Θεατρο - Οπερα

Μια «Οπερέττα» σαν βαλκανικό μιούζικαλ

Ο Άγγελος Τριανταφύλλου μιλάει για την (εξαίσια) μουσική που έγραψε στην παράσταση

4741-35213.jpg
Δημήτρης Μαστρογιαννίτης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
353707-733599.jpg

Ο Νίκος Καραθάνος σκηνοθέτησε για το Εθνικό Θέατρο την «Οπερέττα» του Βίτολντ Γκομπρόβιτς. Αποτέλεσμα μια ντελιριακή παράσταση, εξαιτίας και της μουσικής που έγραψε ο Άγγελος Τριανταφύλλου. Όταν θα πάτε να τη δείτε θα την ακούσετε. Δυστυχώς, εδώ, μπορείτε μόνο να διαβάσετε τον ίδιο να μιλάει για τη διαδικασία δημιουργίας της.

Ο Άγγελος Τριανταφύλλου εκτός από τη μουσική που έγραψε, παίζει στην «Οπερέττα». © Patroklos Skafidas

Ο Άγγελος Τριανταφύλλου εκτός από τη μουσική που έγραψε, παίζει στην «Οπερέττα». © Patroklos Skafidas

«Μια παράσταση του Νίκου (σ.σ. Καραθάνου, σκηνοθέτης της παράστασης) είναι πάντοτε αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς. Έχουν λόγο η σκηνογράφος Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, η χορογράφος Αμάλια Μπένετ, η βοηθός του Νίκου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αλλά και όλος ο θίασος και οι υπόλοιποι συντελεστές. Είμαστε συνδημιουργοί από το περιεχόμενο μέχρι τη δομή. Φυσικά πάντα η έμπνευση και η αφορμή έρχεται από τον Νίκο.

Κάθε συνεργασία έχει τις δικές της μικρές λεπτομέρειες. Δεν είναι το ίδιο να γράφω μουσική για μια παράσταση του Νίκου και το να γράφω μουσική για την παράσταση ενός άλλου σκηνοθέτη. Ο λόγος; Γνωριζόμαστε πάρα πολύ καλά και ξέρει ο ένας τις επιθυμίες του άλλου. Όχι ότι δεν υπήρξαν θερμά επεισόδια μεταξύ

μας κατά τη διάρκεια δημιουργίας των παραστάσεων. Αλλά κι αυτό το θεωρώ δημιουργικό. Κάθε έργο ξεκινάει με πολλές συζητήσεις που μερικές φορές δημιουργούν αδιέξοδα, τα οποία πρέπει να αρθούν. Μετά από αυτές τις συζητήσεις ο Νίκος αρχίζει και επικοινωνεί τα “θέλω” του στους συνεργάτες του. Αυτά τα “θέλω” αρχίζουν και γίνονται μουσικοί κώδικες στο μυαλό μου, που καταλήγουν σε μουσική στη διάρκεια των προβών.

Εδώ τα “θέλω” του ταυτίζονταν με τα “θέλω” του Γκομπρόβιτς, όπως ο ίδιος τα έχει αποτυπώσει και γραπτά. Ο Γκομπρόβιτς έγραψε την “Οπερέττα” έχοντας υπόψη του τη θεία βλακεία που διακατέχει αυτούς τους ήρωες, θέλοντας να δώσει και μια αλληγορία για το τέλος του κόσμου. Η θεία βλακεία και μια εσχατολογική-μεταφυσική διάσταση είναι οι δύο αφετηρίες. Σε αυτές δουλέψαμε βάσει της δικής μας ματιάς. Ο δαρβινικός εφιάλτης με τον οποίο έχει ποτίσει ο Νίκος το έργο δεν ήταν προαπαιτούμενο. Ήταν μια θέση/απόφαση δική του.

