- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Μια «Οπερέττα» σαν βαλκανικό μιούζικαλ
Ο Άγγελος Τριανταφύλλου μιλάει για την (εξαίσια) μουσική που έγραψε στην παράσταση
Ο Νίκος Καραθάνος σκηνοθέτησε για το Εθνικό Θέατρο την «Οπερέττα» του Βίτολντ Γκομπρόβιτς. Αποτέλεσμα μια ντελιριακή παράσταση, εξαιτίας και της μουσικής που έγραψε ο Άγγελος Τριανταφύλλου. Όταν θα πάτε να τη δείτε θα την ακούσετε. Δυστυχώς, εδώ, μπορείτε μόνο να διαβάσετε τον ίδιο να μιλάει για τη διαδικασία δημιουργίας της.

Ο Άγγελος Τριανταφύλλου εκτός από τη μουσική που έγραψε, παίζει στην «Οπερέττα». © Patroklos Skafidas
«Μια παράσταση του Νίκου (σ.σ. Καραθάνου, σκηνοθέτης της παράστασης) είναι πάντοτε αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς. Έχουν λόγο η σκηνογράφος Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, η χορογράφος Αμάλια Μπένετ, η βοηθός του Νίκου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αλλά και όλος ο θίασος και οι υπόλοιποι συντελεστές. Είμαστε συνδημιουργοί από το περιεχόμενο μέχρι τη δομή. Φυσικά πάντα η έμπνευση και η αφορμή έρχεται από τον Νίκο.
Κάθε συνεργασία έχει τις δικές της μικρές λεπτομέρειες. Δεν είναι το ίδιο να γράφω μουσική για μια παράσταση του Νίκου και το να γράφω μουσική για την παράσταση ενός άλλου σκηνοθέτη. Ο λόγος; Γνωριζόμαστε πάρα πολύ καλά και ξέρει ο ένας τις επιθυμίες του άλλου. Όχι ότι δεν υπήρξαν θερμά επεισόδια μεταξύ
μας κατά τη διάρκεια δημιουργίας των παραστάσεων. Αλλά κι αυτό το θεωρώ δημιουργικό. Κάθε έργο ξεκινάει με πολλές συζητήσεις που μερικές φορές δημιουργούν αδιέξοδα, τα οποία πρέπει να αρθούν. Μετά από αυτές τις συζητήσεις ο Νίκος αρχίζει και επικοινωνεί τα “θέλω” του στους συνεργάτες του. Αυτά τα “θέλω” αρχίζουν και γίνονται μουσικοί κώδικες στο μυαλό μου, που καταλήγουν σε μουσική στη διάρκεια των προβών.
Εδώ τα “θέλω” του ταυτίζονταν με τα “θέλω” του Γκομπρόβιτς, όπως ο ίδιος τα έχει αποτυπώσει και γραπτά. Ο Γκομπρόβιτς έγραψε την “Οπερέττα” έχοντας υπόψη του τη θεία βλακεία που διακατέχει αυτούς τους ήρωες, θέλοντας να δώσει και μια αλληγορία για το τέλος του κόσμου. Η θεία βλακεία και μια εσχατολογική-μεταφυσική διάσταση είναι οι δύο αφετηρίες. Σε αυτές δουλέψαμε βάσει της δικής μας ματιάς. Ο δαρβινικός εφιάλτης με τον οποίο έχει ποτίσει ο Νίκος το έργο δεν ήταν προαπαιτούμενο. Ήταν μια θέση/απόφαση δική του.

Από αριστερά: Νάντια Κοντογεώργη, Λυδία Φωτοπούλου, Βασιλική Δρίβα, Κώστας Μπερικόπουλος, Άγγελος Τριανταφύλλου, Χάρης Ανδριανός, Ευαγγελία Καρακατσάνη© Patroklos Skafidas
Ο τρόπος που δουλεύω μάλλον θυμίζει τον τρόπο που δουλεύουν οι συνθέτες στον κινηματογράφο. Οι πρόβες και οι σκηνές με οδηγούν στη δημιουργία. Τον πρώτο μήνα θα τον έλεγα μήνα αυτοσχεδιασμού. Τότε ξυπνούν οι νότες. Ακόμα και οι μουσικοί, που στην παράσταση βρίσκονται επί σκηνής, βοήθησαν με τους αυτοσχεδιασμούς τους στο αποτέλεσμα. Έχει τύχει, όπως εδώ, η μουσική να γεννηθεί πολύ γρήγορα από την πρώτη ανάγνωση ενώ ολοκληρώθηκε στην, επονομαζόμενη στη θεατρική διάλεκτο, “φάση τραπέζι” ― οι αναγνώσεις γίνονται με τους ηθοποιούς να κάθονται δουλεύοντας ηχητικά το κείμενο. Όταν η πρόβα σηκώθηκε, εκεί περί τα τέλη του Φλεβάρη, υπήρχε και η μουσική στην οποία πάτησε και η κίνηση.
Ως συνθέτης από τη μία έπρεπε να σκεφτώ πως έχω να κάνω με ένα ελαφρύ έργο, γιατί η οπερέτα από τη φύση της είναι ένα ελαφρύ είδος μουσικού θεάτρου, και από την άλλη έπρεπε να έχω στο μυαλό μου το τέλος του κόσμου. Αυτά τα δύο δουλεύτηκαν με τη λογική της ποσόστωσης, που όσο περνάει η ώρα, αυτή ανατρέπεται. Τη μουσική που δημιούργησα θα την ονόμαζα βαλκανικό μιούζικαλ, κι ας μην είναι δόκιμος ο όρος. Υπάρχουν mainstream τζαζ και μιούζικαλ στοιχεία αλλά μπολιασμένα από βαλκανικούς ήχους. Τελικά η μουσική δημιουργήθηκε για ένα διονυσιακό πάρτι που θα καταστρέψει τα πάντα.

