Θεατρο - Οπερα

Θέατρο για παιδιά με τον Μικρό Νότο

«Γύρω-γύρω μήνες», «Αισώπου... φίλοι» και άλλες ιστορίες

114824-667199.jpg
Νατάσσα Καρυστινού
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
380124-784103.jpg

Τραγούδια, ήχοι, ρυθμός και λόγος συνθέτουν παραμυθένιες ιστορίες που ζωντανεύουν επί σκηνής, εμπνευσμένες από παραμύθια και μύθους του Αισώπου. Στις παραστάσεις του Μικρού Νότου, οι ηθοποιοί παίζουν ζωντανά μουσικά όργανα, στήνοντας μια αφήγηση οργανικά δεμένη με τη μουσική. Εστιάζουν και αναδεικνύουν τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του παιδικού θεάτρου με τη συναισθηματική εμπλοκή των παιδιών, τα οποία έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν ενεργά στη σκηνή και να παίξουν μαζί με τους ηθοποιούς, ώστε να επεξεργαστούν αλλά και να επικοινωνήσουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους. Λίγο πριν την πρεμιέρα της παράστασής τους «Γύρω-γύρω μήνες» στο Tempus Verum, ζητήσαμε από τα μέλη της ομάδας να μας εξηγήσουν τα στοιχεία που διαφοροποιούν τις παραστάσεις του Μικρού Νότου και να μας παρουσιάσουν τη φιλοσοφία τους.

Χρύσα Διαμαντοπούλου (Καλλιτεχνική υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας Μικρός Νότος, ηθοποιός)

Ο Μικρός Νότος γεννήθηκε τον Αύγουστο του 2012 από μία ιδέα του Τάσου Ράτζου και από την ανάγκη μας να υπάρξει ένα καλλιτεχνικό περιβάλλον ασφαλές μέσα στο οποίο θα μπορούσαν να γεννηθούν δημιουργικά, παραστάσεις για παιδιά, δουλεύοντας με αγάπη και φροντίδα. Στόχος της ομάδας είναι να προσφέρουμε μία εκπαιδευτική παράσταση, όπου το παιδί είναι το κέντρο της. Τα θέματα των παραστάσεών μας αντλούνται από την ελληνική λαϊκή παράδοση (ελληνικά λαϊκά παραμύθια, μύθοι του Αισώπου) και διανθίζονται με ζωντανή μουσική από πρωτότυπα και μη μουσικά όργανα.

Τάσος Ράτζος (Καλλιτεχνικός υπεύθυνος, σκηνοθέτης)

Μέσα στην οικονομική κρίση όλοι μας βρεθήκαμε σε καινούργιες συνθήκες με πολύ φόβο γύρω μας που επηρέαζε την καλλιτεχνική δημιουργία.  Τότε δημιουργήθηκε η ανάγκη, το θέατρο για παιδιά να συνεχίσει να προσφέρει ποιότητα και μαγεία, χωρίς εκπτώσεις. Σ' αυτό αφοσιωθήκαμε: να ανακαλύψουμε έναν νέο τρόπο καλλιτεχνικής έκφρασης συνδυάζοντας τη μαγεία του θεάτρου με το εκπαιδευτικό δράμα.

Πέτρος Δαμουλής (μουσικός, σκηνοθέτης)

Οι μουσικές στον Μικρό Νότο εκτελούνται πάντα ζωντανά. Οι ηθοποιοί σπανίως παίζουν τα όργανα που ξέρουν! Συνήθως καλούνται να αποκτήσουν βασικές γνώσεις σε όργανα που δεν γνωρίζουν κι αυτό επειδή τα όργανα επιλέγονται βάσει της εκάστοτε αισθητικής προσέγγισης του έργου. Η ανθρώπινη φωνή και τα όργανα εκτελούν τραγούδια άλλα και ήχους του περιβάλλοντος, περιγραφούν συναισθήματα και σχολιάζουν κωμικά σημεία. 

