- CITY GUIDE
- PODCAST
-
28°
Η Ομάδα οper(ο) στο μύθο του Ορφέα
Λίγο πριν τη νέα της παραγωγή Orpheus στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής οι 7 συντελεστές της παράστασης μας δίνουν τη δική τους ερμηνεία
![orpheus_omada_opero_foto_dimitris_sakalakis.jpg orpheus_omada_opero_foto_dimitris_sakalakis.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2018/01/23/orpheus_omada_opero_foto_dimitris_sakalakis.jpg)
Εδώ και 10 χρόνια οι οper(ο) βγάζουν γλώσσα στην όπερα και το λυρικό θέατρο μεταφέροντας κλασικά έργα και μύθους στο σήμερα. Ένας πυρήνας νέων καλλιτεχνών από διαφορετικούς χώρους που ξεκίνησε στην Αθήνα το 2008 από την Εριφίλη Γιαννακοπούλου.
Ξεκίνησαν βγάζοντας την «Κάρμεν» στον δρόμο σε ένα «περιπλανώμενο φεστιβάλ», έστησαν την Τραβιάτα στο αίθριο του Μουσείου Μπενάκη και μια διαδραστική οπερατική περφόρμανς στο κέντρο της Αθήνας, από τα μπαλκόνια της Μιλτιάδου, στο 2 in 1.
Ακολούθησαν οι Μύθοι του Αισώπου, στο Music Box του Εθνικού σε συνεργασία με τον εικαστικό Μανώλη Χάρο, ταξίδεψαν το δικό τους Fiammifero σε ελληνικά νησιά. Μετά το οπερατικό παραμύθι Η συμμορία της χαμένης μιλιάς δημιούργησαν έναν οπερατικό μονόλογο βασισμένο στα έργα του Μπέκετ.
Επιστρέφουν με μια όπερα βασισμένη στον μύθο του Ορφέα στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής στο ΚΠΊΣΝ. Ζητήσαμε από τους 7 συντελεστές να μας μιλήσουν για τη φαντασία και το μύθο πίσω από την παράσταση...
![orpheus_omada_opero_foto_a._simopoylos.jpg orpheus_omada_opero_foto_a._simopoylos.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/orpheus_omada_opero_foto_a._simopoylos.jpg)
Ειρήνη Γεωργαλάκη (σκηνοθεσία)
Ως προς τον μύθο, με εμπνέει η πίστη του Ορφέα για το ακατόρθωτο. Με αυτήν ταυτίζομαι. Σχετικά με την παράσταση, βρίσκω τρομερά ενδιαφέρουσα την ίδια την φόρμα της. Επτά καλλιτέχνες συνδημιούργησαν μια παράσταση με αφορμή έναν μύθο, μετέφρασαν αυτόνομα τα ζητούμενα της μέσα από την τέχνη τους και τώρα τολμούν να εκτεθούν οι ίδιοι μπροστά στο κοινό, προκειμένου να επικοινωνήσουν με την μεγαλύτερη αμεσότητα το συλλογικό τους έργο. Το στοίχημα για μένα, σκηνοθετώντας την παράσταση είναι να βρω τις ιδανικές ισορροπίες ανάμεσα τους.
Εριφίλη Γιαννακοπούλου (σκηνοθεσία)
Ο Ορφέας είναι ένας μύθος που με συγκινεί βαθειά.
Πρόκειται για μια ποιητική αλληγορία που συνοψίζει και εκθέτει τον Άνθρωπο και την φύση του.
Στον Ορφέα είδα την τόλμη του ανθρώπου να βυθιστεί και να αντικρύσει την ίδια του την ύπαρξη, την πίστη του και την επαναστατικότητά του που τον κάνει να κερδίσει χάνοντας αυτή την προδιαγεγραμμένη ως προς το αποτέλεσμα μάχη με το τέλος. Μου έμαθε τις άπειρες δυνατότητες που κρύβονται στην ανθρώπινη φύση/ ύπαρξη, την υποκειμενικότητα του χρόνου, την αξία του τέλους και τη δύναμη του έρωτα και της τέχνης.
Pauline Huguet (Κίνηση)
Πάντα ήμουν ερωτευμένη με τον Ορφέα, και με τον μύθο του γιατί μιλάει για τον Άνθρωπο με όλες τις αντιθέσεις του, οι οποίες είναι και η ομορφιά του.
Ο Ορφέας είναι περιορισμένος από την ανθρώπινη συνθήκη του, αλλά έχει άπειρες δυνατότητες, όπως κάθε καλλιτέχνης, που με αυτήν την έννοια, είναι ένας Ορφέας. Έτσι είμαστε 7 Ορφείς επί σκηνής, ο καθένας με την τέχνη του, και όλοι με το κοινό μας έργο, στα χέρια και τα πόδια μας! Γιατί ο χορός γίνεται μέσω έκφρασης για όλους, ακόμα και για τους μη χορευτές, αφού όπως λέει κι ο Έλιοτ «στο ακίνητο σημείο του κόσμου που γυρίζει, υπάρχει μόνο χορός».
Άγγελος Σκασίλας (Δραματουργία)
Φαντασία, μουσική και μύθος. Τρεις απαραίτητες αλληλοεπιδρώσες προϋποθέσεις για να καλυφθούν οι λυρικές ανάγκες της ανθρώπινης έκφρασης. Ο μύθος του Ορφέα, όντας αρχαιότατος, καταγωγικός και πυρηνικός, αποτελεί ένα πρόσφορο πεδίο καλλιτεχνικής εφαρμογής της ανάγκης αυτής. Είναι μια ανεξάντλητη δεξαμενή έμπνευσης για την ποίηση, την μουσική, τον χορό…
Είναι ο μύθος της ίδιας της Μουσικής ως προέλευση, ως έκφανση και κοινωνική λειτουργία. Ο μύθος που συναρμονίζει τις βαθιές λυρικές ανάγκες με το ανθρώπινο Πάθος.
