- CITY GUIDE
- PODCAST
-
29°
«Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν»: Ο Γιάννης Χουβαρδάς συναντά τον Ίψεν
Συνοδεία ενός πολύ δυνατού καστ ηθοποιών
Ο «Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν», σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τους Νίκο Χατζόπουλο, Ρένη Πιττακή, Λυδία Φωτοπούλου, Θεοδώρα Τζήμου.
Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν. Το αριστουργηματικό κείμενο του Ίψεν σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, επικουρούμενος από μια εξαιρετική ομάδα πρωταγωνιστών και καλλιτεχνικών συντελεστών.
Ο γνωστός σκηνοθέτης παρουσιάζει τον τρίτο Ίψεν της 45χρονης πορείας του, σε νέα μετάφραση που υπογράφει η Έρι Κύργια, ειδική παραγγελία για την παράσταση, στον «ιδανικό» –όπως τον χαρακτηρίζει– για το έργο, χώρο του Υποσκηνίου Β΄ της Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη. Με τη βοήθεια των συνεργατών του, θέλει να αναδείξει τα λανθάνοντα στοιχεία του ονειρικού κόσμου που συνθέτει ο σπουδαίος νορβηγός συγγραφέας: το ερωτικό μελόδραμα, το έργο τρόμου, τον αναρχικό συμβολικό ρεαλισμό, την μαύρη κωμωδία, το ειρωνικό γκροτέσκο, την καλπάζουσα φαντασία, με άλλα λόγια, ολόκληρη τη χρωματική παλέτα στο πρωτοποριακό πανόραμα ενός ασυμβίβαστα ποιητικού σύμπαντος.
«Γραμμένο το 1896, μέσα στη καρδιά της ακμαίας περιόδου του καπιταλισμού, το αριστούργημα του Ίψεν περιγράφει με προφητικά ρεαλιστικό τρόπο τα υπερμεγέθη οράματα και την καταστροφική δύναμη ενός στυγνού οικονομικού συστήματος, που, στο απόγειο της παντοδυναμίας του, ισοπεδώνει οικονομικά και υπαρξιακά τους αδύναμους, αλλά αποξενώνει και τους φαινομενικά ισχυρούς από τα θεμελιώδη ανθρώπινα συναισθήματα και τους εξορίζει σε μια παγωμένη ψυχική έρημο.
Στη συνταρακτική ποιητική δυστοπία που χτίζει ο μεγάλος Νορβηγός, δίνονται ανάμεσα στα μέλη της παλιάς γενιάς αδυσώπητες μάχες ζωής και θανάτου για την κατίσχυση πάνω στο νέο αίμα. Ένα νέο αίμα χωρίς αξίες και προσανατολισμό, που αγωνίζεται απεγνωσμένα να αποδράσει από τον απάνθρωπο κόσμο του άκρατου εγωϊσμού που έχουν χτίσει οι μεγάλοι και να “ζήσει, μόνο να ζήσει!”. Όταν όμως το μίσος, η άκρατη φιλοδοξία, η υποκρισία και η φιλαυτία φτάσουν στο τέλος τους, όταν οι ψευδαισθήσεις καταρρεύσουν και η Νέμεσις αποδοθεί, θα ξημερώσει η μέρα μιας λυτρωτικής, αλλά και –όσο παράδοξο κι αν ακούγεται αυτό– αμφιλεγόμενης αλήθειας. Το μέλλον χαμογελά, αλλά κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν το χαμόγελο κρύβει μια ευοίωνη υπόσχεση ή μια δυσοίωνη απειλή» - Γιάννης Χουβαρδάς
Στον Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν, μια νεκρή και απονομιμοποιημένη παγκόσμια τάξη
επιδιώκει να ξαναζήσει στο παρόν, να αφήσει τον τάφο της και να αποκτήσει δικαιώματα
ζωής και θανάτου πάνω στη νιότη. Το έργο δοκιμάζει τις αντοχές της ρεαλιστικής μεθόδου στο έπακρο. Τα πρόσωπα διαθέτουν χαρακτηριστικά που τα κάνουν να μοιάζουν με φαντάσματα, κάτι που ενισχύεται από τις ξαφνικές τους εισόδους και εξόδους σε κάθε πράξη. Κάθε είσοδος της Γκούνχιλντ, της Έλλας ή του Μπόρκμαν είναι πρωτοφανής, σαν γι αυρούς να υπάρχει μια ξαφνική επαναφορά στη ζωή μετά από έναν μακροχρόνιο ενταφιασμό.
Τα σκηνικά είναι της Εύας Μανιδάκη, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου και οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου.
Toυς ρόλους ερμηνεύουν: Νίκος Χατζόπουλος (Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν), Ρένη Πιττακή (Γκούνχιλντ Μπόρκμαν), Λυδία Φωτοπούλου (Έλλα Ρεντχάιμ), Ιερώνυμος Καλετσάνος (Βίλχελμ Φόλνταλ), Θεοδώρα Τζήμου (Φάννυ Ουίλτον), Κωνσταντίνος Πλεμμένος (Έρχαρτ Μπόρκμαν), Σοφία Κόκκαλη (Φρίντα Φόλνταλ).
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση | Έρι Κύργια
Σκηνικά | Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια | Ιωάννα Τσάμη
Μουσική | Θοδωρής Οικονόμου
Φωτισμοί | Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη | Έμιλυ Λουίζου
Β´ βοηθοί σκηνοθέτη | Σοφία Παλάτη, Φαίη Μινωπέτρου-Κασιμάτη
Βοηθός σκηνογράφου | Ελένη Αραποστάθη
Βοηθός ενδυματολόγου | Ήρα Καραγκούνη
Το αριστουργηματικό έργο του Χένρικ Ίψεν παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά από τις 25 Ιανουαρίου έως τις 22 Μαρτίου 2020 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Διαβάστε περισσότερα στον Guide της ATHENS VOICE
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.