- CITY GUIDE
- PODCAST
-
37°
«Μαντάμα Μπαττερφλάι»: Μια πεταλούδα πετάει στο διαδίκτυο
Παρακολουθήσαμε την πρώτη διαδικτυακή προβολή της όπερας «Μαντάμα Μπαττερφλάι». Μη χάσετε και εσείς την ευκαιρία να την δείτε, ή να την ξαναδείτε.
![H όπερα του Τζ. Πουτσίνι «Μαντάμα Μπαττερφλάι» στην πλατφόρμα GNO TV της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μαντάμα Μπέττερφλάι στην πλατφόρμα GNO TV της Εθνικής Λυρικής Σκηνής](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2020/11/25/madama-butterfly.jpg)
Η όπερα «Μαντάμα Μπαττερφλάι» του Τζάκομο Πουτσίνι με την Ερμονέλα Γιάχο μεταδίδεται από την GNO TV, τη νέα διαδικτυακή τηλεόραση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Αυτό το κείμενο ξεκίνησε να γράφεται τέλη Οκτωβρίου, στον απόηχο της συγκινητικής πρεμιέρας της «Μαντάμα Μπαττερφλάι», που σηματοδότησε την πολυαναμενόμενη επανεκκίνηση της Λυρικής στις κλειστές αίθουσες μετά από 7 μήνες. Η επιλογή του συγκεκριμένου έργου για το άνοιγμα της σεζόν δεν ήταν τυχαία. Το αριστούργημα του Τζάκομο Πουτσίνι ήταν η πρώτη όπερα που ανέβασε η ΕΛΣ, πριν από 80 χρόνια, τον Οκτώβριο του 1940, τρεις μέρες πριν από την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου. Με την ανακοίνωση όμως του δεύτερου lockdown, οι εντυπώσεις μου για μια παράσταση που είχε πλέον ματαιωθεί δεν θα είχαν κανένα νόημα…
Να όμως που η «Μαντάμα Μπαττερφλάι» επέστρεψε, με μια ακόμα πρωτιά, αφού από τις 25 Νοεμβρίου έγινε η πρώτη όπερα που μεταδίδεται από την GNO TV, τη νέα διαδικτυακή τηλεόραση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Έχοντας τη δυνατότητα να μπω στην πλατφόρμα πριν από την επίσημη ψηφιακή της πρεμιέρα, δεν έχασα την ευκαιρία. Πάτησα το play θέλοντας να απολαύσω και πάλι, έστω και από οθόνης, μία από τις ομορφότερες στιγμές του βεριστικού ρεπερτορίου και πιο πολύ την ερμηνεία της Ερμονέλα Γιάχο.
Αυτή τη χρονιά έχω παρακολουθήσει πολλές online παραστάσεις όπερας – μια καλοδεχούμενη προσφορά από τα μεγάλα λυρικά θέατρα που παραμένουν κλειστά από την πρώτη καραντίνα. Δεν είχε όμως τύχει ποτέ να έχω δει την ίδια παραγωγή, και live και διαδικτυακά, όπως την Μπαττερφλάι. Αυτή η μοναδική, back to back θέαση, μου προσέφερε μια διαφορετική, πιο σφαιρική οπτική και πολλαπλασίασε τη συγκίνησή μου.
Η υπόθεση της όπερας είναι γνωστή. Αφορά τον μοιραίο έρωτα της 15χρονης γκέισας Τσο-Τσο-Σαν για τον Πίνκερτον, υποπλοίαρχο του Ναυτικού των ΗΠΑ στο Ναγκασάκι των αρχών του προηγούμενου αιώνα. Η μικρή Γιαπωνέζα εγκαταλείπεται και οδηγείται σε αυτοκτονία.
Ο διάσημος Αργεντινός Ούγκο ντε Άναπου, που υπογράφει τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια –η παραγωγή πρωτοπαρουσιάστηκε το 2013 στο Ηρώδειο και αναβίωσε σε νέα εκδοχή για τη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος– τοποθετεί χρονικά την ιστορία μερικές δεκαετίες αργότερα, στα 50s, για να κάνει ακόμα πιο γλαφυρό το στοιχείο της σύγκρουσης ανάμεσα στις κουλτούρες Δύσης και Άπω Ανατολής και κυρίως στον διαφορετικό ψυχισμό των πρωταγωνιστών, της εύθραυστης Τσο-Τσο-Σαν και του κυνικού Πίνκερτον. Τα παραδοσιακά γιαπωνέζικα κοστούμια «συγκρούονται» με τα σύγχρονα δυτικά –η είσοδος στην πρώτη πράξη, του «Αμερικάνου», με λουλουδάτη πουκαμίσα είναι χαρακτηριστική– ενώ την ηρεμία του minimal γιαπωνέζικου σκηνικού διακόπτουν κάθε τόσο βιντεοπροβολές που εικονοποιούν άλλοτε τη χώρα κι άλλοτε τις σκέψεις και τα όνειρα της ηρωίδας. Ομολογώ ότι οι προβολές αυτές μου είχαν φανεί υπερβολικές, τόσο στο Ηρώδειο όσο και στη live παράσταση του Οκτωβρίου. Όμως, στην digital εκδοχή τους, χάρη στην ειδική κινηματογραφική σκηνοθεσία και το οκτακάμερο σύστημα που χρησιμοποιήθηκε, με ένα μαγικό τρόπο ενσωματώθηκαν στην ιστορία, έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι της.
