- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
«Ο μεγαλοπρεπής κερατάς» έρχεται στο Βασιλικό Θέατρο
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το έργο του Φερνάν Κρομλένκ
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει τον «Μεγαλοπρεπή κερατά» του Φερνάν Κρομλένκ, σε σκηνοθεσία Ελεάνας Τσίχλη, στο Βασιλικό Θέατρο.
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει τη νέα μεγάλη παραγωγή, «Ο μεγαλοπρεπής κερατάς» του Φερνάν Κρομλένκ, από την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2020, στο Βασιλικό Θέατρο. Η Έφη Γιαννοπούλου υπογράφει τη μετάφραση του έργου του Κρομλένκ, το οποίο σκηνοθετεί η Ελεάνα Τσίχλη, που επιστρέφει στο ΚΘΒΕ μετά τη μεγάλη επιτυχία της παράστασης «Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα».
Λίγα λόγια για το έργο
Ο έρωτας του Μπρούνο και της Στέλλας είναι τόσο δυνατός και αμοιβαίος που παρασύρει τους πάντες γύρω τους σε ένα παραλήρημα ευτυχίας. Όμως ξαφνικά όλα αλλάζουν όταν στη σκέψη του Μπρούνο εισβάλλει η υποψία της απιστίας και το μυαλό του χάνεται μέσα στα σκοτεινά μονοπάτια της ζήλιας.
Ο «Μεγαλοπρεπής κερατάς» ακροβατεί ανάμεσα στο φαρσικό και στο τραγικό. Τα πρόσωπα τη μια στιγμή ερωτεύονται, αγαπούν, διασκεδάζουν και την άλλη πληγώνουν, πληγώνονται και υποφέρουν. Από το δροσερό, ανάλαφρο, κωμικό περιβάλλον μεταφέρονται σε έναν εφιαλτικό τόπο χωρίς επιστροφή, κυριευμένο από εμμονές και πάθη, όπου κάθε λογική καταρρίπτεται. Ένα παιχνίδι εις άτοπον απαγωγής χωρίς κανένα τέλος… μια που, τελικά, ο πραγματικός εχθρός του ήρωα είναι ο ίδιος του ο εαυτός.
Σημείωμα σκηνοθέτη
«Όταν τα κέρατα θα βγάλουνε λουλούδια...»
Διαβάζοντας τον Μεγαλοπρεπή κερατά ένιωσα να έχω στα χέρια μου έναν σπάνιο θησαυρό, ένα έργο εμβληματικό για την εποχή του. Τόσο η πλοκή του όσο και ο τρόπος γραφής του Κρομλένκ επενέργησαν μέσα μου καταλυτικά – ήταν σαν να κρατούσα στα χέρια μου μια ωρολογιακή βόμβα που ανά πάσα στιγμή μπορούσε να εκραγεί. Και όσο η «έκρηξη» δεν ερχόταν, τόσο το έργο με προκαλούσε να τρυπώσω μέσα στο επαρχιακό σπίτι που εκτυλίσσεται η ιστορία, να παρακολουθήσω, σχεδόν από την «κλειδαρότρυπα», τα «εν οίκω» που συντελούνται εκεί μέσα, να κρυφακούσω ιδιωτικές συζητήσεις, να κρυφοκοιτάξω συναντήσεις. Ερήμην μου, άρχισα να γίνομαι ένας πραγματικός «ηδονοβλεψίας» της ιστορίας, και σιγά σιγά –αποδεχόμενη πλέον συνειδητά την ηδονοβλεπτική μου τάση– να επιδιώκω όλο και περισσότερο να είμαι παρούσα, να μη χάσω λέξη απ’ όσα δε λέγονται ποτέ δημόσια, να μην μου ξεφύγει στιγμή απ’ αυτά που συντελούνται πάντα πίσω απ’ τους τοίχους του ιδιωτικού.