Φλώρα Σπύρου (φιλόλογος, ειδικευμένη στο Δράμα στην εκπαίδευση – σχεδιάζει τα διαδραστικά μέρη)

Μια θεατρική παράσταση για παιδιά ή για ενήλικες είναι έτσι κι αλλιώς διαδραστική από τη στιγμή που απευθύνεται σ’ ένα κοινό με το οποίο αλληλεπιδρά και με το οποίο αναπτύσσει μια διαλεκτική σχέση.

Στον Μικρό Νότο διαλέγουμε να εντάξουμε κάποια επιπλέον στοιχεία διάδρασης στο πλαίσιο των παραστάσεών μας καλώντας τα παιδιά, είτε να ανέβουν στη σκηνή και να παίξουν μαζί με τους ηθοποιούς, είτε να επεξεργαστούν αλλά και να επικοινωνήσουν νοήματα, σκέψεις και συναισθήματα που αφορούν στην παράσταση «παρέα» με τους ηθοποιούς  στο «εδώ και στο τώρα της παράστασης».

Ο τρόπος που σχεδιάζουμε αλλά και οργανώνουμε τα διαδραστικά κομμάτια των παραστάσεών μας έχει την αφετηρία του στη φιλοσοφία και τις τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος μιας και η προσέγγιση αυτή μας επιτρέπει να αναδείξουμε τον παιδαγωγικό χαρακτήρα της θεατρικής τέχνης.

Ελένη Τσούτσια-Λουλάκη (μουσικοπαιδαγωγός, Διευθύντρια του Ωδείου Ρυθμοί, συνεργάζεται με τον Μικρό Νότο προσφέροντας πλούσιο λαογραφικό υλικό)

Η μουσική είναι παντού στις παραστάσεις του Μικρού Νότου. Τραγούδια, ήχοι, ρυθμός και λόγος συνθέτουν τις παραμυθένιες ιστορίες. Το υλικό των παραστάσεων είναι παρμένο από την ελληνική παράδοση, η μουσική είναι δεμένη με την αφήγηση, όπως είναι δεμένη με τον κύκλο της ζωής. Τα τραγούδια ταξιδεύουν τα παιδιά, ενώ συμμετέχουν αυθόρμητα επαναλαμβάνοντας κι αυτά τις ρυθμικές κινήσεις που τα βοηθάνε να κατανοήσουν όσα δεν ήξεραν.

Δάφνη Καμμένου (ηθοποιός, τραγουδίστρια)

Σε μια δύσκολη εποχή όπως η σημερινή, το να παίζω θέατρο με παιδιά με γεμίζει αισιοδοξία, μου δίνει καθαρή χαρά, με ξεκουράζει και με ικανοποιεί ηθικά.

Το πλαίσιο που θέτει ο Μικρός Νότος έχει όλα τα στοιχεία που μπορεί ένας άνθρωπος που αγαπάει τη δουλειά του και τα παιδιά να αναζητήσει σε μια ομάδα: Σεβασμός, αξιοπιστία και ζεστασιά προς τα μέσα, προς τους συνεργάτες και προς τα έξω, σε επίπεδο προϊόντος και επαγγελματισμού.

Αυτό που αγαπάμε και μας εκφράζει, φτάνει καθημερινά στο κοινό του, ταξιδεύοντας όπου υπάρχουν παιδιά. Γι’ αυτό γονείς, εκπαιδευτικοί και παιδιά έχουν αγκαλιάσει και τις τέσσερις παραστάσεις της ομάδας μας, περιμένοντας κάθε φορά ό,τι νέο παρουσιάζουμε.

Ελένη Γεροδήμου (ηθοποιός, χορογράφος)

Το στοιχείο που διαφοροποιεί τις παραστάσεις του Μικρού Νότου από άλλες είναι ο τρόπος με τον οποίο αγγίζουν τα παιδιά. Ο διαδραστικός χαρακτήρας των παραστάσεων προσφέρει εκτός από ψυχαγωγία και μια απελευθέρωση συναισθηματική, αφού οι μικροί θεατές μας συνεργάζονται και συμμετέχουν, ο καθένας με τον τρόπο του, στις ιστορίες μας.

