- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
H παράσταση «Solaris» της Ομάδας Θεάτρου ΟΠΕRA έρχεται στο Άσυλο Ανιάτων
Ο Θοδωρής Αμπαζής σκηνοθετεί το έργο που θα ξεκινήσει στις 28 Σεπτεμβρίου
Η Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRA παρουσιάζει τη σκηνική σύνθεση-παράσταση «Solaris» στο Ίδρυμα Περιθάλψεως Χρονίως Πασχόντων του Ασύλου Ανιάτων
Ανηφορίζω προς την Κυψέλη και σε 5 λεπτά βρίσκομαι στην κεντρική είσοδο του Ιδρύματος Περιθάλψεως Χρονίως Πασχόντων του Ασύλου Ανιάτων, το μοναδικό ίδρυμα που από το 1893 περιθάλπει κοινωνικά αδύναμους ανθρώπους χωρίς κρατική επιδότηση. Μου ανοίγουν οι άνθρωποι του αμέσως με χαμόγελο και αυτόματα με την είσοδο μου το μάτι μου πάει στους συνανθρώπους μας που πάσχουν από κινητική αναπηρία (επίκτητη ή κληρονομική). Άλλοι χαρούμενοι προσπαθούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και άλλοι πιο μαναχικοί. Λίγο πιο κάτω η Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRA, οι συντελεστές της παράστασης και της Διοίκησης του Ιδρύματος παρουσιάζουν τη σκηνική σύνθεση-παράσταση Solaris, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του ΣτάνισλαβΛεμ, σε διασκευή και σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή και μετάφραση Γιώργου Τσακνιά που θα ξεκινήσει στις 28 Σεπτεμβρίου. Η παράσταση θα παίζεται για πολύ μικρό αριθμό θεατών, μόλις 25, που θα βιώσουν μία ξεχωριστή εμπειρία μέσα σε έναν ειδικά διαμορφωμένο διάδρομο.
Η παράσταση επικεντρώνεται στο υπαρξιακό κομμάτι του μυθιστορήματος, όπου το υποσυνείδητο των ηρώων έρχεται αντιμέτωπο με τις έννοιες της πραγματικότητας, του υποσυνείδητου και το πόσο προετοιμασμένος είναι ο άνθρωπος για το μεταφυσικό. Το Solaris είναι η πρώτη site specific παράσταση της Ομάδας Θεάτρου ΟΠΕRA και δημιουργήθηκε για να παιχτεί αποκλειστικά στο χώρο του Άσυλου Ανιάτων και ειδικά στη νέα Γιαγλοπούλειο Πτέρυγα που δεν έχει λειτουργήσει ακόμα και αποτελεί τον σκηνικό χώρο της παράστασης, ο οποίος και διαμορφώθηκε από την εικαστικό Ναταλία Μαντά. Ψάχνανε ένα χώρο όπου να μπορούσαν να μιλήσουν για την αποδοχή, όταν ο φοβος και η ανέχεια οδηγούν στον απομονωτισμό και το Άσυλο ήταν ο ιδανικός χώρος για να μιλήσει κάνεις γι αυτά, ένας χώρος με ενσυναίσθηση, αλληλεγγύη και αποδοχή.
Η κα Ιωάννα Ηλιάδη, Πρόεδρος του Ασύλου Ανιάτων, μίλησε για τη συνεργασία με την Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRA αναφέροντας: «Αποτελεί μεγάλη τιμή για εμάς η απόφαση του σκηνοθέτη Θοδωρή Αμπαζή να επιλέξει το Άσυλο Ανιάτων ως χώρο διεξαγωγής της παράστασης Solaris και το πιο σημαντικό, ως αποδέκτη δωρεάς μέρους των εσόδων της παράστασης. Ο Θοδωρής Αμπαζής και η ομάδα του έχουν προσεγγίσει με μεγάλο σεβασμό το Άσυλο Ανιάτων, τόσο τον χώρο μας όσο και την ιστορία των 130 χρόνων του. Τον ευχαριστούμε θερμά για την επιλογή του, την προσφορά του και την εμπιστοσύνη που δείχνει στο έργο μας».