Οι ήρωες της «Οπερέττας» προσπαθώντας ν’ ανέβουν στην κορυφή των Ιμαλαϊων. © Patroklos Skafidas
Έχει κυκλοφορήσει η μουσική μου για τις “Τρεις αδελφές”, όπως μπορεί να γίνει CD η μουσική μου από τους “Όρνιθες” ή και την “Οπερέττα”. Όμως, με κάθε ειλικρίνεια, δεν με αφορά πολύ το αν κυκλοφορήσουν ή όχι. Ίσως, γιατί δουλεύοντας και ως ηθοποιός μου έχει γίνει συνείδηση πως δουλεύω σε κάτι θνησιγενές. Παίζεις σε μια παράσταση που στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να συνεχιστεί και δεύτερη χρονιά. Tο μόνο που θα απομείνει μετά, αν απομείνει, είναι ο απόηχός της. Οπότε δεν με πειράζει καθόλου αν και από τη μουσική μου μείνει μόνο ο απόηχος. Γιατί ευθύς εξαρχής την έχω γράψει μόνο για την παράσταση».


Για πληροφορίες εδώ.
Κεντρική Φωτό: Διακρίνονται οι Μιχάλης Σαράντος, Εύη Σαουλίδου, Χάρης Φραγκούλης. Με τις μάσκες οι Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Πάρις Θωμόπουλος. © Patroklos Skafidas
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο ηθοποιός μάς μίλησε με αφορμή τον ρόλο του στην «Ηλέκτρα εντός» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου
Εκεί όπου ένα ζευγάρι αποζητά την ηρεμία, αλλά τελικά αυτή αποδεικνύεται σύντομη και πολύ επικίνδυνη
Μιλήσαμε με την ηθοποιό που παίζει σε μία από τις πιο επιτυχημένες θεατρικές παραστάσεις της σεζόν
«Αυτή η νύχτα μένει»: το βιβλίο, η παράσταση, η γέννηση και το τέλος των σκυλάδικων
Ο «Εραστής» του Χάρολντ Πίντερ, το πάθος ως πράξη χειραφέτησης και η γυναικεία επιθυμία στη σκηνή του Μικρού Γκλόρια
Η παράσταση που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή κάνει πρεμιέρα σήμερα 18 Δεκεμβρίου
Η ηθοποιός πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Εκτροφείο τεράτων» στον Μικρό Κεραμεικο
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Το σπίτι στην Εθνική- ένα ήσυχο μέρος» μας μιλά για τον ρόλο της και όχι μόνο
Μια μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή, που μας γυρίζει πίσω στην Ελλάδα των δεκαετιών του ’80 και του ’90
Μιλήσαμε με τους δημιουργούς και συμπρωταγωνιστές της παράστασης «Τζόνι Μπλε»
Χιούμορ, συγκίνηση και πολλή μουσική
Την αγαπήσαμε για τη θρυλική της ατάκα «Σας αγαπώ». Τώρα τη συναντήσαμε με αφορμή την παράσταση «Blue Train», στην οποία πρωταγωνιστεί και της ζητήσαμε να μας μιλήσει για όλα.
Ο Λεωνίδας Μικρόπουλος και η υπαρξιακή διαδρομή προς την αυθεντικότητα
Για δύο παραστάσεις, στις 16 & 17 Δεκεμβρίου
Η εκρηκτική διασκευή του Βρετανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Άικ συνεχίζει για 22 ακόμη παραστάσεις
Γιατί παραδινόμαστε στη ρουτίνα, αφήνοντας τη ζωή να περνά με εμάς απόντες;
Μιλήσαμε με τη διακεκριμένη Ελληνίδα κοντράλτο λίγο πριν τη συναυλία της στο ΚΠΙΣΝ
Η Λένα Μποζάκη, η Μαγδαληνή Σπίνου και η Νίκη Σερέτη πρωταγωνιστούν σε μια παράσταση με έντονη σωματικότητα στο Bios
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.