστήνουν τις παραστάσεις τους.

Εθνικό Θέατρο | Παρουσίαση Προγράμματος 2022-2023

Εθνικό Θέατρο: το πρόγραμμα του 2022-23 με το βλέμμα του Γιάννη Μόσχου

«Η διαφορετικότητα είναι η λέξη κλειδί για τις φετινές επιλογές του ρεπερτορίου και των καλλιτεχνικών συντελεστών» σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού που για τον χειμώνα του 2022-23 προτείνει ένα ρεπερτόριο που επιχειρεί να καλύψει όλο το φάσμα: κλασικά γνωστά έργα, άπαιχτα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, θεατρικές διασκευές λογοτεχνικών κειμένων και σεναρίων ταινιών, πρωτότυπες κειμενικές συνθέσεις. «Την ίδια ποικιλομορφία έχει και η επιλογή των σκηνοθετών: δόκιμοι σημαντικοί δημιουργοί, σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς που έχουν ήδη διαγράψει μια πολύ ενδιαφέρουσα πορεία, γνωστοί καλλιτέχνες που υπογράφουν την πρώτη τους σκηνοθεσία, νέοι σκηνοθέτες στα πρώτα τους βήματα. Αντίστοιχη είναι και η ποικιλομορφία των άλλων καλλιτεχνικών συντελεστών και των ηθοποιών που θα συνεργαστούν με το ΕΘ: από καλλιτέχνες που  θα κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση στο θέατρο έως πολύ έμπειρους και γνωστούς ανθρώπους του θεάτρου. Μολονότι ο φετινός χειμώνας προβλέπεται να έχει αρκετές δυσκολίες για όλους μας, ελπίζω πως στο πρόγραμμά μας θα βρουν οι θεατές μας ένα καταφύγιο. Στη δύσκολη αυτή συγκυρία είμαστε όλοι μαζί, είμαστε όλοι διαφορετικοί, είμαστε όλοι ίδιοι».

Εθνικό Θέατρο: το πρόγραμμα της περιόδου 2022-23 και οι συντελεστές
ΚΤΗΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ - ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
ΒΡΥΚΟΛΑΚΕΣ του Χένρικ  Ίψεν
Σκηνοθεσία: Σταμάτης Φασουλής
Από 26 Οκτωβρίου 2022
Η κυρία Άλβινγκ ετοιμάζεται για τα εγκαίνια του Ιδρύματος που έφτιαξε στη μνήμη του συζύγου της. Ο γιος της Όσβαλντ, καταξιωμένος ζωγράφος που ζει από παιδί στο εξωτερικό, έχει επιστρέψει για την τελετή. Ο παλιός οικογενειακός φίλος και διαχειριστής του Ιδρύματος Πάστορας Μάντερς έχει έρθει και αυτός για να εκφωνήσει λόγο για την προσφορά του λοχαγού Άλβινγκ. Όμως, κάτω από την αψεγάδιαστη, γυαλιστερή επιφάνεια, κάτι άρρωστο και σαθρό ελλοχεύει. Ένα κουβάρι από ψέματα και μυστικά, προδομένους έρωτες, συγκάλυψη και υποκρισία αρχίζει να ξετυλίγεται σταδιακά, την ώρα που οι μάσκες πέφτουν, ολόκληρο το οικοδόμημα της αγίας οικογένειας κλυδωνίζεται και τα φαντάσματα του παρελθόντος ξυπνούν, διψώντας για το αίμα των ζωντανών.
Όταν το 1881 ο Χένρικ Ίψεν έγραψε τους Βρυκόλακες ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων με την τόλμη της θεματικής του αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ξεσκέπαζε μια κοινωνία υποκρισίας και διαφθοράς. 25 χρόνια από την τελευταία φορά που ανέβηκαν στο Εθνικό Θέατρο (1997), οι Βρυκόλακες επιστρέφουν και ο Σταμάτης Φασούλης αναμετριέται ξανά με το έργο που αποτέλεσε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο το 1979.
Ταυτότητα παράστασης
Απόδοση-Σκηνοθεσία: Σταμάτης Φασουλής
Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Παύλος Σαχπεκίδης
Βοηθός σκηνογράφου: Νικόλας Κανάβαρης
Βοηθός ενδυματολόγου: Μαριάνθη Σανδαλτζοπούλου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Γιώργος Ζιόβας, Κατερίνα Μαούτσου, Νένα Μεντή, Περικλής Μουστάκης, Αργύρης Πανταζάρας

ΣΠΑΣΜΕΝΗ ΣΤΑΜΝΑ του Χάινριχ φον Κλάιστ
Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης-Νίκος Χατζόπουλος
Από 10 Δεκεμβρίου 2022
Μια χαλκογραφία του 18ου αιώνα και το προσωπικό του στοίχημα για το αν μπορεί να συνθέσει κωμωδία στάθηκαν αφορμές για να γράψει ο Χάινριχ φον Κλάιστ τη Σπασμένη στάμνα. Το έργο, που πρωτοπαρουσίασε ο Γκαίτε το 1808 στη Βαϊμάρη, φέρνει στη σκηνή τον Αδάμ, έναν δικαστή που καλείται να διαλευκάνει ποιος έσπασε μια ιστορική στάμνα στο υπνοδωμάτιο της Εύας, ενώ ο ίδιος είναι ο βασικός ύποπτος. Η μητέρα της Εύας μηνύει τον αρραβωνιαστικό της και η υπόθεση περιπλέκεται… Ο θεατής γνωρίζει από την αρχή τον δράστη, ωστόσο αναμένει με αγωνία την έκβαση της δίκης, που με κωμικό σασπένς αποκαλύπτει πώς συγκαλύπτουν τις φαυλότητες οι μηχανισμοί.  
Ο Κλάιστ, ο μεγαλοφυής συγγραφέας του 19ου αιώνα που επηρέασε λογοτέχνες κινημάτων από τον ρεαλισμό ως τον εξπρεσιονισμό και τον υπαρξισμό, βάζει στη Σπασμένη στάμνα τον δικαστή Αδάμ να διεξάγει έρευνα εναντίον του εαυτού του και αντιστρέφει με κωμικό τρόπο το πρότυπό του, τον μύθο του Οιδίποδα.
Σατιρίζοντας τις κοινωνικές συμβάσεις, τις φαντασιώσεις περί ενδόξου παρελθόντος, την παρωδία απονομής δικαιοσύνης, αλλά και τη μειονεκτική θέση της γυναίκας απέναντι στην αυθαιρεσία της ανδρικής εξουσίας, η Σπασμένη στάμνα δεν παύει να είναι μια αριστοτεχνικά κεντημένη λαϊκή κωμωδία.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης-Νίκος Χατζόπουλος
Σκηνικά: Κλειώ Μπομπότη
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Δραματολόγος παράστασης: Έρι Κύργια
Βοηθός σκηνοθέτης: Βασίλης Μαγουλιώτης
Βοηθός σκηνογράφου: Αγγελική Βασιλοπούλου Καμπίτση
Βοηθός ενδυματολόγου: Όλγα Ευαγγελίδου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Γιώργος Γιαννακάκος, Έλενα-Μαρία Ηλία, Ακύλλας Καραζήσης, Αλεξάνδρα Όσπιτση, Κίττυ Παϊταζόγλου, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Χριστίνα-Μελίνα Πολυζώνη, Γιώργος Συμεωνίδης, Θάνος Τοκάκης, Μάρθα Φριντζήλα, Νίκος Χατζόπουλος
 

