- CITY GUIDE
- PODCAST
-
37°
![53155-117261.jpg 53155-117261.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/53155-117261.jpg)
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2018/06/07/premiera-nampoykko-irodeio-d.-platanias_5135-foto-d.jpg)
Η ιστορία του Ναβουχοδονόσορα, βασιλιά της Βαβυλώνας, τα πάθη των υπόδουλων Εβραίων ο έρωτας και τα παιχνίδια της εξουσίας. Η δημοφιλέστατη όπερα του Τζουζέππε Βέρντι, σε μια σκηνοθετική προσέγγιση που αφήνει πολλά ερωτηματικά, αλλά γίνεται αφορμή για μια ακόμα σπουδαία ερμηνεία από τον Δημήτρη Πλατανιά.
![Ναμπούκκο - Δημήτρης Πλατανιάς Ναμπούκκο - Δημήτρης Πλατανιάς](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/photo-aris-messinis-6.jpg)
Ανοίγοντας, όπως είθισται, τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών στο Ηρώδειο, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσίασε φέτος μια νέα παραγωγή της όπερας του Βέρντι, το «Ναμπούκκο», σε σκηνοθεσία Λέο Μουσκάτο, μουσική διεύθυνση Φιλίπ Ωγκέν και με τον κορυφαίο έλληνα βαρύτονο, Δημήτρη Πλατανιά, στον ομώνυμο ρόλο.
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/premiera-nampoykko-irodeio_319p-foto-h.jpg)
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/premiera-nampoykko-irodeio_090p-foto-h.jpg)
Το έχουμε ξαναπεί: Ο διεθνής μας Δημήτρης Πλατανιάς είναι ένα ανεκτίμητο κεφάλαιο. Με όπλο την επιβλητική παρουσία του και με μια φωνή σε εξαιρετική φόρμα, ερμήνευσε για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Ναμπούκκο −ένα ρόλο στον οποίο έχει διαπρέψει σε μεγάλα λυρικά θέατρα του εξωτερικού−, ένα τραγικό, αντιφατικό χαρακτήρα με συνεχείς συναισθηματικές μεταπτώσεις. Ο μεγαλομανής, αυταρχικός, βλάσφημος δυνάστης του πρώτου μέρους μεταμορφώθηκε μπροστά μας σε ένα αδύναμο συντετριμμένο πλάσμα που παραπαίει για να αλλάξει και πάλι την ύστατη στιγμή και να μας δείξει ένα άλλο πρόσωπο, αυτό της μεταμέλειας και της μεγαθυμίας. Είναι ο λόγος που δεν πρέπει με τίποτα να χάσετε αυτή την παράσταση.
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/photo-aris-messinis-5.jpg)
Ο Ναμπούκκο όμως που παρακολουθήσαμε την περασμένη Παρασκευή, έκρυβε αρκετές εκπλήξεις, άλλες ευχάριστες και άλλες λιγότερο ευχάριστες.
Η πρώτη ευχάριστη έκπληξη ακούει στο όνομα Δήμος Φλεμοτόμος. Είχα ακούσει ξανά τον ανερχόμενο ζακυνθινό τενόρο πριν 4 χρόνια να ερμηνεύει τον Κάσσιο στον Οθέλλο του Βέρντι − και πάλι στο Ηρώδειο. Ομολογώ όμως ότι αυτή τη φορά πρόσεξα τη δύναμη, την καθαρότητα και τη δραματική ένταση της φωνής του. Σε ένα δεύτερο ρόλο, αυτόν του Ισμαέλε −στον Ναμπούκκο δεν υπάρχει πρωταγωνιστικός ρόλος για τενόρο−, εντυπωσίασε με την ερμηνεία του − έξοχος στο τρίο με τη Φενένα και την Αμπιγκαΐλλε όπως και στο ρετσιτατίβο «Il Maledetto» με τη χορωδία. Μακάρι να τον βλέπουμε και να τον ακούμε συχνότερα − η Λυρική χρειάζεται έναν νέο και ακμαίο τενόρο... Εξίσου ενδιαφέρουσα ήταν και η ερμηνεία της μολδαβής μέτζο, Έλενα Κασσιάν, στο ρόλο της αγαπημένης του Ισμαέλε, Φενένα. Μεστή φωνή, με βάθος και ευαισθησία. Από τους δύο βαθύφωνους της παράστασης, ο Ρικκάρντο Τζανελλάτο, αν και ιδανικός φωνητικά για τον απαιτητικό ρόλο του αρχιερέα των Εβραίων Ζαχαρία, μου έδωσε την εντύπωση ότι το βράδυ της πρεμιέρας είχε μια αστάθεια στις πολύ χαμηλές νότες. Προσωπικά βρήκα πιο ενδιαφέρουσα την ερμηνεία του δικού μας βαθύφωνου, του Δημήτρη Κασιούμη, στο μικρότερο ρόλο του αρχιερέα του Βάαλ.
