Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Στέλιος Καλαθάς διδάσκει για 9η χρονιά τη μέθοδο «Συναισθηματική Διαλεκτική». Πώς πήρε την απόφαση να ξεκινήσει; Ποιες οι εντυπώσεις του; Τι είναι αυτή η μέθοδος; Μας εξήγησε.
Η πορεία του μέσα στο θέατρο και η συνεργασία του με τον Γιώργο Μιχαηλίδη, με τον Μίνω Βολανάκη και άλλους μεγάλους σκηνοθέτες και δασκάλους του έδωσαν πολύτιμες γνώσεις για το θέατρο. Η σχέση του με τη «Συναισθηματική Διαλεκτική» ξεκίνησε μετά από ένα πολύ σημαντικό σεμινάριο που παρακολούθησε στο Κέντρο Μελέτης Αρχαίου Δράματος, από τον κορυφαίο Ιάπωνα θεατρικό σκηνοθέτη Suzuki. «Μου γεννήθηκε η επιθυμία να οργανώσω μια μέθοδο που βασικό άξονα θα έχει τον κόσμο των συναισθημάτων, το πώς μπορούμε να τα ελέγχουμε και να τα εκφράζουμε αποτελεσματικά». Στην εξέλιξη της μεθόδου συμβάλλουν αποτελεσματικά ταξίδια που κάνει συχνά στο εξωτερικό φέρνοντας νέες ασκήσεις για τους μαθητές του.
Όταν ξεκίνησε δεν φανταζόταν την απήχηση που θα είχε. «Σε αυτό συνέβαλλε και η κρίση που διανύουμε τα τελευταία χρόνια, που δεν είναι μόνο οικονομική αλλά και σχέσεων – όχι μόνο με τους άλλους, αλλά και με τον εαυτό μας». Αυτή την στιγμή έχει στην Αθήνα τέσσερις ομάδες, αλλά πηγαίνει κι εκτός Αθηνών (Θεσσαλονίκη, Χανιά, Καβάλα, Κύπρο κ.ά.), όπου προσπαθεί να διδάσκει την μέθοδο και σε ομάδες ανθρώπων που το ζητάνε και βλέπουν αποτελέσματα.
Τι είναι η «Συναισθηματική Διαλεκτική»;
Είναι μία βιωματική μέθοδος –πολύ ευχάριστη– όπου μέσα από μουσικές, στίχους, αυτοσχεδιασμούς αλλά κυρίως σπουδαία κείμενα, ανακαλύπτουμε προσωπικό μας υλικό, πτυχές του έσω-κόσμου μας, και μπορούν να μας κάνουν να αγαπήσουμε περισσότερο τον εαυτό μας, να νιώσουμε πιο δυνατοί. Θα μάθουμε να αντιμετωπίζουμε τους φόβους μας (μάστιγα της εποχής), το άγχος, τον θυμό και γενικά τα καταστροφικά συναισθήματα και να φωτίσουμε λίγο περισσότερο το γκρίζο που καθημερινά μας περιβάλλει. Μαθαίνουμε γλώσσα σώματος, ορθοφωνία, ασκήσεις ενδυνάμωσης προσωπικότητας και υποκριτική, γιατί θεωρώ πως οτιδήποτε κάνουμε είναι ρόλος, άρα ας μάθουμε να τους ερμηνεύουμε σωστά.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί κάποια μέθοδο προσωπικής ψυχανάλυσης;
Ο όρος ψυχανάλυση στην Ελλάδα είναι φοβιστικός. Η “Συναισθηματική
Διαλεκτική’’ περιέχει σίγουρα δραματοθεραπεία, γι ' αυτό η μία μου
ομάδα στο Μαρούσι, πραγματοποιείται στο ΚΕ.Ψ.Υ.Π.Α. (ένα κέντρο
ψυχικής υγείας). Για πολλές ασκήσεις συμβουλεύομαι ψυχολόγους και
ψυχαναλυτές. Αλλά και η ίδια η υποκριτική από μόνη της, δεν περιέχει το στοιχείο της εσωτερικής αναζήτησης και λύτρωσης;
Είναι συγκεκριμένος ο αριθμός των μαθημάτων που πρέπει να
παρακολουθήσει κάποιος;
Θεωρητικά, κάθε κύκλος ολοκληρώνεται σε 3 μήνες, αλλά ποτέ κανείς δεν
σταμάτησε εκεί. Όσο ψάχνεις μέσα σου, τόσο βρίσκεις και συνεχίζεις
και όλο αυτό σε αποσυμπιέζει από περιττά και από βαρίδια που κουβαλάμε
εν αγνοία μας τις περισσότερες φορές.
Στα πόσα μαθήματα βλέπει κάποιος τη διαφορά;
Κάθε μάθημα είναι ένα ταξίδι νομίζω. Από το τρίτο μάθημα αρχίζει ο καθένας να καταλαβαίνει τις διαφορές έξω... αλλά κυρίως μέσα του.
Από ποια ηλικία μπορεί κάποιος να ξεκινήσει;
Έχω μαθητές από 15 έως 65 ετών και στην ομάδα μέσα είναι όλοι συνομήλικοι. Είναι βασικό να διατηρούμε ζωντανή την παιδικότητά μας, γιατί μόνο έτσι δεν γερνάμε! Επίσης είναι πολύ βασικό να σας πω , ότι η μέθοδος αυτή, δεν απευθύνεται μόνο σε ανθρώπους τους θεάτρου, αλλά σε οποιοδήποτε τον ενδιαφέρει η εσωτερική αναζήτηση και βελτίωσή του.
INFO
Στις 14 Οκτωβρίου ξεκίνησαν οι ομάδες τους Στέλιου Καλαθά στο Θέατρο
Άβατον, Ευπατριδών 3 στο Γκάζι και στο ΚΕ.Ψ.Υ.Π.Α στο Μαρούσι. Οι
μέρες των μαθημάτων είναι Δευτέρα, Τετάρτη και Πέμπτη. Οι ώρες είναι
απογευματινές, 18.00 - 20.00 και πρόκειται να δημιουργηθεί και μία
πρωινή ομάδα για όσους δεν μπορούν απογεύματα.
Τηλ. Επικοινωνίας : 210 6129316 – 6945424824
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.