ΡΩΜΑΙΟΣ ΚΑΙ ΙΟΥΛΙΕΤΤΑ του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Από 4 Μαρτίου 2023
Δεν χρειάζονται συστάσεις για το ζευγάρι που γεννήθηκε από τη σαιξπηρική πένα στην εκπνοή του 16ου αιώνα και μέχρι σήμερα δεν έχει πάψει να ταυτίζεται με τον απόλυτο έρωτα. Οι ρίζες της ιστορίας με τις πολλαπλές πραγματεύσεις ανιχνεύονται πίσω στον 2ο αιώνα μ.Χ., ωστόσο είναι το έργο του Σαίξπηρ που την κατέστησε πασίγνωστη. Με την απαράμιλλη μαεστρία του στη γλώσσα και την ανάπτυξη χαρακτήρων πλάθει έναν συνταρακτικό κόσμο, από τον οποίο δεν είναι εύκολο να εξέλθουμε ακόμη και μετά την αποχώρησή μας από το θέατρο.
Οι δύο ισχυρότερες οικογένειες της Βερόνα βρίσκονται σε μοιραία αντιπαλότητα μεταξύ τους και στην πόλη επικρατούν συνθήκες κοινωνικής αναταραχής. Ο κόσμος που έχει διαμορφωθεί μέσα σε αυτές, είναι ένας κόσμος απόλυτης σήψης, όπου όλοι γλεντάνε, μισούν, αλληλοεξοντώνονται, ένας κόσμος που δεν ταιριάζει στους γόνους των αντίπαλων οικογενειών, Ρωμαίο και Ιουλιέττα. Οι δυο τους μόνοι αντιστέκονται σε μια κοινωνία που πεθαίνει και αντιτάσσουν την αγάπη, την επαφή με τη φύση και την πνευματικότητα ως μοναδική διέξοδο, και επιλέγουν τον θάνατο ως ιδανική έξοδο από ένα σύμπαν που δεν τους κατανοεί, ούτε τους χωράει.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Καραντζάς, βλέπει τον Ρωμαίο ως έναν μικρότερο αδερφό του Άμλετ, που πρέπει να αναμετρηθεί με έναν κόσμο, τον οποίο θέλει επιτακτικά να αλλάξει –έστω και διά του θανάτου του… 

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Σκηνικά: Μαρία Πανουργιά
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος
Μουσική: Γιώργος Πούλιος
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Δραματολόγος παράστασης: Έρι Κύργια
Βοηθός σκηνοθέτη Α΄: Κέλλυ Παπαδοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη Β΄: Μάριος Κακουλλή
Βοηθός σκηνογράφου: Σοφία Θεοδωράκη
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Άννα Καλαϊτζίδου, Γιάννης Κλίνης, Αντώνης Κολοβός, Ιωάννης-Ραφαήλ Κόραβος, Έκτορας Λιάτσος, Άρης Μπαλής, Ηρώ Μπέζου, Άρης Νινίκας, Γιάννης Νταλιάνης, Μάνος Πετράκης, Ρένη Πιττακή, Χάρης Χαραλάμπους-Καζέπης, Ιωάννης Χαρκοφτάκης κ.ά.

ΘΕΑΤΡΟ REX ΣΚΗΝΗ – «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ»
ΤΑ ΦΩΤΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ του Τσάρλι Τσάπλιν
Ένα διαφορετικό μιούζικαλ σε πρωτότυπη μουσική Θοδωρή Οικονόμου και στίχους Σταύρου Σταύρου
Από 18 Νοεμβρίου 2022
Με φόντο το οικονομικό Κραχ της Αμερικής, τα Φώτα της πόλης, το διαχρονικό και αξεπέραστο αριστούργημα του Τσάρλι Τσάπλιν είναι μια ξεκαρδιστική κωμωδία και ταυτόχρονα μια αστική παραβολή που πραγματεύεται την κοινωνική αδικία, αλλά και την άδολη αγάπη. Μια ταινία με το ωραιότερο φινάλε στην ιστορία του κινηματογράφου, ένα έργο-καθρέφτης της τραχιάς μεσοπολεμικής εποχής που αποθεώνει την ασυμβίβαστη ζωή, την ανιδιοτελή προσφορά και τον έρωτα χωρίς όρια.
Η παράσταση διαδραματίζεται στον χώρο ενός κινηματογραφικού στούντιο και ακολουθεί την πλοκή της ταινίας του 1931, όπου ο Τσάρλι Τσάπλιν, ως άνεργος περιπλανώμενος Σαρλώ, ερωτεύεται μια τυφλή ανθοπώλισσα και κάνει τα πάντα προκειμένου να εξασφαλίσει τα χρήματα για την εγχείρηση που θα της χαρίσει την όραση. Ο ρακένδυτος ήρωας αγωνίζεται να επιβιώσει στο βίαιο περιβάλλον του ακραίου οικονομικού φιλελευθερισμού και με όπλο του τον αλτρουισμό και τη γενναιοδωρία, καταφέρνει να προσφέρει στην αγαπημένη του το πολυτιμότερο δώρο.
Η παράσταση έχει τη μορφή ενός ιδιότυπου μιούζικαλ, με τη ζωντανή μουσική, τα τραγούδια, τη δράση και την ενέργεια των δημιουργών να συστρατεύονται για να αποτίσουν φόρο τιμής στον ιδιοφυή «μελαγχολικό κλόουν», τον ηρωισμό των απλών ανθρώπων, τις αρχετυπικές αξίες της ζωής.
Ταυτότητα παράστασης
Διασκευή: Αμάλια Μπένετ-Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς-Θοδωρής Οικονόμου
Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Αμάλια Μπένετ
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Στίχοι: Σταύρος Σταύρου
Σύμβουλος δραματουργίας: Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς
Σκηνικά: Τίνα Τζόκα
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Ηχητικός σχεδιασμός: Κωνσταντίνος Μπώκος
Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά
Βοηθός σκηνοθέτριας Α΄: Κατερίνα Γεβετζή
Βοηθός σκηνοθέτριας Β΄: Σοφία Αντωνίου
Βοηθός σκηνογράφου: Σταύρος Μπαλής
Βοηθός ενδυματολόγου: Μαριάνθη Σανδαλτζοπούλου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Προκόπης Αγαθοκλέους, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Φίλιππος Άνθης, Στέλλα Αντύπα, Θοδωρής Βραχάς, Σαββίνα Γιαννάτου, Νίκος Ιατρού, Έκτορας Λυγίζος, Υβόννη Μαλτέζου, Γρηγορία Μεθενίτη, Μάριο Μπανούσι, Κώστας Μπερικόπουλος, Ιωάννα Μπιτούνη, Νικόλας Ντούρος, Μίκης Παντελούς, Γιάννης Πρωτόπαππας, Κρις Ραντάνοφ, Θανάσης Ραφτόπουλος, Μαριάμ Ρουχάτζε, Κωνσταντίνος Σάμαα
Μουσικοί επί σκηνής: Διονύσης Βερβιτσιώτης, Παρασκευάς Κίτσος, Ιώ Λε Μολλέρ, Θοδωρής Οικονόμου, Δημήτρης Χουντής 

ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος
Από 16 Φεβρουαρίου 2023
Μετά το τέλος μιας σπουδαίας παράστασης οι σπουδαίοι καλλιτέχνες μπαίνουν λιμασμένοι σε μια πασίγνωστη ταβέρνα, μπλέκονται με το προσωπικό, υποκλίνονται στους εαυτούς τους, εκεί ανάμεσα σε μπριζόλες, ψέματα και ιδρώτα, χυμάνε ο ένας πάνω στον άλλον σε ένα μακελειό χωρίς προηγούμενο που τους
οδηγεί στον Κάτω Κόσμο με τη γεύση της τυρόπιτας στο στόμα.
Μια νυχτερινή φάρσα για τα ξέγνοιαστα και καμένα καλοκαίρια της ζωής μας στην Επίδαυρο, ένα μεταφυσικό μιούζικαλ για το σφίξιμο της καρδιάς μας στο πήγαινε και στο έλα αυτής της εκδρομής. Μια τρελή κωμωδία για την αληθινή τραγωδία που συμβαίνει όχι στο θέατρο, αλλά εκεί έξω… στη ζωή. Ένα μουσικό ντελίριο για την παραζάλη της υπεροψίας, ένας «εθνικός» σαρκασμός για την Ελλάδα, την αλαζονεία και την ασημαντότητά μας.
Ταυτότητα παράστασης
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος
Κείμενο: Λένα Κιτσοπούλου-Γιάννης Αστερής-Νίκος Καραθάνος
Δραματουργική επεξεργασία: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Κίνηση: Αμάλια Μπένετ
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Φωτισμοί: Φελίς Ρος
Βίντεο-Βοηθός σκηνοθέτη: Ορέστης Σταυρόπουλος
Βίντεο-Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Σταυρόπουλος           
Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Χάρις Αλεξίου, Θανάσης Αλευράς, Βασιλική Δρίβα, Γιώργος Ζιάκας, Νίκος Καραθάνος, Έμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Λατουσάκη, Χρήστος Λούλης, Ζέτα Μακρυπούλια, Ιωάννα Μαυρέα, Ηλέκτρα-Αποστολία Μπαρούτα, Κώστας Μπερικόπουλος, Ιωάννα Μπιτούνη, Πάνος Παπαδόπουλος, Έλλη Πασπαλά, Άγγελος Τριανταφύλλου, Γιώργος Φασολάς, Δανάη-Αρσενία Φιλίδου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη
Μουσικοί επί σκηνής: Σοφία Ευκλείδου, Βασίλης Μαντζούκης, Κώστας Νικολόπουλος, Δημήτρης Τίγκας, Ελευθερία Τόγια 

ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΠ’ ΤΟ ΠΑΝΤΟΛΣΚ του Ντμίτρι Ντανίλοφ
Σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής
Από 14 Οκτωβρίου 2022
Ο Νικολάι, κάτοικος του Παντόλσκ, ενός άχρωμου δήμου στην περιφέρεια της Μόσχας, συλλαμβάνεται χωρίς να ξέρει γιατί και μεταφέρεται σε αστυνομικό τμήμα της ρωσικής πρωτεύουσας. Εκεί έρχεται αντιμέτωπος με τους αστυνομικούς του τμήματος, οι οποίοι τον υποβάλλουν σε μια εκκεντρική ανάκριση, που περιλαμβάνει από ασκήσεις παρατηρητικότητας και κιναισθησίας μέχρι ερωτήσεις που αφορούν την ιστορία της πόλης του, την αβάν-γκαρντ τέχνη και τις ερωτικές του σχέσεις. Μια ανάκριση που μέχρι την απρόσμενη εξέλιξή της στο φινάλε του έργου, δοκιμάζει τα όρια της λογικής του.
Ο άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ, μια ενοχλητική σάτιρα με καφκικές αναφορές, ασκεί κριτική στην κυρίαρχη κουλτούρα της εποχής μας, που επιβάλλει να αντλείς ευχαρίστηση απ’ ό,τι ζοφερό σε περιβάλλει, να έχεις απαραιτήτως θετική ενέργεια, να ζεις μια ζωή με νόημα. Την ίδια στιγμή το έργο χτυπάει ένα καμπανάκι κινδύνου για το πως οι μηχανισμοί καταστολής χρησιμοποιούν τους πλέον ευφάνταστους και εκλεπτυσμένους τρόπους για να οδηγήσουν τελικά τον πολίτη στην …αυτοκαταστολή.
Ο Ντμίτρι Ντανίλοφ (1969), είναι δημοσιογράφος, συγγραφέας και ποιητής με αρκετά βραβεία στο βιογραφικό του. Έκανε το θεατρικό του ντεμπούτο με τον Άνθρωπο απ’ το Παντόλσκ, που του εξασφάλισε το σημαντικότερο θεατρικό βραβείο της Ρωσίας, τη Χρυσή Μάσκα, το 2018.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση-Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Κουτλής
Σύμβουλος δραματουργίας: Βασίλης Μαγουλιώτης
Σκηνικά-Κοστούμια: Πάρις Μέξης
Κίνηση: Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου
Μουσική: Παναγιώτης Μανουηλίδης
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Δραματολόγος παράστασης: Έρι Κύργια
Βοηθός σκηνοθέτη Α΄: Αλέξανδρος Σιάτρας 
Βοηθός σκηνοθέτη Β΄: Πάνος Κούγιας
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Αλέγια Παπαγεωργίου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Δημήτρης Ήμελλος, Ελένη Κουτσιούμπα, Παναγιώτης Μανουηλίδης, Άρης Μπαλής, Αλέξανδρος Σιάτρας, Γιλμάζ Χουσμέν

Ο ΑΛΛΟΣ της Πένυς Φυλακτάκη
Σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση
Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου
Από 21 Δεκεμβρίου 2022
Η γαμήλια τελετή του νεαρού υποψήφιου βουλευτή αντιμετωπίζει ανυπέρβλητες δυσκολίες: η χρυσή μερσεντές που μεταφέρει τους μελλόνυμφους θάβεται στο χιόνι και το γραφικό εκκλησάκι στο οποίο καταφθάνουν μετά κόπων και βασάνων δεν είναι το εκκλησάκι του γάμου τους. Χωρίς κουμπάρους και καλεσμένους, παρά μόνο με τους νευρωτικούς  γονείς και τον παπά της εκκλησίας, το ζευγάρι πρέπει να αναβάλει επ’ αόριστον τον πολυτελή γάμο που σχεδίαζε, αλλά και να βρει τρόπο να επιβιώσει κατά τη διάρκεια του πολυήμερου αποκλεισμού του. Η παρουσία του «Άλλου» στον ίδιο ασφυκτικό χώρο, θα είναι ο καταλύτης που θα δώσει τη «λύση», συσπειρώνοντας την οικογένεια σε μια ομάδα οχυρωμένη πίσω από κοινές πεποιθήσεις, κοινά συμφέροντα και κοινές φιλοδοξίες. Υπό τον κίνδυνο του «άλλου», του διαφορετικού, η ομάδα ενώνεται και στήνει έναν αόρατο τοίχο που δεν επιτρέπει εύκολα τη διαπερατότητά του.
Με αφορμή έναν γάμο που ματαιώνεται, η Πένυ Φυλακτάκη με καυστικό χιούμορ και διεισδυτική ματιά, μιλάει για τις  παθογένειες της ελληνικής, και όχι μόνο, κοινωνίας.  Παθογένειες που ορίζουν το διαφορετικό –είτε είναι μέσα σε μας, είτε έξω– ως απειλητικό ιό και ως  πρόβλημα που πρέπει να απομονωθεί για να μην διαταράξει την «φυσιολογική» ομοιομορφία.
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου
Σύμβουλος δραματουργίας-Καλλιτεχνική συνεργάτις: Κατερίνα Μαυρογεώργη
Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέσγουελ
Μουσική: Νίκος Γαλενιανός
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά
Βοηθός σκηνοθέτριας Α΄: Μαριτίνα Κουτσοχιώνη 
Βοηθός σκηνοθέτριας Β΄: Κοσμά Κότσι
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Παντελής Δεντάκης, Δημήτρης Δρόσος, Γιώργος Ζυγούρης, Κατερίνα Πατσιάνη, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Κώστας Φιλίππογλου 

