- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
«Διόνυσος ἀνεβόησεν» κι ήμουν πάντα εκεί
«Η Επιστροφή του Διονύσου» - Αφιέρωμα στον Θεόδωρο Τερζόπουλο από το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και το Ίδρυμα Ωνάση, Δελφοί 2018
Γνώρισα το θέατρο του Τερζόπουλου στις αρχές της δεκαετίας του ενενήντα, όταν ένας «πειραγμένος» συμφοιτητής μου επέμενε να πάμε στο ΑΤΤΙΣ. Με έσυρε, λοιπόν, στην οδό Λεωνίδου κι εκεί συνειδητοποίησα πως υπάρχει ένας κόσμος θεατρικά διαφορετικός, τον οποίο τάχτηκα να εξερευνήσω. Τίποτε άλλο δεν έμοιαζε με αυτόν τον κόσμο, τίποτε απ' όλα αυτά που έγραφαν οι θεσμικές κριτικές δεν ίσχυε, και ήξερα πως εκεί υπήρχε η πυρηνική δομή της Διαφωνίας και της Αντίθεσης (ως επερχόμενα τότε για το ελληνικό θέατρο).
«Βάκχες χωρίς Ευριπίδη», έγραφε η Αυγή. «Φετιχιστική επιδημία», έγραφε η Καθημερινή. Τι δουλειά έχουν οι Τούρκοι στην Επίδαυρο, αναρωτιόταν η Ελευθεροτυπία.
Κι έτσι, ερχόμενος από τους ηττημένους του Εμφυλίου, ο Τερζόπουλος δεν χωρούσε σε κανένα εθνικό αφήγημα για το θέατρο την ώρα που όλοι ακόμη φώναζαν για σεβασμό στα κείμενα, εκδιώκοντας τον Άνθρωπο από το Ανθρώπινο και το θέατρο από τη θεατρικότητα.
Εθνικός θησαυρός - Παγκόσμιος μύθος
Το Ίδρυμα Ωνάση κατάλαβε αυτό που έπρεπε να είχε αντιληφθεί εδώ και χρόνια το Ελληνικό Κράτος, πως, δηλαδή, ο Τερζόπουλος είναι εθνικός θησαυρός.
Ήρθαν συνάδελφοι από την Τουρκία να μιλήσουν για τον Τερζόπουλο. Ήρθαν καθηγητές από την Κορέα, την Σανγκάη, το Πεκίνο, τη Ρωσία, την Πολωνία, τη Γερμανία, το Βέλγιο και από ολόκληρο τον κόσμο. Ήρθε ο Μπάρμπα, ο Βασίλιεφ, το Ινστιτούτο Γκροτόφσκι, ο Παπαβασιλείου, η Βαροπούλου, η Καλλιόπη Λεμού, το Wilma Theatre και τόσοι άλλοι.
Οι Αμερικάνοι μάς είπαν πως ο Τερζόπουλος κλόνισε την παράδοση του ρεαλισμού στο θέατρό τους και οι Κινέζοι ότι ανακαίνισε την παράδοσή τους.
Είδαμε την Αγλαΐα Παππά ακμαία και δυνατή, τον Τάσο Δήμα ευεργετικά συγκινητικό, και τον σπουδαίο Σάββα Στρούμπο σ' ένα μοναδικό masterclass Επίδειξης της Μεθόδου (και κάπου εκεί το βλέμμα μου έμεινε στην Ελένη Πετάση που έκλαιγε ασταμάτητα, συγκλονισμένη από την «ενέργεια» των ηθοποιών).
Ο συνθέτης Παναγιώτης Βελλιανίτης μας διαφώτισε για το πώς φτιάχνει τις «οντολογικές» μουσικές του για το ΑΤΤΙΣ με τις οποίες και κατέλαβε για τρεις μέρες το φυσικό τοπίο του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών (ηχητική εγκατάσταση ΕΝΟΠΑΙ).
Ας μου επιτραπεί, όμως, να κρατήσω μέσα μου μαζί με όλα αυτά τον μεγάλο Ανατόλι Βασίλιεφ που αποκάλυψε πως στον Τερζόπουλο χρωστάει την οικοδόμηση του θεάτρου του, αφού ο διεθνής Έλληνας σκηνοθέτης ήταν το μόνο εχέγγυο που είχε για να πείσει «την κυβέρνηση της Μόσχας».
Οι Τρωάδες στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών
Οι Τρωάδες με τη συγκλονιστική Δέσποινα Μπεμπεδέλη να εγγράφει το ανθρώπινο πάσχειν στα έγκατα του τοπίου, είναι το ΑΤΤΙΣ.
Οι Τρωάδες με τους ηθοποιούς από διχοτομημένες πόλεις (Λευκωσία, Μόσταρ, Ιερουσαλήμ) είναι ένα διάβημα της Μνήμης για αυτό που ενώνει τους ανθρώπους στην «ανθρωπινότητα» και δεν είναι άλλο από την Οδύνη.
