- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Στην πρεμιέρα του Manhattan Medea
Στο Μανχάταν της Έφης Θεοδώρου η ατμόσφαιρα είναι ζοφερή, το σκηνικό σα να το έχει σκιτσάρει με τα πιο μαύρα του πενάκια ο Φρανκ Μίλερ.
Το τέλος της σφιχτής παράστασης – μόλις 65 λεπτά- πλησιάζει κι εγώ σκέφτομαι ότι εκεί στις σκοτεινές γωνιές του Μανχάταν που βρίσκονται όλοι αυτοί οι φτωχοδιάβολοι θα μπορούσε ίσως σαν από μηχανής Θεός να ερχόταν και να τους έσωζε ο Batman, ο σκοτεινός ιππότης της Γκόθαμ Σίτυ. Αλλά δεν θα έρθει. Στο Από Μηχανής Θέατρο στο Μεταξουργείο η Μήδεια θα κάνει πάλι αυτό που είναι γραμμένο στη μοίρα της.
Καθώς το έργο κυλάει νομίζεις ότι βλέπεις κινηματογραφικά καρέ, ότι μπροστά σου έχεις ένα νουάρ κόμικ ή ένα αστυνομικό μυθιστόρημα σε μορφή θεατρικού έργου. Νιώθεις σα να κοιτάζεις μέσα από τις γρίλιες αυτό το bar με το χαμηλό φωτισμό και το κυρτό σώμα του ντροπιασμένου άντρα (Ανδρέας Κοντόπουλος) δίπλα στην εύθραστη φιγούρα της απεγνωσμένης γυναίκας (Ιωάννα Παππά).
Στη σύγχρονη εκδοχή της Μήδειας της γερμανίδας συγγραφέα Ντέα Λόερ- από τις πιο σπουδαίες γερμανικές φωνές στο χώρο της θεατρικής συγγραφής με έργα που έχουν παιχτεί σε πολλές χώρες - η Μήδεια και ο Ιάσονας δεν είναι πια γόνοι βασιλιάδων ή απόγονοι θεών που ζουν στην Κόρινθο αλλά λαθρομετανάστες που έχουν αναγκαστεί να φύγουν από την Ευρώπη.
Έχουν αφήσει πίσω την πατρίδα τους τυλιγμένη στις φλόγες, αναζητώντας το Νέο Κόσμο, προσδοκώντας να χτίσουν εκεί τη ζωή τους απ΄ την αρχή, πρόθυμοι να κάνουν τα πάντα για να επιβιώσουν και να διεκδικήσουν μια καλύτερη ζωή.
Κι όταν βγαίνουν απ’ τα αμπάρια του πλοίου αρχίζουν όντως να κάνουν τα πάντα. Όμως το αμερικάνικο όνειρο σύντομα τους προδίδει και γίνεται ο γνωστός αμερικάνικος εφιάλτης των ταλαίπωρων κι η γη της Επαγγελίας μεταμορφώνεται σε γη της κολάσεως. Τα χέρια λερώνονται με αίμα, οι δουλειές είναι σκοτεινές, το παιδί ζει μες τα σκοτάδια, τα σώματα ξαπλώνουν σε τρύπια στρώματα βρωμερών Μοτέλ.
Και κάπου εκεί ο Ιάσων εγκαταλείπει τη Μήδεια για την κόρη ενός πλούσιου επιχειρηματία, τη νέα και όμορφη Κλερ. Παραμονή του γάμου η Μήδεια εμφανίζεται αποφασισμένη να ξαναφέρει τον Ιάσονα κοντά της με κάθε τίμημα στο σπίτι της στην 5η Λεωφόρο.
«Τι μπορεί αγάπη μου να σου προσφέρει αυτή που δεν το ξέρεις ήδη;» του λέει. Ανήκεις σε εμένα, επαναλαμβάνει συνεχώς και στον κοινό μας κόσμο, μην απομακρύνεσαι, το ξέρω ότι με αγαπάς, θα τα καταφέρουμε.
Σε μια εξαιρετική στιγμή της καριέρας της η Ιωάννα Παππά αποδεικνέυει ότι με μεθοδικά βήματα γίνεται μια από τις καλύτερες ηθοποιούς της γενιάς της. Στην παράσταση, το πρόσωπο της συσπάται στην κυριολεξία ολόκληρο για να αποτυπώσει ιδανικά την υστερία, την απόγνωση, την ικεσία, την οργή, τη ματαίωση, την πίκρα, την αγωνία κι εν τέλει τη μεγάλη συναισθηματική βεντάλια που πρέπει να αποδώσει.
