- CITY GUIDE
- PODCAST
-
28°
Ο θεατρικός συγγραφέας Anthony Neilson εξηγείται
Με αφορμή το ανέβασμα του "Realism" στο Faust
![63139-126881.jpg 63139-126881.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2014/03/13/63139-126881.jpg)
O Σκωτσέζος θεατρικός συγγραφέας Anthony Neilson, δημιουργός των έργων «Ψέμα στο Ψέμα», «Stitching» και «Penetrator» βρίσκεται πίσω από τη σύγχρονη, ουσιαστική και τολμηρή γραφή του "Realism" που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα. Το "Realism" ανέβηκε για πρώτη φορά το 2006 από το Εθνικό Θέατρο της Σκωτίας και από τότε παρουσιάζεται με επιτυχία σε διάφορα θέατρα του Λονδίνου και της Αγγλίας. Η μαύρη αυτή κωμωδία παίζεται στο Faust σε μετάφραση του Αντώνη Πέρη και σκηνοθεσία της Κατερίνας Φωτιάδη. Τους δεκατέσσερις χαρακτήρες του έργου ενσαρκώνουν οι Μαρία Καβουκίδου, Παναγιώτης Κατσώλης, Χρήστος Κοντογεώργης, Εύη Δόβελου και Αγγελική Μαρίνου.
Ο Anthony Neilson μιλά για την σύγκρουση πραγματικότητας και φαντασίας, καθημερινών συμβάσεων και διαφυγής ενώ ερμηνεύει τα ανοιχτά θέματα του κεντρικού του ήρωα Στιούαρτ αποδεικνύοντας ότι realism begins at home. Με αδιάκοπο daydreaming...
O Στιούαρτ βρίσκεται σε μια κατάσταση σύγχυσης και κατάθλιψης ή θεωρείτε πως είναι ένας τυπικός νέος που χαζολογά στο σπίτι του ένα Σάββατο;
Όπως είπατε είναι απλά ένας κανονικός νέος που χαλαρώνει στο διαμέρισμά του, χωρίς καμία διαφορά από εσένα ή εμένα. Απλά θέλει να περάσει λίγο χρόνο με τον εαυτό του, χωρίς να υπάρχει τίποτα ανθυγιεινό σε αυτή του την απόφαση.
Aποτελεί σύμβολο της αφασικής ανικανοποίητης γενιάς του;
Έχει περισσότερο να κάνει με τη γεωγραφία, παρά με την ηλικία. Οι σκέψεις του Στιούαρτ θα ήταν πολύ διαφορετικές αν ζούσε στη Συρία ή στο Σουδάν. Τα προβλήματά του είναι προβλήματα του ανεπτυγμένου κόσμου. Η ευμάρεια μάς προσφέρει την πολυτέλεια να μας απασχολούν περισσότερο εσωτερικά ζητήματα, παρά θέματα απλής επιβίωσης.
Σε όλη τη διάρκεια του έργου ο Στίουαρτ δείχνει να διώκεται από τις εμπειρίες και τις αναμνήσεις του, και ειδικά από αυτές που σχετίζονται με το αίσθημα της απώλειας. Πόσο σημαντικές θεωρείτε αυτές τις εμπειρίες για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα;
Έχουν τεράστια σημασία στη ζωή ενός ανθρώπου οι εμπειρίες αυτές. Αν και θα έλεγε κανείς πως αυτή είναι μια από τις Μεγάλες Αλήθειες, μια παγκόσμια σταθερά. Η απώλεια ή η διαρκής απειλή της απώλειας.
Το Realism θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια προσπάθεια για μια ρεαλιστική αναπαράσταση των παιχνιδιών που παίζονται ανάμεσα στο συνειδητό και το ασυνείδητο;
Ναι, είναι σαφώς μια απόπειρα. Αυτό που τελικά περνιέται για ρεαλιστικό στην τέχνη κάθε άλλο παρά πραγματικότητα είναι, ούτως ή άλλως. Αλλά ναι, και στην πραγματικότητα, οι ζωές μας είναι αυτό ακριβώς, η ανάμειξη του πρακτικού και του φαντασιακού.
Το έργο προκαλεί τη φαντασία και την αντίληψυ του θεατή αφήνοντας συνεχώς στοιχεία να υπονοούνται. Για παράδειγμα δεν υπάρχουν ποτέ τηλέφωνα στους τηλεφωνικούς διαλόγους. Μήπως οι διάλογοι αυτοί γίνονται μόνο στο μυαλό του ήρωα;
Η Τέχνη δε μπορεί ποτέ να είναι ολοκληρωτικά «αληθινή», ούτε και θα έπρεπε να προσπαθεί να είναι. Αλλά θα πρέπει να πασχίζει να είναι ειλικρινής. Το τηλέφωνο δεν μας είναι καθόλου σημαντικό στην προκειμένη περίπτωση, λοιπόν. Μάς αφορά μόνο αυτό που λέγεται και σε ποιόν λέγεται. Αντίστοιχα, το θέατρο θα πρέπει να είναι θεατρικό. Οφείλουμε να αφήνουμε χώρο στον θεατή να συμμετάσχει, να χρησιμοποιεί τη φαντασία του και να εμπλέκεται με την παράσταση βάση της δικής του ιστορίας, ηθικής κτλ.
Ποια είναι η σχέση λογοτεχνίας και θεατρικής συγγραφής;
Δεν θεωρώ πως το θέατρο είναι ένα παρακλάδι της λογοτεχνίας αλλά περισσότερο μια ζωντανή πράξη, πιο κοντά στη μουσική και τη κωμωδία, παρά στα μυθιστορήματα ή ακόμα και τις ταινίες.
Faust, Καλαμιώτου 11, 2103234095. Aπό Τετ. ως Κυρ. Έναρξη 21.00. Κυρ. (20.00). Είσοδος 12 ευρώ, 10 ευρώ, (μειωμ.). Τετ. & Πέμ.: 8 ευρώ. Παρ. 10 ευρώ φοιτ.+ 1 δώρο
* Photos: Λάμπρος Παπανικολάτος
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με την Αμερικανίδα σούπερ σταρ της όπερας λίγο πριν έρθει στο Ηρώδειο για την Τραβιάτα της ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.
Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες. Μια κωμωδία της Sarah Ruhl για τη σεξουαλικότητα, την αγάπη και τον ηλεκτρισμό
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.