 Νάντια Κοντογεώργη, Λυδία Φωτοπούλου, Βασιλική Δρίβα, Κώστας Μπερικόπουλος, Άγγελος Τριανταφύλλου, Χάρης Ανδριανός, Ευαγγελία Καρακατσάνη© Patroklos Skafidas

Από αριστερά: Νάντια Κοντογεώργη, Λυδία Φωτοπούλου, Βασιλική Δρίβα, Κώστας Μπερικόπουλος, Άγγελος Τριανταφύλλου, Χάρης Ανδριανός, Ευαγγελία Καρακατσάνη© Patroklos Skafidas

Ο τρόπος που δουλεύω μάλλον θυμίζει τον τρόπο που δουλεύουν οι συνθέτες στον κινηματογράφο. Οι πρόβες και οι σκηνές με οδηγούν στη δημιουργία. Τον πρώτο μήνα θα τον έλεγα μήνα αυτοσχεδιασμού. Τότε ξυπνούν οι νότες. Ακόμα και οι μουσικοί, που στην παράσταση βρίσκονται επί σκηνής, βοήθησαν με τους αυτοσχεδιασμούς τους στο αποτέλεσμα. Έχει τύχει, όπως εδώ, η μουσική να γεννηθεί πολύ γρήγορα από την πρώτη ανάγνωση ενώ ολοκληρώθηκε στην, επονομαζόμενη στη θεατρική διάλεκτο, “φάση τραπέζι” ― οι αναγνώσεις γίνονται με τους ηθοποιούς να κάθονται δουλεύοντας ηχητικά το κείμενο. Όταν η πρόβα σηκώθηκε, εκεί περί τα τέλη του Φλεβάρη, υπήρχε και η μουσική στην οποία πάτησε και η κίνηση.

Ως συνθέτης από τη μία έπρεπε να σκεφτώ πως έχω να κάνω με ένα ελαφρύ έργο, γιατί η οπερέτα από τη φύση της είναι ένα ελαφρύ είδος μουσικού θεάτρου, και από την άλλη έπρεπε να έχω στο μυαλό μου το τέλος του κόσμου. Αυτά τα δύο δουλεύτηκαν με τη λογική της ποσόστωσης, που όσο περνάει η ώρα, αυτή ανατρέπεται. Τη μουσική που δημιούργησα θα την ονόμαζα βαλκανικό μιούζικαλ, κι ας μην είναι δόκιμος ο όρος. Υπάρχουν mainstream τζαζ και μιούζικαλ στοιχεία αλλά μπολιασμένα από βαλκανικούς ήχους. Τελικά η μουσική δημιουργήθηκε για ένα διονυσιακό πάρτι που θα καταστρέψει τα πάντα.

​Οι ήρωες της «Οπερέττας» προσπαθώντας ν’ ανέβουν στην κορυφή των Ιμαλαϊων. © Patroklos Skafidas

Οι ήρωες της «Οπερέττας» προσπαθώντας ν’ ανέβουν στην κορυφή των Ιμαλαϊων. © Patroklos Skafidas

Έχει κυκλοφορήσει η μουσική μου για τις “Τρεις αδελφές”, όπως μπορεί να γίνει CD η μουσική μου από τους “Όρνιθες” ή και την “Οπερέττα”. Όμως, με κάθε ειλικρίνεια, δεν με αφορά πολύ το αν κυκλοφορήσουν ή όχι. Ίσως, γιατί δουλεύοντας και ως ηθοποιός μου έχει γίνει συνείδηση πως δουλεύω σε κάτι θνησιγενές. Παίζεις σε μια παράσταση που στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να συνεχιστεί και δεύτερη χρονιά. Tο μόνο που θα απομείνει μετά, αν απομείνει, είναι ο απόηχός της. Οπότε δεν με πειράζει καθόλου αν και από τη μουσική μου μείνει μόνο ο απόηχος. Γιατί ευθύς εξαρχής την έχω γράψει μόνο για την παράσταση».

Για πληροφορίες εδώ.


Κεντρική Φωτό: Διακρίνονται οι Μιχάλης Σαράντος, Εύη Σαουλίδου, Χάρης Φραγκούλης. Με τις μάσκες οι Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Πάρις Θωμόπουλος. © Patroklos Skafidas

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συναντήσεις στα Εξάρχεια | Γιάννης Καλαβριανός
Podcast Συναντήσεις στα Εξάρχεια | Ο Γιάννης Καλαβριανός περνάει την «Πύλη της Κόλασης»

Ο πρώην γιατρός που αποφάσισε να ασχοληθεί σοβαρά με το θέατρο, οι πετυχημένες παραστάσεις, οι διακρίσεις και το νέο του έργο στο θέατρο του Νέου Κόσμου

Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο
Κράτα με: Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος σκηνοθέτησε θέλοντας να ακουστεί το κείμενο

Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.