ΕΝΑ ΣΠΙΤΙ ΦΩΤΕΙΝΟ ΣΑΝ ΜΕΡΑ του Τόνυ Κούσνερ
Σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Από 1 Μαρτίου 2023
Ο Τόνυ Κούσνερ (γεν. 1956) είναι μια από τις πιο ριζοσπαστικές φωνές της σύγχρονης αμερικάνικης δραματουργίας. Η διεθνής του καθιέρωση ήρθε με το έργο του Άγγελοι στην Αμερική (1992). Το Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα  [A Bright Room Called Day] είναι ένα, άγνωστο στην Ελλάδα, διαμάντι της δραματουργίας του σπουδαίου συγγραφέα. Η πρώτη του γραφή χρονολογείται το 1985 για να ακολουθήσουν κι άλλες τρεις εκδοχές το 1987, το 1991 και το 2018.
Το έργο, μέσα από 25 σκηνές, παρακολουθεί την άνοδο και εγκαθίδρυση του ναζισμού από την Πρωτοχρονιά του 1932 έως τον Ιούλιο του 1933. Στο Βερολίνο μια παρέα αριστερών καλλιτεχνών συνευρίσκεται στο σπίτι της ηθοποιού Άγκνες και προσπαθεί να αντισταθεί στον επερχόμενο σκοταδισμό.  Ο Κούσνερ ανιχνεύει πώς τα πολιτικά γεγονότα των 18 αυτών κρίσιμων μηνών επηρεάζουν τις ζωές τους και πώς διαχειρίζεται ο καθένας τους τις καταιγιστικές εξελίξεις. Όσο τα σύννεφα του ναζισμού κατακλύζουν τη Γερμανία, τόσο μεγαλώνουν τα διλήμματα των προσώπων και καλούνται να πάρουν ολοένα και πιο δύσκολες αποφάσεις. Ένα πανόραμα προσώπων και στάσεων ζωής σε μια εποχή φόβου.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου-Παγκουρέλη
Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Μόσχος
Σκηνικά: Τίνα Τζόκα
Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα
Κίνηση: Ανθή Θεοφυλλίδη
Μουσική-Ήχοι: Θοδωρής Οικονόμου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Βίντεο: Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Ιστορικός σύμβουλος: Βασίλης Μπογιατζής
Διδασκαλία κλακετών: Θάνος Δασκαλόπουλος
Δραματολόγος παράστασης: Έρι Κύργια
Βοηθός σκηνοθέτη Α΄: Εύη Νάκου
Βοηθός σκηνοθέτη Β΄: Θωμαή Τριανταφυλλίδου
Βοηθός σκηνογράφου: Σταύρος Μπαλής
Βοηθός ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Ανατολή Αθανασιάδου, Αγορίτσα Οικονόμου, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Θέμης Πάνου, Δημοσθένης Παπαδόπουλος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Σοφία Σεϊρλή, Υψιπύλη Σοφιά, Μαρία Τσιμά        

Εθνικό Θέατρο: τι θα δούμε στην Πειραματική Σκηνή

Μετά από μια διακοπή δύο ετών η Πειραματική Σκηνή επαναλειτουργεί πλέον ως Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών δίνοντας βήμα σε καλλιτέχνες οι οποίοι βρίσκονται στα πρώτα βήματα της διαδρομής τους. «Ο στόχος είναι, δηλαδή, να προτείνει και να δώσει χώρο σε δημιουργούς που διαισθανόμαστε ότι θα μας απασχολήσουν στο μέλλον» σημειώνει ο υπεύθυνός της για φέτος Γιώργος Κουτλής Οι άξονες γύρω από τους οποίους θα κινηθεί η σεζόν; Η ανάδειξη της εγχώριας δημιουργίας, με παραστάσεις που η πρώτη ύλη τους προέρχεται από δημιουργούς που ζουν και δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Η επιθυμία να ανοίξει ο διάλογος πάνω στο τι μπορεί να συνιστά πρώτη ύλη για μια θεατρική παράσταση –από το θεατρικό έργο στα λογοτεχνικά κείμενα, το devised υλικό, αληθινές ιστορίες αλλά και μια παράσταση που αφορμή της είναι εικόνες κι όχι ο λόγος. Παράλληλα, πρόκειται να οργανωθούν διάφορες δράσεις, όπως αναλόγια και συζητήσεις με νέους και καταξιωμένους δημιουργούς σε μια προσπάθεια αναστοχασμού πάνω στην τέχνη του θεάτρου και τη λειτουργία της.

ΘΕΑΤΡΟ REX – ΣΚΗΝΗ «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ»
ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ Ή ΑΣ ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Μπρικένα Γκίστο
Από 18 Νοεμβρίου 2022
Η περιπατητική παράσταση Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε ιχνηλατεί στο κέντρο της πόλης μια διαδρομή που σχηματίζεται από σημεία ποτισμένα με μνήμη. Κεντρικό θέμα οι δολοφονίες στον δημόσιο χώρο, με θύματα νέους και νέες που οραματίζονταν έναν πιο δίκαιο κόσμο. Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος, Ζακ Κωστόπουλος, Παύλος Φύσσας είναι ορισμένα από τα πρόσωπα στα οποία γίνονται αναφορές. Πρόσωπα εμβληματικά πια. Πρόσωπα που οι δολοφονίες τους έχουν τραυματίσει το κοινωνικό σώμα, αφήνοντας ανεξίτηλα σημάδια σε μια ολόκληρη γενιά.
Η σκηνοθέτρια Μπρικένα Γκίστο, εστιάζοντας στο πολιτικό θέατρο του σήμερα, καλεί τους θεατές σε μια άλλου τύπου χαρτογράφηση της πόλης, μακριά από τα αναμενόμενα τουριστικά αξιοθέατα. Αντλεί υλικό από συνεντεύξεις, από αρχεία, αλλά και από τα αποτυπώματα που χαράχτηκαν στους δρόμους της πόλης: τις ονομασίες των οδών, τα συνθήματα στους τοίχους, τα αυτοσχέδια μνημεία και άλλες παρεμβάσεις. Οι ηθοποιοί υιοθετούν διαφορετικές οπτικές γωνίες για να μεταφέρουν τα γεγονότα μέσα από μια πολυφωνική αφήγηση. Η παράσταση ερευνά τα ίχνη που έχουν αφήσει τραυματικά γεγονότα στον αστικό ιστό και στη συνείδηση των κατοίκων και των περιπατητών/τριών, επιχειρώντας ταυτόχρονα να επαναοικειοποιηθεί τον δημόσιο χώρο. Κυρίως, όμως, μας καλεί να δούμε αυτή την περιδιάβαση στην Ιστορία ως ένα σπινθήρα ελπίδας για να μη σβήσει η λαχτάρα για αλλαγή.
Ταυτότητα παράστασης
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Μπρικένα Γκίστο
Δραματουργική σύνθεση-Βοηθός σκηνοθέτρια: Ιωάννα Λιούτσια
Μουσική: Γιάννης Ταυλάς
Καλλιτεχνικός σύμβουλος περιπατητικής και σκηνικών χώρων: Γιάννης Βαρβαρέσος
Στίχοι-Σύνθεση ρυθμικής απαγγελίας: Νατάσσα-Φαίη Κοσμίδου
Δραματολόγος παράστασης: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Αλέξανδρος Γιαγκούσης, Ερατώ Καραθανάση, Τάσος Ροδοβίτης, Γκαλ Ρομπίσα, Γιάννης Σαμψαλάκης, Αφροδίτη Σόβολου 

