«Η κερένια κούκλα» του Χρηστομάνου ζωντανεύει στο Bios
Ο σκηνοθέτης, η δραματουργός και οι ηθοποιοί μιλάνε στην ATHENS VOICE για την παράσταση
![foto_1.jpg foto_1.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/foto_1_0.jpg)
![covsyntelestes_kerenias.jpg covsyntelestes_kerenias.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2020/02/14/covsyntelestes_kerenias.jpg)
Ο Βασίλης Βηλαράς σκηνοθετεί την θεατρική παράσταση «Η κερένια κούκλα» του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου στο Bios
Μπορεί κανείς να ορίσει ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος να αγαπάς; Ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος απαντά σε αυτό το ερώτημα εδώ και πάνω από 100 χρόνια, μέσα από την «Κερένια κούκλα» του.
Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα-σταθμό για την ελληνική πεζογραφία. Kυκλοφόρησε το 1908 όντας ένα από τα πρώτα κείμενα που γράφτηκαν στη δημοτική, αλλά και το πρώτο ελληνικό λογοτεχνικό έργο που είδαμε στη μεγάλη οθόνη, ενώ αργότερα διασκευάστηκε σε όπερα, τηλεοπτική σειρά και graphic novel. Η επιτυχία του ήταν τεράστια, αλλά ο πόλεμος που δέχτηκε από τους διανοούμενους για την γλώσσα του, σε συνδυασμό με το τολμηρό για την εποχή θέμα που διαπραγματευόταν, έθεσαν σε παύση την κυκλοφορία του για ένα διάστημα.
Το τολμηρό αυτό θέμα ήταν ένα ερωτικό τρίγωνο, τοποθετημένο στην καρδιά της Αθήνας. Πρωταγωνιστές του ο Νίκος, η Βεργινία και η Λιόλια. Οι δύο πρώτοι, ένα παντρεμένο ζευγάρι, φέρνουν στο σπίτι τους την τελευταία. Αιτία η ασθένεια της Βεργινίας, που την κρατά στο κρεβάτι ανίκανη να φροντίσει το σπίτι και τον εαυτό της, με αποτέλεσμα να έχει την άμεση ανάγκη της 17χρονης ανιψιάς της. Η Λιόλια πράγματι αποδεικνύεται μεγάλη βοήθεια για το σπίτι και φαντάζει σωτήρας στα μάτια της θείας της. Αυτό αλλάζει όταν η μικρή και ο άντρας της ερωτεύονται σε σημείο που πλέον δεν μπορούν να αντισταθούν στον μεταξύ τους πόθο και ζουν σαν ζευγάρι.
Στο επίκεντρο της «Κερένιας κούκλας» μοιάζει να βρίσκεται ένα μικρό οικογενειακό δράμα, αλλά αυτό είναι μόνο η επιφάνεια. Το ερωτικό τρίγωνο, που συντελείται κάτω από τον λόφο της Ακρόπολης, διαταράσσει μοιραία όχι μόνο τους τρεις βασικούς πρωταγωνιστές του, αλλά και όλη τη γειτονιά που τους περιβάλει. Οι ήρωες συγκρούονται μεταξύ τους και συγχρόνως με τις ανάγκες τους να αγαπήσουν, να συγχωρήσουν και να κατανοήσουν. Τι να κατανοήσουν; Ότι κάποιος μπορεί να αγαπάει ειλικρινά περισσότερους από έναν άνθρωπο και ότι η πίστη, η ηθική και η αλήθεια είναι κοινωνικές ανθρώπινες κατασκευές και όχι αδιαμφισβήτητοι νόμοι της φύσικης.
