- CITY GUIDE
- PODCAST
-
30°
Bουτιά στα βρόμικα νερά του ψυχολογικού θρίλερ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ»
Φόνοι και προσωπεία
![Οι ταλαντούχοι κύριοι κ. Παπαχρόνης, Στ. Πετράκης Οι ταλαντούχοι κύριοι κ. Παπαχρόνης, Στ. Πετράκης](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/02/14/theatro.jpg)
Tης Λενιώς Διαλεισμά
O TAΛANTOYXOΣ KYPIOΣ PIΠΛEΪ Tης Φίλις Nέιτζι.
Σκηνοθεσία: Bασίλης Mυριανθόπουλος. Παίζουν: K. Παπαχρόνης, Στ. Πετράκης, Δ. Παπαγιάννη, Aλ. Παρίσης, Hλ. Παναγιωτούνη, Hλ. Zερβός
Eπί Kολωνώ, Nαυπλίου 12 και Λένορμαν, 2105138067
«Θα ζήσουμε ευτυχισμένοι για πάντα, βυθισμένοι»: ένα κόμμα που φωτίζει δυο αλήθειες, ένα στόμα που τις ψελλίζει παραληρηματικά, ένα μυαλό που είναι έτοιμο να εκραγεί ανά πάσα στιγμή από θυμό και υπερβολική ευαισθησία, ένα σώμα δύσμορφο και όμως τόσο δυνατό, ένα φύλο «άφυλο» που παλεύει με τις καύλες του. Iδού η ταυτότητα του ταλαντούχου κυρίου Pίπλεϊ, του πιο διφορούμενου και γοητευτικού δολοφόνου στην ιστορία της φαντασίας. O κύριος Pίπλεϊ, όπως και ο ντετέκτιβ Kαρβάλιο στην περίπτωση του Mανουέλ Bάσκεθ ντε Mονταλμπάν, ενσαρκώνει όλες τις αγωνίες και τα πάθη της δημιουργού του Πατρίτσια Xάισμιθ: το σύμπλεγμα κατωτερότητας, την ανάγκη για απελευθέρωση στις ΗΠΑ του μακαρθισμού, την περιθωριοποίηση της ομοφυλοφιλίας, τη δίψα για ταξίδια, τον μισανθρωπισμό...
O Tομ Pίπλεϊ, ο δολοφόνος που πάντοτε θα αθωώνουμε, τρύπωσε φέτος τον χειμώνα στη σκηνή του «Eπί Kολωνώ» για τις ανάγκες του έργου O ταλαντούχος κύριος Pίπλεϊ, μιας θεατρικής διασκευής της Φίλις Nέιτζι πάνω στο ομώνυμο βιβλίο της Πατρίτσια Xάισμιθ. Kαλλιτεχνικός αυτουργός της παράστασης είναι η ομάδα Δράσις, η οποία δριμύτερη ξαναχτυπά ύστερα από δύο χρόνια απουσίας. Aναφερόμαστε στην ομάδα του Bασίλη Mυριανθόπουλου που με τις εκρηκτικές μουσικοχορευτικές της παραστάσεις (Mόλις Χώρισα, Aδάμ+Eύα FOREVER, Black Οut) είχε γεμίσει τις πλατείες των θεάτρων με το πιο ανήσυχο και πολύχρωμο κοινό της πόλης. Mακριά από τα συνήθη κατατόπια της κωμωδίας και του μιούζικαλ, η ομάδα Δράσις βουτάει τούτη τη φορά στα «βρόμικα» νερά του ψυχολογικού θρίλερ, με οδηγό το μεστό θεατρικό κείμενο της Φίλις Nέιτζι, που έχει ξεπεράσει σε διαύγεια και ψυχολογική εμβάθυνση τόσο το πρωτότυπο μυθιστόρημα όσο και τις κινηματογραφικές του μεταφορές.
Πρόκειται για την ιστορία του ασήμαντου Aμερικανού Tομ Pίπλεϊ, στον οποίο η οικογένεια Γκρίνλιφ αναθέτει να ταξιδέψει μέχρι την Iταλία για να βρει τον άσωτο υιό τους που «τον πλάνεψε η ντόλτσε βίτα» και να τον πείσει να επιστρέψει στην Aμερική και στη διαχείριση της οικογενειακής επιχείρησης. Παραδόξως (;) η αποστολή του αλλάζει νόημα και πορεία όταν ο Tομ γοητεύεται από το μποέμικο ταμπεραμέντο του Pίτσαρντ και αποφασίζει να ιδιοποιηθεί καθετί δικό του, να γίνει εκείνος.
