- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Είδαμε το «Cry» της Λένας Κιτσοπούλου στο Θέατρο Τέχνης
Μια παράσταση με το απολύτως αναγνωρίσιμο ύφος της Λένας Κιτσοπούλου κι ένα έργο με πολλούς αυτοσχεδιασμούς, πολλές συνθηματολογικές ατάκες και εξαιρετικά χαλαρό κειμενικό άξονα, που έθιξε όσα αναμέναμε να θίξει
Εντυπώσεις από την παράσταση «Cry» της Λένας Κιτσοπούλου στο Θέατρο Τέχνης με τους Νίκο Καραθάνο, Πωλίν Ουγκέ, Άννα Λεμονάκη, Μαριλένα Μόσχου.
«I did it my way». Αυτό είναι το μουσικό μότο του κλασικού τραγουδιού που μας γνώρισε ο Φρανκ Σινάτρα που διατρέχει και στοιχειώνει, θα μπορούσα να πω, ίσως και να ξεκλειδώνει την παράσταση της Λένας Κιτσοπούλου «Cry», που ξεκίνησε τη διαδρομή της από την Ελβετία το 2017, δοκίμασε πάλι στη Γενεύη τον Δεκέμβριο του 2021 τη νέα της εκδοχή και ήρθε για τρεις μέρες στο Θέατρο Τέχνης της οδού Φρυνίχου (7, 8 και 9 Ιανουαρίου). Τρεις παραστάσεις που γέμισαν ασφυκτικά και την πλατεία και τον εξώστη του θεάτρου της οδού Φρυνίχου, γιατί τελικά αρέσει σε πολλούς η πρόκληση της Λένας Κιτσοπούλου.
Στη σκηνή -μια εκτυφλωτικά φωτισμένη σκηνή (όλα στο φως;)- ένας κατακόκκινος καναπές, ένα πιάνο, ένα τραπέζι κι ένα βάζο με πλαστικά λουλούδια και ένα σπιτάκι κήπου που φιλοξενεί την επιγραφή Laughing Room.
Εκεί φτάνουν οι «συνδαιτυμόνες» της βραδιάς. Με λαμέ ρούχα ή με λευκό κοστούμι και παπιγιόν ο άνδρας της παρέας (Νίκος Καραθάνος), με τα ταμπελάκια που υποδηλώνουν τις ακριβές φίρμες να κρέμονται από τα ρούχα. Κάθονται με προσποιητή ευγένεια και αμηχανία στις θέσεις τους και ξεκινούν ένα τένις κοινοτοπιών, όπως οι συζητήσεις που κάνουμε όταν βρεθούμε με αγνώστους σε έναν χώρο. Με θέματα που αγγίζουν τα πάντα και φυσικά το θέατρο. «Να είσαι ανοιχτός όταν πας στο θέατρο»· «ακόμα και για πράγματα που δεν είναι του γούστου σου»· «μεγάλο κέρδος η ευχαρίστηση»· «δεν σε ξέρω καλά αλλά σε σέβομαι». Θέματα που συνεχίζονται χωρίς ειρμό, και προσποιητή συμφωνία και αποδοχή του ενός από τον άλλο: «Συγνώμη που σου έχω γυρισμένη την πλάτη»· «ο σκοπός είναι να περάσουμε καλά». Ο άντρας της παρέας χτυπάει νευρικά το πόδι του στο τραπεζάκι του σαλονιού, μέχρι που μία από τις κυρίες (Πωλίν Ουγκέ) κάθεται στο πιάνο δηλώνοντας ότι δεν ξέρει να παίζει: «Θα κάνεις ότι ξέρεις να παίζεις μουσική»· «Μια βραδιά είναι θα περάσει». Και η κυρία κάθεται στο πιάνο και αρχίζει να παίζει το «I did it my way».
Και ξαφνικά την απόλυτη κυριαρχία του καθωσπρεπισμού και της επιφανειακής ευγένειας, τον ανηλεή σαρκασμό των κοινωνικών συμβάσεων, που γίνεται με τον τρόπο της Λένας Κιτσοπούλου, με τρόπο παραληρηματικό και σουρεαλιστικό δηλαδή, διαδέχεται η ακραία επιθετικότητα και η τυφλή και παράλογη βία.
Κανείς δεν μένει ζωντανός από αυτό το κρεσέντο βίας. Ο ένας σκοτώνει τον άλλο, δίνοντας πάντα δίκιο στον εαυτό του για το ξέσπασμά του.