ΟΙ ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΕΣ
Όλη η αλήθεια για τα πραγματικά γεγονότα από το φανταστικό κράτος της Ωρυγίας του Γιάννη Αποσκίτη
Σκηνοθεσία: Ορέστης Σταυρόπουλος
Από 1 Δεκεμβρίου 2022
Στις εγκαταστάσεις ενός στούντιο, στο γραφείο δύο κυβερνητικών υπαλλήλων και σε αμέτρητες οθόνες τηλεοράσεων, υπολογιστών και κινητών των πολιτών της Ωρυγίας, μιας φανταστικής χώρας που θυμίζει τον δικό μας κόσμο, εκεί εκτυλίσσονται οι Προβοκάτορες. Η πραγματικότητα βιώνεται ως ένας συνεχής κύκλος ειδήσεων που εξαπλώνονται αστραπιαία και ξεχνιούνται εξίσου γρήγορα. Όλα τα πρόσωπα του έργου μετεωρίζονται ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα, γίνονται ηθοποιοί για να κατασκευάσουν μια εικόνα, μια είδηση. Αν όμως η αλήθεια δεν είναι πια απλώς υποκειμενική αλλά προϊόν κατασκευής, τότε τι σημαίνει αυτό για μας τους ίδιους και τις αναμνήσεις μας; Πώς μπορεί να διακρίνει κανείς πού αρχίζει και πού τελειώνει το θέαμα;
Διπλό βάπτισμα του πυρός για τον συγγραφέα Γιάννη Αποσκίτη και τον Ορέστη Σταυρόπουλο, απόφοιτο του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, με μια σουρεαλιστική κωμωδία που σατιρίζει τους μηχανισμούς της εξουσίας και των fake news. Οι δύο δημιουργοί στρέφουν τη ματιά τους στην εξάπλωση της μετα-αλήθειας στις σύγχρονες κοινωνίες, στον παραλογισμό που δεν αναγνωρίζουμε ως τέτοιο, αλλά ως φυσικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας και στην εργαλειοποίηση της αρχετυπικής ανάγκης του ανθρώπου να ανήκει σε ένα σύνολο που το ενώνει ένα κοινό αφήγημα.
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Ορέστης Σταυρόπουλος
Συνεργάτης δραματουργός-Βίντεο: Δημήτρης Σταυρόπουλος
Σκηνικά-Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Κοστούμια: Όλγα Ευαγγελίδου
Κίνηση: Πωλίνα Ευαγγέλου
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Δραματολόγος παράστασης: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου
Βοηθός σκηνοθέτη: Οδυσσέας Ζήκας
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Λάμπρος Γραμματικός, Χρήστος Κοντογεώργης, Εριέττα Μανούρη, Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος, Ιοκάστη Παπανικολάου, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Γιάννης Τσουμαράκης

ΔΕ ΦΑΪΝΑΛ ΘΟΛΟΥΘΙΟΝ
Βασισμένο σε κείμενα των Κωστάκη Ανάν και Suyako
Σκηνοθεσία: Σωτήρης Ρουμελιώτης
Από 27 Ιανουαρίου 2023
Μια ομάδα καθημερινών ανθρώπων. Συναντιούνται στη σκηνή και οραματίζονται την επανάσταση. Μια επανάσταση που θα σαρώσει τη μέχρι τώρα ζωή τους και θα αλλάξει τα πάντα γύρω τους και μέσα τους. Κάθε απόπειρά τους όμως για αλλαγή καταλήγει με ευτράπελο τρόπο σε παταγώδη αποτυχία. Τα πρόσωπα συνεχίζουν να κινούνται σπασμωδικά, χωρίς να προλαβαίνουν να καταλάβουν τι πραγματικά έχουν ανάγκη. Μένουν εγκλωβισμένα σε ένα ατελείωτο κωμικοτραγικό τώρα. Θα καταφέρουν να βρουν την …τελική λύση;
Ο Σωτήρης Ρουμελιώτης, σκηνοθέτης με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη μεταφορά μη θεατρικών έργων στη σκηνή, καταπιάνεται με κείμενα των Κωστάκη Ανάν και Suyako, δύο σύγχρονων συγγραφέων-παρατηρητών της νεοελληνικής πραγματικότητας και των αδιεξόδων της. Το κυνικό χιούμορ τους, η σουρεαλιστική υπερβολή και κυρίως ο βαθύς αυτοσαρκασμός τους κρύβουν την ίδια στιγμή και μια σπαραχτική τρυφερότητα για την ανθρώπινη κατάσταση. Ή όπως χαρακτηριστικά ακούγεται κάποια στιγμή στην παράσταση: «Δεν είναι ζωή αυτή, αλλά τελικά είναι η ζωή μου».
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία: Σωτήρης Ρουμελιώτης
Σκηνικά-Κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου
Μουσική: Γιώργος Χρυσικός
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Βίντεο: Διδώ Γκόγκου
Δραματολόγος παράστασης: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Αλέξανδρος Γιαγκούσης, Ερατώ Καραθανάση, Τάσος Ροδοβίτης, Γκαλ Ρομπίσα, Γιάννης Σαμψαλάκης, Αφροδίτη Σόβολου, Κωνσταντίνος Τριαντακωνσταντής 

GOODBYE, LINDITA
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Μάριο Μπανούσι
Από 23 Μαρτίου 2023
Το Goodbye, Lindita διηγείται την ιστορία μιας οικογένειας. Μια σειρά από παράδοξα γεγονότα που συμβαίνουν στο σπίτι φέρνουν στην επιφάνεια έναν κόσμο κρυμμένο, φτιαγμένο από όνειρα και εφιάλτες, μια ανάποδη πραγματικότητα με τους δικούς της κανόνες, γνώριμη ίσως μέσα από τα παραμύθια. Οι κάτοικοι του σπιτιού έρχονται αντιμέτωποι με το σκοτάδι του θανάτου και μια μυστηριώδη πόρτα που μέχρι τώρα είχε μείνει ερμητικά κλειστή. Τι χρειάζεται να γίνει για να ολοκληρωθεί ο ύστατος αποχαιρετισμός; Πώς μπορεί να συνεχιστεί η ζωή; Τι σημαίνει (αυτός) ο θάνατος;
Ο Μάριο Μπανούσι, ένας πολυσχιδής νέος καλλιτέχνης που προτείνει ένα προσωπικό, χειροποίητο εικαστικό θεατρικό σύμπαν, εμπνέεται από το παρελθόν των Βαλκανίων, από ταφικά έθιμα και παραδόσεις πολλών χωρών για να φτιάξει μια παράσταση με κέντρο την απώλεια. Τα πρόσωπα καταφεύγουν στον λόγο μόνο όταν είναι απαραίτητο και η αφήγηση δομείται πάνω σε μια συνειρμική ακολουθία εικόνων που συνδέουν την κατάσταση του πένθους με μια νέα γέννηση. Η παράσταση είναι ένα σύγχρονο παραμύθι, μια παραβολή για τη ζωή μετά τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου.
Ταυτότητα παράστασης
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Μάριο Μπανούσι
Σύμβουλος δραματουργίας: Σοφία Ευτυχιάδου
Επιμέλεια Σκηνικών-Κοστουμιών: Μάριο Μπανούσι και οι Βούκενας-Πετρίδης
Μουσική: Εμμανουήλ Ροβύθης
Δραματολόγος παράστασης: Ασπασία- Μαρία Αλεξίου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Χρυσή Βιδαλάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Μαγδαληνή Καραβάτου, Αφροδίτη Κατσαρού, Μάριο Μπανούσι, Ευτυχία Στεφάνου, Άννα Συμεωνίδου, Αλεξάνδρα Χασάνι