Και ναι! Τα γεγονότα που λάμβαναν χώρα σε χώρο ιδιωτικό ταρακουνούσαν τα «χρηστά ήθη», διερρήγνυαν τις κοινωνικές συμβάσεις, ανέτρεπαν το επιβεβλημένο μοντέλο μιας φιλήσυχης ζωής. Τέτοιος είναι ο κόσμος που κατασκευάζει ο Κρομλένκ• ένα δραματικό σύμπαν που δεν κινείται με βάση παγιωμένες ιδέες, ένας κόσμος που αυτοαναφλέγεται πυροδοτώντας μιαν ανατρεπτική ηθική, μια κοινωνία πρόσφορο κάτοπτρο της σημερινής, εν τέλει κάτοπτρο για τον καθένα μας, καθώς την ίδια στιγμή που αναδεικνύει ανθρώπινα ελαττώματα και κοινές αδυναμίες συγχρόνως τα απενοχοποιεί. Ο κόσμος αυτού του «κερατά», όσο κι αν είναι «μεγαλοπρεπής», σε αναγκάζει να κοιτάξεις την κεφαλή της Μέδουσας που σου μοιάζει – και η θέα της σε αναγκάζει να κλαις και να γελάς με τον ίδιο σου τον εαυτό.
Ο Κρομλένκ γράφει με ελαφρότητα τον Μεγαλοπρεπή κερατά• ένα καθόλου «ελαφρό» έργο που αποκαλύπτει πόσο ο συγγραφέας αγαπάει τον άνθρωπο βαθιά και ειλικρινά. Το σύμπαν του έργου κατοικείται από ρόλους που παραπέμπουν σε στερεοτυπικές φιγούρες της θεατρικής παράδοσης, που όμως έχουν ρωγμές και ευάλωτα σημεία. Αυτά φωτίζει ο Κρομλένκ δημιουργώντας ζωντανούς χαρακτήρες που εκκινούν από τους φαρσικούς τύπους για να συνομιλήσουν με τραγικά αρχέτυπα. Κι έτσι το έργο του μοιάζει να επαληθεύει τη φύση της φάρσας ως αντεστραμμένης τραγωδίας.
Βλέπουμε, παραδείγματος χάριν, τον Δήμαρχο του χωριού, να νοιάζεται διαρκώς για τη δημόσια εικόνα του, ενώ γνωρίζει πως οφείλει να εξαγοράζει διαρκώς τη βοήθεια άλλων ικανών για να καλύψει την ανεπάρκειά του στο θεσμικό του ρόλο, την Παραμάνα που, ενώ φαίνεται φανατική υπέρμαχος της συζυγικής ζωής, είναι αυτή που πυροδοτεί τη σκέψη του διαζυγίου αντιπαραβάλλοντας στη θρησκευτική ηθική την προσωπική βούληση και κρίση, τον άξεστο αμόρφωτο Γελαδάρη που απέχει από την κοινωνική ζωή του τόπου και, αν και δεν γνωρίζει αρτίως τους κανόνες συμπεριφοράς, εντούτοις είναι αυτός που τρέφει τα πιο ευγενή και ειλικρινή αισθήματα, τον υπάκουο Υπάλληλο που ακολουθεί πιστά το αφεντικό του, για να προδοθεί εντέλει ακριβώς από την πίστη και την αφοσίωσή του.
Στο κέντρο αυτού του σύμπαντος, ο Μπρούνο, ο αμετανόητος ζηλιάρης σύζυγος• ο άνθρωπος που επί της ουσίας μεθοδεύει ο ίδιος την πτώση του, την καταστροφή της προσωπικής του ευτυχίας και γαλήνης. Μα κι αυτόν ο Κρομλένκ τον μεταχειρίζεται με συμπόνια και κατανόηση, υπογραμμίζοντας την ανθρώπινη φύση του πάθους.
Κι όμως, μέσα σε αυτό το σύμπαν των μοναχικών ανθρώπων, μέσα σε αυτό το περιβάλλον της διαρκούς αμφιβολίας του καθενός για τον εαυτό του και για τους άλλους, της δυσπιστίας και των μεγεθυμένων ατομικών παθών, ακούγεται διαρκώς –αρχικά με σουρντίνα, μα όσο προχωρεί το έργο, σιγά όλο και δυναμώνει– ένα άρρητο αίτημα, μια παρότρυνση για αντίσταση στη μοναχική πτώση, μια κραυγή αντίστασης στον ατομικισμό και την αποξένωση, μια ελπίδα υπαρκτής και υλοποιήσιμης ευτυχίας, μια κίνηση προς το φως, που ίσως μπορεί να ανακόψει την απεγνωσμένη μοναχική διαδρομή. Ένα αίτημα επίκαιρο και επιτακτικό που αξίζει να αφουγκραστούμε και να συλλογιστούμε.