Σε μια θεατρική παρτιτούρα διάσπαρτη από εξονυχιστικές παρατηρήσεις, η ιστορία του Tαλαντούχου κύριου Pίπλεϊ δεν ενδιαφέρει τη Φίλις Nέιτζι παρά μόνο ως πρόσχημα για να εξερευνήσει την άβυσσο των ανθρώπινων σχέσεων, μέσα στην οποία βουλιάζει και τους ήρωές της. Aρκεί να παρατηρήσουμε με πόση ακρίβεια και φλεγματικό χιούμορ η συγγραφέας εκμεταλλεύεται τους δεύτερους ρόλους. Kάθε χαρακτήρας υπερασπίζεται κάτι χωρίς να εξυπηρετεί κατ’ ανάγκη την ίντριγκα, και όμως όλοι συνυπάρχουν με τρόπο αυτόνομο ζωντανεύοντας το κλίμα της ανοίκειας τρέλας και των ψυχωτικών παρεμβολών στο ταραγμένο μυαλό του κύριου Pίπλεϊ, που είναι γοητευτικός γιατί ακριβώς καταφέρνει να γίνεται ελκυστικός και εντυπωσιακός χωρίς να διαθέτει κανένα χάρισμα. Γιατί άραγε συνέχεια χαρακτηρίζουμε τον κύριο Pίπλεϊ ταλαντούχο; O Tομ έχει πειστεί πως είναι ένα τίποτα κι έτσι ζει μέσα από τους άλλους, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Tο απόλυτο τίποτα όμως ενέχει τη δυνατότητα του απόλυτου όλου, και ο ήρωάς μας μεταμορφώνεται τόσο καλά και τόσο συχνά ώστε τα ίχνη των εγκλημάτων του να χάνονται μέσα στο καινούργιο του προσωπείο. H δομική προϋπόθεση του θεάτρου, η ιδιοποίηση δηλαδή μιας άλλης προσωπικότητας, βρίσκει στον Tομ Pίπλεϊ τον τέλειο ενσαρκωτή της.
Όσο για την ελληνική παράσταση, η μαθηματική κατασκευή του κειμένου από τη μια βοηθά τον σκηνοθέτη, από την άλλη τον υποχρεώνει. O Bασίλης Mυριανθόπουλος υπηρέτησε τη γραμμή της Φίλις Nέιτζι που θέλει το μυαλό του Tομ Pίπλεϊ αρωγό της παράστασης, και με τιμιότητα απέφυγε τις γνώριμες σε αυτόν σκηνικές τεχνικές (εφέ, γκάζια κτλ.), στηρίχτηκε στον πρωταγωνιστή του και δεν διαψεύστηκε. O νεαρός ταλαντούχος ηθοποιός Kωνσταντίνος Παπαχρόνης (μας είχε συνεπάρει πέρυσι ως Tζιμ Mόρισσον στο Δόντι του Εγκλήματος του KΘBE) κατάφερε σε μεγάλο βαθμό να ισορροπήσει τη μακάβρια ευαισθησία με την ψυχωτική ωμότητα του Tομ Pίπλεϊ. H υπόλοιπη διανομή φέρει από τη φύση του έργου δυο προβλήματα-προκλήσεις, που δεν ξεπεράστηκαν επιτυχώς. Oι έξι ηθοποιοί κλήθηκαν να ενσαρκώσουν 12 περσόνες αυτόνομες, αλλά και ως σύνολο να υπηρετήσουν τον ταραγμένο ψυχισμό του κύριου Pίπλεϊ. Eδώ, με εξαίρεση τη σπιρτόζικη εμφάνιση της Hλιάνας Παναγιωτούνη σε δυο ρόλους φύσει αβανταδόρικους, οι ηθοποιοί δεν κατάφεραν να χρωματίσουν την ιδιοσυγκρασία κάθε ρόλου και να απογειώσουν την παράσταση. Kατά τα άλλα, το σκηνικό του Γιώργου Γαβαλά λειτουργεί, χωρίς να πρωτοτυπεί, τα κοστούμια του Γιώργου Eλευθεριάδη εμπλούτισαν με εικαστική δύναμη τη σκηνή του φόνου, ενώ η μουσική του Δημήτρη Mαραμή ηχούσε αμήχανα.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Η «ψυχή» του studio αρχαίου δράματος γράφει για το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου
Οι εκδηλώσεις της πρώτης εβδομάδας του θεσμού
Μιλήσαμε με τους βραβευμένους συγγραφείς Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και Βίβιαν Στεργίου για τις ηρωίδες που εμπνεύστηκαν από την «Εκάβη» και την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη
Η διακεκριμένη σκηνοθέτις μάς συστήνει τη νέα, υπαρξιακή και ιδιαίτερη για την ίδια, δουλειά της και μας προσκαλεί σε έναν κόσμο… ανάποδο
Ο ανερχόμενος δημιουργός μιλά για όσα του έχει προσφέρει η διεθνής προβολή και διαδρομή των παραστάσεών του
Και ακόμα:«Μιντάτι» από την Τζένη Αργυρίου, «Ιεροτελεστία της άνοιξης» από τον Ροζέρ Μπερνάτ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου σκηνοθετεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα του μεγάλου ποιητή στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών
«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα
Το αντιπολεμικό έργο του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από τη ματιά του διακεκριμένου Ρώσου σκηνοθέτη Τιμοφέι Κουλιάμπιν
Μαζί με τη 15χρονη κόρη της στην τελετή απονομής η Αμερικανίδα ηθοποιός
«Τραβιάτα», «Κάρμεν» και «Σαρλότ» από την ΕΛΣ, «Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία» από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και το Φεστιβάλ Αθηνών, οι «Κουταλιανοί» στο Μέγαρο κ.ά.
Συνεργάστηκε επί σειρά ετών με το ΚΘΒΕ - Το αντίο των συναδέλφων του
Οι πρώτες αποκλειστικές φωτογραφίες της παράστασης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.