- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Δεν θα γίνω ρινόκερος
Ο Μανώλης Μαυροματάκης γράφει για τον ρόλο του στον «Ρινόκερο» του Ιονέσκο
Στον Ρινόκερο του Ιονέσκο οι άνθρωποι αρχίζουν να μεταμορφώνονται σε ρινόκερους. Σταδιακά ο ένας μετά τον άλλον απαρνούνται τη φύση τους και επιζητούν τη «βεβαιότητα» της ζούγκλας. Άλλοι χωρίς αντίσταση, άλλοι αλλάζοντας σταδιακά στάση και υποκύπτοντας στη μόδα της ρινοκερίτιδας.
Ο Μπερναζέ, ο ρόλος που υποδύομαι, είναι ένας αδύναμος άνθρωπος που μόλις και μετά βίας αντέχει τη ζωή του. Σχεδόν άβουλος και χωρίς καμία φιλοδοξία. Είναι όμως ο μόνος που αναρωτιέται αν η μεταμόρφωση όσων γνωρίζει, αλλά και όλων των άλλων είναι αποτέλεσμα παραίτησης ή συμφιλίωσης με τις «επιταγές της εποχής του». Είναι ο μόνος που τελικά αντιστέκεται, ο μόνος που δεν συνθηκολογεί. Βρίσκει τη δύναμη για να το κάνει αυτό μέσα από την αγωνιώδη αναζήτησή του να κατανοήσει, αλλά και την αδυναμία του τελικά να κατανοήσει την αναγκαιότητα και να δεχθεί τα βαθύτερα κίνητρα αυτής της μαζικής ζωικής μεταμόρφωσης και της επιβολής του νόμου της ζούγκλας απέναντι στο νόμο της ηθικής.
Ο Ιονέσκο μιλάει για την ισοπέδωση της ανθρώπινης σκέψης και της ανθρώπινης ψυχής. Με κωμικό πολλές φορές τρόπο μας υπενθυμίζει όλα τα τραγελαφικά που βιώνουμε και δεν αντιδρούμε: την αλλαγή μέσα μας προς το χειρότερο, τις ψευδαισθήσεις μας, την παράδοσή μας σε όλα τα δύσκολα, ή και τα εύκολα, χωρίς αντίσταση ηθική, πνευματική, σωματική.
Ο Μπερανζέ βρίσκεται κοντά μας, είναι ένας από μας, είναι ο καθένας μας τελικά. Μέσα στον πυρήνα της ψυχής του κάθε ανθρώπου υπάρχει πάντα ένας Μπερανζέ, που ξέρει πως είναι εξ αρχής χαμένος. Δεν κρύβεται πίσω από φιλοδοξίες, ιδεολογίες και κανονιστικά συστήματα, για να κοροϊδέψει τον εαυτό του πως βρήκε το νόημα της ζωής του. Έχει την τόλμη να αμφιβάλλει για το κατά πόσο είναι δυνατόν να κερδηθεί αυτό το αδυσώπητο παιχνίδι της ζωής, γιατί στο βάθος καταλαβαίνει πως αυτό είναι έτσι κι αλλιώς χαμένο. Όμως αυτή του η αμφιβολία, αλλά και η ειλικρίνεια και η αξιοπρέπεια με την οποία αποδέχεται αυτή την υπαρξιακή του ήττα, αντί να τον οδηγήσει στην παραίτηση και το μηδενισμό, του δίνει επιπλέον δύναμη για το αντίθετο: Να μην παραδοθεί, να μην παραιτηθεί.
Να το παίξει αυτό το χαμένο παιχνίδι, μέχρι το τέλος, έτσι, για να μάθει να χάνει καλύτερα, όπως λέει και ο έτερος μεγάλος του Θεάτρου του Παραλόγου, ο Σάμουελ Μπέκετ. Και έτσι ανακαλύπτει πως το νόημα της ζωής του, αλλά και της ύπαρξής του ολόκληρης, δεν μπορεί να είναι τίποτε άλλο από την προσπάθεια που πρέπει να καταβάλει για να την υπερασπιστεί αυτή την ίδια του την ύπαρξη, την ανθρώπινη υπόστασή του, το αναφαίρετο δικαίωμά του, δηλαδή, να το παίξει αυτό το χαμένο παιχνίδι μέχρι το τέλος, έστω και μόνος. Με απόλυτη ειλικρίνεια απέναντι στην αδυναμία του και, γι’ αυτό, με απόλυτη αξιοπρέπεια.
Αξιοπρέπεια έχουν μόνον οι άνθρωποι, όχι τα ζώα. Αυτού του είδους η αξιοπρέπεια είναι νομίζω και το μέτρο του κατά πόσο θα μπορέσει τελικά ο καθένας μας να ανακαλύψει τον μικρό Μπερανζέ που έχει μέσα του. Ο πυρήνας της ψυχής του κάθε ανθρώπου είναι ο Μπερανζέ. Το αν και κατά πόσο θα το συνειδητοποιήσουμε εξαρτάται από το βαθμό της αξιοπρέπειάς μας απέναντι στον ίδιο μας τον εαυτό, δηλαδή απέναντι στην ίδια μας την ανθρωπιά. Εκεί βρίσκεται και το μοναδικό ενδεχόμενο ελπίδας που μπορούμε να έχουμε, ακόμα και σε περιόδους δύσκολες σαν αυτή που ζούμε όλοι μας σήμερα. Και από αυτή την άποψη το έργο Ρινόκερος του Ευγ. Ιονέσκο είναι ένα βαθιά ελπιδοφόρο έργο, δίδαγμα και υπενθύμιση της ανθρωπιάς μας.
Info
Σκην.: Θωμάς Μοσχόπουλος. Παίζουν: Θανάσης Δήμου, Γιώργος Παπαγεωργίου, Γιώργος Χρυσοστόμου κ.ά. Θησείον, Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, 210 3255444
Φωτό: Μανώλης Μαυροματάκης (αριστερά), Γιώργος Χρυσοστόμου
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.