Το μεγάλο ατού της παράστασης που μαγνητοσκοπήθηκε και μεταδίδεται από την GNO TV είναι το καστ των πρωταγωνιστών της με κορυφαία την Ερμονέλα Γιάχο. Η διάσημη Αλβανίδα σοπράνο, η «καλύτερη Μπαττερφλάι των τελευταίων χρόνων» σύμφωνα με τον Independent, με την παρθενική της εμφάνιση στη σκηνή της Λυρικής επιβεβαίωσε 100% τη φήμη που τη συνοδεύει, ότι ταυτίζεται με τις ηρωίδες που ερμηνεύει. Οι λίγοι –λόγω περιορισμών– τυχεροί που βρεθήκαμε εκεί τον περασμένο μήνα, την είδαμε να μεταμορφώνεται από ένα αφελές, χαριτωμένο, ρομαντικό 15χρονο κορίτσι σε ένα τραγικό πρόσωπο, με μόνα όπλα τις απίστευτες φωνητικές της δυνάμεις και τη σκηνική παρουσία, και να μας χαρίζει μια ερμηνεία σπαρακτική. Κι εδώ είναι που η τεχνολογία έκανε το θαύμα της. Με την κάμερα να την παρακολουθεί κάθε στιγμή, σε κάθε της κίνηση, είδα τα μάτια της να λάμπουν πονηρά όταν ο Πίνκερτον προσπαθεί να μαντέψει την ηλικία της, να απορούν αληθινά που ο Σάρπλες δεν γνωρίζει πότε κάνουν τη φωλιά τους οι κοκκινολαίμηδες στην Αμερική, να γεμίζουν με λαχτάρα όσο περιμένει την επιστροφή του και με απελπισία όταν ο κόσμος της γκρεμίζεται. Κάθε σύσπαση του προσώπου της ήταν ένα μικρό ρεσιτάλ ερμηνείας…
Δίπλα της, ένας υπέροχος Τζανλούκα Τερρανόβα μας χάρισε έναν αλαζόνα, ρηχό, ανεύθυνο Πίνκερτον, τον ξένο που εισβάλλει στον ονειρικό κόσμο της Μπαττερφλάι –όπως ακριβώς ο εθνικός ύμνος των ΗΠΑ «εισβάλλει» στα παραδοσιακά μουσικά θέματα που χρησιμοποιεί ο Πουτσίνι– και τον διαλύει. Έξοχη η Χρυσάνθη Σπιτάδη στο ρόλο της Σουτζούκι, υπηρέτριας της Τσο-Τσο-Σαν, όπως και ο Σάρπλες του Διονύση Σούρμπη. Μικρότερη, εξίσου όμως σημαντική παρουσία είχαν ο Νίκος Στεφάνου (προξενητής Γκόρο), ο Μάριος Σαραντίδης (Πρίγκιπας Γιαμαντόρι) και ο Γιάννης Γιαννίσης στο ρόλο του Μπόνζο.
Στο πόντιουμ, ο Λουκάς Καρυτινός οδήγησε με μοναδική μαεστρία τους μουσικούς της ΕΛΣ, κατορθώνοντας να μας περάσει όλον τον λυρισμό και τις δραματικές εντάσεις της μουσικής του Πουτσίνι – δεν αισθανθήκαμε ούτε μια στιγμή ότι η όπερα παρουσιάστηκε αναγκαστικά, λόγω Covid-19, στην ενορχήστρωση του Έττορε Πανίτσα για περιορισμένη ορχήστρα.
Με μια κουβέντα. Μη χάσετε την ευκαιρία να δείτε, ή να ξαναδείτε, τη «Μαντάμα Μπαττερφλάι» από τη νέα ψηφιακή σκηνή της Λυρικής. Μπορεί η οθόνη του υπολογιστή ή της τηλεόρασης να μη συγκρίνονται με την εμπειρία του θεάτρου, όμως η μαγεία της μουσικής και το μεγαλείο της ανθρώπινης φωνής είναι εκεί για να μας συγκινούν.
GNO TV, Μαντάμα Μπαττερφλάι, Πρεμιέρα 25/11, nationalopera.gr, Εθνική Λυρική Σκηνή
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.