![syntelestes_kerenias.jpg syntelestes_kerenias.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/syntelestes_kerenias.jpg)
Το έργο του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου ανέβηκε για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή το 1915. Τώρα θα το ξαναδούμε σε αυτήν, μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Βασίλη Βηλαρά και τις ερμηνείες της Ευδοξίας Ανδρουλιδάκη, του Γιάννη Κλίνη, της Ιωάννας Πιατά, του Δημήτρη Τσιγκριμάνη και της Αντιγόνης Φρυδά.
Το κείμενο έχει διασκευαστεί έτσι ώστε να φωτίζει τη γιγαντιαία σύγκρουση, με την οποία κάθε άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος, αυτή της ζωής που θέλουμε να ζήσουμε με την ζωή που τελικά ζούμε. Πιο κατάλληλοι, όμως, για να μάς μιλήσουν για την παράσταση είναι ο ίδιος της ο σκηνοθέτης, οι ηθοποιοί και η δραματουργός:
«Σε ένα σπίτι στο λόφο του Φιλοπάππου αναπτύσσεται ένα ερωτικό τρίγωνο. Ένα περίφημο ménage á trois, αυτή η αγαπημένη γαλλική έκφραση που πάντα θα είναι ταμπού, ωστόσο πάντα θα μας ελκύει όσο και θα μας τρομάζει. Είναι η ερωτική ιστορία τριών ανθρώπων που σέβονται και αγαπούν ο ένας τον άλλο, ζουν μαζί και μόνο έτσι, ακόμα και αν ο αέρας μέσα στο σπίτι “είναι βαρύς και πνιγηρός, γεμάτος βαστηγμένον πόνο και πόθο”. Είναι αυτός ο ίδιος αέρας που τους κρατά δεμένους, που ζωντανεύει και ανθίζει τη “ζαρωμένη μυγδαλίτσα” της αυλής τους. Όταν ένας από τους τρεις αποφασίζει, μοιραία, να αποχωρήσει από αυτό το κύκλωμα, οι ισορροπίες διαταράσσονται, το νερό ξεπηδά από το ρυάκι και αναρωτιόμαστε ακόμα και τώρα αν το χώμα έγινε γόνιμο». - Ευδοξία Ανδρουλιδάκη (ηθοποιός)
«H κερένια κούκλα, όπως τη διαβάζουμε εμείς, είναι μια παράσταση που μιλάει για έναν ιδανικό τρόπο συντροφικότητας. Μιλάει για αγνές καρδιές που δεν χωράνε κτητικότητες. Για ανθρώπους που στο βωμό της ευτυχίας σφάζουν τον εγωισμό τους. Μιλάει για εκείνες τις συζητήσεις που κάνουμε όλοι μας με τους φίλους μας, το πόσο πολύ δηλαδή θα θέλαμε να μην είμαστε κτητικοί αλλά είμαστε. Σαν κι εμάς είναι οι ήρωες της κερένιας κούκλας. Μόνο που παλεύουν κάθε μέρα με αυτό, 102 χρόνια πριν από εμάς». - Βασίλης Βηλαράς (σκηνοθέτης)
«Μια ιστορία αγάπης είναι αρκετή για να αρχίσει να ξετυλίγεται το νήμα της αφήγησης και να υποδεχτεί τους θεατές σ' έναν κήπο τόσο μικρό όσο να μπορεί κανείς να χωρέσει όλες του τις μνήμες, τόσο μυστικό, όση η ίδια μας η ύπαρξη. Ένας κήπος γεμάτος αλλόκοτα φυτά που τη μέρα σου χαμογελούν και τη νύχτα ορθώνονται σαν έτοιμα να σε κατασπαράξουν, φυτά αναρριχητικά, να πνίξουν ό,τι βρουν στο διάβα τους. Μια ιστορία ζωής και θανάτου που τα όρια δεν υπάρχουν γιατί το ένα γεννάει το άλλο. Και μέσα σε όλα αυτά η μουσική. Κάποια τραγούδια που κάτι σου θυμίζουν: τη μυρωδιά από την κουζίνα εκείνο το μεσημέρι. Ένα ζευγάρι αντρικά χέρια πάνω στο στήθος. Το χαμόγελο του. Τα δάκρυα της.
