- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
Μια Νόρμα έξω από τους «κανόνες»
Μπορεί ένα αριστούργημα του ρομαντικού μπελκάντο να «επιβιώσει» σε ένα δυστοπικό περιβάλλον;
Γίνεται η μυθική Casta Diva να ακούγεται με φόντο βουνά σκουπιδιών και να συγκινεί;
Μπορεί ένα αριστούργημα του ρομαντικού μπελκάντο να «επιβιώσει» σε ένα δυστοπικό περιβάλλον; Μπορεί η μυθική Casta Diva να ακούγεται με φόντο βουνά σκουπιδιών και να συγκινεί; Εμείς, είδαμε την πολυσυζητημένη παράσταση της Νόρμα και λέμε ναι.
Ποτέ άλλοτε η σκηνική εκδοχή μιας όπερας δεν ξεσήκωσε τέτοιο κύμα «ιερής αγανάκτησης» χωρίς κανείς να την έχει δει. Μέρες πριν την πρεμιέρα της φιλόδοξης παραγωγής της ΕΛΣ στο Ηρώδειο, ένα δημοσίευμα, ένα βίντεο και μερικές φωτογραφίες από τις πρόβες που αναρτήθηκαν στην επίσημη σελίδα της Λυρικής στο Facebook, ήταν αρκετά για να πάρουν φωτιά τα social media. «Αυτό δεν λέγεται Νόρμα. Πήρατε τον ρομαντισμό του συνθέτη και τον πετάξατε στα σκουπίδια για λίγο εντυπωσιασμό», «…το teaser της Λυρικής θα σας πείσει πως δεν χρειάζεται τίποτα παραπάνω για να καταλάβει κανείς για τι μιλάμε»… «Ευτυχώς που δεν ζει η ανυπέρβλητη Μαρία Κάλλας να δει την αγαπημένη της όπερα να διασύρεται. Όνειδος…»…
Ποιο ήταν το «όνειδος»; Η ιδέα του Ισπανού σκηνοθέτη Κάρλους Παντρίσσα και της πρωτοποριακής κολεκτίβας Λα Φούρα ντελς Μπάους (σκηνικά, κοστούμια, φωτισμοί, βιντεοπροβολές) να μεταφέρουν τη δράση της Νόρμα από τη Γαλατία του 50 π.Χ. στη Μεσόγειο του 2050 μ.Χ., σε ένα δυστοπικό τοπίο «μετά την καταστροφή». Να επιτρέψουν στο παρελθόν να συνομιλήσει με το μέλλον. Μια εικαστική σύλληψη ενδεχομένως εκκεντρική, καθόλου όμως αδιάφορη.
Το χωριό των δρυϊδών τοποθετείται σε ένα απομακρυσμένο νησί από πλαστικό απομεινάρι μιας οικολογικής καταστροφής. Έχει επιβιώσει από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όχι όμως χωρίς συνέπειες. Από το ιερό δάσος τους έχει μείνει μόνο ένα τσακισμένο δέντρο. Στις ρίζες του συλλέγουν νερό με την ελπίδα ότι με αυτό και με τους σπόρους που έχουν διαφυλάξει, θα γεννηθεί και πάλι ζωή, έστω και τεχνητή, μια και η γονιμότητά τους έχει χαθεί. Μοναδική εξαίρεση, η ιέρειά τους, η Νόρμα, που έχει γεννήσει δύο γιους, από τη μυστική σχέση της με τον εχθρό, εκπρόσωπο μιας ευρωπαϊκής εταιρίας που σχεδιάζει να κατακτήσει το νησί για να το εκμεταλλευτεί. Σε αυτό το εφιαλτικό περιβάλλον, η τραγική ιστορία της Νόρμα, του Πολλιόνε και της Ανταλτζίζα αρχίζει να ξεδιπλώνεται.
Στη σκηνή του Ηρωδείου ανάμεσα στα σκουπίδια, δεσπόζει ένα πελώριο «μηχανικό» δέντρο από φλούο πλαστικό, με δύο αιωρούμενες δεξαμενές νερού- εκεί , όταν η Νόρμα επικαλείται την «αγνή θεά», θα δούμε να κολυμπούν ακροβάτισσες… Με τις πρώτες νότες της εισαγωγής ανδρόγυνα πλάσματα με «ξυρισμένα» κεφάλια και φουτουριστικές φόρμες εργασίας, φορτωμένα με μπόγους γεμάτους πλαστικά μπουκάλια και ανακυκλώσιμα υλικά κατεβαίνουν από τις κερκίδες προς την ορχήστρα, δίνοντας μια πρώτη γεύση από την εμπειρία 360ο που έχει υποσχεθεί ο σκηνοθέτης. Φωτάκια led φεγγίζουν μέσα από τις λευκές υπερμεγέθεις εσθήτες των Δρυϊδών και του αρχηγού τους Οροβέζο. Ο Πολλιόνε και ο έμπιστός του Φλάβιο με στολές ειδικών δυνάμεων. Όχημά τους ένας κινούμενος γερανός, σαν κλαδί κομμένο από την ιερή δρυ, που ενώνεται και χωρίζει από αυτή σηματοδοτώντας τη σύγκρουση δύο κόσμων. Η Νόρμα, μεγαλόπρεπη, ντυμένη κι αυτή στα λευκά μοιάζει απόκοσμη καθώς το σώμα της φωτίζεται εσωτερικά με ένα ψυχρό γαλάζιο φως -σε αντίθεση με το ζεστό κόκκινο της αντιζήλου της, Ανταλτζίζα. Οι καμάρες του ρωμαϊκού θεάτρου μεταμορφώνονται σε ζοφερό καμβά της τραγωδίας με ονειρικά ολογράμματα και εξαιρετικής αισθητικής βιντεοπροβολές -ό,τι καλύτερο έχουμε δει μέχρι σήμερα.
