Είδαμε τη «Λεπορέλλα» του Γ. Κουρουπού στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Απόψε η όπερα έχει θρίλερ…
Η κριτική της Λένας Ιωαννίδου για την όπερα «Λεπορέλλα» του Γιώργου Κουρουπού στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Το να ακούς μια σύγχρονη όπερα και μάλιστα ελληνική είναι σίγουρα εμπειρία. Όμως, μια σκοτεινή ερωτική ιστορία, μια ιδιοφυής μουσική γραφή, μια υποβλητική σκηνοθεσία και μια καθηλωτική ερμηνεία είναι αρκετά για να κάνουν την εμπειρία συναρπαστική.
Λεπορέλλα ή Πίσω από τον τοίχο. Βρισκόμαστε στη Βιέννη, αρχές του 20ού αιώνα, στο αρχοντικό ενός βαρόνου και της συζύγου του. Το ζευγάρι δυστυχισμένο, εγκλωβισμένο σε έναν κατά συνθήκη γάμο. Η βαρόνη είναι κακότροπη, σχεδόν υστερική. Ο βαρόνος, ερωτοτροπεί πίσω από την πλάτη της με κάθε ευκαιρία. Η Κρεσέντια, μια σκληρή, φιλάργυρη γεροντοκόρη από το Τιρόλο, είναι η υπηρέτρια του σπιτιού. Μοναδικός σκοπός της ζωής της είναι να εξοικονομήσει αρκετά χρήματα για τα γηρατειά της. Ενώ η βαρόνη λείπει σε ταξίδι, συνταράσσεται από ένα φαινομενικά ασήμαντο περιστατικό και αφοσιώνεται δουλικά στον βαρόνο. Από Κρεσέντια μεταμορφώνεται σε «Λεπορέλλα», μια θηλυκή εκδοχή του Λεπορέλλο, πιστού ακολούθου του Ντον Τζοβάννι, στην ομώνυμη όπερα του Μότσαρτ, για να διευκολύνει τις ερωτικές του δραστηριότητες. Παράλληλα ζει τον ανεκπλήρωτο έρωτα για το αφεντικό της. Οι συνέπειες όμως από τις ανομολόγητες επιθυμίες και τον ανεξέλεγκτο πλέον ερωτισμό της, είναι καταστροφικές. Με την επιστροφή της βαρόνης, σκηνοθετεί ένα «ατύχημα» για να απαλλάξει το βαρόνο από την παρουσία της. Το έγκλημά της αποκαλύπτεται και φέρνει γρήγορα και το δικό της τραγικό τέλος. Η Κρεσέντια/Λεπορέλλα, διωγμένη από το αρχοντικό, αφήνει πίσω της τις οικονομίες μιας ζωής και αυτοκτονεί, πέφτοντας στα παγωμένα νερά του Δούναβη.
Πάνω σ’ αυτή την σπουδαία ψυχαναλυτική νουβέλα του εμβληματικού Αυστριακού συγγραφέα Στέφαν Τσβάιχ, ο Γιώργος Κουρουπός στήριξε τη δική του Λεπορέλλα και μας χάρισε μια σύγχρονη ελληνική όπερα, αληθινό κομψοτέχνημα. Με μια αξιοθαύμαστη αίσθηση ισορροπίας ο ταλαντούχος δημιουργός περνά αβίαστα από την ταραχή στη συγκίνηση, από τις δραματικές κορυφώσεις στις υποβλητικές σιωπές, από τους εκκωφαντικούς ήχους στις μελωδικές ανάσες, προϊδεάζει για την εξέλιξη της πλοκής, σκιαγραφεί ανάγλυφα τους χαρακτήρες, εξηγεί όσα δεν λέγονται. Πάνω απ’ όλα όμως η μουσική γραφή του είναι μια καταβύθιση στην ψυχή της τραγικής αντιηρωίδας του. Ο Κουρουπός περνά «πίσω από τον τοίχο» και με μεγάλη ευαισθησία, αποκαλύπτει τις ψευδαισθήσεις και τις αντιφάσεις της, τις σκοτεινές πτυχές της σεξουαλικότητάς της, την ανάγκη της για ηδονή και την απόγνωσή της. Και σε συνεπαίρνει.
