Το πιο νέο παλιό θέατρο της Κυψέλης
Μια ευχάριστη έκπληξη περιμένει τους πιστούς του Λευτέρη Βογιατζή στο θέατρο της οδού Κυκλάδων. Η Α.V. μίλησε με την αρχιτέκτονα Μυρτώ Μήλιου.
Δαιδαλώδη στενάκια, αυτοκίνητα που επιτίθενται στα πεζοδρόμια, χαώδη σήματα μονοδρόμησης, πυκνή και άναρχη δόμηση: Κυψέλη. Η πιο πυκνοκατοικημένη γειτονιά της Αθήνας δεν έχει χώρο για μεγάλα και ευρύχωρα έργα. Σε αυτή την πολύβουη και ιδιαίτερα ζωντανή περιοχή στεγάζεται από το 1982 το θέατρο της Οδού Κυκλάδων και η «Νέα Σκηνή» του Λευτέρη Βογιατζή. Το κτίριο είναι δημιούργημα ενός εκ των σημαντικότερων Ελλήνων αρχιτεκτόνων του 20ού αιώνα, του Κυριάκου Κρόκου. Ίσως γι’ αυτό χρειάστηκε να περάσουν 27 χρόνια για να έρθει η πρώτη ανακαίνιση με τη χρηματοδότηση του Ιδρύματος Νιάρχου, του ΕΚΕΘΕΧ και του Υπουργείου Πολιτισμού. Σκοπός ήταν η δημιουργία ενός σύγχρονου, ευέλικτου και λειτουργικού θεάτρου. «Η σκηνή έχει τη δυνατότητα να «μεταμορφώνεται» εξηγεί η αρχιτέκτονας Μυρτώ Μήλιου. Ανέλαβε το έργο της ανακαίνισης και το ολοκλήρωσε μέσα σε 11 μήνες. «Οι κερκίδες είναι πτυσσόμενες, με σκοπό να μπορεί ο σκηνοθέτης Λευτέρης Βογιατζής να προσαρμόζει τη χωρική διάταξη της σκηνής στις ανάγκες της κάθε παράστασης. Έτσι σε κάποιες παραστάσεις, όπως η τωρινή η σκηνή, μπορεί να έχει την κλασική διάταξη “Π” και να βρίσκεται στη μέση, ενώ μελλοντικά στη θέση αυτή μπορεί να βρίσκονται οι θεατές και η σκηνή γύρω τους».
Σύμφωνα με τη Μυρτώ Μήλιου, οι παλιοί θαμώνες της Οδού Κυκλάδων θα αντιληφθούν αμέσως τις αλλαγές. «Μια βασική δυσκολία γι’ αυτό το πολύ δημοφιλές θέατρο ήταν οι πολύ περιορισμένοι χώροι για το κοινό – φουαγιέ, τουαλέτες, μπαρ. Περιμένοντας ν’ αρχίσει η παράσταση, οι θεατές ήταν αναγκασμένοι να παραμένουν στο δρόμο, καθότι η χωρητικότητα του θεάτρου ήταν περιορισμένη. Επίσης, οι τουαλέτες ήταν πάρα πολύ μικρές και η πρόσβαση σε αυτές ήταν δυνατή μόνο μέσα από τα καμαρίνια! Τώρα υπάρχει ένα μεγαλύτερο φουαγιέ κι ένας μικρός κήπος στο πίσω μέρος του θεάτρου, ενώ τα καμαρίνια και οι τουαλέτες για το κοινό έχουν διευρυνθεί και διαχωριστεί».
Στην πρώτη παράσταση του ανακαινισμένου θεάτρου η αρχιτέκτων ήταν εκεί. «Αγωνία. Για το αν θα λειτουργούν όλα, όπως ακριβώς τα είχα φανταστεί, για το αν θα υπάρχει θετική ανταπόκριση από το κοινό. Και φυσικά υπήρχαν πράγματα που δεν τα είχα προβλέψει, τα οποία διορθώθηκαν στην πορεία. Όπως, για παράδειγμα, το ότι οι θεατές, συνηθισμένοι από παλιά, έμπαιναν στα καμαρίνια, ψάχνοντας για τις τουαλέτες». Ευνοημένοι από την ανακαίνιση είναι και οι καπνιστές. Η άλλοτε κρυμμένη αυλή γέμισε φυτά και δέντρα.
«Στην πίσω πλευρά του θεάτρου υπήρχε μια αυλή στην οποία δεν είχε πρόσβαση το κοινό. Εκεί βρισκόταν η δεξαμενή του πετρελαίου, μια μεταλλική ντουλάπα, η πρόσβαση στο λεβητοστάσιο και το wc των ηθοποιών ...και σε μια γωνία ένα δέντρο που είχε ξετρυπώσει από το τσιμέντο. Αυτός ο χώρος καλύφθηκε εν μέρει από ένα μεταλλικό στέγαστρο, που αποτελεί τον κύριο χώρο του φουαγιέ. Ο υπόλοιπος χώρος έχει διαμορφωθεί σε αυλή γεμάτη με φυτά και δέντρα». Ο Λευτέρης Βογιατζής απέκτησε ένα άνετο και λειτουργικό θέατρο χωρίς, όπως έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη, να απειληθεί η αρχική ιδέα του Κυριάκου Κρόκου. Και η Μυρτώ Μήλιου αυτή την πρόθεση είχε: «Είναι προφανές ότι τον θεωρώ έναν από τις σημαντικότερους αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα. Γι’ αυτό και πριν ξεκινήσει η ανακαίνιση κινήσαμε διαδικασίες για να κηρύξουμε το θέατρο διατηρητέο. Μία από τις βασικές παραμέτρους ήταν λοιπόν να διατηρηθούν, και σε πολλές περιπτώσεις να αποκατασταθούν, πολλά από τα μορφολογικά στοιχεία που είχε σχεδιάσει ο Κρόκος. Αν ζούσε, πιστεύω ότι θα χαιρόταν να ξαναδεί το ψαροκόκαλο στο τούβλο πάνω από τις πόρτες και το φωτιστικό, στοιχεία που είχαν καταστραφεί». ●
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.