- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Ιόλη Ανδρεάδη: Ο «Ίων» στη Νέα Υόρκη και ένα αστυνομικό θρίλερ βασισμένο σε αληθινά γεγονότα
Μια αφοπλιστική συνέντευξη στην ATHENS VOICE
Η Ιόλη Ανδρεάδη μιλά στην ATHENS VOICE για την τεράστια επιτυχία της παράστασης «Ίων» στη Νέα Υόρκη και την πρέμιερα του έργου «Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού»
Με αφορμή το γεγονός ότι η παράσταση «ΙΩΝ» ανέβηκε στο θέατρο «THE TANK» στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης στις 25, 26 και 27 Απριλίου με τεράστια επιτυχία αλλά και την επικείμενη πρεμιέρα του έργου «Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού» στις 8 Μαΐου στην Αθήνα και μετά στο Λονδίνο, η σκηνοθέτρια Ιόλη Ανδρεάδη μας δίνει μια αφοπλιστική συνέντευξη.
Τι σας γοήτευσε στο έργο «Ίων» του Ευριπίδη και αποφασίσατε να το σκηνοθετήσετε;
Το σασπένς στην πλοκή, η καθαρότητα της ιστορίας, το χιούμορ του Ευριπίδη και η αθωότητα των ηρώων του.
Η παράσταση έγινε δεκτή να ενταχθεί στο ρεπερτόριο του θεάτρου «THE TANK» στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης και ανέβηκε στις 25, 26 και 27 Απριλίου εκεί με αγγλικούς υπέρτιτλους. Ποια στοιχεία της παράστασης θεωρείτε πως κέντρισαν το ενδιαφέρον και βοήθησαν σε αυτή τη διάκριση;
Σίγουρα η παγκόσμια γλώσσα και φήμη του αρχαίου ελληνικού θεάτρου παίζει πρωτεύοντα ρόλο σε τέτοιου είδους διακρίσεις. Από εκεί και πέρα το ίδιο το ανέβασμα της παράστασης, ως ματιά, πιστεύω πως ταιριάζει πολύ στην αισθητική του TheTank και αυτός θεωρώ πως ήταν ο καθοριστικός παράγοντας της τιμητικής αυτής επιλογής.
Γιατί επιλέξατε να μεταφράσετε εκ νέου το κείμενο του Ευριπίδη;
Γιατί όλες οι μεταφράσεις που διάβασα δεν μου δημιουργούσαν το συναίσθημα που μου δημιουργούσε η ανάγνωση του πρωτότυπου.
Ποια στιγμή της παράστασης σας αγγίζει με την ίδια ένταση όσες φορές και αν την παρακολουθήσετε;
Η στιγμή της αναγνώρισης μητέρας και γιου.
Και από τη αρχαία τραγωδία σε ένα αστυνομικό θρίλερ «Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού». Υπάρχουν σημεία επαφής των δύο παραστάσεων;
Νομίζω πως ναι. Κυρίως στον τρόπο που ξετυλίγεται το κουβάρι της ιστορίας και οι ήρωες έρχονται όλο και πιο κοντά στην αναγνώρισης της ταυτότητάς τους.
Πόσο δύσκολο είναι να προσεγγίσει ένας σκηνοθέτης μια παράσταση που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα;
Τα αληθινά γεγονότα είναι μια ωραία βάση για να πεις μια φανταστική ιστορία. Θεωρώ πως η μυθοπλασία οφείλει να κερδίζει σε αυτές τις περιπτώσεις τα ντοκουμέντα που λειτουργούν ως έναυσμα για να δημιουργηθεί κάτι νέο στο χαρτί ή στη σκηνή. Και πάνω σε αυτή τη λογική σκηνοθετώ και τη συγκεκριμένη παράσταση. Ελεύθερα, χωρίς καμία προσπάθεια πιστότητας σε κάτι.
Ποιος χαρακτήρας του έργου σας σαγήνευσε;
Η μητέρα τη Βέρας. Μια γυναίκα ζηλευτή, που τα είχε όλα – αλλά που στο τέλος έχασε τα λογικά της και ξεψύχησε πάνω στο πιάνο παίζοντας το Γαμήλιο Εμβατήριο του Βάγκνερ.
Η επιλογή των χώρων που θα πραγματοποιηθεί η παράσταση, δεν είναι τυχαία. Πείτε μας δυο λόγια.
Προσπαθούμε η παράσταση να ταξιδέψει και να παρουσιαστεί σε μέρη που σχετίζονται με την Οικογένεια Ροδοκανάκη, όπως η Σύρος, η Χίος, η Κωνσταντινούπολη, η Οδησσός, η Σμύρνη, το Λιβόρνο ή το Ακαπούλκο. Προς το παρόν η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Άσυλο Ανιάτωνστην Κυψέλη, του οποίου το οίκημα αποτέλεσε ως το 1901 την τελευταία αθηναϊκή οικία των Ροδοκανάκηδων κα στο University of Roehampton, στο Λονδίνο – εκεί δηλαδή που έδρασε κατά τον 17ο αιώνα ο Κωνσταντίνος Ροδοκανάκης, ως αλχημιστής και προσωπικός γιατρός του Βασιλιά Καρόλου Β’.
Πώς καταφέρνετε να αποστασιοποιείστε συναισθηματικά από παράσταση σε παράσταση και να βλέπετε τα πάντα από απόσταση;
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη απόσταση. Τα πράγματα λειτουργούν οργανικά και σε συνέχειες από παράσταση σε παράσταση, αρκεί να έχεις ξεκούραστη και καθαρή ματιά κάθε φορά που καταπιάνεσαι με κάτι.
Αλήθεια, πιστεύετε πως η ωριμότητα είναι συνυφασμένη με την ηλικία;
Πιστεύω ότι η ωριμότητα έχει να κάνει με το πως ζεις και όχι με το πόσο ζεις.
Κατά τη γνώμη σας, ποιος ο ρόλος του θεάτρου στη δύσκολη εποχή που διανύει η χώρα μας;
Σίγουρα ευεργετικός. Και μόνο που βλέπεις ανθρώπους να γεμίζουν τα θέατρα της Αθήνας, σε μια περίοδο γενικευμένης πνευματικής, αισθητικής, κοινωνικής και οικονομικής παρακμής, αντιλαμβάνεσαι πόσο απαραίτητη μάς είναι αυτή η μορφή έκφρασης και ψυχαγωγίας.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Θα σκηνοθετήσω δυο κλασικά λογοτεχνικά αριστουργήματα, ένα ρωσικό τον Οκτώβριο και ένα βρετανικό τον Φεβρουάριο. Ενώ τον Μάιο του 2020 επιστρέφω στον Σαίξπηρ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.