YES, WE CANT
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Μαριλένα Κατρανίδου
Από 19 Μαΐου 2023
Πέντε πρόσωπα στο απώτατο όριο της ψυχικής κόπωσης, πολίτες του σύγχρονου καπιταλιστικού κόσμου, μέλη της κοινωνίας της επίδοσης βρίσκονται στο σημείο όπου δεν μπορούν να συνεχίσουν πια. Σε αυτή την ειλικρινή παραδοχή της αδυναμίας, της παραίτησης, αποκαλύπτεται η σημασία του άσκοπου, του παιχνιδιού, αυτού που φαίνεται να μην αποφέρει κανένα κέρδος. Πώς κινεί η κούραση το κάθε σώμα; Πώς μπορούν να αφουγκραστούν τις επιθυμίες τους που χάνονται μέσα στον σαματά της καθημερινής ζωής;
Η έρευνα της σκηνοθέτριας Μαριλένας Κατρανίδου πυροδοτήθηκε από τις ιδέες του φιλοσόφου Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν για την «κοινωνία της κόπωσης». Σε μια εποχή όπου το «μπορώ» έχει αντικαταστήσει το «πρέπει» ως βασικός άξονας οργάνωσης της ανθρώπινης συμπεριφοράς, ο σύγχρονος δυτικός άνθρωπος συνδέεται στενά με την έννοια της κόπωσης, του burn-out. Η συνεχής κατάφαση στην παραγωγικότητα, την υπερδραστηριότητα, το κυνήγι της τελειότητας και τελικά στην αυτο-εκμετάλλευση οδήγησαν σε μια επίφαση ευτυχίας. Η παράσταση ερευνά την απόσταση από τον αυτοματισμό στον αυθορμητισμό και από το αδιέξοδο στο παιχνίδι. Μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση αφιερωμένη στις κινήσεις που δεν οδηγούν πουθενά. Μήπως όμως αυτές μπορούν να προσφέρουν μια διέξοδο από την ασφυξία της σύγχρονης ζωής;
Ταυτότητα παράστασης
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Μαριλένα Κατρανίδου
Δραματουργική σύνθεση: Ηλιάνα Καλαδάμη-Γιώργος Κριθάρας
Σκηνικά-Κοστούμια: Διδώ Γκόγκου
Κίνηση: Χρήστος Στρινόπουλος
Μουσική: Δήμος Βρίζας
Φωτισμοί: Ελένη Χούμου
Δραματολόγος παράστασης: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Μπάμπης Γαλιατσάτος, Άρης Μπαλής, Μάριο Μπανούσι, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη, Αλεξάνδρα Χασάνι
Μουσικός επί σκηνής: Δήμος Βρίζας 

Μικρό Εθνικό: οι παραστάσεις για παιδιά το 2022-23

«Ιστορίες που αγκαλιάζουν τις αλήθειες της ζωής με ευαισθησία και περιέργεια, κεντρίζουν τη φαντασία, γεννούν ελπίδα, αμφισβητούν και εξερευνούν τον κόσμο μας και τον εαυτό μας μέσα σ’ αυτόν» φέρνει το παιδικό πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου.  
Παράλληλα, διοργανώνει εργαστήρια για άτομα από 3 έως 65+, εκπαιδευτικά προγράμματα σχεδιασμένα σε συνάρτηση με τις παραστάσεις, που προσφέρονται στον χώρο του σχολείου, απόπειρες δημιουργίας νέων θεατρικών έργων για παιδιά και νέους, πρωτοβουλίες που φέρνουν κοντά νέους και νέες από όλη την Ελλάδα μέσα από τη δημιουργία.
«Τελικός στόχος όλων των πρωτοβουλιών είναι η γνωριμία μικρών και μεγάλων με τη μαγευτική τέχνη του θεάτρου, τη συλλογική δημιουργία, τη θεατρική διαδικασία ως εμπειρία που μπορεί να αλλάξει τον τρόπο θέασης του κόσμου» σημειώνει η υπεύθυνη του Μικρού Εθνικού, Σοφία Βγενοπούλου. 

ΘΕΑΤΡΟ REX- ΣΚΗΝΗ «ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ»

ΜΙΚΡΟ ΕΘΝΙΚΟ - ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Η ΧΑΪΝΤΙ ΚΑΙ ΤΑ ΒΟΥΝΑ του Ανδρέα Φλουράκη
Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη
Από 28 Οκτωβρίου 2022
Μπορεί ένα μικρό παιδί να φέρει μια μεγάλη αλλαγή; Μπορεί ένα πλάσμα που δεν αποφασίζει για τίποτα το ίδιο, να μετασχηματίσει αποφασιστικά τους πάντες και τα πάντα γύρω του μόνο με τη δύναμη της ψυχής του; Μπορεί να μαλακώσει καρδιές απολιθωμένες από την απώλεια, να «ξεβολέψει» μικρούς και μεγάλους, κινητοποιώντας τους προς τη ζωή; Η απάντηση είναι ναι. Ένα ναι τόσο μεγάλο, τόσο ζεστό και φωτεινό όσο και το «ναι» που η ίδια η Χάιντι λέει στη ζωή. Το λέει φωνάζοντας και γελώντας και παίζοντας και κουτρουβαλώντας με τους φίλους της, το λέει στα όνειρά της και στα τραγούδια της, το λέει κλαίγοντας και αντέχοντας και χάνοντας και συνεχίζοντας κι ελπίζοντας και ανακαλύπτοντας.
«Μια ιστορία για παιδιά και για όσους αγαπούν τα παιδιά», αυτός ήταν ο υπότιτλος που η Γιοχάνα Σπίρι, διάλεξε για το μυθιστόρημά της, την Χάιντι. Σήμερα, σχεδόν 150 χρόνια αργότερα, η Χάιντι έχει γνωρίσει αμέτρητες διασκευές και έχει γίνει σύμβολο της θέλησης για ζωή. Η Ιώ Βουλγαράκη μαζί με έναν θίασο αποτελούμενο από τρεις γενιές ηθοποιών και τρεις μουσικούς επί σκηνής έρχεται να ξανα-συστήσει σε μικρούς και μεγάλους αυτήν τη συγκλονιστικά διαχρονική ιστορία σε μία σύγχρονη, συγκινητική μουσική εκδοχή από τον πολυβραβευμένο Ανδρέα Φλουράκη.
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη
Σκηνικά: Μαγδαληνή Αυγερινού
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Κινησιολογία-Χορογραφία: Κατερίνα Φώτη
Μουσική-Στίχοι: Δημήτρης Τάσαινας
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Δραματολόγος παράστασης: Μαρία Καρανάνου
Βοηθός σκηνοθέτριας Α΄: Δέσποινα Σταυρίδη
Βοηθός σκηνοθέτριας Β΄: Βαρβάρα Νταλιάνη
Βοηθός σκηνογράφου: Ξένια Παπατριανταφύλλου
Βοηθός ενδυματολόγου: Μαρίνα Κουλούρη
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Νοεμί Βασιλειάδου, Τίτος Γρηγορόπουλος, Βασίλης Καραμπούλας, Αλέξης Κωτσόπουλος, Λαέρτης Μαλκότσης, Ιουστίνα  Ματσιασέκ, Ντίνα Μιχαηλίδου, Χριστίνα Μπρέκου, Δημήτρης Τάσαινας, Γιώτα Φέστα, Χριστίνα Χριστοδούλου 

