- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
«Οι Δαναΐδες» του Ανδρέα Κάλβου στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου
Η ιταλόφωνη τραγωδία ανεβαίνει για πρώτη φορά στο θέατρο δύο αιώνες μετά τη συγγραφή της
Η τραγωδία του Ανδρέα Κάλβου, «Οι Δαναΐδες», στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Νατάσας Τριανταφύλλη
Πριν περίπου δύο αιώνες, το 1813, ο Ανδρέας Κάλβος τολμάει να δώσει φωνή στις «Δαναΐδες», με μία ιταλόφωνη τραγωδία, την μόνη που ο ίδιος καταφέρνει να ολοκληρώσει και να εκδώσει. Η ιστορία τους μέχρι τότε ήταν ατελής και αποσπασματική, αφού την γνωρίζαμε μόνο ως παράπλευρο μέρος μυθολογικών και φιλοσοφικών πηγών, αλλά χάρη στον Κάλβο κατάφεραν να αποκτήσουν μία δική τους αυτονομία και ταυτότητα.
Γράφοντας για τις 50 κόρες του βασιλιά του Άργους, Δαναού, ο Κάλβος αναζήτησε μία προσωπική ελευθερία και προήγαγε το αίτημα για μία γενικότερη. Οι μεγάλες εικόνες του και η ορμητική μελαγχολία του, σε συνδυασμό με τα τότε ρεύματα του νεοκλασικισμού και του ρομαντισμού, ενώνονται με τον αρχαίο μύθο και καταφέρνουν εκφράσουν κάτι διαχρονικό, που παραμένει μέχρι σήμερα επίκαιρο: το όραμα του ανθρώπου για ανεξαρτησία και κοινωνική συνοχή.
Τώρα, 150 χρόνια μετά τον θάνατο του Ανδρέα Κάλβου, οι «Δαναΐδες» θα αποκτήσουν για πρώτη φορά σάρκα και οστά και θα βρεθούν στη θεατρική σκηνή. Συγκεκριμένα, στις 2 και 3 Αυγούστου και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου θα βρεθεί στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου.
Την σκηνοθετική του απόδοση έχει αναλάβει η Νατάσα Τριανταφύλλη. Η γνωστή για τους απροσδόκητους συνδυασμούς της σκηνοθέτιδα ανέθεσε την μελοποίηση των ιταλικών χορικών στη μουσικό Monika, ενώ επί σκηνής το τραγούδι θα αναλάβει η Άρτεμις Μπόγρη και την ερμηνεία των ρόλων ο Άρης Μπαλής και οι σταθεροί συνεργάτες της, Λάζαρος Γεωργακόπουλος και Λένα Παπαληγούρα.
Το σημείωμα της σκηνοθέτιδος:
H δραματοποίηση του μύθου των Δαναΐδων από τον Ανδρέα Κάλβο, μας χάρισε μια τραγωδία που επικεντρώνεται στον τραγικό πυρήνα τριών προσώπων - της Υπερμνήστρας, του αγαπημένου της Λυγκέα και του βασιλιά-πατέρα Δαναού - και στον, λυρικού ύφους, στοχασμό από τον χορό.
Το καλβικό κείμενο, γραμμένο στα ιταλικά, παρέμενε σιωπηλό εδώ και σχεδόν δύο αιώνες, περιμένοντας υπομονετικά τον χρόνο να αναδείξει την ποιητική του και να τη ζωντανέψει στη σκηνή. Με κεντρικά θέματα την ανειρήνευτη σύγκρουση ανάμεσα σε συγγενικά πρόσωπα, τον εμποδιζόμενο γάμο και την αναμέτρηση της ηθικής φιλοσοφίας με την αστείρευτη θέληση για εξουσία, το έργο ανεβαίνει φέτος για πρώτη φορά στο θέατρο με αφετηρία τη Μικρή Επίδαυρο. Η θρησκεία μιας αληθινής γυναικείας καρδιάς, της Υπερμνήστρας, ενεργοποιεί τον φόβο απώλειας της εξουσίας του βασιλιά-πατέρα Δαναού, και τον ηρωικό έρωτα του νεαρού Λυγκέα. Τα πρόσωπα ωθούνται δαιμονικά προς πράξεις που υπόσχονται απελευθέρωση έξω από «τα τείχη που εντός τους μεγαλώσαμε» («quelle mura fra cui crescemmo»), όμως ανεπαισθήτως, συναντιούνται με τα πιο καλά κρυμμένα σκοτεινά τους ένστικτα και με τα όρια της ανθρώπινης ύπαρξης.
Ο χορός, συμπονετικός και ευχητικός, κρατά τον τόνο και την ατμόσφαιρα του μελοδράματος ενώ ατενίζει γενναία την αχτίδα που στέλνει από τα σύννεφα η ειρήνη γελαστή («or che Pace dai nembi manda ridente un raggio»), αναφωνώντας «Ποτέ να μην ξανάρθει η θλίψη!» («Deh non ritorni il lutto!»). Στην ορχήστρα της Μικρής Επιδαύρου, τρεις ηθοποιοί και μια μεσόφωνος αναμετρώνται με το καλβικό σύμπαν, όπου συγκατοικούν, σε μια ευαίσθητη ισορροπία, η δραματουργία και η ποίηση. Ζητούν να σπάσουν τα δεσμά της εγκλωβισμένης αυτής τραγωδίας, των μυθικών προσώπων, και γιατί όχι, ακόμα και της ίδιας τους της ύπαρξης.
Λίγα λόγια για το έργο:
Η ιστορία εκτυλίσσεται στο Άργος. Οι πενήντα γιοι του Αίγυπτου, αδελφού του βασιλιά του Άργους, Δαναού, ζητούν σε γάμο τις πενήντα κόρες του Δαναού, Δαναΐδες. Ο βασιλιάς φοβάται ότι ένας από τους γαμπρούς του θα τον εκθρονίσει, έχοντας λάβει μάλιστα σχετικό χρησμό από το μαντείο. Σε μια προσπάθεια να αποφύγει το μοιραίο, ο Δαναός δίνει εντολή στις κόρες του να δολοφονήσουν τους συζύγους τους τη νύχτα του γάμου. Η μόνη που παραβαίνει την εντολή του αλλά και αρνείται τον χρησμό είναι η Υπερμνήστρα, η οποία είναι ερωτευμένη με τον άντρα της, τον Λυγκέα, όπως και εκείνος, μαζί της.
Δείτε την πρώτη επίσκεψη των συντελεστών στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου:
Περισσότερες πληροφορίες:
Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
2 & 3 Αυγούστου 2019
Ώρα έναρξης: 21.30
Τιμές εισιτηρίων: 10€ (μειωμένο), 25€ (κανονικό)
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.