Θεατρο - Οπερα

Γιατί οι «στρατιώτες» έρχονται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης;

Πώς ένα έργο του 1776 μπορεί να μιλήσει για τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα;

foto_1.jpg
Νικολέττα Σταμάτη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
photo7acyiannisgizmobereris.jpg
© Yiannis Gizmo Bereris

Το θεατρικό έργο «Οι στρατιώτες» του J.M.R. Lenz στον Ειδικά Διαμορφωμένο Υπόγειο Χώρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης από τον Παντελή Φλατσούση

Πώς ένα έργο του 1776, «στιγμές» πριν την Γαλλική Επανάσταση, μπορεί να παρουσιαστεί στην Ελλάδα του σήμερα και να θεωρηθεί επίκαιρο; Αυτό θα ανακαλύψουμε από τις 17 Φεβρουαρίου στον Ειδικά Διαμορφωμένο Υπόγειο Χώρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, με τον Παντελή Φλατσούση να παρουσιάζει το έργο «Οι στρατιώτες» του J.M.R. Lenz.

photo6a_cyiannisgizmobereris.jpg
© Yiannis Gizmo Bereris

Πρόκειται για μία παράσταση που σπάνια βλέπουμε να ανεβαίνει, ενώ στην Ελλάδα αυτή θα αποτελέσει την μόλις δεύτερη παρουσίασή της. Ο Lenz έγραψε το έργο του σε μία ιστορική στιγμή παγκοσμίως, όταν ο κόσμος βρισκόταν στα πρόθυρα της αλλαγής, μίας αλλαγής καταλυτικής για όλη τη μελλοντική πορεία των κοινωνικών ισορροπιών. «Οι στρατιώτες» εξάλλου είχαν βασικό σκοπό να ασκήσουν κριτική στην αριστοκρατία του 18ου αιώνα και στην αστική τάξη, που είχε μόνιμο πρωταρχικό σκοπό της την κοινωνική ανέλιξη.

Αυτή η κωμωδία, όπως την θεωρούσε ο Lenz, ή το ειρωνικό και βίαιο μελόδραμα, όπως το χαρακτηρίζει το ευρύ κοινό, καταφέρνει να ταξιδέψει τρεις αιώνες μπροστά και να εναρμονιστεί με την σημερινή ελληνική πραγματικότητα, μέσα από τις ερμηνείες των Βαγγέλη Αμπατζή, Αντώνη Αντωνόπουλου, Μάριου Κρητικόπουλου, Γιώργου Κριθάρα, Θεανού Μεταξά, Μαριάνθης Παντελοπούλου, Μάνου Στεφανάκη και Φοίβου Συμεωνίδη. Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια βιώνει μία κρίση όχι μόνο οικονομική, αλλά και βαθιά κοινωνική, με τις ισορροπίες να μοιάζουν να διαταράσσονται δραστικά, λόγω των κλιμακούμενων κοινωνικών ανταγωνισμών.

photo8acyiannisgizmobereris.jpg
© Yiannis Gizmo Bereris

Μέσα σε αυτό το κοινωνικό περιβάλλον, ο σκηνοθέτης θέλει να φωτίσει τον μηχανισμό ηθικής και υλικής εξόντωσης, με τον οποίο έρχονται αντιμέτωπα τα λιγότερα προνομιούχα μέλη του συνόλου. Παράλληλα, από μόνο του το κείμενο του Lenz θίγει θέματα, όπως οι ανταγωνιστικές σχέσεις ατόμου–συνόλου, οι δυνατότητες κοινωνικής αναρρίχησης και η σεξουαλική εκμετάλλευση και η θέση της γυναίκας. Θέματα που δεν εντοπίζονται μόνο στο μακρινό 1776, αλλά και στη σημερινή κοινωνία του 2020 παγκοσμίως.

photo1acyiannisgizmobereris.jpg
© Yiannis Gizmo Bereris

Ποια είναι η ιστορία που καταφέρνει να χωρέσει μέσα της όλα αυτά τα ζητήματα; Πρωταγωνίστρια της η Marie Wesener, η νεαρή κόρη ενός εμπόρου που προσπαθεί να ανέλθει κοινωνικά. Αυτό αποφασίζει να το καταφέρει επιδιώκοντας σεξουαλικές σχέσεις με αριστοκράτες στρατιώτες, οι οποίοι ωστόσο εκμεταλλεύονται την προθυμία της, χωρίς να επιδιώκουν καμία περαιτέρω σοβαρή δέσμευση μαζί της. Το αποτέλεσμα είναι τελικά όχι απλά να μην καταφέρνει την κοινωνική της άνοδο, αλλά και να στιγματίζεται από την τοπική κοινωνία.

photo4a_cyiannisgizmobereris.jpg
© Yiannis Gizmo Bereris

Περισσότερες Πληροφορίες:
Στον Ειδικά Διαμορφωμένο Υπόγειο Χώρο του Ιδρύματος Κακογιάννη (Πειραιώς 206, Ταύρος)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα και Τρίτη 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 5€ έως 15€

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο
Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο

Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει

Κερδίστε 15 διπλές προσκλήσεις για τον Δον Κάρλος στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
Κερδίστε 15 διπλές προσκλήσεις για τον Δον Κάρλος στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.