«Ο έρωτας είναι μια… φάρσα» – άλλοτε εξαίσια, άλλοτε απαίσια… στο χέρι μας είναι να διαλέξουμε το πρίσμα της οπτικής μας.
«Ο Μεγαλοπρπεής κερατάς» του Φερνάν Κρομλένκ
Συντελεστές
Μετάφραση: Έφη Γιαννοπούλου
Σκηνοθεσία: Ελεάνα Τσίχλη
Παίζουν: Μελίνα Αποστολίδου (Φλοράνς, η Γειτόνισσα), Γιώργος Δημητριάδης (Πέτρος), Χρήστος Διαμαντούδης (Ο Άντρας από την Οστκέρκη), Έφη Δρόσου (Ρομανί, η Παραμάνα), Ευσταθία Λαγιόκαππα (Στέλλα), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Εστρυγκό), Μαρία Μπαγανά (Κορνελί, η Γειτόνισσα), Νίκος Ορτετζάτος (Τρελό-Ζερώ), Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Δήμαρχος), Θανάσης Ραφτόπουλος (Γελαδάρης), Δημήτρης Σιακάρας (Κόμης), Αλκιβιάδης Σπυρόπουλος (Χωροφύλακας), Γιώργος Στάμος (Μπρούνο). Άντρες του χωριού: Γιώργος Δημητριάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Νίκος Ορτετζάτος, Δημήτρης Σιακάρας, Αλκιβιάδης Σπυρόπουλος
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη στις 18:00, Πέμπτη-Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 20:00. Με υπέρτιτλους στα αγγλικά κάθε Σάββατο.
Τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη και Πέμπτη: Γενική είσοδος: 5€
Παρασκευή: Κανονικό εισιτήριο (Θέσεις πλατείας): 10€ / Εκπτωτικό εισιτήριο (Θέσεις εξώστη, Φοιτητικό, Άτομα άνω των 65): 8€ / Ομαδικό εισιτήριο (για κρατήσεις άνω των 20 ατόμων): 7€
Σάββατο & Κυριακή: Κανονικό εισιτήριο (Θέσεις πλατείας): 13€ / Κανονικό εισιτήριο (Θέσεις εξώστη): 10€ / Εκπτωτικό εισιτήριο (Φοιτητικό, Άτομα άνω των 65): 8€ / Ομαδικό εισιτήριο (για κρατήσεις 20 ατόμων και άνω): 7€
Άνεργοι: Δωρεάν για όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ (Ισχύει Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή για περιορισμένο αριθμό θέσεων). Απαιτείται τηλεφωνική κράτηση θέσεων
ΑΜΕΑ: Δωρεάν, Πολύτεκνοι: 5€, Δάσκαλοι-Καθηγητές: 10€, Οπλίτες θητείας: 5€ (Ισχύει για όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ), Στελέχη Ενόπλων Δυνάμεων - Αστυνομικοί: 8€ (Ισχύει για όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ). Ισχύουν Επιταγές Θεάματος ΟΑΕΔ, εισιτήρια ΟΓA και η Ευρωπαϊκή κάρτα νέων.
* Όλα τα εκπτωτικά εισιτήρια (Φοιτητικά, Άτομα άνω των 65, Πολύτεκνοι, Δάσκαλοι, Καθηγητές) ισχύουν μόνο με την αγορά των εισιτηρίων από τα ταμεία του ΚΘΒΕ και όχι ηλεκτρονικά. Το ίδιο ισχύει για το οικογενειακό εισιτήριο, όπως και για τα εισιτήρια ανέργων για τα οποία απαιτείται η τηλεφωνική κράτηση. Περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 2315200200.
** Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 15 ετών
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο πρώην γιατρός που αποφάσισε να ασχοληθεί σοβαρά με το θέατρο, οι πετυχημένες παραστάσεις, οι διακρίσεις και το νέο του έργο στο θέατρο του Νέου Κόσμου
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την παράσταση στο «Θέατρον» και την ανάγκη του κοινού για έργα με κοινωνικο-πολιτικά μηνύματα
Συνεχόμενα sold out για τη λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ με τον Γεράσιμο Γεννατά
Ο γνωστός καραγκοζιοπαίχτης μας μίλησε για την παράσταση όπου συμμετέχει αλλά και για το θέατρο σκιών
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.