Πιστεύει κανείς πως υπάρχουν λιγότερο Άνθρωποι από τον κάθε Άνθρωπο; Υπάρχει αδικότερος και λιγότερο άδικος σπαραγμός; Είναι λιγότερο Πόνος ο Πόνος του Ξένου;
Είναι πιο θάνατος ο θάνατος του συμπατριώτη από τον θάνατο του «εχθρού»; Κι αν ναι, υπάρχει κάπου μια Ηθική του Πολέμου ηθικότερη από αυτή του Ανθρώπινου;
Οι Τρωάδες δεν ήταν μια πολιτική δήλωση (με τη στενή έννοια του πολιτικού). Ήταν μια ανθρωπολογική μαρτυρία, ένα θέατρο που στον πυρήνα του μετέφερε το τραγικό «δεδομένο» του συμπάσχειν μέσα στην οικουμενική Κοινότητα των ανθρώπων.
Είδαμε στιγμές ανθρώπινου ολέθρου: Μια Ανδρομάχη (Νιόβη Χαραλάμπους) στην πιο βαθιά καταληψία τρόμου της Συνείδησης, και Κορυφαίος ο Erdogan Kavaz σε έναν λυγμικό αμανέ ανάμεσα στα άρβυλα της ορχήστρας, που έγιναν αφόρητα τεκμήρια όλων των ποδοπατημένων από τις εξουσίες.
Η Ajla Hamzic, η Εβελίνα Αραπίδη, η Hadar Barabash, η Sara Ipsa, η Evelyn Asouant ήταν οι επάλληλες Κασσάνδρες που με τις Γλώσσες τους διαπέρασαν κάθε εθνικό σύνορο, αφού κανείς δεν τις πίστεψε στις πατρίδες τους.
Και στο τέλος η Ελένη της πύρινης Σοφίας Χιλλ έγινε ένα υποκριτικό παράδειγμα ανυστερόβουλης Σαγήνης και διαπεραστικής ειρωνείας, δίνοντας τον πυρήνα της «σοφιστικότητας» του ρόλου. Τη Γυναίκα αυτή έχει αγγίξει κάποιος θεός...
Δεν θυμάμαι ποιος μου είπε την ώρα που έφευγα, ότι μια μέρα θα λέμε πως ήμουν κι εγώ στο Αφιέρωμα για τον Τερζόπουλο. «Δεν ξέρω για σας, κύριε, αλλά εγώ ήμουν πάντα εκεί», είπα...
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Είδαμε το νέο έργο της Συντεχνίας Γέλιου και μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Βασίλη Κουκαλάνι
Μιλήσαμε με τον γνωστό ηθοποιό με αφορμή την παράσταση «Καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς» του Χρόνη Μίσσιου
Το έργο του Tiago Rodrigues έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές
Ο ηθοποιός μάς μίλησε με αφορμή τον ρόλο του στην «Ηλέκτρα εντός» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου
Εκεί όπου ένα ζευγάρι αποζητά την ηρεμία, αλλά τελικά αυτή αποδεικνύεται σύντομη και πολύ επικίνδυνη
Μιλήσαμε με την ηθοποιό που παίζει σε μία από τις πιο επιτυχημένες θεατρικές παραστάσεις της σεζόν
«Αυτή η νύχτα μένει»: το βιβλίο, η παράσταση, η γέννηση και το τέλος των σκυλάδικων
Ο «Εραστής» του Χάρολντ Πίντερ, το πάθος ως πράξη χειραφέτησης και η γυναικεία επιθυμία στη σκηνή του Μικρού Γκλόρια
Η παράσταση που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή κάνει πρεμιέρα σήμερα 18 Δεκεμβρίου
Η ηθοποιός πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Εκτροφείο τεράτων» στον Μικρό Κεραμεικο
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Το σπίτι στην Εθνική- ένα ήσυχο μέρος» μας μιλά για τον ρόλο της και όχι μόνο
Μια μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή, που μας γυρίζει πίσω στην Ελλάδα των δεκαετιών του ’80 και του ’90
Μιλήσαμε με τους δημιουργούς και συμπρωταγωνιστές της παράστασης «Τζόνι Μπλε»
Χιούμορ, συγκίνηση και πολλή μουσική
Την αγαπήσαμε για τη θρυλική της ατάκα «Σας αγαπώ». Τώρα τη συναντήσαμε με αφορμή την παράσταση «Blue Train», στην οποία πρωταγωνιστεί και της ζητήσαμε να μας μιλήσει για όλα.
Ο Λεωνίδας Μικρόπουλος και η υπαρξιακή διαδρομή προς την αυθεντικότητα
Για δύο παραστάσεις, στις 16 & 17 Δεκεμβρίου
Η εκρηκτική διασκευή του Βρετανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Άικ συνεχίζει για 22 ακόμη παραστάσεις
Γιατί παραδινόμαστε στη ρουτίνα, αφήνοντας τη ζωή να περνά με εμάς απόντες;
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.