Στο ίδιο ακριβώς μήκος κύματος, η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, σταθερή συνεργάτρια του Γιώργου Κουρουπού, ακολουθώντας τη δραματουργική εξέλιξη της νουβέλας, έγραψε το λιμπρέτο της όπερας, ένα εξόχως ποιητικό κείμενο, γεμάτο μουσικότητα –προσέξτε τις συνηχήσεις των λέξεων– που «μετέγραψε» σε λόγο τις νότες της παρτιτούρας και τα συναισθήματα των ηρώων. Αναμφίβολα η «Λεπορέλλα» της χρωστά πολλά…
Ο Πάρις Μέξης –υπογράφει τη σκηνοθεσία, τα λιτά σκηνικά και τα καλαίσθητα κοστούμια– έστησε ένα κόσμο φαινομενικά καθωσπρέπει, με την εθιμοτυπία και τις συνήθειες μιας άλλης εποχής, που σου προκαλεί ωστόσο ένα ακαθόριστο αίσθημα ανησυχίας. Πίσω από τους τοίχους του, κρύβονται μυστικά που δεν αργούν να φανερωθούν. Ο αποτυχημένος γάμος, τα ψεύτικα λόγια, οι ανομολόγητες επιθυμίες. Και στην πιο δυνατή ίσως σκηνή της παράστασης, τη στιγμή που ο βαρόνος ερωτοτροπεί με μια από τις καλεσμένες του, ολόκληρο το σκηνικό αρχίζει να ανυψώνεται για να αποκαλυφθεί μέσα στο σκοτάδι η φιγούρα της Λεπορέλλας που ηδονίζεται κρυφά, ζώντας τη δική της ερωτική φαντασίωση.
Στην παράσταση που παρακολούθησα, η εξαιρετική μεσόφωνος Άρτεμις Μπόγρη (β’ διανομή) έγινε η στεγνή, φιλάργυρη, απωθητική Κρεσέντια –εμφανίζεται στην αρχή κρατώντας το κουτί με τις οικονομίες της, το μοναδικό πράγμα που αγαπά–, που μεταμορφώνεται σταδιακά σε Λεπορέλλα, ένα τραγικό πλάσμα. Τη βλέπεις να κυριεύεται από το ανομολόγητο πάθος της, να δρα ανεξέλεγκτα, να διαλύεται, ανίκανη να το διαχειριστεί. Το βλέμμα της, το σώμα της, η φωνή της, όλα, μαρτυρούν το δράμα που βιώνει και την αναπόφευκτη καταστροφή. Μια πραγματικά σπαρακτική ερμηνεία.
Είναι φυσικό, πλάι σε ένα τέτοιο κυρίαρχο πρόσωπο, οι υπόλοιποι χαρακτήρες να περνούν σε δεύτερη μοίρα, να λειτουργούν δορυφορικά. Με τις ερμηνείες τους ωστόσο, πρόσθεσαν το δικό τους πολύτιμο στίγμα σε κάθε σκηνή αυτού του συναρπαστικού ερωτικού θρίλερ.
Τέλος, το ενδεκαμελές ενόργανο σύνολο που διηύθυνε ο αρχιμουσικός Νίκος Βασιλείου συνέβαλε καθοριστικά στην επιτυχία του εγχειρήματος, οδηγώντας μας με ακρίβεια, ένταση και ευαισθησία στον πολυσύνθετο μουσικό κόσμο του Γιώργου Κουρουπού.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Λεπορέλλα» στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παράστασης «Φθινοπωρινή ιστορία», που παίζεται στο θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης, σε σκηνοθεσία Βάνας Πεφάνη
Μια παράσταση ευχάριστη στη θέαση, δουλεμένη στη λεπτομέρεια, με άψογη καθοδήγηση των ηθοποιών, ώστε να κινηθούν με δεξιοτεχνία στην κόψη μεταξύ κωμωδίας και δράματος
Με αφορμή τη νέα τους θεατρική συνεργασία, μιλήσαμε με τους δύο ηθοποιούς για ένα έργο γραμμένο από δύο παλιότερους μεγάλους του θεάτρου και της κωμωδίας
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.