Ο κος Θοδωρής Αμπαζής, σκηνοθέτης και διασκευαστής της παράστασης, συνιδρυτής της Ομάδας Θεάτρου ΟΠΕRA, μίλησε πάλι για την επιλογή του έργου και τη συνεργασία με το Άσυλο Ανιάτων: «Το Solaris του Λεμ, που ήρθε ως ιδέα από το ιδρυτικό μέλος της Ομάδας Θεάτρου ΟΠΕRA και ηθοποιό Τζωρτζίνα Δαλιάνη, μας κέντρισε το ενδιαφέρον, καθώς διαβάζοντάς το συνειδητοποιήσαμε πόσο επίκαιρα παραμένουν τα θέματα του βιβλίου, κυρίως όσα σχετίζονται με την υπαρξιακή αγωνία. Η βοήθεια της Διοίκησης του Ασύλου Ανιάτων, όπως και όσων εργάζονται εδώ ήταν συγκινητική και ουσιαστική για την πραγματοποίηση της παράστασής μας. Εκτός από το καλλιτεχνικό μας έργο, έχουμε ως στόχο να βοηθήσουμε στην προβολή του έργου του Ιδρύματος Περιθάλψεως Χρονίως Πασχόντων που χρηματοδοτείται κυρίως μέσω δωρεών. Για εμάς είναι η πρώτη sitespecific παράσταση στα 21 χρόνια της Ομάδας μας και είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που την παρουσιάζουμε εδώ. Ο χώρος του Ασύλου είναι στην παράστασή μας ο Ωκεανός του πλανήτη «Solaris» και η άδεια πτέρυγα που μας παραχωρήθηκε είναι ο διαστημικός σταθμός που αιωρείται πάνω από τον πλανήτη».
Η κα Ναταλία Μαντά, εικαστικός και υπεύθυνη για τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου και για τα κοστούμια της παράστασης, ανέφερε: «H επιλογή του Ασύλου Ανιάτων, ως χώρο διεξαγωγής της παράστασης ήταν πολύ σημαντική, αφού ολόκληρος ο σκηνογραφικός σχεδιασμός έγινε εξαρχής λαμβάνοντας υπόψη τον συγκεκριμένο χώρο και προσαρμόστηκε επιτόπια. Έτσι μπορούμε να πούμε πως τελικά το περιβάλλον της παράστασης αποτελεί μια site - specific εικαστική εγκατάσταση, μεικτής τεχνικής που ενεργοποιείται από τις δράσεις και τα συμβάντα που διαδραματίζονται εντός της. Το Solaris αποτελεί σκηνογραφικά μια πρόκληση αναμέτρησης με τον χώρο και τα υλικά, με κύριο στόχο τη δημιουργία ενός σύμπαντος ανοίκειου προς τους θεατές αλλά ταυτοχρόνως γεμάτου με προσωπικά στοιχεία και αναμνησιακά θραύσματα».
Μετά το τέλος της παρουσίασης, ακολούθησε μια διαδραστική περιήγηση στον χώρο της παράστασης, ο οποίος βρίσκεται στη νέα, υπό κατασκευή πτέρυγα του Ιδρύματος. Ανεβαίνοντας στο κτήριο ήδη το σκηνικό φαντάζει ιδιαίτερο. Σε διαρκή διάλογο με τον χώρο, η παράσταση αξιοποιεί ως βασική σκηνή έναν διάδρομο πενήντα μέτρων ενώ στα δωμάτια που ανοίγονται θα διαδραματίζονται επιμέρους σκηνές του έργου. Πρόκειται για μία εμπειρία που περιλαμβάνει δρώμενα, προβολές και events, καθώς και πρωτότυπη μουσική που θα παίζει ζωντανά επί σκηνής ο Γιάννης Αναστασάκης. Το σίγουρο είναι ότι οι αίθουσες-δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη- φέρουν μέσα τους ένα μυστήριο που σε προκαλεί να τις ερευνήσεις όχι μόνο μέσω της παράστασης.