Και στο τέλος εμφανίζεται η Λένα Κιτσοπούλου, επίσης με λαμέ, που αποτελειώνει τον τελευταίο ζωντανό πριν εμφανιστεί εκείνος από τον οποίο κανείς δεν ξεφεύγει, ο θάνατος. Και αναποδογυρίζει την επιγραφή στο σπιτάκι του κήπου, που τώρα γράφει «Crying Room».
Μια παράσταση με το απολύτως αναγνωρίσιμο ύφος της Λένας Κιτσοπούλου κι ένα έργο με πολλούς αυτοσχεδιασμούς, πολλές συνθηματολογικές ατάκες και εξαιρετικά χαλαρό κειμενικό άξονα, που έθιξε όσα αναμέναμε να θίξει. Όσα θίγει πάντα στα έργα της. Η Λένα Κιτσοπούλου ακολούθησε τους δρόμους που ακολουθεί πολλά χρόνια τώρα, χωρίς εκπλήξεις ή ανατροπές. Και ήταν σαν να μας έλεγε «I did it my way», σαν να υπερασπιζόταν τις προσωπικές της καλλιτεχνικές επιλογές, αλλά και σαν, μέσω αυτού του τραγουδιού, να κατέγραφε και την αντίθετη όψη του στίχου, το ότι ο καθένας κάνει ό,τι θέλει χωρίς ουσιαστική επικοινωνία και διάλογο. Η βία είναι η μονόδρομη κατάληξη.
Και ο τελευταίος μονόλογος της παράστασης, ο δικός της, είχε, εκτός από ακραίο χιούμορ και ακραία πρόκληση, κι έναν σπαραγμό όταν έλεγε «ο προσωπικός σωσμός είναι το σπουδαιότερο πράγμα».
Η παράσταση τώρα: ασφαλώς επικοινωνούσε με προηγούμενες δουλειές της και παρέπεμπε ευθέως στην παράσταση που έστησε, στον ίδιο χώρο, το 2015 «Μια μέρα, όπως κάθε μέρα, σε ένα διαμέρισμα από τα χιλιάδες διαμερίσματα της Αθήνας, αυτά με τα κουφώματα ασφαλείας και τους βολικούς καναπέδες τους, σε κατάσταση αμόκ. Ή η ανουσιότητα του να ζεις». Με μια ηθοποιό να μιμείται τον δικό της τρόπο παιξίματος (Αννα Λεμονάκη, που το έφερε επιτυχώς σε πέρας), κάτι που κάνει συχνά σε παραστάσεις της η Λένα Κιτσοπούλου, χωρίς να προσθέτει όμως αυτό το επαναλαμβανόμενο εύρημα κάτι στη γενική όψη της παράστασης. Και παρά την παρουσία του Νίκου Καραθάνου που έκλεψε τις εντυπώσεις, η Λένα Κιτσοπούλου μας έδειξε, για μια ακόμη φορά, ότι επιμένει να κινείται σε απολύτως συγκεκριμένους δρόμους, μόνο που αυτή τη φορά υπήρχε περισσότερος ζόφος και λιγότερο χιούμορ· υπήρχε κυρίως κεκτημένη κειμενική ταχύτητα παρά μια νέα κατάθεση· υπήρχε περισσότερη τραγικότητα παρά πρόκληση· υπήρχε περισσότερη αγωνία παρά σαρκασμός, σαν αυτή η αγωνία να ακρωτηρίασε τον σαρκασμό· και υπήρχε, στο τέλος, το απόλυτο κενό της βίας, του αίματος και του θανάτου.
Info
Cry
Κείμενο-σκηνοθεσία: Λένα Κιτσοπούλου
Δραματουργική επεξεργασία: Άννα Λεμονάκη
Παίζουν: Νίκος Καραθάνος, Λένα Κιτσοπούλου, Πωλίν Ουγκέ, Άννα Λεμονάκη, Μαριλένα Μόσχου
Σκηνογραφία: Λένα Κιτσοπούλου
Φωτισμοί: Renato Campora
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριλένα Μόσχου
Ηχητική επιμέλεια: Samuel Schmidiger
Επιστημονικός συνεργάτης: Thomas Jammet
Σκηνογραφική εκτέλεση: Lucy Meyer
Επικοινωνία: Yolanda Herradi
Παραγωγή: Bleu en Haut Bleu en Bas
Φωτογραφίες: Yuri Tavares
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.