![orpheus_omada_opero_4_foto_dimitris_sakalakis.jpg orpheus_omada_opero_4_foto_dimitris_sakalakis.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/orpheus_omada_opero_4_foto_dimitris_sakalakis.jpg)
Κατερίνα Χάρου (Σκηνικά)
Αυτό που με ενέπνευσε περισσότερο στο μύθο του Ορφέα, είναι το ότι μιλάει για την έννοια του καλλιτέχνη και για τη χρήση της τέχνης ως ανώτερο μέσο. Το ποιο δύσκολο πράγμα λοιπόν σε αυτή την παράσταση ήταν να δημιουργήσω ένα περιβάλλον το οποίο δεν αποτελείται από εφήμερες κατασκευές αλλά από εικαστικά έργα. Ο σκηνικός χώρος μέσα στον οποίο παρουσιάζεται ο Ορφέας, ενεργοποιείται και μεταλλάσσεται παράλληλα με αυτόν και σταδιακά κατά τη διάρκεια της παράστασης ο χώρος διαμορφώνεται . Κάθε στοιχείο που εμφανίζεται λειτουργεί συμβολικά και συμβάλλει στην δημιουργία μίας δυστοπικής ατμόσφαιρας. Οτιδήποτε εμφανίζεται επί σκηνής λειτουργεί συμπληρωματικά και σκοπό έχει να αποτυπώσει την πορεία του Ορφέα.
Μιχάλης Παρασκάκης (Σύνθεση)
Ο Orpheus είναι μια παράσταση ερμηνευμένη από τους ίδιους τους δημιουργούς της. Κάθε ένας επιστρατεύει την τέχνη του για να συμπληρώσει μια ψηφίδα από τον Ορφέα. Η αφήγηση δίνει τη θέση της στην οπτικοακουστική αναπαράσταση των κομβικών σημείων του μύθου. Το μουσικό-ακουστικό σκέλος ακολουθεί την ίδια οδό και αποτυπώνει χωρίς περιγραφικότητες τις μεταβάσεις του Ορφέα.
![orpheus_omada_opero_2_foto_dimitris_sakalakis.jpg orpheus_omada_opero_2_foto_dimitris_sakalakis.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/orpheus_omada_opero_2_foto_dimitris_sakalakis.jpg)
Αλεξία Χρυσοχοΐδου (Κοστούμια)
Μια διαφορετική αφορμή. Ένας διαφορετικός δρόμος για τον καθένα ξεκλειδώνει, ανοίγει την πόρτα στην άπειρη και άχρονη δυνατότητά του. Κοινό στη συνέχεια το αίσθημα, η ανάγκη για μοίρασμα αυτής, μεταμόρφωση, αλλαγή. Ολοκλήρωση με το τέλος. Αναπόφευκτο μόνο και μόνο γιατί έτσι έχουμε μάθει να ορίζουμε, στον πεπερασμένο από τον ορισμό κόσμο μας, την (νέα) αρχή, αλλαγή. Επί σκηνής εφτά καλλιτέχνες, μύστες με τον τρόπο τους, που έναν δρόμο άφησαν στη μέση και προσπάθησαν να φτάσουν στο τέλος από αλλού.
Πληροφορίες στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Η «ψυχή» του studio αρχαίου δράματος γράφει για το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου
Οι εκδηλώσεις της πρώτης εβδομάδας του θεσμού
Μιλήσαμε με τους βραβευμένους συγγραφείς Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και Βίβιαν Στεργίου για τις ηρωίδες που εμπνεύστηκαν από την «Εκάβη» και την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη
Η διακεκριμένη σκηνοθέτις μάς συστήνει τη νέα, υπαρξιακή και ιδιαίτερη για την ίδια, δουλειά της και μας προσκαλεί σε έναν κόσμο… ανάποδο
Ο ανερχόμενος δημιουργός μιλά για όσα του έχει προσφέρει η διεθνής προβολή και διαδρομή των παραστάσεών του
Και ακόμα:«Μιντάτι» από την Τζένη Αργυρίου, «Ιεροτελεστία της άνοιξης» από τον Ροζέρ Μπερνάτ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου σκηνοθετεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα του μεγάλου ποιητή στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών
«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα
Το αντιπολεμικό έργο του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από τη ματιά του διακεκριμένου Ρώσου σκηνοθέτη Τιμοφέι Κουλιάμπιν
Μαζί με τη 15χρονη κόρη της στην τελετή απονομής η Αμερικανίδα ηθοποιός
«Τραβιάτα», «Κάρμεν» και «Σαρλότ» από την ΕΛΣ, «Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία» από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και το Φεστιβάλ Αθηνών, οι «Κουταλιανοί» στο Μέγαρο κ.ά.
Συνεργάστηκε επί σειρά ετών με το ΚΘΒΕ - Το αντίο των συναδέλφων του
Οι πρώτες αποκλειστικές φωτογραφίες της παράστασης
Οι παραστάσεις των Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν, Ράμπι Μρουέ, Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ, Forced Entertainment, Σουζάνε Κένεντι, Σάιμον Στόουν , Κόρνελ Μούντρουτσο κ.ά.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.