Ένα εντυπωσιακό υπερθέαμα, ώρες-ώρες φορτωμένο και με ακατανόητη σημειολογία αν δεν φρόντιζες να διαβάσεις προηγουμένως το σημείωμα του σκηνοθέτη. Όμως ο έρωτας, η προδοσία, η σύγκρουση, τα διλήμματα, η μητρική αγάπη, το καθήκον, η θυσία, όλα εκείνα τα συναισθήματα που αποτυπώθηκαν στο ποιητικό κείμενο του Φελίτσε Ρομάνι και εκφράστηκαν μοναδικά στην παρτιτούρα του Βιντσέντζο Μπελλίνι ήταν εκεί.
Η αιρετική προσέγγιση του Παντρίσσα και των Λα Φούρα ντελς Μπάους μπορεί να μην ήταν «πιστή στο πρωτότυπο» σεβάστηκε όμως απόλυτα τη μουσική και τους ερμηνευτές της. Δεν είχε στόχο να αποδομήσει τη Νόρμα που ξέρουμε και μας συγκινεί αλλά να την φέρει πιο κοντά μας. Γι’ αυτό και κατά τη γνώμη μας ήταν άδικη η λυσσαλέα επίθεση που δέχτηκε. Η Νόρμα του Μπελίνι είναι αριστούργημα ακόμα και χωρίς αρχαιοπρεπείς χιτώνες και στεφάνια από φύλλα βελανιδιάς στο κεφάλι της ιέρειας. Η Casta Diva παραμένει η ωραιότερη άρια του λυρικού ρεπερτορίου έστω και χωρίς την αξεπέραστη ερμηνεία της Μαρίας Κάλλας. Και μια σκηνοθεσία αντισυμβατική, μπορεί να αρέσει, μπορεί και όχι, είναι όμως απείρως προτιμότερη από μια βαρετή σκηνοθεσία. Τόσο απλά.
Στο μουσικό μέρος τώρα. Στην πρεμιέρα που παρακολουθήσαμε (5/6), τον ομότιτλο ρόλο ερμήνευσε η Ιταλίδα υψίφωνος Κάρμεν Τζαννατταζιο. Με φωνή ακμαία, μεγάλης έκτασης και βαθιά χροιά που θυμίζει πιο πολύ μέτζο, μας έδωσε μια Νόρμα ηρωική και αγέρωχη - θα θέλαμε ωστόσο να έχει φωτίσει περισσότερο τις μεταπτώσεις στον ψυχισμό της ηρωίδας. Ο Πολλιόνε του Πολωνού τενόρου Άρνολντ Ρουτκόφσκι, δεν είχε το δυναμισμό που απαιτεί ο ρόλος όμως φωνητικά η ερμηνεία του ήταν καλή. Η «δική μας» Τσέλια Κοστέα με το ζεστό, μεστό ηχόχρωμα της φωνής της έπλασε μια ερωτευμένη Ανταλτζίζα γεμάτη συναίσθημα-τα ντουέτα της με τη Νόρμα ήταν από τις πιο δυνατές στιγμές της παράστασης. Έξοχος, τέλος, στο ρόλο του Οροβέζο, ο Αμερικανός βαθύφωνος Ρέυμοντ Ατσέτο. Στο εντυπωσιακό θέαμα και ακρόαμα η συμβολή της χορωδίας της ΕΛΣ ήταν -και με τη σκηνική της παρουσία- ανεκτίμητη.
Η ορχήστρα της ΕΛΣ με τον ταλαντούχο Γιώργο Μπαλατσινό στο πόντιουμ έκανε μια ακόμα καλή εμφάνιση. Έχοντας μελετήσει προσεκτικά την περίτεχνη μουσική γραφή του Μπελλίνι, οι μουσικοί της απέδωσαν με ευαισθησία τα λυρικά μέρη της παρτιτούρας και με την απαραίτητη ένταση και μεγαλοπρέπεια τις δραματικές κορυφώσεις της. Κάποια μικρά παραπατήματα στον συντονισμό της με τις φωνές των σολίστ που παρατηρήσαμε το βράδυ της πρεμιέρας, δεν αλλοιώνουν ασφαλώς το θετικό αποτέλεσμα.
Με μια κουβέντα: Άρτια παραγωγή, εξαιρετικοί συντελεστές και μια φουτουριστική σκηνοθεσία που απέχει παρασάγγας από τα συντηρητικά ανεβάσματα του παρελθόντος. Αν αγαπάτε την όπερα δείτε την παράσταση της Λυρικής. Μπορεί να μη θυμίζει τη Νόρμα που ξέρατε, η μαγεία όμως του μπελ κάντο είναι πάντα εκεί.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.