Λίγα λόγια για το έργο Solaris
Ο Solaris, ένας μακρινός πλανήτης αποτελούμενος από ένα διαστημικό ωκεανότυλιγμένο με σύννεφα, γίνεται στόχος επιστημονικής έρευνας. Οι επιστήμονες θεωρούν πιθανό ολόκληρος ο πλανήτης να είναι ένα εξωγήινο νοήμον ον. Όταν αποφασίζουν να τον ενεργοποιήσουν με ακτίνες φωτός υψηλής ενέργειας, προκαλούνται παράξεναφαινόμενα που συνοδεύονται από παραισθήσεις του πληρώματος του διαστημικού σταθμού, που βρίσκεται σε τροχιά γύρω απ’ τον πλανήτη. Πρωτόγνωρα συναισθήματα, αλλόκοτες σκέψεις και αναπάντεχες συναντήσεις, που γεννιούνται από τις ανομολόγητες επιθυμίες των ηρώων του μυθιστορήματος, διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίοδιατυπώνονται ερωτήματα για τη ζωή, τον θάνατο, τον έρωτα τον φόβο και την εξιλέωση.
Η Ομάδα ΟΠΕRA
Η Ομάδα ΟΠΕRA επιχορηγείται από το ΥΠ.ΠΟ. από το 2001, έχει παρουσιάσει πολλές θεατρικές παραστάσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η έρευνά της επικεντρώνεται στην αναζήτηση των ορίων της θεατρικής πράξης,κάθε φορά με ένα διαφορετικό τρόπο. Η μουσική σκέψη καθορίζει τη δομή των παραστάσεών της, χωρίς να υποβαθμίζει τη θεατρική λειτουργία αλλά να την αναδεικνύει.
Το Άσυλο Ανιάτων - Ίδρυμα Περιθάλψεως Χρονίως Πασχόντων
Το 1972, ίδρυσε το Ίδρυμα Περιθάλψεως Χρονίως Πασχόντων (ΙΠΧΠ), που εδρεύει στην Κυψέλη με στόχο την περίθαλψη ασθενών οι οποίοι πάσχουν από ανίατες ασθένειες, παραπληγίες, τετραπληγίες, εγκεφαλοπάθειες, σκλήρυνση κατά πλάκας και παθήσεις του κεντρικού νευρικού συστήματος. Η δομή αυτή αποτελεί πρότυπο για την δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα στον τόπο μας, προσφέρει στους ασθενείς 24ωρη υποστήριξη και απασχολεί 110 άτομα, διαφόρων ειδικοτήτων (ιατρούς, φυσίατρους, φυσικοθεραπευτές, νοσοκόμους, εργασιοθεραπευτές, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό). Σκοπός του είναι η βελτίωση του επιπέδου ζωής των συνανθρώπων μας που πάσχουν από κινητική αναπηρία (επίκτητη ή κληρονομική). Στο σύνολο των 129 χρόνων λειτουργίας του, έχει φροντίσει και περιθάλψει με στοργή περίπου 8.000 περιθαλπόμενους.
Μετάφραση: Γιώργος Τσακνιάς
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής
Σκηνικός Χώρος-εγκατάσταση-κοστούμια: Ναταλία Μαντά
Μουσική: Γιάννης Αναστασάκης
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Βίντεο: Στάθης Αθανασίου, Νέστωρ Κοψιδάς
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αντιγόνη Φρυδά
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Μάρθα Κοσκινά
Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Νέστωρ Κοψιδάς, Δανάη Σαριδάκη
Βοήθησαν οι ηθοποιοί: Δέσποινα Παυλίδη, Γιάννη Σύριο και Σπύρο Σουρβίνο
28, 29, 30 Σεπτεμβρίου και 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 17, 18, 24, 25 Οκτωβρίου, στις 20:30 (λόγω της μικρής χωρητικότητας θεατών ενδέχεται να προστεθούν περισσότερες παραστάσεις)
Χωρητικότητα: 25 θεατές
Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά
Άσυλο Ανιάτων - Ίδρυμα Περιθάλψεως Χρονίως Πασχόντων(Αγίας Ζώνης 39, Αθήνα 112 56)
* Η παράσταση επιχορηγείται από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και μέρος των εσόδων από την παράσταση θα διατεθεί υπέρ του έργου του Ασύλου Ανιάτων.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.