Νίκος Αξιώτης (ηθοποιός)

Ο Μικρός Νότος είναι μία ομάδα που πριν βρει τι έργο θα ανεβάσει έχει ήδη βρει τι θέλει να πει! Επιλέγει πολύ προσεχτικά τους συνεργάτες της και δε μιλάω μόνο για τους ηθοποιούς, αλλά και για το υπόλοιπο team (σκηνογράφους, ενδυματολόγους, χορογράφους κλπ). Ως ηθοποιός παλεύω καθημερινά για να διώξω τις ευκολίες μου, γιατί Μικρός Νότος –για μένα– σημαίνει φρεσκάδα, ειλικρίνεια, εντιμότητα προς τους θεατές, μικρούς και μεγάλους. 

«Αισώπου... φίλοι» Η νέα τους παράσταση φέτος έχει τίτλο στηρίζεται σε τέσσερις μύθους του Αισώπου με κεντρικό άξονα τη φιλία: «Οι δύο φίλοι και η αρκούδα», «O ψεύτης βοσμός», «Η αλεπού και τα σταφύλια», «Το λιοντάρι και το ποντίκι». Φίλοι αγαπημένοι, καρδιακοί, ανταγωνιστικοί, ωφελιμιστές…  και φιλίες από τον κόσμο της φύσης και των ζώων, με μια σύγχρονη ματιά στους μύθους του Αισώπου, με ζωντανή μουσική, μάσκες, θεατρικά παιχνίδια και ξεκαρδιστικά παθήματα.

Κάθε Κυριακή στις 12 το μεσημέρι στο FAUST (Καλαμιώτου 11, Αθήνα)

Επίσης συνεχίζονται οι παραστάσεις:

Γύρω  - Γύρω Μήνες (2ος χρόνος)

Μια μουσική και θεατρική αφήγηση του παραμυθιού «Η Κυρά Καλή και οι 12 μήνες», σε μια παράσταση που αλλάζει, καθώς αλλάζουν οι εποχές. Τα παιδιά γνωρίζουν τα χαρίσματα και τα καλούδια που φέρνει ο κάθε μήνας του χρόνου και, μέσα από διαδραστικά μουσικά παιχνίδια, γνωρίζουν παραδοσιακά έθιμα, παιχνίδια της αυλής και συνήθειες της λαϊκής παράδοσης.

Κυριακές από 12 Νοεμβρίου μέχρι και 17 Δεκεμβρίου, στις 12 το μεσημέρι στο Θέατρο Εν Αθήναις – Tempus Verum (Ιάκχου 19, Γκάζι) 

Κυριακές από 7 Ιανουαρίου μέχρι και 1η Απριλίου,  στις 12 το μεσημέρι στον Πολυχώρο Βαβέλ (Βασιλίσσης Σοφίας 87, Μαρούσι)

*για 5η συνεχόμενη χρονιά συνεχίζεται και η παράστασή μας ΑΙΣΩΠΟΥ ΚΟΜΙΞ!, η οποία φέτος παρουσιάζεται μόνο σε σχολεία και χώρους εκδηλώσεων. 

Ο Κουκουμπλής (3ος χρόνος)

Τρία λαϊκά παραμύθια, Το πιο γλυκό ψωμί, Ο Κουκουμπλής και Η βασιλοπούλα και το άλας, συνθέτουν μια διασκεδαστική παράσταση για τον κύκλο του ψωμιού, τον κύκλο της ζωής και τις αξίες που ζεσταίνουν τον δρόμο μας. Με ζωντανή μουσική, με λαούτο, ούτι, φλογέρα και νταούλι, με παραδοσιακά τραγούδια και διαδραστικά παιχνίδια.

Κυριακές από 7 Ιανουαρίου μέχρι και 1 Απριλίου, στις 12 το μεσημέρι στο Θέατρο Εν Αθήναις – Tempus Verum (Ιάκχου 19, Γκάζι)  Πριν την παράσταση, τα παιδιά ζυμώνουν το δικό τους ψωμάκι, που θα πάρουν φεύγοντας, φρεσκοψημένο

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο
Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο

Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει

Κερδίστε 15 διπλές προσκλήσεις για τον Δον Κάρλος στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
Κερδίστε 15 διπλές προσκλήσεις για τον Δον Κάρλος στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.