Άφιξις: μια διαφορετική ανάγνωση του τέλους της Οδύσσειας
Η Ιώ Βουλγαράκη εξηγεί τη σχέση που έχει η παράστασή της με το κορυφαίο έργο του Ομήρου
![4741-35213.jpg 4741-35213.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/4741-35213_0.jpg)
![357824-741356.jpg 357824-741356.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2017/06/07/357824-741356.jpg)
Αφετηρία της παράστασης είναι δύο ραψωδίες της “Οδύσσειας”, η Φ΄ (αποσπασματικά) και η Χ΄ (ολόκληρη). Αυτές οι ραψωδίες της μνηστηροφονίας περιγράφουν το αγώνισμα με το τόξο από τους μνηστήρες, την εμπλοκή του Οδυσσέα σε αυτό και τη συμπλοκή του με τους πρώτους, όπου και σκοτώνει 108 άνδρες.
Η μη δυνατότητα να επιστρέψει κανείς είναι η δική μας ανάγνωση σε αυτές τις δύο ραψωδίες, η οποία σίγουρα δεν συμπίπτει με τη σχολική ανάγνωση. Ο Οδυσσέας εκδικείται και όλα τελειώνουν με ένα ονειρεμένο... ηλιοβασίλεμα στο Ιόνιο για το βασιλικό ζευγάρι.
Ο Οδυσσέας για εμάς είναι ένας ξένος όταν επιστρέφει στο ίδιο του το σπίτι. Έχει χάσει την ουσία της ύπαρξής του καθοδόν. Στη παράστασή μας ο Οδυσσέας σκοτώνει προκειμένου να αφανίσει ό,τι μαρτυράει την πολύχρονη απουσία του. Για να ξανασυνθέσει τη ζωή και την ταυτότητά του. Όταν επιστρέφει ο Οδυσσέας έχει εξελιχτεί μια ζωή εν τη απουσία του και δεν μπορεί να γεμίσει το κενό. Είναι πια ένας άλλος και μόνο ως μνήμη ζει το προηγούμενο.
Αυτή μπορεί να είναι η δική μας ανάγνωση, αλλά δεν πιστεύω πως δεν είναι βάσιμη. Ο Όμηρος έχει ξοδέψει χιλιάδες στίχους για να περιγράψει τις προηγούμενες περιπέτειές του και του δίνει μόνο ένα τρίστιχο για να περιγράψει τι νιώθει όταν φτάνει στο νησί. Είναι μια συγκλονιστική λεπτομέρεια.
Επιπλέον δεν μπορείς να μη σκεφτείς το πώς θα τελείωνε η Οδύσσεια, αν δεν παρέμβαινε η Αθηνά. Με έναν εμφύλιο εκδίκησης από μέρους των συγγενών των μνηστήρων. Ο μύθος λέει επίσης πως ο Οδυσσέας έφυγε μετά από την Ιθάκη στην Ήπειρο, όπου παντρεύτηκε μια άλλη γυναίκα με την οποία έκανε και γιο.
Η δική μας παράσταση είναι ένα υποκειμενικό πλάνο του Οδυσσέα – εκτός από μικρά χορικά όπου υπάρχει αντικειμενική αφήγηση. Ό,τι βλέπουμε είναι μέσα από τα μάτια του. Χώρος, άνθρωποι, πράξεις… Υπάρχουν τρεις ζώνες αφήγησης: ευθύς λόγος (αναπαράσταση), αφήγηση του ρόλου (δραστική αλλά όχι αναπαραστατική) και η αντικειμενική. Σε πρόσωπα έχουμε τον Οδυσσέα, την Πηνελόπη, τον Τηλέμαχο, τη θεά Αθηνά, τον Εύμαιο και δύο μνηστήρες.
Οι θεατές καθώς μπαίνουν στο χώρο, πριν αρχίσει η παράσταση, ακούν λόγια της Πηνελόπης. Όμως 140 θεατές, που θα έχουν δηλώσει από πριν ενδιαφέρον, θα ξεκινήσουν από το λιμάνι, όπου θα συμβεί ένα δρώμενο, και μέσα από ένα μονοπάτι θα καταλήξουν στο θέατρο. Σε αυτή την πορεία οι ηθοποιοί μας θα αφηγούνται κομμάτια από προηγούμενες ραψωδίες. Είναι ένα παιχνίδι, με την έννοια της επιστροφής, σε ατμόσφαιρα γιορτής, πολύ διαφορετική από την ατμόσφαιρα της καθ’ αυτό παράστασης.
7-8/7 Συμπαραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου & Ομάδα ΠΥΡ. Περισσότερες πληροφορίες στο greekfestival.gr/gr/home
Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Δικαίος, Δέσποινα Κούρτη, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Μαίρη Μηνά, Γιώργος Μπινιάρης, Αργύρης Ξάφης, Γιώργος Παπαγεωργίου
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.