Σε εξίσου γόνιμη φάση κι ο Παντελής Δεντάκης που μπαινοβγαίνει στη ψυχοσύνθεση τριών διαφορετικών ρόλων (πατέρας της Κλερ, έμπιστος του αφεντικού, τρανς της 5ης Λεωφόρου) με άνεση και με μια φωναχτή (δικαιολογημένη) αυτοπεποίθηση. Στο ύψος του κι ο Ανδρέας Κοντόπουλος που ερμηνεύει τον Ιάσονα – στο έργο η παρουσία του ήρωα είναι δευτέρευουσα και χρησιμεύει κυρίως για να δίνει τις μεγάλες …πάσες στο δράμα της Μήδειας.
Όσο για τον σκηνοθετικό τρόπο που επέλεξε η Έφη Θεοδώρου είναι μάλλον στατικός και τονίζει τους κοφτούς διαλόγους όπου ο κάθε ήρωας μιλάει στον άλλο μέσα από μια παλίρροια λέξεων, ανελέητα κι ήρεμα, χωρίς φωνές. Κι έτσι κυλάει όλο το δράμα, με μια συγκρατημένη ηρεμία, πίσω από την οποία σιγοβράζει όλη η μαυρίλα του κόσμου δημιουργώντας μια υπόκωφη ένταση που κόβεται με το μαχαίρι.
Η γλώσσα είναι περίτεχνη αλλά χωρίς φλυαρίες, ποιητική κι ανθρώπινη και φέρνει στο σήμερα όλα εκείνα που πραγματεύεται ο αρχαίος μύθος: το πάθος για ζωή, τη διαφορετικότητα, την ξενοφοβία, την πάλη των φύλων, τον όρκο, την απληστία, την αδικία, τον έρωτα, την προδοσία.
Με δύο λόγια: μια θεατρική πρόταση με δικό της στίγμα και δυνατές ερμηνείες που προσφέρει εύφορο έδαφος για συζήτηση τόσο γύρω από την ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθεσία όσο και από το ενδιαφέρον κείμενο που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Info: Έως 24/4, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη 21.30
Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 210 5231131
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς.
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Στην παράσταση στον Σταυρό του Νότου διηγείται λάιβ τα βιντεάκια του, πιάνοντας από την αστεία πλευρά -και χωρίς παρεξήγηση- την ασυναρτησία του κάθε ζωδίου
Ο Δημήτρης Καταλειφός επιστρέφει στη σκηνή, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο πιο «τσεχωφικό» έργο στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Πρωταγωνιστεί στο «FESTEN», είναι μεγάλη ηθοποιός, λέει «σ’ αγαπώ» συχνά και κάποτε θα ήθελε να σκηνοθετήσει μια παράσταση
Μια σοβαρή κωμωδία για τη σεξουαλικότητα, την αγάπη και τον ηλεκτρισμό σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη
Ο διεθνής Έλληνας βαρύτονος και νέος καλλιτεχνικός διευθυντής στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» μιλάει για τον ρόλο του στον «Αλέκο» στην ΕΛΣ σε σκηνοθεσία Φανί Αρντάν
Φθινοπωρινή ιστορία, Festen, Play it again Sam, Στο σώμα της, Αγαπητέ Μαλάκα, Η Ορέστεια του Στρίντμπεργκ, Μαμά μου
Με μάρτυρες όλους εμάς, το οικογενειακό δράμα Festen έρχεται ξανά στη θεατρική σκηνή στο θέατρο Άλμα
Ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο αφιερωμένο στον Μανώλη Χιώτη σε κείμενο Ιόλης Ανδρέαδη και Άρη Ασπρούλη
Το εμβληματικό έργο ως μια αλληγορία της εποχής των τεράτων
Κριτική για την παράσταση «Blue Train» στο θέατρο Άλμα
Η νέα κωμωδία του Αντώνη Καλομοιράκη μας καλεί να θυμηθούμε το μεγαλείο της ζωής
Ζωντανός Καθρέφτης της εποχής μας
Μια συναρπαστική σεζόν γεμάτη έμπνευση και δημιουργία
Τον συναντήσαμε στις πρόβες και συζητήσαμε για τη νέα παράσταση του που είναι βασισμένη… σε τι άλλο, στα ζώδια
Ο Τάσος Πυργιέρης σκηνοθετεί την Τζίνη Παπαδοπούλου στην κλασική κωμωδία του Μποστ
Μια πραγματική ιστορία προσφυγιάς, θάρρους και δύναμης ψυχής, σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.