ΜΙΚΡΟ ΕΘΝΙΚΟ - ΕΦΗΒΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ του Φρανκ Βέντεκιντ, σε διασκευή της Άνια Ράις
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καραούλης
Από 23 Νοεμβρίου 2022
Μια ομάδα μαθητών, εγκλωβισμένων σε ένα  άνυδρο εκπαιδευτικό περιβάλλον και σ’ έναν καταπιεστικό περίγυρο που δεν τους καταλαβαίνει και δεν τον καταλαβαίνουν, πασχίζουν να ανακαλύψουν το σώμα τους, την ψυχή τους και τον κόσμο. Η μεγάλη σιωπή της οικογένειας γύρω από τις σχέσεις και το σεξ, η υποκρισία της κοινωνίας και η προβληματική σχέση με το διαδίκτυο τους αναγκάζουν να στραφούν ο ένας στον άλλον για υποστήριξη –χωρίς να μπορούν πάντα να τη βρουν. Στη σύγχρονη διασκευή της βραβευμένης Άνια Ράις, το κλασικό αριστούργημα του Φρανκ Βέντεκιντ συναντά τους έφηβους του σήμερα, το ίδιο αφυπνισμένους και το ίδιο αβοήθητους, σε μια εποχή που ο ψηφιακός κόσμος αποτελεί δυνατότητα διασύνδεσης αλλά και επιβεβαίωση της απομόνωσής τους.
Το Ξύπνημα της άνοιξης, αυτό το «λυρικό κατηγορητήριο για τις πουριτανικές δεισιδαιμονίες» όπως χαρακτήρισε το έργο ο Κένεθ Τάιναν, λογοκρίθηκε επί δεκαετίες, γιατί τολμάει να κάνει τις πιο σημαντικές και δύσκολες ερωτήσεις. Ιδωμένες μέσα από ένα σύγχρονο πρίσμα, αυτές οι ίδιες ερωτήσεις αντηχούν και στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Καραούλης: πώς προσεγγίζουμε τον πραγματικό Άλλον, αυτόν που βρίσκεται απέναντί μας και όχι μέσα σε μια οθόνη; Πώς ανακαλύπτουμε τον σεξουαλικό μας προσανατολισμό, πώς αποτολμούμε την έναρξη της ερωτικής μας ζωής; Με εφηβική ένταση, εκρηκτική κίνηση, σύγχρονη μουσική, βίντεο και σκηνές που ακροβατούν ανάμεσα στον ρεαλισμό και στον εξπρεσιονισμό, η παράσταση αγκαλιάζει τον «αυθάδη» και ποιητικό χαρακτήρα του έργου του Βέντεκιντ, θυμίζοντάς μας πως όσο υπάρχει πάνω στον πλανήτη ο άνθρωπος, η εφηβεία θα είναι πάντοτε η εποχή της άνοιξης.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Σοφία Γρηγορίου
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καραούλης
Δραματουργική επεξεργασία: Λητώ Τριανταφυλλίδου-Γιάννης Καραούλης
Σύμβουλος δραματουργίας-Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη
Σκηνικά-Κοστούμια: Εδουάρδος Γεωργίου
Κίνηση: Φρόσω Κορρού
Μουσική: Διαμαντής Αδαμαντίδης
Στίχοι: Λητώ Τριανταφυλλίδου-Γιάννης Καραούλης
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Αμπουμόγλι
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Κωνστάντσια Σαραφιάνου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Ασημίνα Αναστασοπούλου, Αναστάσης Γεωργούλας, Χρήστος Κραγιόπουλος, Λάμπρος Κωνσταντέας, Ευσταθία Λαγιόκαπα, Φανή Ξενουδάκη, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Ελένη Μολέσκη, Διονυσία Μπαλαμώτη, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Γιώργος Πατεράκης, Ανδρομάχη Φουντουλίδου

ΜΙΚΡΟ ΕΘΝΙΚΟ - ΕΦΗΒΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΚΟΙΜΑΣΑΙ Βασισμένο σε έργα του Νόελ Γκρεγκ
Σκηνοθεσία: Σοφία Βγενοπούλου
Από 28 Απριλίου 2023
Όλα όσα δεν σου είπαν. Για το μαχαίρι που έκρυβε η Κοκκινοσκουφίτσα μέσα στο πανέρι, για τη μοναξιά που κάποτε φτάνει να σε βαραίνει σαν μολύβι, για τα αδηφάγα τέρατα που ζούνε μέσα στο ίδιο σου το σώμα και σε τρώνε από μέσα. Για τις μάγισσες που λένε μόνο αλήθειες, που μιλούν για τους δεκάδες τρόπους που έχουμε βρει οι άνθρωποι να εξοντώνουμε ο ένας τον άλλον, για τους έρωτες με τα σουβλερά δόντια, τους παλιούς ήρωες που ξεφτίζουν και τα όνειρα που ξεχειλώνουν. Οι ιστορίες που σε μεγάλωσαν ξαναγυρνούν για να σε στοιχειώσουν –ή να σε λυτρώσουν– τρομακτικές, αδυσώπητες αλλά και πιο αληθινές από ποτέ. Μια ομάδα από ηθοποιούς και εφήβους τολμούν να μπουν μαζί στο βαθύ, σκοτεινό δάσος των παιδικών μας παραμυθιών, αναζητώντας όλη την κωδικοποιημένη αλήθεια που κρύβουν για τη σκληρότητα του κόσμου αλλά και για το τι σημαίνει να είσαι νέος μέσα σε αυτόν.
Στην παράσταση Ιστορίες για να μην κοιμάσαι, σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου, τρία από τα ωραιότερα έργα του Γκρεγκ (Tin Soldier, Hood in the Wood και Tasty Tale) μπλέκονται με τις αναζητήσεις, τα όνειρα και τους εφιάλτες των νέων στην Ελλάδα του 2022. Η περιθωριοποίηση του διαφορετικού, η καταπίεση της σεξουαλικότητας και κάθε μορφής ελευθερίας, η βία, η κακοποίηση, η υπερκαταναλωτική μας κουλτούρα αλλά και η γενναιότητα, η ανθεκτικότητα και η ελπίδα, η αναζήτηση της αυθεντικότητας και η γυναικεία χειραφέτηση είναι λίγα μόνο από τα μονοπάτια που οι ιστορίες αυτές φωτίζουν με απαράμιλλο χιούμορ, ποιητική γλώσσα και εφηβική τόλμη. Ιστορίες που θα μας αφυπνίσουν. Ιστορίες που δεν θα μας αφήσουν να κλείσουμε μάτι, αναγκάζοντάς μας, αντιθέτως, να το στρέψουμε προς τις πραγματικές αγωνίες των νέων σήμερα.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Τζούλια Διαμαντοπούλου
Σκηνοθεσία: Σοφία Βγενοπούλου
Σύμβουλος δραματουργίας: Ειρήνη Μουντράκη
(Η διαμόρφωση της ταυτότητας της παράστασης είναι σε εξέλιξη. Οι υπόλοιποι συντελεστές θα ανακοινωθούν σύντομα).
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Ασημίνα Αναστασοπούλου, Αναστάσης Γεωργούλας, Χρήστος Κραγιόπουλος, Λάμπρος Κωνσταντέας, Ευσταθία Λαγιόκαπα, Φανή Ξενουδάκη, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Ελένη Μολέσκη, Διονυσία Μπαλαμώτη, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Γιώργος Πατεράκης, Ανδρομάχη Φουντουλίδου

ΚΥΚΛΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ
Το Εθνικό Θέατρο οργανώνει φέτος μια σειρά από συζητήσεις πάνω σε φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία και την τέχνη. Η πρώτη συζήτηση που θα ανοίξει αυτόν τον κύκλο θα πραγματοποιηθεί στις 3 Οκτωβρίου στις 19.00 στην Κεντρική Σκηνή, στο κτήριο Τσίλλερ, με θέμα: «Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo». Θα συμμετέχουν ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Μόσχος, η ηθοποιός, χορογράφος και σκηνοθέτρια Φένια Αποστόλου, η σκηνοθέτρια Ιώ Βουλγαράκη, ο ηθοποιός και σεναριογράφος Γιώργος Καπουτζίδης, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Ακύλλας Καραζήσης, ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου «Προσκήνιο» Δημήτρης Καραντζάς, η τραγουδίστρια και ηθοποιός Ίντρα Κέιν, η ηθοποιός Ρένια Λουιζίδου, ο ηθοποιός και πρόεδρος του Σ.Ε.Η. Σπύρος Μπιμπίλας, η ηθοποιός Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη. Τη συζήτηση θα συντονίσει η δραματουργός και σύμβουλος καλλιτεχνικής διεύθυνσης, Σοφία Ευτυχιάδου.
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

EARLY BIRD TICKETS
Προσφορά: εισιτήρια με 10 ευρώ. Μόνο για 7 ημέρες, από την Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου στις 12 το πρωί  έως και την Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2022 στις 12 τα μεσάνυχτα. Αφορά τα έργα της Κεντρικής Σκηνής, της Σκηνής «Νίκος Κούρκουλος», της Σκηνής «Μαρίκα Κοτοπούλη» και της Σκηνής «Κατίνα Παξινού» στο Θέατρο Rex. Εξαιρείται η διακεκριμένη ζώνη. Για τα έργα της Κεντρικής Σκηνής θα ανοίξουν συγκεκριμένες ημερομηνίες λόγω του  εναλλασσόμενου ρεπερτορίου. ΚΑΡΤΕΣ ΦΙΛΩΝ-ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΩΝ
Το Εθνικό Θέατρο θέλοντας να τονώσει τον θεσμό των φίλων και υποστηρικτών του, εγκαινιάζει τις κάρτες για φίλους και υποστηρικτές με εκπτώσεις και προνόμια.
ΚΑΡΤΑ «ΓΙΝΕ ΦΙΛΟΣ» ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ 50€
Τα 50€ της εγγραφής αντιστοιχούν σε τρία εισιτήρια για παραγωγές της θεατρικής περιόδου 22-23*. Χαμηλότερη τιμή εισιτηρίου 13€ στο δεύτερο άτομο που συνοδεύει τον κάτοχο της κάρτας. 15% έκπτωση στα αντικείμενα του πωλητηρίου (εξαιρούνται τα βιβλία). Εξαιρείται η διακεκριμένη ζώνη (στην Α ζώνη κατόπιν διαθεσιμότητας)
ΚΑΡΤΑ ΔΩΡΟΥ 60€
Τα 60€ αντιστοιχούν σε τρία εισιτήρια για παραστάσεις στην Κεντρική Σκηνή –Τσίλλερ και Σκηνή Μαρίκα Κοτοπούλη- Rex και σε ένα εισιτήριο είτε για τη Σκηνή Νίκος Κούρκουλος είτε για την Πειραματική Σκηνή. Εξαιρείται η διακεκριμένη ζώνη (στην Α ζώνη κατόπιν διαθεσιμότητας)
ΚΑΡΤΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΩΝ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ 1000€
Πρόσκληση για δυο άτομα στις επίσημες πρεμιέρες των παραστάσεων.
Ελεύθερη είσοδος σε όλες τις χειμερινές παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου, χωρίς κανένα περιορισμό, όσες φορές επιθυμεί ο συνδρομητής, για τον ίδιο και για ένα ακόμη άτομο, ή εναλλακτικά, για δυο άλλα άτομα (η κάρτα δεν είναι προσωπική και μπορεί να μεταβιβαστεί).
Διακεκριμένη θέση στην Κεντρική Σκηνή και τη Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη».
Εξασφάλιση θέσεων με ενημέρωση στο ταμείο το αργότερο 2 ώρες πριν την έναρξη της   παράστασης.
Αναφορά του ονόματος του συνδρομητή σε επίλεκτη θέση στα προγράμματα των παραστάσεων.
Εξατομικευμένη ξενάγηση στους χώρους του Εθνικού Θεάτρου-Ένα ταξίδι από την ιστορία      στη σύγχρονη δημιουργία.
Ελεύθερη είσοδος στις καλοκαιρινές παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου στο Αρχαίο              Θέατρο Επιδαύρου για δυο άτομα, σε θέσεις του κάτω διαζώματος.
Παραλαβή των θέσεων στην υποδοχή των θεάτρων.
Δυο αντίτυπα από τα προγράμματα όλων των παραστάσεων της χειμερινής περιόδου.
15% έκπτωση στα αντικείμενα του πωλητηρίου (εξαιρούνται τα βιβλία)
Ελεύθερη είσοδος στο γκαράζ του Εθνικού Θεάτρου, με την επίδειξη της συνδρομητικής κάρτας.

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Τετάρτη, Πέμπτη Διακεκριμένη Ζώνη 18€, Α΄ Ζώνη 16€, Β΄ Ζώνη 15€. Παρασκευή (ενιαία τιμή) 13€
Σάββατο, Κυριακή Διακεκριμένη Ζώνη  25€, Α΄ Ζώνη 20€, Β΄ Ζώνη  18€, Γ΄ Ζώνη  10€
ΣΚΗΝΗ  «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»
Τετάρτη, Πέμπτη 16€, Παρασκευή  13€, Σάββατο, Κυριακή  20€
ΘΕΑΤΡΟ REX
ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ»
Τετάρτη, Πέμπτη Διακεκριμένη Ζώνη 18€, Α΄ Ζώνη 16€, Β΄ Ζώνη 15€. Παρασκευή (ενιαία τιμή) 13€. Σάββατο, Κυριακή Διακεκριμένη Ζώνη  25€, Α’ Ζώνη 20€, Β’ Ζώνη 18€
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΝΕΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ-ΣΚΗΝΗ «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ»
Ενιαία τιμή  13€
ΕΦΗΒΙΚΗ ΣΚΗΝΗ – ΣΚΗΝΗ «ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ»
Ενιαία τιμή 3€
ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ – ΣΚΗΝΗ «ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ»
Ενήλικες 10€, Παιδικό 8€, Περιορισμένης ορατότητας 5€
ΕΙΔΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ
Φοιτητικό – Νεανικό έως 28 ετών (εκτός διακεκριμένης ζώνης) 10€
Άνω των 65 ετών: Τετάρτη (εκτός διακεκριμένης ζώνης) 10€ & Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή  (εκτός διακεκριμένης ζώνης) 13€
Κάρτα ανέργων: Όλες τις ημέρες εκτός διακεκριμένης ζώνης 5€  
ΑΜΕΑ (καθημερινά & Σαββατοκύριακο) 5€ - Συνοδός 5€
Πολύτεχνοι (καθημερινά & Σαββατοκύριακο εκτός διακεκριμένης ζώνης) 10€
Θέσεις μειωμένης ορατότητας 10€
Ατέλειες Δραματικών Σχολών, ΣΕΗ, Θεατρολογίας ισχύουν εκτός Σαββατοκύριακο
Τις επίσημες αργίες ισχύουν οι τιμές Σαββατοκύριακου

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συναντήσεις στα Εξάρχεια | Γιάννης Καλαβριανός
Podcast Συναντήσεις στα Εξάρχεια | Ο Γιάννης Καλαβριανός περνάει την «Πύλη της Κόλασης»

Ο πρώην γιατρός που αποφάσισε να ασχοληθεί σοβαρά με το θέατρο, οι πετυχημένες παραστάσεις, οι διακρίσεις και το νέο του έργο στο θέατρο του Νέου Κόσμου

Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο
Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο

Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.