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/photo-aris-messinis-4.jpg)
Η άλλη ευχάριστη −αν και αναμενόμενη− έκπληξη ήταν η χορωδία της ΕΛΣ. Ο Ναμπούκκο είναι μια από τις μεγάλες όπερες όπου τα χορωδιακά μέρη αποτελούν τον κορμό, τη ραχοκοκαλιά τους. Οι χορωδοί της Λυρικής σε πλήρη ανάπτυξη και με σωστό τέμπο, «γέμισαν» με τις φωνές τους τη σκηνή του Ηρωδείου και με την καθοδήγηση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου, ερμήνευσαν υποδειγματικά τα άλλοτε πατριωτικά, άλλοτε θρησκευτικά και άλλοτε θρηνητικά χορωδιακά της όπερας και δικαίως ενθουσίασαν το κοινό − είναι πάντα ωραίο και συγκινητικό να ακούς ένα ολόκληρο θέατρο να σιγομουρμουρίζει το πασίγνωστο χορωδιακό των Εβραίων σκλάβων «Va pensiero»...
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/premiera-nampoykko-irodeio_4615-foto-d.jpg)
Ας έρθουμε όμως και στις λιγότερο ευχάριστες εκπλήξεις...
Η απόλυτα θεμιτή ιδέα του ιταλού σκηνοθέτη Λέο Μουσκάτο να τοποθετήσει τη δράση του έργου στον 20ό αιώνα, με άμεσες αναφορές στο Ολοκαύτωμα, αστόχησε εξαιτίας της επιλογής του να την «πειράξει» κατά το ήμισυ μεταμορφώνοντας τους Βαβυλωνίους σε στρατιωτικούς ενός απροσδιόριστου αυταρχικού καθεστώτος. Πρόθεσή του ήταν προφανώς μια πιο ρεαλιστική, πιο ωμή αποτύπωση της τραγωδίας του Εβραϊκού λαού. Όμως, η αλληγορία που είχε κατά νου, κατά τη γνώμη μου, μετατράπηκε σε ένα αισθητικό αλαλούμ. Μεταμορφώνει την Αμπιγκαΐλε και τις ακόλουθούς της σε θηλυκές κομάντο Λάρα Κροφτ με ούζι(;) Καλάσνικοφ(;) −κάτι τέτοιο τέλος πάντων−, μουσταρδί στολές, περιβραχιόνια και δίκοχα καπέλα, ενώ στη φρουρά του βασιλιά και ο αρχιερέας του Βάαλ η ενδυματολόγος ανακατεύει λίγο Κιμ Ουνγκ Γινγκ και λίγο Ες Ες. Ο δε Ναμπούκκο με αμπέχονο, μπότες και ξίφος! Χάος! Κρίμα γιατί τα ρούχα του Μεσοπολέμου που σχεδίασε η Σίλβια Αϋμονίνο για τους Εβραίους στην πρώτη τους είσοδο −πριν ντυθούν κι αυτοί με φόρμες καταναγκαστικής εργασίας a la Γκουαντάναμο− ήταν πραγματικά καλόγουστα. Στο αλαλούμ των κοστουμιών ήρθαν να προστεθούν και οι βιντεοπροβολές του Λούκα Αττίλι −συνήθης εμμονή όσων σκηνοθετούν ειδικά για το Ηρώδειο− με φλόγες, καπνούς και γλυπτά τεράτων...
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/photo-aris-messinis-1.jpg)
Ανάμεικτα συναισθήματα μου άφησε και η κορεάτισσα σοπράνο Σάε-Κιουνγκ Ριμ στο ντεμπούτο της ως Αμπιγκαΐλε. Νεανική, υγιής φωνή με μεγάλη έκταση, αλλά στα αυτιά μου ήχησε άχρωμη, χωρίς όγκο και χωρίς τη θυελλώδη ένταση που απαιτεί αυτός ο τεραστίων απαιτήσεων ρόλος. Βλέποντάς τη στη σκηνή, αισθάνθηκα ότι πιο πολύ «έπαιζε» τη μισητή σφετερίστρια του θρόνου, με το ύφος και την κίνησή της παρά την ερμήνευε με τη φωνή της
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/photo-aris-messinis-7.jpg)
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/photo-aris-messinis-2.jpg)
Η ορχήστρα της ΕΛΣ με τον αρχιμουσικό Φιλίπ Ωγκέν στο πόντιουμ, χωρίς να παραβλέψει τη μελωδικότητα της μουσικής του Βέρντι, ανέδειξε την ηρωική της διάσταση, ιδιαίτερα στα γρήγορα, σε ρυθμό εμβατηρίου μέρη, με την πολύτιμη συνδρομή των πνευστών των κρουστών και των χάλκινων της ορχήστρας.
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/photo-aris-messinis-3.jpg)
Με μια κουβέντα: Αν βρείτε εισιτήρια, αξίζει να πάτε. Η όπερα πάνω από όλα είναι μουσική και φωνές και στον Ναμπούκκο αυτά τουλάχιστον θα τα απολαύσετε με το παραπάνω. Τα υπόλοιπα είναι θέμα γούστου...
![Ναμπούκκο Ναμπούκκο](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/premiera-nampoykko-irodeio-ypoklisi_526p-foto-h.jpg)
Δείτε πληροφορίες για το «Ναμπούκκο» στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.