“..μια ιστορία απλή και λυπητερή, γιατί απλή και λυπητερή είναι η ζωή. Σαν τραγούδι.”» - Γιάννης Κλίνης (ηθοποιός)
«Το κείμενο του Χρηστομάνου στάθηκε μια ωραία αφορμή για μια συνεργασία με φίλους παλιούς και φίλους καινούριους. Μια δουλειά που ετοιμάζεται καιρό και ανυπομονώ πολύ να τη δω να δοκιμάζεται στη σκηνή του Bios. Θεωρώ πως έχει ενδιαφέρον το πώς μια ερωτική ιστορία που γράφτηκε το 1908 σε μια Αθήνα πολύ μακρινή, μπορεί να αφορά και στο σήμερα. Όταν οι ερωτικές ιστορίες είναι ειλικρινείς και δυνατές είναι μάλλον άχρονες». -Κέλλυ Παπαδοπούλου (δραματουργός)
«Με αφορμή το Αθηναϊκό μυθιστόρημα “Η κερένια κούκλα” χτίσαμε μέρα τη μέρα, όλοι μαζί, ένα σπίτι με όλα τα χρειαζούμενα. Μέσα σ’ αυτό το σπίτι οι άνθρωποι κοιμούνται, τρώνε, ακούνε μουσική, τραγουδάνε, πειράζονται, ποτίζουν τα φυτά τους, ακούνε ιστορίες από ζεστές αξέχαστες φωνές, μα πάνω απ’ όλα αγαπιούνται βαθιά, με μιαν αγάπη ειλικρινή, υπερβατική και ανιδιοτελή, προσπαθώντας να κρατήσουν μακριά τους τις φαρμακερές γλώσσες της γειτονιάς. Οι εποχές περνάνε, το καλοκαίρι που θα ‘ρθει δεν θα ζεστάνει τις καρδιές τους, οι ρίζες θα χωθούν ακόμη πιο βαθιά στη γη κ η αθωότητα θα χαθεί όλη σε μια στιγμή απότομης ενηλικίωσης». -Ιωάννα Πιατά (ηθοποιός)
«Η Κερένια μας έχει διαβαστεί με έναν πολύ ενδιαφέροντα τρόπο από τον Βασίλη και θέλω να πιστεύω ότι υπηρετείται με έναν εξίσου ενδιαφέροντα τρόπο από την ομάδα του. Πρόκειται για ένα κείμενο αντισυμβατικής, επαναστατικής αγάπης και η θεατρική του διασκευή έχει γίνει με πρόθεση τολμηρή αλλά και σεβασμό. Έχουμε όλοι δουλέψει πολύ. Δε ξέρω αν θα παραδώσουμε μια "ωραία" παράσταση αλλά σίγουρα θα είναι μια ειλικρινής κατάθεση από όλους μας». -Δημήτρης Τσιγκριμάνης (ηθοποιός)
«Ο Βηλαράς είπε: “πιστεύω ότι η αγάπη δεν διαιρείται, μόνο πολλαπλασιάζεται”. Πιστέψαμε κι εμείς, κι έγινε η Κερένια Κούκλα μια άσκηση αγάπης ή ένα πείραμα “χωρητικότητας”. Σε ένα σπιτάκι μικρό χωρέσανε τρεις άνθρωποι και τα μοιράστηκαν όλα. Κι όλα συμβαίνουν τόσο φυσικά, όπως μεγαλώνουν τα λουλούδια και πληθαίνουν τα πουλιά. Όπως έρχονται και φεύγουν οι άνθρωποι». -Αντιγόνη Φρυδά (ηθοποιός)
Δείτε το τρέιλερ της παράστασης «Η κερένια κούκλα» εδώ:
Διαβάστε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στο Guide της Athens Voice.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.